Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 12

Postet 12-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

12
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] [4 Tallulah] [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] 12 Kitty Bastard
[13 Eia] [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
[19 smilefjes] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Jeg begynte å jobbe på dette ganske tidlig, på dagen jeg fikk min plass. Jeg hadde en del utkast, de ble forkastet alle sammen. (Av en eller annen årsak så rimer utkast og takras i hodet mitt, jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan huske å ha fått rød strek i diktboken på barneskolen på grunn av dette.)
Prestasjonsangst i mageregionen og nerver utenpå; skjelvende hender på tastaturet.

Jeg tenkte på kanskje å ta opp hva som har skjedd på denne dagen, for det skjer jo noe hele tiden, og det er vanskelig å finne en dag fullstendig uten historisk verdi. Og hvem liker vel ikke historie?
Slaget ved Tolvajärvi for eksempel startet den 12. desember (og varte til den 29.) Lebensborn ble etablert. IRA startet sin «Border Campaign». Det skjedde mye den 12. de årene andre verdenskrig sto på, generelt ting som ble sprengt, folk som døde, heltedåder som ble dådet, og så videre – veldig lite julete. Marconi mottok det aller første transatlantiske radiosignalet denne dagen, da. Det er fint. Det var jo en slags gave og det er jo litt julete. På en måter. Okay, kanskje ikke.
Jeg innså veldig raskt at alt historisk jeg husker som jeg innbiller meg (jeg er elendig med datoer) innebærer den 12. desember er hysterisk upassende for julekos. Jeg innså også at jeg vokste opp i et hus med mye krigslitteratur, et åpent bibliotek og foreldre som grovt overvurderte sin yngste datters grad av modenhet.
Krigslitteraturen var ikke det verste, den taklet jeg utmerket. Det var alltid skjønnlitteraturen som sendte meg skrikende inn på badet (husets eneste trygge rom – konstant opplyst av et skarpt grellhvitt lys) sånn cirka klokken to om natten. De hadde riktignok satt alt det skumle, sære og rare på de øverste hyllene, men når man også har forankret bokhyllen til veggen så blir den til et klatrestativ. Det var ikke spesielt vanskelig å klatre opp, ta en bok mellom tennene eller i en ryggsekk, og så klatre ned igjen. Men dette har da ingenting med jul å gjøre.
Det var sjeldent nissebøker jeg hentet ned fra øverste hylle. Med mindre man er villig til å strekke på definisjonen av nisse. Vi hadde mye politisk litteratur også, tross alt.
Hva med tilfeldige fakta i stedet? Det er jeg ganske god på og det slår nesten alltid an. Jeg kunne fortalt at David Tennant liker Coldplay og syns det er teit at folk er så negative til dem, og at hvis folk bare ga de en sjanse så ville de ha «fixed» dem, og det ville ha vært fred i verden. Og at narkokartellet drevet av Pablo Escobar visstnok brukte 2500 dollar per måned på gummistrikker alene. Muskat er livsfarlig hvis det blir tatt intravenøst. Det siste Charles De Gaulle sa før han døde var «det gjør vondt». NASA står for National Aeronautics and Space Administration – Aeronautics er gresk og betyr mer eller mindre å navigere i luften. Pilgrimmene reiste ikke fra England for å flykte fra religiøs forfølgelse, de flyktet for å få en bedre mulighet til å bedrive det. Kråkefugler gjenkjenner og løser problemer effektivt og bruker verktøy, de er veldig flinke, likevel så får de ikke den samme respekten som andre vesener som gjør det samme dårligere. En svensk forretningsmann på tur til England skrev en gang et brev til Jim Henson for å fortelle han at Swedish Chef faktisk ikke snakker svensk, Jim Henson beklaget dette og lovet å sende han på et kurs. Zeppo Marx hjalp til å designe holderne til bomben som ble sluppet over Hiroshima. Sånne innviklede innretninger som man ser i for eksempel OK Go-videoen This Too Shall Pass heter en Rube Goldberg-maskin. Og utrykket This too shall pass er persisk.

Men det er ikke spesielt julete (og jeg ser at det snek seg inn både krig, død og andre horrible ting her også). Jeg tror jeg kan fastslå at jeg er elendig på julefacts. Dessuten så har det blitt gjort helt vidunderlig tidligere. ()

Dette, derimot, er veldig julete:



Se! Pakker og julestjerner og hjerter og snømenn med lue og snowboard, og hjemmelaget julepynt og greier! Jeg begynner å få sjekk på dette. Jeg har pyntet i år. Jeg har pyntet og likt det! Også fikk jeg brukt mangletreet bestefaren til mannen laget til han. Det gjør meg glad. Blomster har jeg også. Jeg har funnet ut hvordan man får blomster. Man ser en man liker, man peker på den, sier «du, den der syns jeg var kjempefin!» og deretter «jeg blir veldig glad om du kjøper en sånn til meg» til noen som er i den situasjonen at de kan kjøpe blomster til deg, i mitt tilfelle han fyren jeg er gift med. Og så får man blomster! Noen ganger får man deilig parfyme man hadde bestemt seg for var for dyr i samme slengen. Og så ser det fint ut hjemme og man lukter godt og det er bare velstand.

… Nei. Nei. Dette er ikke noe interiørblogg, og hadde den vært det så burde jeg ha tatt bedre bilder. Kameraet på telefonen og fem minutters svosj ingen blogg gjør. Dessuten så har andre allerede gjort det bedre enn meg.

Hva med en julehistorie?
Jeg har ingen. Jul har aldri vært spesielt for meg, når jeg var liten føltes det mest ut som stress og mas, og en fæl overstyrer-bestemor som helst ville at alt skulle foregå på sin måte ødela mesteparten annet hvert år. Det eneste jeg egentlig har, det eneste jeg har brydd meg om å feste med ved er at jeg skulle ønske jeg kunne huske å ha feiret jul med bestefar.
Bestefar elsket julen, det har jeg blitt fortalt. Jeg rakk bare å feire jul med han tre ganger, jeg var fire når han døde. Jeg savner han så, jeg forgudet han – og han forgudet meg.
Det var ekstra spesielt for meg, for bestemoren min likte meg aldri. Bare når jeg holdt meg på min plass, og det var jeg ikke i stand til. Jeg klarte ikke å være det hun forventet av utseende mitt; en søt liten pike med store blå øyne, gyllenblonde krøller og smilehull. Den røde julekjolen fikk hull raskt, håret endte jeg opp med å klippe av meg et år, det var litt dødtid mellom middagen og riskremen. Jeg var alltid full av gjørme, grønske, maling eller matrester selv når jeg skulle værer pyntet, inkludert julaften. Dessuten lignet jeg for mye på min mor – og det tålte hun ikke. Men bestefar … bestefar forsto meg. Bestefar forsto alt.
I år skal jeg på kirkegården på julaften. Jeg har ikke gjort det på årevis. Jeg gleder meg. Jeg gleder meg til å pynte gravene, til å tenne lys. Jeg skal lage kranser, to stykker for to graver siden oldemor ligger der også. Jeg gleder meg til å se navnet hans. Det høres sikkert rart ut, men jeg føler meg alltid litt bedre når jeg ser navnet hans. Når jeg ser det så husker jeg at han var her, at han var en ekte person. Jeg tror jo ikke at han finnes lenger, jeg tror ikke han finnes noe sted bortsett fra i minnene mine. Likevel så gleder jeg meg til å si hei til han igjen. Huske han litt ekstra.
Jeg liker kirkegårder. Jeg liker begravelser også. Begravelser er en av de tingene som virkelig definerer mennesket for meg. Når kroppen er død og det ikke lenger er et menneske, bare en ting, så fortsetter vi å elske det. Vi slutter aldri. Vi har muligheten til å elske så rent og så hardt at ikke en gang døden kan ende det.
Det er magisk. Og det blir så tydelig på julaften. Alle de tente lysene, alle blomstene og kransene. Stille skjønnhet, et bittelite hav av kjærlighet på en mørk og kald dag.

Det blir for trist, ikke sant? Det er ikke trist, ikke egentlig, jeg syns det er vidunderlig at han har så stor plass i hjertet mitt til tross for at han har vært borte i 26 år, de årene vi fikk var gode.
Men, særlig kombinert med bestemor og generelt syt, det blir for trist for en julekalenderluke.
Skal jeg kjipe ut folk så kan jeg gjøre det i min egen blogg.

Hva med en oppskrift? På noe godt, noe julete? Oppløftende og koselig.
Fleur de Sel Toffe! En Martha Stewart-klassiker. Knekk med fransk salt, det er jul det!
Man smører en passende panne, finner frem smør og sukker (450gr av det første og 6,3 dl av det andre, for eksempel), litt vann (0,75 dl), og litt sirup (0,5 dl) og fleur de sel. Ja det må være fleur de sel, blir ikke det samme uten. Bordsalttoffe? I think not! Sleng det sammen i en vid panne og la det koke opp mens du visper støtt og stadig, helt til sukkeret og smøret ikke er gjenkjennelig på noe vis. Så lar du det stå i fred og koke i 12-18 minutter.
Pisk opp og hell det over i pannen, strø saltet over. La pannen stå helt i fred i en halvtime før du flytter det noe sted. La det kjøle helt, knekk opp, putt i boks, dekket til varer det sånn ca en uke.
Jeg har en bra en med sjokolade og pistasjnøtter også. Og honeycombknekk, det eneste er at jeg ikke får til oppskriften. Det smaker bare kjemikjøleskap av hele greia. Utrolig irriterende, jeg elsker honeycomb.

Okay, det ble bare rart når det kom etter den triste barndomsjul-og-begravelsesgreia. «Også døde bestefar og det var fælt, men hey, ta litt toffee da!»

Så jeg har altså hatt en del ideer om hva jeg skulle skrive om i min luke.
Men.
Men, men, men, men. Det er ingenting som blir helt riktig. Det er vanskelig å leve opp til de som har hoppet før meg (og de jeg ser skal hoppe etter meg), det er vanskelig å finne noe som sier akkurat det jeg vil si.

Så jeg nøyer meg med dette.

God jul. Jeg er glad i dere.

Kommentarer totalt 86  

Kommentarer

Gammel
annemede sin avatar
For en kul luke. Tusen takk.

PS, har du forresten lest Anne fra Bjørkely?
Postet 12-12-11 kl 08:18 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Nasse sin avatar
Jeg synes luka di var koselig å lese. God jul.
Postet 12-12-11 kl 08:18 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Jeg visste vel at din luke ville bli noe utenom det vanlige. :begeistret:

For en aldeles vidunderlig luke, KB! Tusen takk!
Postet 12-12-11 kl 08:19 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Kjempefin luke! Tusen takk
Postet 12-12-11 kl 08:47 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så nydelig luke å våkne opp til! God jul tilbake, jeg er glad i deg også.
Postet 12-12-11 kl 08:52 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
annemede: Nei. Bør jeg?
Postet 12-12-11 kl 09:02 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg synes det ble en ordentlig julete luke med mases Kitty også. Takk.
Postet 12-12-11 kl 09:05 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Flott luke, Kitty!
Postet 12-12-11 kl 09:20 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Vet du hva? Dette var en av de reneste lukene. Det var tanker satt på papir. Og det var herlig å lese.
Du er rett og slett bare herlig Kitty.
En riktig god jul til deg, og ha en fin stille stund på kirkegården. Selv får jeg alltid vondt i hjertet av å se alle lysene og kransene på gravene, for det viser meg hvor mye lengsel det er der ute. Og minner meg om min egen sorg og lengsel.
Men jeg skal prøve å tenke som deg fra nå av. Mye bedre tankegang!
Postet 12-12-11 kl 09:25 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar


Så fint at du finnes.
Postet 12-12-11 kl 09:39 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Rabbit sin avatar
Så koselig luke!
God jul til deg også!
Postet 12-12-11 kl 09:44 av Rabbit Rabbit er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så fint, så ærlig og så riktig. Det er alltid deilig når noen andre gjør det en selv ikke tør eller får til.

Glad i deg også!
God jul!
Postet 12-12-11 kl 09:45 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Jeg synes jo at du burde det ja.
Jeg leste den nettopp på nytt igjen. Hun klippet også av seg håret.
Postet 12-12-11 kl 09:45 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
annemede sin avatar
Men hør med de som er litt mer bevandret i litteraturen enn meg da.
Postet 12-12-11 kl 09:46 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Gwen sin avatar
Digresjons-luke. Helt etter min smak!

Ja, og god jul!
Postet 12-12-11 kl 09:46 av Gwen Gwen er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Fine luken
Postet 12-12-11 kl 09:49 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
era sin avatar
Postet 12-12-11 kl 09:55 av era era er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Julekinderegg!
Postet 12-12-11 kl 09:59 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Fin-fin luke! God jul, Kitty og alle andre!
Postet 12-12-11 kl 10:05 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Superfine luken.
Postet 12-12-11 kl 10:13 av Ella8pw Ella8pw er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Bra Kitty-luke!
Og jeg liker din måte å tenke på.
Postet 12-12-11 kl 10:14 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Flott luke. Ga meg masse å tenke på, takk!
Postet 12-12-11 kl 10:15 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
Dragen sin avatar
Sitat:
Vi slutter aldri. Vi har muligheten til å elske så rent og så hardt at ikke en gang døden kan ende det.
Postet 12-12-11 kl 10:15 av Dragen Dragen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Selv om du nå selvfølgelig brukte opp resten av de tilgjengelige lukeemnene for oss andre.
Postet 12-12-11 kl 10:17 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
For en bra luke. Jeg gledet meg til denne.

God jul! Jeg er glad i deg også.
Postet 12-12-11 kl 10:18 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Fine luken, veldig typisk Kitty, sånn som vi har lært deg å kjenne. Og du burde nok forsøke å lese Anne fra Bjørkely. Det er mye ved Kitty som minner meg om Anne.
Postet 12-12-11 kl 10:19 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Sitat:
Selv om du nå selvfølgelig brukte opp resten av de tilgjengelige lukeemnene for oss andre.
Jeg tenkte litt av det samme. Med å dekke litt av mye, så begrenser det seg litt for oss som er igjen. Jeg tror allikevel at jeg holder på min plan for kalenderluke.
Postet 12-12-11 kl 10:20 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Sitat:
Selv om du nå selvfølgelig brukte opp resten av de tilgjengelige lukeemnene for oss andre.
... det hadde jeg ikke engang tenkt over. Herregud, dustekitty.
Postet 12-12-11 kl 10:21 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg mente det ikke alvorlig, da, Tjorven!
Postet 12-12-11 kl 10:21 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Tøysekitty!
Postet 12-12-11 kl 10:22 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Bare vent til julaften, da kommer Knausgård à la Toffskij. Bare at min er i sju bind.
Postet 12-12-11 kl 10:22 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Veldig fin luke!
Postet 12-12-11 kl 10:23 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
God jul til deg også, Kitty! Du har virkelig fått en solid plass i mitt hjerte.
Postet 12-12-11 kl 10:27 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Postet 12-12-11 kl 10:30 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fine luken.
Postet 12-12-11 kl 10:31 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Toffeloffen
Bare vent til julaften, da kommer Knausgård à la Toffskij. Bare at min er i sju bind.
Å, ikke mer? Og jeg som har satt av hele romjulen til å lese kalenderinnlegget ditt.
Postet 12-12-11 kl 10:32 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Fine Kitty. Jeg er glad i deg også.
God jul!
Postet 12-12-11 kl 10:33 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Toffen
Bare vent til julaften, da kommer Knausgård à la Toffskij. Bare at min er i sju bind.
Skal du klippe deg etterpå også? Din kalenderluke blir verdiløs uten bilder! (Jeg sier bare i fra på forhånd, men - du vet - ikke noe press!)
Postet 12-12-11 kl 10:35 av him him er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Sju bind høres akkurat passe ut, Toffen, ettersom jeg ikke har tatt meg fri lengre enn til onsdag i romjulen. Jeg gleder meg!
Postet 12-12-11 kl 10:35 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg er glad i deg også, Kitty! Takk for fin kalenerluke, den var veldig deg!
Postet 12-12-11 kl 10:38 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Nydelig luke. Jeg likte denne godt, for jeg har en bror langt unna og er glad for at det går an å kommunisere på tvers av hav:
Sitat:
Marconi mottok det aller første transatlantiske radiosignalet denne dagen, da. Det er fint.
Og dere som mener Kitty dekket for mye: Tull og tøys. Hun skrev for eksempel ikke et ord om limpistoler. Det er nok til alle.
Postet 12-12-11 kl 10:41 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg likte ideen om å klippe seg med papirsaks mellom middagen og riskremen på julaften, så kanskje det blir det?
Postet 12-12-11 kl 10:41 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
torsk sin avatar
Ja, sju bind kan komme godt med når det er mange røde dager.

For de kan fort bli så lange og kjedelige, så klart.
Postet 12-12-11 kl 10:43 av torsk torsk er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Fin luke!
Postet 12-12-11 kl 10:47 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Selvfølgelig dekket ikke Kitty for mye. Jeg merket meg også den gapende mangelen på limpistoler, dessuten sto det ikke et eneste ord om Hviterussland, og så var det bare én gresk etymologi.
Postet 12-12-11 kl 10:48 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Dragen sin avatar
... som bananer uten skinke, denne gapende mangelen på limpistoler.
Postet 12-12-11 kl 10:49 av Dragen Dragen er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg så ikke noe om partielle differensialligninger heller.
Postet 12-12-11 kl 10:49 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
All grunn til å se fram til resten av kalenderen også, skjønner jeg.
Postet 12-12-11 kl 10:50 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Jeg ... jeg har ingen limpistoler.
Postet 12-12-11 kl 10:52 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg tror man er litt rar, om man ikke blir glad i Kitty. Jeg er glad i deg også, fordi du er akkurat deg. Dette var ei god luke, den gjorde meg litt gladtrist og ettertenksom, men mest glad. Glad for at jeg finnes, for alt det rare og fine man kan oppleve i verden, til tross for alt som er trist og fælt. Og jeg kjenner at jeg gleder meg til jul. Takk, fining!
Postet 12-12-11 kl 10:53 av Matilda Matilda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no