Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Snart er det jul igjen - 1



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Snart er det jul igjen - 1

Postet 01-12-10 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
3. årgang

1
1 Toffskij [2 Kirsebær] [3 Gaia] [4 Lorien] [5 Kasia] [6 Teofelia]
[7 apan] [8 Interference] [9 Tallulah] [10 Bobbelur] [11 Lille Ru] [12 tink]
[13 Divine] [14 Saint] [15 kokosbolle] [16 Flubby] [17 smilefjes] [18 007]
[19 Nessie] [20 Harriet Vane] [21 nolo] [22 Koma] [23 Kanina] [24 Skilpadda]

Kommentarer totalt 77  

Kommentarer

Gammel
Toffskij sin avatar
I dag skal jeg ta dere med på julekonsert.

Jeg er vokst opp i en heller rølpete drabantby, men da jeg skulle begynne på videregående, valgte jeg meg med omhu ut en forfinet og eldgammel sentrumsskole med masse språkfag. Det jeg var mindre forberedt på, var at den hadde de nydeligste juletradisjoner man kan tenke seg, de fleste av dem sentrert rundt skolekoret (som jeg fortsatt savner hver eneste jul). Lucia-prosesjon med en overflod av levende lys og Lucia-sangen firstemt og selvsagt på italiensk. Månedsvis med korøvelser før julekonsert og julegudstjeneste, det første året mitt var det Buxtehudes «Das neugeborne Kindelein» som var glansnummeret. («Sie si-i-i-i-i-i-i-ingen in den Luft-e-en frei!») Året før hadde den svartkledde ateisten vurdert om det egentlig var etisk riktig å synge kristelige julesanger til jul, og ikke bare reale jolesanger som sømmer seg midtvintersblot, men det viste seg å være en svært tynn ferniss når hun bare fikk synge dem flerstemt og på latin, eller tysk for den saks skyld.

Og så julekonsert i en eller annen vestkantkirke. Det snødde så mye at man kunne innbille seg at det ville påvirke akustikken. Vi kom oss helskinnet gjennom Buxtehude (snublet ikke engang merkbart i «Der auserwählten, der auserwä-ä-ä-ä-ä-ä-ählten Chri-i-i-istenschar»). Og så var det strykeorkesterets tur. Og den satt jo ikke helt, og til Bach å være er det jo en slags sviske, men jeg kan egentlig ikke huske noe musikk som har gjort mer inntrykk på meg enn Bachs dobbeltkonsert i d-moll, andre sats, sånn som den ble spilt akkurat den desemberkvelden i den nedsnødde kirken, da jeg var 16 år.


(Kilde: youtube.com)


Jeg følte meg som Harry Potter da han begynte på Hogwarts. Jeg lurer på om jeg må snike meg innom julegudstjenesten deres i år og smugsynge på altstemmene.
Postet 01-12-10 kl 07:35 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Oppdatert 01-12-10 kl 08:29 av Toffskij
Gammel
Toffskij sin avatar
Fotnoter
1 Her er Buxtehude også:

(Kilde: youtube.com)


2 Det var ungene som insisterte på at jeg måtte bruke Hubble-stjernetåkeklippet. Kanskje litt tacky, men jeg fikk da både spilt Bach for dem og forklart dem om stjernetåker samtidig.

3 For Sayers-entusiaster: Det er selvsagt Bachs dobbeltkonsert Harriet og Peter hører helt på slutten av Gaudy Night. Tidsforholdene er litt uklare for meg, men jeg tror jeg leste boka først og støtte på musikken etterpå. Begeistringen var nesten ikke til å holde ut.
Postet 01-12-10 kl 07:35 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Kalender!! Nå har jeg på herlig musikk i bakgrunnen (fra Youtube, altså), mens jeg spiser frokost, og venter på at kalenderhovdpersonene i heimen skal stå opp også. Jeg prøver å gjette meg frem til hvilken skole du gikk på, som har masse språk og strykeorkester, og som gir Hogworths-følelse.
Postet 01-12-10 kl 08:02 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er sjikkli vanskelig.
Postet 01-12-10 kl 08:05 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Åh, takk. Bach er aldri feil. Nå kom julestemningen sigende her, til tross for høljeregn ute. :D
Postet 01-12-10 den 08:25 av
Gammel
Frøy sin avatar
Toffskij kalenderluke.

Gleder meg til å komme hjem å få på musikken i tillegg, dumme jobben har sperret for youtube.
Postet 01-12-10 kl 08:26 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar
Fine kalenderluken. Gjør ikke noe at jeg ikke har fått kalender i år. Jeg har jo FP-julekalenderen. Så det så!
Postet 01-12-10 kl 08:37 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Nydelig kalenderluke. Jeg må høre musikken hjemme i kveld, men julemimringen til Toffskij fikk meg i deilig stemning nå på morgenkvisten.
Postet 01-12-10 kl 08:44 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Å, nå ser jeg for meg toffejenta som HP på Hogwart. (Musikken får jeg ikke hørt før i ettermiddag, da. Men jeg nekter - ja NEKTER - å vente med å åpne luka mi til i ettermiddag! ) Jeg er enig med ungene dine, det er ingenting som ikke blir bedre med litt stjernetåke.
Postet 01-12-10 kl 08:48 av him him er ikke aktiv
Gammel
Åh! :rørt:

Jeg elsker gammel, svensk pønk. Det er det som får meg til å hoppe rundt på gulvet og synge skjærende falskt.

Men det er klassisk musikk i noen få utvalgte stykker som får meg til å grine. Fordi det er så godt. Det finner veien så langt ned i meg til noe pent.

Tusen takk. :hjerter:
Postet 01-12-10 den 09:02 av
Gammel
Selma sin avatar
Endelig adventskalender

Nydelig luke
Postet 01-12-10 kl 09:04 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Kalenderen er i gang!

Fin startluke, Toffskij.
Postet 01-12-10 kl 09:17 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Nydelig! Tusen takk for stemningen og juleminnet og det lille glimtet av en mye yngre Toff.
Postet 01-12-10 kl 09:24 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Endelig er kalenderen her!
Og så fin luke, nyyydelig!
Postet 01-12-10 kl 09:28 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Kjempeåpning av adventskalenderen.
Takk.
Postet 01-12-10 kl 09:33 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Da var dagen her.

Takk for flott kalenderluke Toffen.
Postet 01-12-10 kl 09:41 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Å, den var til MEG!

Jeg hørte musikken først og leste boken etterpå, og jeg og min navnesøster deler absolutt kjærligheten til Bach.

Den mye yngre Toff høres som et fascinerende pikebarn jeg ville likt veldig godt og hatt mye til felles med. Da også.
Postet 01-12-10 kl 09:42 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Kalender!

Musikken er ny for meg, så jeg skal ta meg noen minutter senere og virkelig kose meg med den.
Postet 01-12-10 kl 09:45 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
Blå sin avatar
Så nydelig.

God advent alle sammen.
Postet 01-12-10 kl 09:50 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Det var ei god luke. Dagens lille lyspunkt! Takk, Toffen!
Postet 01-12-10 kl 09:54 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Obelix sin avatar

1.desember og FP-kalender.
Takk for en fin luke Toffen.
Postet 01-12-10 kl 09:59 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Yes.
FP sin kalender er i gang, og med en flott start!
Postet 01-12-10 kl 10:07 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
Du skriver så vakkert og stemningsfullt, jeg gleder meg til å høre musikken når jeg kommer hjem. Takk for en fin luke.
Postet 01-12-10 kl 10:07 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Åh!
Postet 01-12-10 kl 10:08 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Å, fin luke. Jeg har gledet meg helt siden jeg kom på kalenderen på vei til jobb idag. Og den var fin...
Postet 01-12-10 kl 10:08 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Nydelig!
Postet 01-12-10 kl 10:08 av Inagh Inagh er aktiv nå
Gammel
daffy sin avatar
Takk for fin luke. Gleder meg til å høre på klippene når jeg kommer hjem. :sitter i åpent landskap:
Postet 01-12-10 kl 10:19 av daffy daffy er ikke aktiv
Gammel
Éowyn sin avatar
En flott åpning av kalenderen!


De ler av meg på jobb. Det er såvidt 20,5 grader her inne nå og jeg sitter med pledd som er pakket rundt meg vha knapper og glidelås.
Postet 01-12-10 kl 10:23 av Éowyn Éowyn er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Og jeg som sutret i kaffestuggu over at jeg ikke har adventskalender. For noe tull, jeg har jo den finest Fp-kalenderen!

Takk for stemningsfull og vakker luke, Toff.
Postet 01-12-10 kl 10:23 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Tusen takk for en fin luke. Jeg har musikken på og koser meg. Takk også til FB som ga meg påminning om luken.
Postet 01-12-10 kl 10:27 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Takk for en deilig stemning!
Postet 01-12-10 kl 10:31 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Tusen takk, Toffskij! Julestemningen kom i bølger over meg her jeg satt. Og jeg tror nok jeg vet hvilken skole du gikk på.
Postet 01-12-10 kl 10:40 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Åh åh åh- for en vakker luke
Alle 16-åringer burde ha fått en slik opplevelse. Jeg tror nemlig det er sunt, og noe å ha med seg resten av livet.

Musikken er nydelig, og beskrivelsen din ga meg tårer i øynene, så tusen takk kjære Toffskij
Postet 01-12-10 kl 10:53 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Koma sin avatar
Tusen takk for vakker musikkluke og stemningsgivende beskrivelse som gjorde at jeg fikk lyst til å booke en klassisk kirkekonsert før jul.
Postet 01-12-10 kl 10:57 av Koma Koma er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar

Fin, fin, fiiiin luke.
Postet 01-12-10 kl 10:58 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg kan ikke høre på musikken her jeg sitter i åpent landskap på jobb, men jeg kan spare den til i ettermiddag. Da har jeg i hvert fall noe å glede meg til.

Jeg vet hvilken skole du gikk på, og kjenner at jeg er litt misunnelig på de som kunne velge videregående skole. Tenk å kunne finne artsfrender så tidlig. Vel, jeg får trøste meg med at vi sannsynligvis legger forholdene til rette for egne unger (gitt at de jobber hardt nok til å faktisk ha et valg ... og jeg tror vi skal bidra til det også).

Jeg har skjønt at det er svært stemningsskapende å gå på kirkekonsert før jul? Er det noen som har en å anbefale? Jeg er fullstendig novise på dette området.
Postet 01-12-10 kl 10:59 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
sindrome sin avatar
Utrolig stemningsfullt *sukker*

Passer perfekt med stemningen ute.
Postet 01-12-10 kl 11:02 av sindrome sindrome er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Fine luken nå blir det julestemning for alle penga, bare jeg kommer meg opp på kontoret.

Snuppa var ellevill i morges over at kalendernissen hadde vært og hengt opp gaver på kalenderen.
Postet 01-12-10 kl 11:12 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Postet 01-12-10 kl 11:12 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Så flott! Jeg sitter også i landskap, så jeg plugget høretelefonene (øretelefon? headset?) i PC, og drømte meg bort litt. Det var godt. Takk.
Postet 01-12-10 kl 11:15 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Fine luken! Det burde være flere Hogwartser rundt omkring i verden.

Bach er så snedig, det er tilsynelatende så enkelt å spille og noe er så sviskete og så er det enkelte stykker som er så vakre så vakre. Takk for luke!
Postet 01-12-10 kl 11:15 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jeg elsker Bach, men synes ikke nødvendigvis det er enkelt å spille. Særlig ikke fuger, hvor det kan være lett å komme bakpå og i utakt. Men veldig veldig fint når det går!
Postet 01-12-10 kl 11:17 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
apan sin avatar
Kjempefin 1. luke. Takk skal du ha, Toffen!

Jeg tror nok jeg vet hvilken skole du gikk på. Og du satte meg tilbake til mimring over mitt utradisjonelle valg, en skole ikke så langt unna din med tilsvarende nivå på mange måter. Flust av artsfrender - og skolekor med julekonsert. I mange år kunne jeg ikke tro det ble jul uten.
Postet 01-12-10 kl 11:22 av apan apan er ikke aktiv
Gammel
Jenna sin avatar
Fiine første luken! Takk for flott musikk og for at du delte et sånt fint juleminne. En god start på en god FP-kaldendertid.

Musikken minner meg forøvrig på cd-en jeg alltid setter på under julemiddagen hjemme hs pappa. Det er en cd med julemusikk med Cambridges King´s College Choir. Det blir ikke julestemning før den står og surrer i bakgrunnen mens vi koser oss med ribbe og godt tilbehør. Mmmm!
Postet 01-12-10 kl 11:32 av Jenna Jenna er ikke aktiv
Oppdatert 01-12-10 kl 11:39 av Jenna
Gammel
Susse sin avatar
Kalender

Lillegull og jeg sitter her og vugger.
Postet 01-12-10 kl 11:38 av Susse Susse er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar

Da var vi i gang med vinterens klump-i-halsen-kalender.

Takk for fin luke, Toffen!
Postet 01-12-10 kl 12:20 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Fpkalender!
Jeg skal høre musikken etterpå (denne pc-en liker ikke youtube og finn.no).

Jeg gikk på privatskole første året på videregående. Det var ikke helt meg, men en ting skal de ha - jul kan de!
Postet 01-12-10 kl 12:25 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
livit sin avatar
Åh så nydelig . Tusen takk

Får meg forresten til å tenke på da jeg som jentunge skulle synge med skolekoret i en kirke i "på bøgda"... strømmen var gått og vi sang julesalmer i skinnet av starinlys, og kirken var kun opplyst av dette.... sukk...
Postet 01-12-10 kl 12:34 av livit livit er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for nydelig musikk! Jeg tror du gikk på skole med et par kolleger og venner.
Postet 01-12-10 kl 12:55 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Fin luke! Julekalenderen på FP er så fiiin! :hjerter:
Postet 01-12-10 den 13:05 av
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no