Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 15



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 15

Postet 15-12-21 kl 08:51 av Kalenderpiken
Oppdatert 15-12-21 kl 11:55 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

15


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Jammen er det min debut som kalenderpike. Og jeg var skikkelig usikker på hva jeg skulle skrive om. Men så åpenbarte dagen i dag ( i går) seg som en riktig gavepakke i så måte.

Jeg skal rett og slett ta dere gjennom min dag. En vanlig, litt uvanlig dag i Floksas liv.

Den begynte egentlig mandag kveld. Vi skulle levere en del dyr. Det betyr å levere dem på slakteriet. Da kommer det en stor lastebil å henter dyra i fjøset her også kjøres de til slakteriet enten i Trondheim eller på Hamar, litt etter hvor det er kapasitet. Koronaen har gjort at vi har hatt flere kuer enn normalt for alle melkebønder har fått levere litt mer melk i 2020 og 2021 på grunn av koronaen. Og mer melk betyr flere kuer. Men i 2022 er det slutt på det og det var på tide å levere dyr. Det er alltid litt, om ikke vanskelig så noe som gjør meg litt ettertenksom. Og mandag kveld var det klart for å plukke av transpondere. De har halsbånd rundt halsen med en stor datachip som forteller elektronikken i fjøset hvem de er. Men de tar vi av når de skal reise. Og for meg blir det noe litt rituelt når jeg gjør det. De får en ekstra klapp og noen gode ord med seg på reisen. Og dette gjorde jeg da mandag kveld. For bilen skulle komme 7:30 tirsdag morgen. Og det krever litt logistikkplanlegging. Normalt går ikke vi i fjøset før etter at ungene har gått på skolebussen, rundt halv ni. Men i dag måtte jeg da være ferdig melket klokka 7:30. Og kaoset ble ikke bedre av at eldste sønn, som normalt tar med seg nest eldste sønn når han reiser på jobb, ikke var hjemme. Dermed måtte mann kjøre nest eldste sønn, mens jeg stelte fjøs og leverte dyr. All good so far.

Det gikk fint å levere dyra, seks stykker, fem voksne kyr og ei kvige som ikke hadde tatt kalv. Jeg kom inn for å spise frokost med mannen som da omtrent skulle være tilbake etter å ha kjørt nest eldste. En tur på drøye 3 mil, t/r. Men der satt til min overraskelse min nest, nest eldste sønn…. Og han skulle definitivt ha vært med skolebussen halv ni. Så da måtte mannen bare snu i døra og kjøre nest, nest eldste sønn nøyaktig samme vei som han nettopp hadde kjørt nest eldste sønn…. Forsovelsen ble muliggjort av at yngste sønn som normalt ville vekket sin 1 år eldre bror, hadde hjemmedag i dag. Ikke hjemmeskole, men en planlagt hjemmdag er de skal rydde, vaske, skifte på senga og lage middag. Og dermed sov han til halv ni og oppdaget ikke at den litt eldre broren ikke var våken. Det er ikke sikkert han hadde registrert det om han skulle tidligere opp heller altså, men oddsene ville vært bedre.

Nok om det, mannen tar med seg nest, nest eldste sønn og kjører glad i vei. Jeg spiser og finner fram en kaffekopp og kjenner roen (så rolig det kan bli med en elleveåring som skal bake hamburgerbrød og brownies på samme kjøkken, men jeg er ikke kresen, smuler av ro, er også ro) senke seg. To slurker ned i kaffen ringer telefonen. En noe spak mann står på Rv 3, med strømtom bil!! En ganske farlig situasjon. Jeg kaster på meg varmedress og hiver meg i den andre bilen (den som går på bensin ja, og som mannen, i retroperspektiv BURDE valgt) og kommer meg ned dit han står. Litt skjelven og veldig sint. Vi får tauet den strømtomme leafen bort fra veien, til stor fornøyelse for naboen som rakk å passere. Og plassert den et sted den ikke sto i veien eller skapte farlige situasjoner.

Vel hjemme igjen rakk vi en kaffekopp før det var tid for en tur til sentrum (ja, der mannen allerede hadde vært to turer den morgenen). Det var nemlig dropinn vaksinering av tredje korona vaksine i dag vi kunne begge vaksineres og tenkte det var lurt, for svigermor skulle til frisøren og handle litt, og hun kjører ikke bil selv for tiden. Til alt overmål hadde mannen fylt hengeren vår med rundballeplast vi skulle levere på gjenvinningsstasjonen. Smooth med andre ord. Effektivitet.
Svigermor ble levert hos frisøren med beskjed om å ringe når hun var ferdig. Vi skled rett inn til vaksinering, null ventetid. Annet enn de påkrevde 20 minuttene etterpå. Og der traff vi et nydelig menneske vi sjelden ser. Rett på gjenvinningsstasjonen og sjaue av noen hunder kilo rundballeplast. Jeg innser at kjole og kåpe kanskje ikke var riktig bekledning. Men det gikk da det også.

Mens vi driver og kjører rundt planlegger jeg kveldens korpsavsluttning. Jeg er sånn crazy mor som er svært engasjert i barnas aktiviteter og jeg er (en ganske overivrig) korpskontakt. Vi SKULLE hatt avslutting neste tirsdag med konsert for foreldrene og grøtspising etterpå Men så kom føkkings korona og ødela hele dritten i år også. Men jeg brenner jo for at ungene skal få være sammen og kose seg, så halv ti mandag kveld omorganiserte vi øvelsen til avslutting. Så da måtte jeg innom butikken i dag å kjøpe fyll til 45 julegavekoseposer til korps og drill unger. Alt dette mens han med hjemmedag jevnlig ringte for moralsk og faglig støtte……

Så var svigermor ferdig hos frisøren og ble plukket opp. Hun skulle innom matbutikken og vi skulle gjøre noe annet imens. Også skulle hun ringe når hun var klar…. Nevnte jeg at hun ikke kjører bil, fordi hun er relativt ny operert. Vi stussa litt over at hun brukte så lang tid på matbutikken, men vi fikk unna en haug med julegaver mens vi ventet på at hun skulle ringe. Nuvel, det tapte anropet fra ukjent nr på mannens telefon burde kanskje fått det til å ringe noen bjeller…. Men til slutt reiste vi på matbutikken for å finne henne…. Oh well…. Telefonen hennes lå i vår bil og det ukjente nr som hadde ringt var en av de ansatte…

På tide å reise hjem da…

Der hadde vår nydelige, yngste sønn deilige hamburgere klare, med pommesfrites og hjemmebakte hamburgerbrød.



Og brownies med is!! Altså!! Velsignede unge At kjøkkenet var BOMBA får stå sin prøve, rotet går ikke noe sted. Så vi fikk mat og laget poser til korpset.

Rakk en lite kaffekopp før avreise tilbake til sentrum, dagens fjerde tur ja når turen halvveis for å redde mannen ikke er talt med. Der ventet 35 unger som egentlig ikke visste hva de skulle og fem instruktører som heller ikke hadde en anelse. Men alle snudde seg raskt og vi fikk til en koselig liten stund sammen. Først spilte korpset for drillerne, det var ikke fint, det hørtes ut som en musikalsk kjedekollisjon, men vi avslutta med Nå tennes tusen julelys hoved og junior krops sammen og da klaffet alt. En skikkelig god følelse for alle!! Da er det godt å være korpskontak og mamma.

Så byttet vi plasser og drilljentene våre (for tiden er de bare jenter) fikk viste seg fram. Dette er unger som har spilt og danset i hele høst med foreldrekonsert som mål. Og den ble altså ikke noe av. Men den glede de viste over å få vise fram det de har jobbet med Jeg er SÅ glad for at vi fikk dette til. Etter intimforestillingen (ok, det hørtes litt tvilsomt ut…) og den obligatoriske blomsterutdelingen (jeg fikk også blomst!! Og jeg blir så latterlig glad for slikt!!) gikk vi i den lille kinosalen for å se en filmsnutt. De eldste drilljentene våre var nemlig med i digitalt drill NM i sommer. Og hadde laget en nydelig film!! Alle fikk godepose med brus, mandarin (det er obligatorisk!!) Gomp og snop! Og det ble e skikkelig gåsehud opplevelse. Jeg er så utrloug takknemmlig for at jeg får lov å være en del av dette og at ungene mine lar meg være med. At jeg får være en voksen som betyr noe for andre unger. Så en stor takk til dere som lar oss låne ungene deres, bli kjent med dem og dele fine opplevelser med dem!!

Det var en stor kontrast til å rydde opp og slukke lysene i vårt normalt så pulserende kulturhus og vite at det skal være mørkt og stille lenge. En blir litt ettertenksom av det.

Etter litt fram og tilbake, en sønn skulle finnes, et kjøretøy leveres, en sekk hentes, det skulle handles var vi endelig å vei hjem. På veien stoppet vi innom og tok med oss traktoren som sto igjen etter nødlading av strømtom leaf, fra traktor med strømaggregat….. Leafen sto ikke der da, så den hadde tydeligvis fått det den trengte for å komme seg hjem

Vel hjemme (klokka hadde nå blitt halv ni) begynnte det å kjentes i armen at vaksina var satt og at dagen egentlig hadde vært ganske lang. Men det hjelper jo ikke, for fjøset var ikke stelt enda. Så da var det å få på ullstillongsen og fjøsdressen og gjøre det som egentlig er jobben min. Her er arbeidsplassen min



Men tross alt noe jeg kan til fingerspissene og ikke egentlig behøver å tenke så mye for å gjøre. Men det SLÅR ALDRI feil! Det skjer aldri noe på en helt vanlig mandag liksom. Men i dag hadde det kasta ei ku. En neste fullbåren kalv. Det skjer av og til, det er trist, men ikke noe vi kan hverken forhindre eller gjøre noe med. Det er naturens gang. Men kua blir veldig urolig av det. Og det er stusselig. Og kua må melkes på spann. Litt prakk altså. Og helt etter boka på en travel dag.

Sprell levende og friske kalver



Og når jeg nå satte meg ned for å skrive, gikk strømmen. Dva den kommer og går, hvilket betyr at elektronikken i fjøset må restartes, men det får vente til i morgen….…… Ha en flott dag, sett pris på de små gledene, det er mange av dem, ikke kvel mannen din selv om han kjører bilen tom for strøm og nyt god mat selv om kjøkkenet er helt bomba. Livet får flere farger av det.

Rett fra hjertet hilsen meg

Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Blå sin avatar
Takk for en spennende morgenhistorie.

Det er ingen tvil om at beskrivelse av din dag er mer spennende enn min, sto opp, spiste frokost, fant frem datamaskinen.
Postet 15-12-21 kl 08:57 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar


Takk, for innblikk i en hverdag ganske annerledes fra min, helt ku-frie tilværelse. Korpsmammatilværelsen var litt mer kjent.
Postet 15-12-21 kl 08:59 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Takk for en veldig fin luke, Floksa!
Postet 15-12-21 kl 09:01 av Frk_Fryd Frk_Fryd er aktiv nå
Gammel
celebelen sin avatar
Takk for en kikk inn i et annet liv!
Postet 15-12-21 kl 09:07 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så deilig å høre om et travelt liv som korps og kumamma! Jeg lo høyt og godt av den ærlige anmeldelsen av både mat og helse og korpskonserten. Og litt av svigermor som hadde glemt mobilen, for det kan nemlig skje i vår familie også...

Det er virkelig gull verdt at det finnes slike engasjerte voksne som deg. Jeg sender varme tanker til både speiderleder og håndballtrenere som holder ut med mine og andres unger.

Spørsmål fra hjemmekontoret i byen:
Hva betyr det at kua har kastet? Dødfødt kalv?
Og sendes det nå masse glade og produktive melkekyr til slakt fordi prognosene viser at vi kommer til å kjøpe mindre melk det kommende året?
Postet 15-12-21 kl 09:35 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for en kjempeflott luke!
Spennende med innblikk i en litt annen type hverdag.
Postet 15-12-21 kl 09:40 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Litt av en dag, ja! Takk for fin luke og innblikket i en bondes/korpsmammas vanlige, og litt uvanlige hverdag.
Postet 15-12-21 kl 09:41 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Takk for innblikk i en villt mye mer spennende hverdag enn mine egne
Og det høres ut som heldige korps-unger som har voksne som deg rundt seg!
Postet 15-12-21 kl 09:49 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Floksa sin avatar
Sitat:
Spørsmål fra hjemmekontoret i byen:
Hva betyr det at kua har kastet? Dødfødt kalv?
Og sendes det nå masse glade og produktive melkekyr til slakt fordi prognosene viser at vi kommer til å kjøpe mindre melk det kommende året?
Ja. Det er når kalven dør i livmora. Det kan skje tidlig, da absorberes bare kalven av kua og blir borte. Men er kalven stor kommer den ut som ved en vanlig fødsel. Denne hadde bare 6-7 uker igjen til termin. Så 3-4 uker til så kunne det gått bra.

Ja det slaktes i disse dager mye ku. Ikke fordi nordmenn drikker eller spiser mindre melk, men fordi vi importerer mer.
Og fordi produksjonen av Jarlsberg til verdensmarkedet skal fases bort fra norsk melk og over på irsk melk. Kompliserte politiske greier inne i bildet der ja.
At jeg og min familie er siste generasjon som driver slik vi gjør er nok helt sikkert. Dessverre. Jeg skulle så gjerne sett at nordmenn forsto hvilken unik matproduksjon vi hadde og fortsatt delvis har. Og verdsatte den. Men slik er det ikke og virkeligheten er også virkelig i landbruket.
Postet 15-12-21 kl 10:15 av Floksa Floksa er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
For en fin luke! Takk!

Jeg er også (over)ivrig korpsmamma og kjenner meg så igjen i det du skriver. Det er oppriktig en gave å få komme så tett på barna og ungdommene, og jeg blir oppriktig glad når de forteller om korpsmammaen sin til sine egne foreldre. For ja det er en gave for meg, men jeg tenker at ungene også er heldige som har flere voksne som kjenner de, er glad i de og ser de.
Postet 15-12-21 kl 10:49 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for innblikket i en hverdag fullstendig annerledes enn min.

Jeg heier på norske bønder og norsk matproduksjon og fatter og begriper ikke at dette ikke får høyere prioritet og mer oppmerksomhet. I starten av pandemien, da vi lurte på om alle forsyninger ville bryte sammen, var det mye prat om det og mange innså plutselig hvor sårbare vi er, men da det meste ordnet seg forsvant interessen og det synes jeg er rart for det burde jo være en vekker.
Postet 15-12-21 kl 10:51 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så spennende lesing!

Jeg savner korpstilværelsen nå som alle mine musikanter har pensjonert seg fra skolekorpset.
Postet 15-12-21 kl 12:02 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar


For en flott luke! Innsikt i (den travle) hverdagen til en FP-er med en ganske annen jobbhverdag enn mange av oss andre. Du skriver så godt! Og så er det så sant det du sier, nyt maten selv om det er rot overalt, fokus på de fine tingene!

Når du bretter opp ermene og går i fjøset en vanlig mandag kveld. Hvor lang tid bruker du vanligvis på hele jobben?
Postet 15-12-21 kl 12:14 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Takk for en fin luke! Når jeg handler mat prøver jeg så langt jeg kan å kjøpe mat med Nyt Norge merke fordi jeg synes det er viktig å støtte norsk matproduksjon.
Postet 15-12-21 kl 12:49 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
For en dag du har hatt!
Tusen takk for innblikk i livet ditt på gården
Postet 15-12-21 kl 13:57 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Vi har virkelig ganske forskjellige liv og jobber.

Mest imponert er jeg over all kjøringen dere bedriver. Sånt no' gjø'kke vi i by'n. Men det gir sikkert god anledning til å prate sammen?
Postet 15-12-21 kl 14:05 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Veldig interessant og eksotisk lesning.
Postet 15-12-21 kl 15:05 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fin luke, helt herlig kaos på en vanlig dag! Både ler, gråter og smiler, og er helt enig med Palmen! Korps er best!!
Postet 15-12-21 kl 15:27 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Ekstremt gjenkjennelig!! Og lo godt. #oppvokst som en av fire søsken på gård med melkeproduksjon OG spilt i korps.
Postet 15-12-21 kl 16:12 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Å så fint og spennande å lese!
Postet 15-12-21 kl 20:29 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Fantastisk beskrivelse. Men for en spennende hverdag!
Postet 15-12-21 kl 21:04 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Veldig fin luke. Og du rekker mye! Som bonde må man være utrolig effektiv og håndtere mye. Jeg kjøper også norsk og setter pris på at dere fins.

Savner å ha korpsbarn, selv om det var en del ulyd.
Postet 15-12-21 kl 21:39 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Litt av en dag!
Postet 15-12-21 kl 22:13 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Puh, opplevelsesrik dag ja. Takk for at du deler.
Postet 15-12-21 kl 22:53 av annemede annemede er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no