Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 5



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 5

Postet 05-12-16 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang

5

[1 Taien] [2 Albertine] [3 Adrienne] [4 Najade] 5 Prima [6 Nenne]
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] [14 pøbelsara] [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] [18 Nextlife]
[19 Tangerine] [20 Teofelia] [21 Lorien] [22 Toffskij] [23 007] [24 Tåtti]

Jul i Blåskjell

"Nei, har du sett," sa den vesle eremittkrepsen idet den tittet ut av en ørliten sprekk. Nede på havbunnen, bare en meter fra Blåskjell, hadde herr Flyndre sannelig støttet julesjøstjerna opp mot steinen sin.

Eremittkrepsen så lenger opp, for enda så liten sprekken i Blåskjell var, var den stor nok til at han hadde utsikt til hele sjøket. Og gjettet han det ikke? Gamle bestemor Reke, som hadde unngått fiskegarnet lenger enn noen annen reke, hadde kommet ut i det friske vannet sammen med resten av familien Reke (hun satt for øyeblikket og gynget på en stor manet).

Nå var den vesle krepsen nesten fra seg av fryd! Han nynnet på "Julenisen kommer i kveld" for seg selv på vei ned. Det var da klart han måtte vekke de andre! Så tidlig om morgenen ville han ikke ta sjansen på å vekke foreldrene, men de andre små krepsene var vel greit?

"Klyper'n! Erlend! Emma!" ropte han til søsknene sine. På en hvilken som helst dag ville de kanskje blitt liggende av trass, latt som om de ikke hørte broren sin. Men de hørte på stemmen hans at noe foregikk, og innen sekunder var de oppe, alle som en.

"Hva foregår, Krepsen?" spurte Erlend Eremittkreps, som var eldst i søskenflokken, og likte å ha greie på alt som skjedde.

"Kom med meg, så skal jeg vise dere!" sa Krepsen. Vanligvis ville Erlend bedt om en skikkelig forklaring, men i dag fulgte han bare etter, kanskje en anelse furtent. Noe foregikk, og han ville vite hva det var.

De kom frem til den lille sprekken. "Se her," sa Krepsen, og de andre skyndte seg mot den, alle tre. Emma rakk frem først, noe som irriterte både Erlend og Klypern.

"Men så sannelig!" utbrøt Emma Eremittkreps. "Det er jo jul!"

Og så snart hun sa det, husket selvsagt de to andre hvilken dag det var. "At vi kunne glemme det! Det er jo den femte desember i dag! Bare nitten dager igjen til jul!"

Og borte i en krok hørtes det en tynn stemme: "Men vi har ikke hengt opp sjøgresset enda ... eller skrevet ønskelister! Hva om Julenisen glemmer oss i år?"

Det var Klyper'n Eremittkreps, den yngste broren. Tidlig i oppveksten hadde han hatt en tendens til å klype de som plaget ham, derav navnet. Han var ikke så ille nå lenger, men kunne fortsatt klype temmelig hardt om han gikk inn for det.

Da var han oftest sint. Nå virket han bare bekymret. Emma, den nest eldste, klappet ham forsiktig på ryggen. "Ta det med ro," sa hun. "Alt vi må gjøre er å vekke mor og far. De ordner det."

Emma hadde visst sagt akkurat det hun måtte si, for nå lyste Klyper'ns ansikt opp.

"Da går vi og vekker dem, da!"

De fire eremittkrepsene styrtet ned for å vekke foreldrene sine. "Mor! Far! Dere må våkne! Det er jo jul snart!"

Det tok en stund, men barna fikk endelig halt foreldrene opp av senga. Og da det endelig demret for dem hva de hadde glemt, så de så fortvilte ut at store, blanke tårer vellet opp i øynene til Klyper'n.

"Vi beklager, det hadde vi helt glemt," sa Mor Eremittkreps. "Og nå er det for sent å skaffe en skikkelig julekorall."

Klyper'n begynte å hulke, for jul hadde han aldri måttet gå uten før.

"Det er ikke så ille," sa Far Eremittkreps, som hadde lagt merke til Klyper'n. "Vi kan fortsatt skaffe gaver, og juletang, og om vi er heldige, et stykke julemark på markedet. Alt er ikke ødelagt."

Det trøstet dem litt, men Krepsen fikk fremdeles ikke sove den natten. Stille, stille dro han bort til sprekken igjen. Om han så rett opp, kunne han skimte den fjerne havoverflaten. Iblant lurte han på om det fantes liv i de fjerne bølgene, men ikke i kveld. Nå var han altfor bekymret. Hva om de ikke fikk tak i julemark? Eller en julekorall?

Krepsen hadde ikke skrevet ønskeliste enda det året, så han fant frem et skjellskår (naturligvis fra et annet skjell enn Blåskjell). Han tenkte seg om en stund, og begynte å ripe. Og ønskelista så ganske så annerledes ut enn de vanligvis gjorde.

Krepsen ristet på hodet. Han var fremdeles rastløs, så han gikk tilbake til sprekken sin, og så opp igjen på bølgene. Og akkurat da skimtet han det - et bølgeskudd. Eller, det så ut som et bølgeskudd. Men litt større var det jo. Mye større, faktisk. Omtrent på størrelse med en delfin.

Så man et bølgeskudd, skulle man ønske seg noe. Men der stod Krepsen med en ønskeliste i klørne, så i stedet dyttet han den gjennom sprekken.

Plutelig følte Krepsen seg trøtt. Like stille som før gikk han tilbake til den varme senga si.

Resten av den natten sov Krepsen Eremittkreps tungt. Likevel kunne han sverget på at han hørte en dyp stemme si:

"Julekorall? Tang ... og et stykke julemark? Det skulle vel være mulig å fikse?"

***

Den neste morgenen våknet Krepsen til en gledestrålende familie. De hadde alle stått opp før ham, noe som ikke skjedde ofte.

"Hva er det som foregår?" spurte han. Erlend, som ikke kunne dy seg, tok ordet før noen andre rakk å nå det:

"Julen er reddet!" jublet han. "Herr Torsk kapret tre feite mark i dag, og gir en fjerdedels mark til oss! Tenk, en fjerdedel! Og herr Flyndre avbestilte en julekorall, så vi fikk det i stedet! Dessuten oppdaget de en masse ny tang, så de selger det kjempebillig! Tenk, så heldige vi var! For en tilfeldighet!"

Krepsen smilte tankefullt. Han trodde ikke det var en tilfeldighet at det likevel ble jul i Blåskjell ...

Kommentarer totalt 35

Kommentarer

Gammel
Toffskij sin avatar
Dette er altså et bidrag fra FPs oppvoksende generasjon, min Prima (13).
Postet 05-12-16 kl 07:03 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Morsom historie. Jeg lurer på hvor hun har hentet inspirasjon til deadlinejunkie-vinklingen sin?
Postet 05-12-16 kl 07:09 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Knallbra!
Postet 05-12-16 kl 07:22 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Så bra.
Postet 05-12-16 kl 07:39 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Veldig fin julehistorie! Takk for bidraget, Prima!
Postet 05-12-16 kl 07:40 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Jeg hadde et skikkelig kaffe-ut-av-nesen-øyeblikk av Julenisen.
Postet 05-12-16 kl 07:43 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Herlighet, episk! Jeg stemmer for at Prima blir fast skribent i kalenderen.
Postet 05-12-16 kl 07:50 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Herlig!
Postet 05-12-16 kl 07:50 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så fin!
Postet 05-12-16 kl 08:05 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Suverent!
Postet 05-12-16 kl 08:06 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Hun der, altså! Jeg elsker ordspillene og referansene - her er både Prøysens bestemormus på maneten () sin og Lindgrens Lotta som kan fikse tre, samtidig som det er umiskjennelig Prima. Gjennomført! Jeg er fan!

Takk for ei flott luke, Prima!
Postet 05-12-16 kl 08:07 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
For en fantastisk liten julefortelling!
Postet 05-12-16 kl 08:13 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Kaffe gjør seg ikke i bihulene, men det er sånt som skjer når man leser om Julenisen med full munn. Fine luken.
Postet 05-12-16 kl 08:28 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Bra jobba!
Postet 05-12-16 kl 08:31 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Tusen takk for en fin julefortelling!
Postet 05-12-16 kl 08:39 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Julenise!
Postet 05-12-16 kl 08:48 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Herlig! Denne skal jeg lese høyt til ungdommene mine i kveld!
Postet 05-12-16 kl 08:54 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
emm sin avatar
Herlig! Utrolig snedige referanser, og så kom jeg i tillegg til å tenke på Taremareby helt ut av det blå.
Takk for morsom og veldig fin fortelling!
Postet 05-12-16 kl 09:04 av emm emm er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Fantastisk. Takk Prima.
Postet 05-12-16 kl 09:13 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Fantastisk, Prima!! Hurra!! Heg digga det, og fikk til og med tårer i øynene av julestemning! Litt svampebobsk julestemning, men dog. Prima har skrivetalent!!
Postet 05-12-16 kl 09:22 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Så flink hun er å skrive!
Postet 05-12-16 kl 09:24 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fantastisk historie! Veldig bra ordspill, og kjempefin parodi på ting vi synes er så viktige til jul, men som virker helt meningsløse dersom man ikke har et forhold til dem. (Tenk, ikke julekorall? ) Og så en ganske så rørende og genreriktig julehistorie som det hele er bygget rundt.
Postet 05-12-16 kl 09:29 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Super!
Postet 05-12-16 kl 09:29 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så utrolig morsomt!! Heia Prima!
Postet 05-12-16 kl 09:29 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Herlig historie! Flinke Prima!
Postet 05-12-16 kl 09:53 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
fantastisk!
Postet 05-12-16 kl 11:49 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar
Talent!
Postet 05-12-16 kl 13:34 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Skikkelig bra, jeg elsker ordspill og referanser. Tenkte jeg skulle lese den for barna mine senere. Takk:-)
Postet 05-12-16 kl 13:49 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Wow, så flott! Well done Prima!
Postet 05-12-16 kl 18:32 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
Haha, jeg lette febrilsk i hukommelsen etter en bruker her som het Prima. Det låt jo litt kjent liksom, men jeg klarte ikke å plassere det.
Jeg fikk også assosiasjoner til Taremareby. Morsomt!
Postet 05-12-16 kl 19:41 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Postet 05-12-16 kl 19:57 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Så kult
Postet 05-12-16 kl 21:10 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Jeg vil vite hva som skjer videre i Blåskjell! Prima, du er helt fantastisk til å skrive!
Postet 05-12-16 kl 21:32 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
/

(I denne sammenhengen blir det helt naturlig å være first lobster i julespillet.)
Postet 06-12-16 kl 09:17 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Julenise! Herlig historie!
Postet 06-12-16 kl 15:49 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no