Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 9



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 9

Postet 09-12-20 kl 07:05 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

9


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]



Julekort

Jeg ble så glad når Pebbles laget en oppfordring i forumet om å sende julekort! Noen av mine tidligste juleminner er julekortene som begynte å komme i postkassa rett før jul, det var veldig spennende og fint! Og det er det fremdeles.

Tradisjonen med å ønske hverandre en god jul går langt tilbake i tid. I begynnelsen gikk man rundt fra hus til hus og banket på dørene for å ønske god jul, og etter hvert begynte noen å skrive en hilsen på overleveringskort som ble levert på døra. Fram til 1800-tallet var det mange som ikke kunne lese, og enda flere som ikke kunne skrive, så lange julebrev var ganske sjeldent. I England var det en foretaksom fyr som het sir Henry Cole. I tillegg til å jobbe på riksarkivet var Cole forfatter og forlegger. Han var en travel mann og hadde mange å sende julehilsen til. Jula 1843 fikk han sin gode venn, John Callcott Horsley til å lage et kort som han kunne kopiere og sende til alle. Kortet ble trykket i 1000 eksemplarer og dem han ikke trengte selv, solgte han. Dermed hadde en ny forretningside sett dagens lys.

I Norge var Bergen først ute. Forlaget Beyer trykket sine første julekort i 1870, men det skulle ta 13 år før det ble sendt noe julekort i posten. Fram til da var det bare lov til å sende private brev i posten, ikke private kort. De første postkortene kom med den nye postloven i 1872, men da måtte man bruke postverkets egne kort.

I 1883 ble det aller første julekortet sendt med posten. Det ble tegnet av Wilhelm Larsen, en kunstner fra Fredrikstad. Bare to år senere måtte Christiania postkontor tilkalle ekstra folk i julestria.

Julehilsenen skulle helst være på maks fem ord, ikke fordi folk ikke hadde tid til å skrive mer slik det er i dag, men for å slippe unna med laveste porto. På kortene var det nemlig teksten som bestemte portoen og de ansatte i posten måtte telle antall ord!

Flyveblad fra 1931. Denne regelen varte til 1982! Foto: Postmuseet.



Dagens oppfordring er derfor å sende julekort, gjerne med maks fem ord!

Vil du lese mer om norske julekort så er denne artikkelen fin! Her kan man faktisk tjene seg rik også. De tradisjonelle julekortene er så fine og morsomme, og like koselige å få som de med bilder av barn og familier syns jeg. Noen er som kunstverk!

Til slutt så vil jeg bytte tema fra julekort til musikk, jeg har laget en spilleliste til dere som er helt fri for julesanger men full av kvinnelige vokalister/band med sanger som gir energi, er fine og betyr mye for meg. Perfekt til en gåtur alene med headset for å koble av julestria litt!

Kommentarer totalt 19

Kommentarer

Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Jeg elsker julekort! Mamma tvang oss til å posere hvert år, lenge etter at det ble kleint, og jeg akter å videreføre tradisjonen.
Postet 09-12-20 kl 07:35 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg må finne julekort i dag. Ville syntes nemlig ikke det var greit å være julekortmotiv lenger, og jeg kan jo skjønne at det holder med 13 år som forsidenisse.
Postet 09-12-20 kl 07:55 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så nydelig! Jeg er en av de som poserte LENGE for min mor, og nå sender ut bilder av hele familien til de som står på lista. Hadde egentlig tenkt å legge julekortene på hylla i år, men falt for Pebbles oppfordring og bestilte noen fra Bring. Jeg eier ikke program eller evne til å redigere bilder, så det ble et STORT bilde av familien som ble tatt ved en anledning da vi likevel var pyntet tidligere i år. Nå har det visst kommet fram til folk, og jeg er glad vi ikke skal gå på mange besøk, for jeg kommer til å daue litt når jeg ser at vi har det største og ikke fineste kortet i oppstillingen.
Postet 09-12-20 kl 08:20 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jeg er veldig glad i julekort og sender mange flere enn jeg får. Og den kostnaden har jeg tenkt å stå i i mange år ennå

Etter at vi fikk barn har det gått i bilder av dem. Vi har aldri stilt dem opp med nisseluer, men har stort sett klart å finne et feriebilde som har vært mulig å godkjenne for alle parter.

I fjor (da de var 16 og 18) ga jeg litt opp og sendte vanlige kort. Men i år var det generell enighet om at det var hyggeligst med bilde. Og jammen har vi ikke klart å finne et bilde av alle fire som kunne godkjennes, så her sendes det et helt middels bilde av hele familien. Delvis med en litt lang tekst, og delvis bare med en god jul hilsen. Men kort blir det. En bunke har gått. Den neste bunken sendes forhåpentligvis på fredag og de siste deles ut.

I stuen har jeg i full optimisme to lange bånd som henger klare til å henge opp de hilsenene som måtte komme. Mannens jobb vant førstepremien og det kortet henger allerede oppe. Jeg satser på at det kommer noen til.
Postet 09-12-20 kl 08:38 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Takk for fin luke. Jeg elsker også julekort, men har dessverre faset ut å sende dem selv. Dermed har antall kort som jeg får blitt mindre også.

Jeg humrer av regelen om maks fem ord. Det gir virkelig ingen mening.
Postet 09-12-20 kl 09:22 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Vi har forresten allerede fem kort hengende fremme. Det første var, som vanlig, kombinert bursdags-, advents- og julekort fra tante. Hjemmelaget og med laaangt fler enn fem ord.
Postet 09-12-20 kl 09:28 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Fem ord er jo veldig barmhjertig mot dem som har mange kort å skrive!
Postet 09-12-20 kl 09:42 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for koselig luke. Spillelista skal jeg sjekke etter jobb.

Jeg er en av dem som fortsatt sender en god bunke med julekort. De gikk av gårde her for et par dager siden. Vi har hatt bilder av ungen(e) siden vi fikk unger. De første årene med nisseluer, de seinere årene med bilder fra året som gikk.

I år gjorde vi noe helt annet; vi fant fram et bilde vi ler og ler av fra julekortfotograferingen i 2005. Der ser du en fortvila, tannløs, liten nissemor som prøver etter beste evne å holde de små nissegutta på plass på hver side av henne. Det var en ellevill julekortfotograferingssesjon med minstemann på 13-ish måneder som hovedsabotør. Dette kortet er nå sendt ut over det ganske land og til flere kontinenter. I år hadde vi jo knapt bilder å velge fra og jeg kjente på at folk trenger noe å le av, så av gårde gikk "julekortbildene som aldri skulle vært sendt".
Postet 09-12-20 kl 09:48 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Vi sendte julekort med bilde av ungene i mange år, men nå er det slutt. Dette var mannen min sin oppgave. Et år tok han bilde den 18. desember og vi sendte kortene den 22. Det var faktisk noen som fikk dem på julaften, mens andre påpekte at det var koselig også med kort i romjula.
Postet 09-12-20 kl 09:56 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Magica sin avatar
Jeg har tatt bilde av alle mine tre unger/ungdommer i år og julekortene er i ferd med å bli sendt ut. Jeg har heldigvis tatt vare på de fleste av egne kort også, til stor forlystelse og tilbakeblikk. Ellers har jeg allerede fått 3 julekort å henge opp hjemme.
Postet 09-12-20 kl 11:28 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for spilleliste. Den følger jeg, for jeg er alltid på jakt etter noe å lytte til på tur.
Julekort, tja, i år lurer jeg på om det blir kun mannens tanter som får. Kort med nisser på, gir opp å få tatt bilder av barna.
Postet 09-12-20 kl 11:52 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Jeg har flere store plastmapper med kortene vi har fått med bilder av venners barn opp gjennom årene. Og koser meg med å titte gjennom hvert år når julepynten kommer frem. En eller annen gang når initiativet kommer over meg skal jeg sette dem i album.

Og så har jeg en gammel grandonkel, på snart 80, som sender lange julebrev med bilder av seg selv og konen. Det er også ganske søtt.
Postet 09-12-20 kl 13:06 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Bestilte julekort i går! Håper de kommer før helgen så vi kan få postet i tide! Ble bilder av oss alle 5 og kattene. Fin luke, artig med historietime! Takk!
Postet 09-12-20 kl 18:24 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Julekort er koselig! I år har vi kun fått to, men det tar seg nok opp. Har sendt ut ganske mange selv.

Nenne: Høres ut som er gøy bilde!
Postet 09-12-20 kl 18:59 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Jeg prøver å bli flinkere til å skrive julekort. I går var det dagens kalenderaktivitet med 13-åringen. Jeg skrev til mine tanter og hun skrev til en av sine.
Postet 09-12-20 kl 19:11 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Her er gulla mine Genserene er strikket av mamma som tror hun ikke kan strikke. Tror hun syns dette julekortet blir ekstra stas!
Postet 09-12-20 kl 20:24 av Magica Magica er ikke aktiv
Oppdatert 09-12-20 kl 20:31 av Magica
Gammel
Flotte barn/ungdom i nydelige gensere, Magica!
Postet 09-12-20 kl 22:35 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Tusen takk, millact!
Postet 10-12-20 kl 09:30 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Charlie sin avatar
Tusen takk! Husker faktisk maks antall på kort. og man kunne kjøpe et ferdig frankert ark til å skrive på og klistre (se for deg en umontert konvolutt hvor man skrev på innsiden) og areogram i tynt papir for luftpost til utlandet. Mye brukt til jul.
Postet 11-12-20 kl 07:50 av Charlie Charlie er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no