Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

I den søte førjulstid - 18



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

I den søte førjulstid - 18

Postet 18-12-13 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
6. årgang

18

[1 Tåtti] [2 Røverdatter] [3 Acsa] [4 007] [5 Fersken] [6 Koma]
[7 Vixen] [8 Heiko] [9 Blå] [10 Inagh] [11 Eia] [12 Heilo]
[13 Mex] [14 Éowyn] [15 LilleLeo] [16 Nextlife] [17 Che] 18 pøbelsara
[19 Kirsebær] [20 Skilpadda] [21 Input] [22 Ru] [23 Taien] [24 Kanina]

Jeg hadde tenkt å skrive om musikk i adventskalenderen i år. Men så leste jeg en artikkel om Love Actually på Filmpolitiets sider i NRK - vvor en surmaget kritiker hevdet at det var en dårlig film. Det er greit å synes det, altså. Jeg forlanger ikke at alle skal elske de filmene jeg liker selv. Men begrunnelsen var virkelig helt på trynet. Den er ikke god fordi den er urealistisk. Seriøst, liksom? :roll: Alle andre julefilmer er liksom så himla realistiske?

Die Hard ?



Hjemme alene?



Eller Snipp og Snapp i juletreet til Mikke?




Selv konseptet julenissen er vel strengt tatt ikke akkurat så veldig basert på virkeligheten han heller, men folk liker ham jo for det. Så hvor i huleste kom kravet om realisme plutselig inn i listen over hva en ekte juleklassiker skal inneholde?

Jeg bryr meg ikke. Jeg klarer helt fint å se at alt som skjer i Lova Actually med stor sannsynlighet aldri kommer til å skje med meg – eller noen jeg kjenner. Like fullt synes jeg det er vel anvendt tid å se de samme scenene igjen og igjen. Da blir det jul hos meg. Hvem bryr seg om hvor usannsynlig det er at noen lærer seg portugisisk på to uker? Eller at en statsminister faller for en bannende sekretær? Eller at Liam Neeson og Claudia Schiffer har barn på samme skole? Og dessuten er jeg uenig med kritikeren (som jeg har linket til nederst i innlegget) som hevder at Mark faller for Aurelia fordi han får se henne i undertøyet når hun stuper uti for å redde boken hans. Jeg tror at han faller for henne fordi hun viser initativ og handlingskompetanse. Ikke fordi hun ser bra ut i undertøyet.

Jeg gleder meg til å se igjen dette:




Og denne:




Og denne scenen er virkelig helt fantastisk morsom. Og søt. Og kul. Og bare rett og slett best.




I år sendes Love Actually 21. desember kl 20.55 på NRK1.
Les hele saken her: http://p3.no/filmpolitiet/2013/12/ko...love-actually/


God jul!

Kommentarer totalt 40

Kommentarer

Gammel
vixen sin avatar
Åååhh. Gleder meg! Da skal jeg se den. Og jeg tar Mr Darcy foran Bruce Willis any day.
Postet 18-12-13 kl 08:10 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Miss Norway sin avatar
Min juletrilogi med vedlegg er Die Hard, The Long Kiss Goodnight (!), Love Actually og Trading Places (Rollebyttet). Som om de ikke er julefilmer lixzm; jeg ser dem jo hver jul?
Postet 18-12-13 kl 08:26 av Miss Norway Miss Norway er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
What?? Tror filmpolitimannen at han faller for Aurelia først når hun tar av seg til undertøyet?? Han må mangle sosiale og romantiske antenner.
Ellers må jeg innrømme at jeg syntes tidsperspektivet var det som var aller mest forvirrende i den filmen, men nå som jeg har kommet over det, eller antatt at det ligger noe tidsmaskin-greier der som ikke er eksplisitt i filmen, så er det greit.
Postet 18-12-13 kl 08:41 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Pfht, dustemann. Jeg elsker den filmen, og bryr meg fint lite om realismen i den. Dessuten er det vel åpenbart at han faller for Aurelia lenge før den scenen. Tull og tøys. Love Actually, altså.
Postet 18-12-13 kl 08:48 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Jeg Elsker den filmen! - og selvfølgelig skal jeg se den på lørdag!
Postet 18-12-13 kl 09:11 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Åh, filmjuleluke
Og love actually er jo nydelig. 3rd lobster :knegg.


Dette er en fantastisk klassiker også, anbefales
Postet 18-12-13 kl 09:20 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Herlig forsvar av favorittfilm.

Jeg liker filmen, altså, men er ingen blodfan - ennå. Jeg må virkelig sette meg ned og se denne filmen med FP-øyne, skjønner jeg.
Postet 18-12-13 kl 09:24 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg leste anmeldelsen i går. Og det verste er jo at anmelderen som et så surmaga er en kvinne! :skingrestemme: Uansett, LA er en av mine favorittjulefilmer, kommer alltid til å være det. Sammen med, nettopp, Die Hard og Home Alone 2.

Gleder meg til lørdag!
Postet 18-12-13 kl 09:27 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Love Actually er fantastisk. Men jeg tror man burde ha sett den da den kom (og uten forventninger om det dette er tidenes julefilm! :ivrig: ).

Det har liksom komt etterhvert, hos meg.

(Og samme med Die Hard).
Postet 18-12-13 kl 09:35 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Altså, de har putta Liam Neeson, Emma Thompson, Alan Rickman OG Colin Firth i samme film. Og Rowan Atkinson. Da gjør det seg jo nesten sjøl. Og den er søt og sår og god og vond, og jeg gråt sju ganger da vi så den forrige helg. Nå er jeg litt hormonell, jeg pleier bare å gråte to og le masse. Den kan være så urealistisk den bare vil, jeg elsker den.
Postet 18-12-13 kl 09:39 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Gleder meg til å nyte disse klippene i godstolen senere i dag! Takk for fin luke! Og mulig jeg må se Die Hard, eldstemann insisterer hardt på at det er en julefilm, jeg må overbevises.
Postet 18-12-13 kl 09:43 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Og det er jo masse sant i den og! "The total agony of being in love." Og mammaene som akker seg over kostymene til julespillet - "Eight is a lot of legs, David!". Jeg ser for meg gjøken til Polyanna. Og den scenen der Karen gråter fordi hun innser at mannen har kjøpt gave til en annen, men svelger det i seg for å se julespillet til ungene - urealistisk? Næh. Colin på bar i USA er urealistisk, men veit vi at det ikke bare er hans tolkning vi ser, liksom? Gjør det noe, så lenge vi ler av det?
Postet 18-12-13 kl 09:46 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Jeg elsker Love Actually, men jeg elsker stort sett bare filmer som anmelderne syns er dårlig så jeg tror ikke anmelderen er så på jordet egentlig.

Skal lett innrømme at jeg ikke har særlig peiling på film utover at jeg liker lette romantiske komedier jeg kan le og grine av.
Postet 18-12-13 kl 09:47 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
Bare ett spørsmål: Var Claudia Schiffer med i Love actually?
Jeg liker også den filmen, forresten. Die Hard kan jeg styre min begeistring for, både med og uten juletema.
Postet 18-12-13 kl 09:48 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Love Actually er den beste julefilmen.

Jeg kom hjem fra helgetur i går. Huset flyter og jeg er på etterskudd med alt som heter jul. I dag skal jeg hurtigrydde og prøve å få litt adventsstemning igjen. Og når jentene er i seng skal jeg sette meg i sofaen med den siste julevotten og de siste julekortene og et glass rødvin og få den gode førjulsstemningen.
Postet 18-12-13 kl 09:50 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
En film som alle har en mening om er jo i seg selv en klassiker. Jeg liker Love Actually veldig godt og gleder meg til å se den sammen med mannen og snart 11-åringen (for første gang) i helga.
Postet 18-12-13 kl 09:50 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Ja. Hun spiller mamma til en av guttene i julespillet, og treffer Daniel og Sam i gangen etterpå.
Postet 18-12-13 kl 09:54 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Tusen takk.
Den skal jeg sette på opptak med en gang.
Har nemlig ikke fått sett den.

Vi ser "hjemme alene" hvert år og den "santa clause" filmen hvor nissen detter ned fra taket, og det er jo ikke akkurat fordi de er så himla bra, men det er tradisjon.
Postet 18-12-13 kl 10:07 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Enhjørning sin avatar
Jeg elskerelskerelsker Love Actually. Og jeg gir meg katta i hva surmagede anmeldere synes. Her i huset er den en juletradisjon god som noen - nytes helst med et glass rødvin, en boks Kleenex og godstolen min!
Postet 18-12-13 kl 10:19 av Enhjørning Enhjørning er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Fineste filmen!

Den anmelderen kan ta seg ei bolle!
Postet 18-12-13 kl 10:36 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Takk. jeg skal også se denne finfine filmen i helgen. Skal se den når det er dørgende kjedelig håndball på tv. Da blir loftstuen og denne filmen bare min .
Postet 18-12-13 kl 10:39 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Hun omtaler dessuten tre nøtter til askepott som en tullefilm? En TULLEfilm? Hæ?
Fineste askepottfilmen, det er jo en eventyrfilm.
Postet 18-12-13 kl 10:41 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
OK, jeg innrømmer det. Jeg har ikke sett tre nøtter til Askepott på ti år, minst. :dukker:
Postet 18-12-13 kl 10:44 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Jeg må innrømme det.. jeg er sikkert den eneste personen her inne. Men jeg har ikke sett hele Love Actually. Jeg ga opp. Jeg tåler virkelig ikke ikke Rowan Atkinson, og jeg syns hele greia bare var en salig smørje .. :dukker:
Postet 18-12-13 kl 10:49 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar
Jeg er litt sånn julefilmfanatiker, jeg har til og med gått i protest-tog utenfor NRK det året (1992 elns) de ville ta Donald av plakaten på julaften

Ikke sett askepott på ti år, ikke sett hele love actually sier dere? (den samler seg på slutten)
Postet 18-12-13 kl 10:54 av m^2 m^2 er ikke aktiv
Oppdatert 18-12-13 kl 19:50 av m^2
Gammel
rine sin avatar
Jeg er heller ikke noen stor Mr. Bean-fan, men likte Black Adder litt bedre. Rowan Atkinson har jo uansett ikke noen stor rolle i LA. Men scenen har er med i er ganske morsom.
Postet 18-12-13 kl 11:13 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Love Actually er den beste filmen.

Den viser kjærlighet i alle dens former og retninger, og den er så fiiiiin!
Postet 18-12-13 kl 11:17 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Love Actually er en sånn film jeg helst ser alene. Fin, er den!
Postet 18-12-13 kl 12:00 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Mannen og jeg så første halvdel i går, og skal se resten i kveld.

Realisme, prealisme. "A Christmas Carol" av Dickens er et absolutt must i julen, og der er realisme veldig underspilt, gett.
Postet 18-12-13 kl 12:00 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Utrolig nok har faktisk "Enemy of the state" bare blitt en mer og mer realistisk "julefilm" med årene For meg er Die Hard julefilmen over alle, men jeg ser gjerne Love Actually også. Skikkelig feelgoodfilm, og det er jo det jula tross alt handler om.
Postet 18-12-13 kl 12:03 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Enda en som elsker her.
Postet 18-12-13 kl 12:03 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Jeg få satt av tid for å se Love Actually før jul. Så får vi heller klare oss med to slag i stedet for sju.
Postet 18-12-13 kl 12:04 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Éowyn sin avatar
Filmen er urealistisk? Ja, for absolutt alle andre filmer som lages er full av realisme...

Er ikke filmanmeldere egentlig bare misunnelig fordi de selv er for dårlige skuespillere til å få roller?
Postet 18-12-13 kl 12:38 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
Sonar sin avatar
Herlig luke:hjerter
Den filmen skal jeg sette meg ned med jenten vår og se på lørdag. (Hvis hun er hjemme da...ikke alltid hun vil gjøre det samme som meg nemlig )
Postet 18-12-13 kl 12:39 av Sonar Sonar er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Den må sees!

Og så elsker jeg at du dro inn Snipp og Snapp som et eksempel.
Postet 18-12-13 kl 13:41 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Glem filmpolitiet. Love Actually er en herlig julefilm. Vi skal også se den 21.des. Gleder meg.
Postet 18-12-13 kl 19:27 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Hvem sier at en julefilm skal være realistisk?

Love Actually gir meg skikkelig julestemning, ikke minst fordi vi ser den år etter år i førjulstiden.
Postet 18-12-13 kl 21:30 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Jeg elsker LA og ser den hvert år i førjulstiden, så jeg noterer meg den 21.

Takk for en fin luke!
Postet 19-12-13 kl 08:03 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Skytte sin avatar
Love Actually.

Jeg skal dumpe ned i sofaen på lille julaften og se Love Actually; det er en tradisjon jeg ikke fraviker. Sikret meg DVD'en for noen år siden for å være sikker på at jeg får sett den - når jeg vil.
Postet 19-12-13 kl 15:31 av Skytte Skytte er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Jeg har ikke DVD spiller
Men jeg har Apple tv - og antar jeg finner den der. Ellers må jeg få sett den 21.des

Det er den fineste julefilmen
Postet 19-12-13 kl 15:45 av Nessie Nessie er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no