Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 19



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 19

Postet 19-12-13 kl 08:42 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

19

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] [3 Acsa] [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
[7 Vixen] [8 Heiko] [9 Blå] [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Mex] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] [17 Che] [18 pøbelsara]
19 Kirsebær [20 Skilpadda] [21 Input] [22 Ru] [23 Taien] [24 Kanina]

Det er 19. desember, og det nærmer seg jul med stormskritt. Noen av oss har ikke begynt å rydde, vaske, bone skap og polere barn enda, og vil kanskje ikke gjøre det heller. Andre har et hjem som ser ut som et amerikansk juleeventyr på denne tiden.

Jeg syns ikke de sakene er så viktig. I år har jeg ryddet og vasket litt mer enn jeg har pleid, noe som egentlig ikke sier så veldig mye.

De fleste har tradisjoner og vaner som er med og bidrar til julefølelsen i desember. Vi snakker om julebakst, juleverksted, grøtfest, konserter og juleshow med barna. Det er så koselig å høre om juletradisjonene som alle har.

Vi har ingen. Før lillejulaften (Lisjjulaftan, Lille Juleaften, Lill'julaft'n osv) har vi ingen faste tradisjoner, eller typiske må-saker. Og det er så rart, for julestemningen er så tydelig at man kan peke den ut og ta på den, enda vi ikke gjør noe som helst for at den skal komme.
Om noen hadde studert ungene gjennom et år, for senere å bli presentert for dem i ukjent måned, så ville alle kunne merke om det er desember eller mars.
Men det er ikke noen tradisjoner som skaper det. Jeg har forsøkt å spørre ungene hva det er som gjør at vi har det så godt godt i desember, og hva det er som får fram julestemningen inni dem, og de vet ikke helt selv heller.
Men jeg har en teori.

Jeg er noen ganger som et barn. Jeg har innsett det, vurdert å gjøre noe med det, men landet på at jeg tror jeg må være sånn. Jeg er jo voksen i mange sammenhenger, og jeg tar ansvar og er rakrygget. Men i svært mange situasjoner så fungerer jeg som et barn. Jeg tror på magiske saker og ønskestjerner, jeg tror at om man bare er ren nok og snill nok, så blir alt bra. Jeg tror at de som gjør urett må betale for det en dag, jeg tror at om jeg tråkker på streken så betyr det at jeg ikke rekker bussen, jeg tror at om Sjefen skryter nok av meg så trenger jeg ikke så mye penger (jeg er en fantastisk arbeidstaker...) . Det er masse slike saker. Og når jeg sier tror på, så er det ikke helt sant. Jeg tror ikke at det er sånn. Men jeg tror det likevel.

Og i desember så kommer slike ting så veldig langt fram i meg. Man har alltid sett filmer med julemagi og julemirakler, man har lest historier om under som skjer fordi det er jul og godheten i folk blir så tydelig. Jeg tror.
Så når jeg går ut døren og vet at det er 1. desember, så tror jeg hun jeg går forbi på gata har fått julemagien i seg. Så jeg smiler til henne. Og hun smiler kanskje litt overrasket tilbake.
Jeg tror at bussjåføren vil slippe på ungdommen som ikke hadde nok til billetten.
Jeg tror at når mørket kommer stadig tidligere på ettermiddagen, og det tennes lys i alle vinduer, så sitter folk innenfor veggene sine og er glad i hverandre og sier noe om hvor koselig det er med levende lys. Jeg tror familier med kalde kriger blir fredfulle og alle blir venner. Jeg tror desember er magisk for alle jeg ser, eller tenker på, og at alt er bra i desember for alle.

Som sagt så tror jeg jo egentlig ikke det. Men jeg tror det likevel.
Og jeg oppfører meg sånn. Jeg oppfører meg som om alt er magisk og bra og fint og godt. Og ungene har vokst opp i det. De har fått det inn uten at det har vært med vilje.
Og de er så heldige at de er barn helt på ordentlig. Selvsagt tror de på godhet og magi!
Og det er der det ligger for oss, tror jeg. Julestemningen kommer sammen med 1.desembermagien.
Helt uavhengig av vaskede gulv eller 7 slag julekjeks.

Dette er så kommerst man kan få det, men jeg elsker akkurat denne snutten. Jeg vil at alles desember skal være drømmer og magi og fyrverkeri.


Ha en fortsatt fin adventstid alle sammen! Og lat som om ting er magiske innimellom. Alt er morsommere da. :fyrverkeri:

Kommentarer totalt 16

Kommentarer

Gammel
Kirsebær sin avatar
Fantastisk luke. ()

Litt i overkant med 9 minutter Disneyraketter og fiffig lyssetting, kanskje, men åååå!
Man kan stoppe etter 2 minutter om man vil det.
Postet 19-12-13 kl 08:46 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Måtte du få en magisk jul!
Postet 19-12-13 kl 09:11 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Akkurat som i sangen, "it's that time of year when the world falls in love":

(Kilde: youtube.com)
Postet 19-12-13 kl 09:20 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg kjenner definitivt at det er på tide med litt julemagi nå. Vi er i mål med forberedelser av alle slag og nå skal vi bare kose oss. Dette var fine tanker å ta med seg.
Postet 19-12-13 kl 09:35 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Kirsebær, du er litt magisk. Du vet det?
Postet 19-12-13 kl 09:39 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Desember er alltid litt magisk syns jeg.
Postet 19-12-13 kl 09:40 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Måtte du få en magisk, god jul, du fineste Kirsebær.
Postet 19-12-13 kl 09:41 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Ååå, så fin luke. Håper du får den flotteste jula.
Postet 19-12-13 kl 09:46 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Tussa sin avatar
Kirsebær, eg trur eg elske deg!
Postet 19-12-13 kl 10:02 av Tussa Tussa er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Tussa:
Postet 19-12-13 kl 10:16 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg er så enig. Julemagi.
Postet 19-12-13 kl 10:45 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
Jeg er egentlig litt som deg, men hadde glemt det midt i flytting og sånt stress. Takk, snille, magiske Kirsebær for at du minnet meg om det!

Ble helt rørt jeg nå. I morgen kommer det en god dose esker fra lageret, blant annet all julepynten. Gleder meg til å endelig få den frem!
Postet 19-12-13 kl 12:09 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Kirsebær, jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen; du er så fin
Postet 19-12-13 kl 22:45 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
For en fabelaktig luke!Ble glad av å lese den.
Postet 19-12-13 kl 23:16 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fineste kirsebærluken.

takk.
Postet 19-12-13 kl 23:19 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Å, denne var helt nydelig og satte i gang en hel haug med tanker hos meg!

Jeg håper du aldri, aldri forandrer deg!
Postet 21-12-13 kl 22:54 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no