Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 13



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 13

Postet 13-12-08 kl 08:00 av Kalenderpiken





MYTHBUSTERS presenterer: Lucia-feiringen

Jeg har vokst opp med Luciafeiring i barnehagen og på skolen, i den tro at vi feirer en helgen som angivelig gikk med mat ned i de mørke fangehullene en gang i Gamle Dager. For å kunne se nede i de mørke hulene (eller hvor det nå var), satte hun lys i en krans på hodet, så hun kunne bruke begge hendene til å bære maten med.
I jakten på mer utfyllende informasjon, havnet jeg på de svenske wikipedia-sidene (Lucia er tross alt en sterkere tradisjon over kjølen enn her hos oss), og ble mildt sagt lettere overrasket. Historien om Lucia inneholdt fint lite lyskroner og mørke fangehull.
Lucia levde på Sicilia på 200-tallet, da keiser Diocletianus hersket i Romerriket. Han var svært ivrig på kristenforfølgelse. Ikke desto mindre var Lucia sterk i sin kristne tro, og hun avla allerede som barn kyskhetsløfte. Det skulle vise seg at dette løftet ville bli satt kraftig på prøve. Da hun ble eldre lovet hennes mor henne bort til en herremann, som da han fikk høre at ekteskapet ikke ble noe av fordi hans tilkomne allerede var gift med Gud, ikke ble videre blid, og angav Lucia til de romerske myndighetene. Hun ble arrestert og torturert, og tvunget til prostitusjon. Så er jeg litt usikker på hendelsesforløpet. Hun nektet såklart, men hvisomatte dersomatte så krevde hun at man måtte betale dobbel pris for henne (altså selv om hun ikke fikk betalt selv, det var vel en prinsippsak). Men da de skulle frakte henne til bordellet, satt hun bom fast i bakken, og de fikk ikke rikket henne. Da prøvde de å brenne henne, men flammene tok ikke tak, og de endte med å stikke henne ned med en kniv. Før hun døde, stakk hun ut øynene sine og sendte dem til den forrederske "forloveden" sin (litt usikker på det nøyaktige motivet, men at det var ekkelt, er utvilsomt. Litt som forløper for den sicilianske tradisjonen med hestehoder i senga, kanskje?). Men jomfru Maria ga henne et nytt par øyne. Til slutt døde hun av skadene. Hun blir regnet for de angrende prostituertes skytshelgen, samt skytshelgen for bl.a. synsskadde og vevere.


(Jeg ser at Andreas Viestad har kommet meg i forkjøpet med en morsom artikkel, med "lussekatt"-oppskrifter, i forrige ukes Magasinet: http://www.dagbladet.no/magasinet/20...08/556934.html )


Vel, så hvor kommer luciatoget fra, da? I Sverige rådet den julianske kalenderen fram til midten av 1700-tallet, og i følge denne var 13. desember den mørkeste dagen i året. Etter hedensk tradisjon var man redd for de underjordiske denne natta, og det gjaldt derfor å holde seg våken. 13. desember var altså en midtvintersfeiring. Etterhvert gikk denne feiringen over i en slags julebukk-tradisjon, hvor ungdom gikk fra gård til gård og sang og samlet inn penger og mat.

Men hva med den hvitkledde med lyskrone i håret? Dette var en annen tradisjon, som antakelig ble plukket opp fra Tyskland, hvor man kledde opp jenter som Jesusbarn, med glorie rundt hodet i form av en lyskrone. Feiringen med Luciatog oppsto en gang på 1800-tallet, og spredde seg utover i Sverige, og senere også til Norge, Finland og Danmark.

Og hva i all verden er lussekatter?
Lussekattene stammer visstnok fra Tyskland på 1600-tallet. Katten er en av djevelens skikkelser, og man skulle skremme bort djevelen ved å lage kattene gule som lyset. Det passer forsåvidt med det hedenske budskapet om å jage bort de underjordiske. Men tradisjonen hadde Tyskland sammenheng med at det ikke bare var viktig å være snill så man fikk gaver (av Jesusbarnet), men også for å slippe å få ris av djevelen.

Selv ikke Lucia-sangen er "ekte". Den italienske versjonen handler, i følge svensk Wikipedia, om den vakre bydelen Santa Lucia i Napoli?!

Vi kan vel konkludere med: Myth busted!

Men man trenger da ikke ta gleden ut av bollespising, synging og marsjering i førjulstida av den grunn! Det er bare å plukke fra øverste hylle av alle elementene fra Lucia-myten. Jeg har ingenting i mot å skjenke de (tvangs-)prostituerte en tanke i førjulsmørket, selv om akkurat denne delen av historien forties i barnehagen.

Men jeg vil gjerne også benytte anledningen til å starte Foreldreportalens eget Lucia-tog, til ære for vår egen "Lucia" som bringer deilig, varm kaffe og lyspunkter til alle de FPske PC-skjermer rundt om, nemlig vår alles kjære Tåtti! Så bli med, og kom gjerne med bidrag til Lucia-feiringen, i form av lussekatt-oppskrifter, innspill om Lucia-historien, bilder av små luciaer etc. Tåtti skal selvsagt være Lucia, mens vi andre er terner og stjernegutter.

Jeg velger å slå an tonen med en litt alternativ "Lucia"-sang, i lussekattens ånd, men som også passer dersom man ønsker å fordrive underjordiske eller romernes ondskap mot Lucia:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no