Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 21



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 21

Postet 21-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken


Det er ikke alle som synes at jula er pur lykke. Kona til faren min gråt hver jul. Hun styrte og stelte for at det skulle bli så fint. Akkurat så fint som hun aldri hadde hatt det som barn siden hun hadde en far som var alkoholiker. Og hun sa til meg: «Dette er av de tingene som er godt med å bli voksen. Man får bestemme jula si selv.»
Fra midten av tenårene og til jeg fikk egne barn, så synes jeg slett ikke jula var noe stas. Da var det min tur til å gråte. Jeg var bare litt bedre til å skjule det enn kona til pappa. Alle skulle være så utrolig lykkelige og alt skulle være så bra. Jeg syntes det var et forbanna skalkeskjul. Jeg smilte minst like bredt som alle andre, men inni meg var jeg bare trist. Kunne man ikke få lov til å være ærlige på at jula var full av uinnfridde forventinger og håp om lykke som brister?
Men så fikk jeg altså egne barn. Og da husket jeg på det kona til pappa hadde sagt. Dermed bestemte meg for å ta jula tilbake. Jeg skulle lage min egen jul. Presangene synes jeg fremdeles er et styr. Hvorfor skal så mange mennesker som har alt de trenger bytte gaver? Men etter at jeg ga faren min en «geit» til jul for noen år siden hvorpå jeg året etter fikk en lang og fyldig ønskeliste, så skjønte jeg at gavene faktisk må til. De spiller visst en rolle allikevel. Men resten av jula er vår. Med akkurat så mye, eller aller helst lite, julepynt som vi føler behov for. Med den maten vi selv ville ha. Med våre tradisjoner som vi bestemmer helt selv. Det er godfølelsen sin det. Og jeg kjenner at jeg er voksen og bestemmer selv.

Så her kommer litt om hva som er jul for meg.

1) Vi er voksne og kan drikke alkohol hvis vi vil. Denne utrolig julete drinken lager mannen min til meg hvert år. Dropper man alkoholen får man en deilig og julete kaneldrikk.

Cinnamon Warmer
1,5 cl Calvados
3,5 cl brun rom
2 ingefærbiter i sukkerbitstørrelse
1 zest appelsin
1 zest sitron
3 nellikspiker
1 bit kanelstang
2 cl sitronsaft
2 dl ufiltrert, ferkspresset eplemost
1 ts brunt sukker
1 ts flytende honning
Bruk kjele. Begynn med eplemost og tilsett de øvrige ingrediensene mens du langsomt varmer opp. Knus ingefær med muddler eller skaftet på en tresleiv. Tilsett flytende honning når du serverer.

2) Og ikke stresser jeg med å bake de 7 sortene. Jeg har ikke engang noen som må være faste. Tidligere har jeg laget karameller. Det har jeg ikke gjort i år. I år har vi forsøkt oss på noe nytt, som jeg skjønner bare er nytt for oss. Der mannen min kommer fra kalles de visstnok Skarsteinsjævler. Her på foreldreportalen heter de colakaker selv om alle vet at det egentlig skal hete kola. Og snuppa døpte dem umiddelbart om til bruskjeks. Og det kaller vi dem gjerne.
Det er Divine som jeg tror skal krediteres for oppskriften som ligger på FP:

Colakaker
200 g sukker
200 g meierismør
300 g hvetemel
1/2 boks sirup (spiller ingen rolle om det er lys eller mørk eller om det er stor eller liten boks. Godt blir det uansett.)
2 ts natron
2 ts vaniljesukker
Rør sukker og smør sammen. Ha i mel, natron og vaniljesukker. Til slutt sirup. Kjevle ut til like store emner, ca. én cm tykke, to på hver plate. 185 grader i 15 minutter. Skjæres i snipper mens de er varme.

3) Jeg unner meg å se på Love Actually. Jeg har elsket den filmen siden den kom ut. Det tok faktisk idiotisk lang tid før jeg innså at det var en julefilm. Men det gir meg en god unnskyldning til å se den filmen minst en gang i året.
Dette har jeg planlagt at jeg skulle skrive lenge, så jeg ble bittelitt irritert da det ble åpnet en tråd dedikert til dette temaet. Men hva kan man forvente. Jeg vil dele denne grusomme scenen:


Jeg liker ikke Rowan Atkinson. Jeg synes utroskap er helt grusomt. Jeg kan ikke fordra fancy innpakning. Jeg kjenner julestresset treffer meg langt ned i tærne ved denne filmsnutten. Men den er så vanvittig godt karikert at den ble valget mitt allikevel.

4) Nå må jeg snart slutte å skrive, men en siste ting vil jeg dele. Jeg vil ha pinnekjøtt til jul. Det skal serveres med kålrabistappe med en lite dæsj sirup i. Og Hellstrøm kan mene hva han vil. Pinnekjøttet skal dampes, ikke kokes.



God jul, godtfolk!

Kommentarer totalt 35

Kommentarer

Gammel
mkj sin avatar
Fin luke

Jeg har også sånn halvlunka forhold til jula, i grunnen mest alt kavet som er før jul, midt i den aller travleste tida på jobb.

I år har vi hverken bakt eller vaska, vi reiser på hytta, kjøper inn god mat når vi kommer fram, kjøper noen julekaker, senker skuldrene og nyter ferien.

Jeg blir glad av å høre om de som tar kontroll over galskapen og lager nye og gode tradisjoner som gir energi i stedet for å tappe.

God jul, Tjorven!
Postet 21-12-11 kl 08:06 av mkj mkj er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
God jul, Tjorven!

Jeg er heller ikke noe julemenneske, i hvertfall ikke en som liker å gjøre det som "bør" gjøres. Jeg vil gjøre det jeg liker å gjøre.
Postet 21-12-11 kl 08:12 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Fin luke! Jeg liker at folk skaper seg sin egen jul.

Jeg er julemenneske, men gjør som deg likevel, salderer bort det kjipe og holder på det som er morsomt. Et lite knippe med faste tradisjoner som ikke er for ambisiøse er nok til å få godstemningen.

Nå må jeg nok se Love Actually snart siden den dukker opp både her og der.
Postet 21-12-11 kl 08:47 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
God jul.
Postet 21-12-11 kl 08:50 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Flott luke!
Jeg liker godt at folk velger sin egen jul og finner sin måte å feire på som passer seg og sine. Jeg mener at julen handler om samhold og kos, og føler man at det blir for mye stress, ja da har man misforstått litt. Da må man ta et par skritt tilbake og finne ut av hva som skal til for at man finner kosen.
Postet 21-12-11 kl 09:03 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Hørtes ut som en fin jul, synes jeg!
God jul, Tjorvis.
Postet 21-12-11 kl 09:06 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Så fin tråd, Tjorven!

Jeg er veldig glad for at jeg kan gi ungene mine ei fin jul, og også at jeg "fikk tilbake jula" selv på den måten.
Postet 21-12-11 kl 09:12 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Fin luke! Jeg liker så godt når folk finner ut hva som er deres jul, og ikke bare hva alle andre forventer. Det er fine saker, det. God jul!

Og koke pinnekjøtt? Mannen må være gal. Dampet må det være.
Postet 21-12-11 kl 09:13 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Kokt pinnekjøtt?! Et tu, Eyvind!

Jeg har også forsynt meg med den jula jeg selv vil ha i voksen alder. Det er veldig lurt.
Postet 21-12-11 kl 09:24 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Camomilla sin avatar
Takk for fin luke, Tjorven.

Sirup i kålrabistappen?
Postet 21-12-11 kl 09:34 av Camomilla Camomilla er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Sin egen jul er viktig.

En veldig god juleluke!
Postet 21-12-11 kl 09:38 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Sin egen jul er lurt. Fin luke!
Postet 21-12-11 kl 09:46 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Dette innlegget skal jeg vise til mannen, jeg vil også få servert juledrink.
Love Actually har jeg aldri sett, men det skal jeg denne jula. Flott luke!
Postet 21-12-11 kl 09:47 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Would you like it [teatralsk pause] gift wrapped?

Postet 21-12-11 kl 09:53 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Takk for kjempefin luke, Tjorven! God jul til deg og dine!

Jeg har planer om å se Love Actually i morgen kveld. Nyvasket hus, gløgg og julefilm er planen!
Postet 21-12-11 kl 10:03 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Jeg tok opp Love A da den gikk på tv søndag (måtte jo se handballkampen), og skal kose meg med den snart.. kanskje i kveld?

Juledrinken ser jo god ut! Synes mannen din bør servere meg også i år kjenner jeg

Forøvrig er det veldig lov å feire julen akkurat som man vil. Jeg har bestemt meg for at jula skal bli koselig. Jeg merker vi er litt slitne alle mann, og har plan om at jula = hvile og kos.
Postet 21-12-11 kl 10:06 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Takk for fin luke! Klart pinnekjøttet skal dampes!
Postet 21-12-11 kl 10:07 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Fin luke

Men skarsteinsjævler??
Postet 21-12-11 kl 10:12 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Polarjenta: det var det vi ble fortalt, ja.
Postet 21-12-11 kl 10:23 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Jeg vokste opp i et nabolag hvor det var en Skarstein. Han var en jævel.
Postet 21-12-11 kl 10:26 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Kjempefin luke!

Jeg er til de grader et julemenneske, men jeg velger også bare de delene av jula som gir meg (eller familien) glede.

En eller annen på FP (eller var det NM) skrev en gang noe som jeg har tatt til meg som et mantra, og som jeg bruker i alle tenkelige overførte betydninger når jeg trenger å roe ned julestresset: (Jeg har til og med fått min mor, fru Perfekte Jul, til å adoptere det.) "Jeg feirer da ikke jul inne i skapene!"

De viseste jule-ord noen gang ytret, etter mitt skjønn.
Postet 21-12-11 kl 10:35 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
God jul.

Fin luke. Jeg er veldig enig i at det viktigste er å lage den julen man selv kan like og ikke prøve å oppfylle alle mulige eksplisitte og implisitte krav.
Postet 21-12-11 kl 10:42 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
God jul, Tjorven! OGg takk. Jeg har litt førjulsblues i dag av ymse grunner, så jeg fikk jammen tårer i øynene av denne luken. Ikke av Rowan Atkinsomn, da, men av mye av det andre.
Postet 21-12-11 kl 10:59 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
"Jeg feirer da ikke jul inne i skapene"
Og pinnekjøttet skal dampes ja. Kokes
Postet 21-12-11 kl 11:07 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Fine luken!
Pinnekjøttet skal selvfølgelig dampes, og kålrabistappen må ha litt gulrot, fløte, meierismør og salt og pepper.
Postet 21-12-11 kl 11:31 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Fin luke!

Tenåringen får den filmen i strømpa si i år så jeg håper ho vil se den med meg. Jeg prøvde på søndag, men mannen sovna og jeg ville ikke se den alene.

I år er julestemninga helt fraværende og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å finne den.

Sitat:
En eller annen på FP (eller var det NM) skrev en gang noe som jeg har tatt til meg som et mantra, og som jeg bruker i alle tenkelige overførte betydninger når jeg trenger å roe ned julestresset: (Jeg har til og med fått min mor, fru Perfekte Jul, til å adoptere det.) "Jeg feirer da ikke jul inne i skapene!"
Det tror jeg faktisk kan være meg som har sagt. Jeg har ihvertfall i alle år sagt det og jeg har også ytret det i en eller annen diskusjon om jul for noen år siden. Jeg lever etter det og det gjør at stresset blir mye mindre. Jul skal ikke være stress, det skal være kos og glede.
Postet 21-12-11 kl 11:49 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Fin juleluke med mye god moral. Den drinken skal jeg min santen teste ut.
Postet 21-12-11 kl 11:53 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg blir så glad over folk som lager sin egen jul og greier å både lage masse kos og å unngå stress. Kjempefin luke!
Postet 21-12-11 kl 13:14 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
God jul! Jeg har juleferie fra ganske nøyaktig nuh! og dette er en av få luker jeg faktisk har fått tid til å lese. (Har skumlest mange, altså...) Og nå ble jeg sikker på at jeg faktisk har sett Love actually, bør vel gi den en ny sjanse en eller annen gang i løpet av jule.
Postet 21-12-11 kl 17:14 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Fiine luka! Cinnamon Warmer høres nydelig ut. Og som du vet, er jeg gjennomgående enig i budskapet ellers.

(Og fikk prøvd det i praksis i går, da Andamannen ytret enda en ting han hadde tenkt å fikse før jul; aka bære et halvt gulv fra et rom til et annet, og skjule det via et eller annet. Han ga seg. Bra nok, er en fin ting.)
Postet 21-12-11 kl 17:39 av Anda Anda er aktiv nå
Gammel
Jeg liker å lese oppskrifter på sånne drinkegreoer. Så ser jeg for meg hva det sikkert smaker. Den der smaker bra. Jeg ser sånt. :nemlig:

(Jeg vet ikke hva en zest er og er ikke innehaver av noen av ingrediensene, men det ser godt ut.)
Postet 21-12-11 den 17:45 av
Gammel
daffy sin avatar
Jeg tror jeg har sette Love Actually en gang for lenge siden. Men nå dukker den jo opp overalt.
Postet 21-12-11 kl 22:05 av daffy daffy er ikke aktiv
Gammel
Miss Norway sin avatar
Sitat:
Hvorfor skal så mange mennesker som har alt de trenger bytte gaver?
Så enig, så enig. I mitt neste liv skal jeg finne en mann som deler min grunnholdning, og som av hele sitt hjerte ønsker å feire evakueringsjul på en palmestrand med kone og unger.

I mellomtiden får man bare brette opp ermene og pøke på. Men det gir meg liten glede egentlig, for jeg synes det blir så mye mas og mye fake.

@Smilefjes - enig, for meg er zest ikke en mengde, men en ingrediens? Jeg antar at det er en remse med sitron/appelsinskall som menes, men det blir litt upresist.
Postet 21-12-11 kl 22:29 av Miss Norway Miss Norway er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Nå har jeg funnet ut at det faktisk kalles det på Skarstein. Jeg har aldri hørt utrykket før nå i år
Postet 23-12-11 kl 22:33 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
m^2 sin avatar

zest er sånn finremset skall av...

Cinnamon warmer høres kjempegodt ut - må prøves!

(er dette "vårt" Skarstein, Polarjenta??? Altså der oppe hos deg?)
Postet 23-12-11 kl 22:42 av m^2 m^2 er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no