Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 21



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 21

Postet 21-12-21 kl 08:36 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

21


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


I dag snur sola!
Eller snur og snur, men fra i morgen av går vi mot lysere tider. Og DET er deilig å tenke på!

Og så går det mot jul, og det meste av juletema har vel vært tema i årenes FP-kalendere. Mulig dagens luke har vært tema tidligere, men siden jeg ikke husker det, så lar jeg det stå til.

Fun facts om jula:

1. Jul var forbudt i mange amerikanske byer lenge. De puritanske protestantene mente det var en menneskeskapt dag, og ikke en hellig en. Ikke før 26.juni i 1870 ble jula en offisiell høytid i USA. I Oklahoma ble ikke jul en lovlig høytid før i 1907.

2. Skal man bruke Bibelen som sannhetsbevis for når julen egentlig er så er det mest sannsynlig i mars. I tillegg tror man at fødselen til Jesus skjedde i år 6.

3. Datoen vi feirer julen på ble bestemt av biskop Liberius av Roma i år 354.

4. Misteltein er kanskje den eldste norske juleskikken du kan følge. Det er basert på myten om at Balder ble drept av en pil av misteltein, hans mor - Frøya - gråt så hvite bær som gjorde ham frisk igjen. Hun hengte så opp mistelteinen og velsignet den slik at alle som gikk under den skulle få et kyss. Så det er så absolutt ingen amerikansk skikk....

5. Juletrær er for øvrig en ganske ny skikk. Det første nedskrevne man vet om er et juletre i Riga i Latvia. Et tre ble tatt inn i byens torg, pyntet og så brent. Året? 1510.

6. Mange kristne nasjoner hadde forbud mot juletrær helt fram til 1640. Bakgrunnen var et det var en hedensk skikk som sannsynligvis stammer fra Egypt hvor man tok kvister/grener inn i huset rundt det som var vintersolverv.

7. Julenissen er en blanding av flere hedenske og kristne figurer. Blant annet St.Nicholas (Nikolas av Myra (Tyrkia)), Odin/Wóden, den keltiske Holly King, Sinterklaas, tomter/nisser og mye annet.

8. Julenissens reinsdyr er basert på Odins hest Sleipnir. De amerikanske navnene du kanskje kjenner stammer fra et dikt i 1823 (A visit from St. Nick av Clement Moore). Rudolf kom ikke med før i 1939. Da som reklame for butikken Montgomery Ward.

9. Det var den amerikanske forfatteren
Washington Irving som fant på at julenissen fløy oppe i skyene for å levere gaver. Han er kanskje mest kjent for The Legend of Sleepy Hollow og Rip Van Winkle. Historien med julenissen i lufta er fra novellesamlingen The Sketch Book of Geoffrey.

10. Den julenissen vi forbinder med jula nå ble ikke laget av Coca-Cola, men ble skapt av tegneren Thomas Nast i 1860 i Harper's Weekly.


Og siden jeg elsker Coca Cola-nissen, så deler jeg en av mine favorittreklamer som gir jeg meg julestemning:

Kommentarer totalt 14

Kommentarer

Gammel
Blå sin avatar
Snart jul.

Takk for fakta
Postet 21-12-21 kl 09:41 av Blå Blå er aktiv nå
Gammel
Tangerine sin avatar
Takk for interessant luke!
Ser forøvrig en faktafeil. Noen som finner den?
Postet 21-12-21 kl 09:45 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Solsnudag!

Takk for funfacts - skal leses i ettermiddag.
Postet 21-12-21 kl 09:53 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for kul luke!

Klokka 16.58 i dag snur sola! (I følge internettet.)
Postet 21-12-21 kl 10:02 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Solsnudag og julefakta!
Postet 21-12-21 kl 10:12 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Tangerine
Ser forøvrig en faktafeil. Noen som finner den?
Fortell!!! Det er avisa Nordlys som er kilden her, jeg trodde nordlendinger var til å stole på.
Postet 21-12-21 kl 10:18 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Kul luke. God jul og god solsnu, fine agenten.
Postet 21-12-21 kl 10:46 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for luka! Jeg elsker solsnu og føler rett og slett for å feire.
Postet 21-12-21 kl 10:48 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Takk for fin luke, jeg syns også vi skal feire i dag.
Postet 21-12-21 kl 11:45 av Magica Magica er aktiv nå
Gammel
tink sin avatar
Deilig å bli minnet på alt som kan feires. Takk for fin luke.
Postet 21-12-21 kl 12:38 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Takk for fin luke! Da lærte jeg litt i dag også!
Postet 21-12-21 kl 14:18 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Siden du nevner Coca Cola og avisa i byen min, her er årets julefilm (så jeg da den kjørte over brua, ja det gjorde jeg):
https://youtu.be/vRonsucGVns
Postet 21-12-21 kl 20:08 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for bra luke! Jula er jammen en blanding av mye rart.
Postet 21-12-21 kl 20:53 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Martis sin avatar
Så morsom luke, takk! Jeg elsker også coca cola nissen og reklamene, det er nostalgi.
Postet 22-12-21 kl 08:08 av Martis Martis er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no