Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 20

Postet 20-12-14 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

20

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken]
20 Tallulah [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]

Tradisjonskanari

Dette blir litt hummer og kanari, akkurat som julen hos oss. En vill blanding av tradisjon, ønsker om tradisjon, påstartede tradisjoner, ikke tid til tradisjon, ikke tradisjon for tradisjon, og nye tradisjoner. En ting som har blitt en tradisjon, er å kjøpe ny julepynt på årets ferie. Særlig om ferien går til USA. Her har dere et bilde av årets fangst, og i dagens kalenderluke er det ikke bare en - men to! - konkurranser knyttet opp mot bildet.


1. Førstemann som kan fortelle meg hva, evt. hvem alt på bildet er.

2. Jeg elsker jo som kjent kitschy julepynt; hva er dine egne favoritter? Vis meg yndlingsjulepynten din.

Disse to vinnerne vil motta en liten pakke hjemmelagede julegreier fra meg. Jeg kan ikke love at det kommer frem før årets pynt er nede dessverre, og jeg kan heller ikke love at det er elegant. Men jeg kan love at det er laget med glede, sikkert noe limpistol, og muligens noe spiselig. Hiawata vil hjelpe meg å trekke to verdige vinnere. Jeg vil nemlig gi noe tilbake til dere, til FP. Dere er en fin gjeng, altså! Jeg er sikker på at jeg har blitt både glupere og greiere av å henge med dere.

Selv om jeg egentlig har lyst til å lage noe personlig til dere alle, så innser jeg min egen begrensning (sånn omtrent, i allefall), så i stedet skal dere få denne fellesgaven:

For hva skal vi gjøre til neste år da, liksom? Over nyttår? Når alle julekonsertene er unnagjort, pinnekjøttlagene overstått, barneteaterturen er i boks og hverdagen setter inn. Hva skal man gjøre da?

Jo, det skal jeg fortelle dere! Jeg gir dere en rekke kulturtips for å utvide horisontene frem mot sommeren!

For å ikke få julekulturabstinenser så foreslår jeg at dere trapper forsiktig ned og kjøper billetter til Nationaltheatrets forestilling Julemiddag i januar. Den fortsetter etter jul og det er fortsatt billetter igjen!

Sitat:
Velkommen til bords! Til en julemiddag der hundre år utspiller seg i løpet av én kveld.

I julen blir alt forsterket. Det fine blir finere, det triste blir tristere. Vi setter oss ved samme bord – ofte for å snakke om året som har gått. Å bivåne hundre år med julemiddager hos samme familie er som å servere selve norgeshistorien. Med det aller beste serviset.

Regissør Tyra Tønnessen har latt seg inspirere av Thornton Wilders skuespill*The Long Christmas Dinner fra 1931, men i stedet for å følge en amerikansk familie, følger vi en norsk familie gjennom hundre år. Manuset baserer seg på faktiske julehistorier.

Julemiddag begynner i 1915. Vi er i et Stavanger som greier seg godt mens kontinentet er kastet ut i krig. Årsaken er enkel: Byen selger hermetikk, og mat på boks er etterspurt i krigerske tider. Den enes nød, den andres brød.

Det er ikke bare krigen som setter sitt preg på den første julen: To år før har norske kvinner fått stemmerett, og elektrisiteten har kommet til Stavanger. Margrethe Munthe har introdusert en mer leken barneoppdragelse. Men først og fremst preges familien av relasjonene til hverandre. Vi følger dem videre gjennom andre verdenskrig, sosialdemokratiets inntog og oljealderen.
Dere bør benytte sjansen til å se Marianne Heskes Gjerdeløa på Astrup Fearnley. Den har en interessant historie:

Sitat:
I 1980 skapte Heske et historisk arbeid med Prosjekt Gjerdeløa da hun som sitt kunstneriske prosjekt til XI Biennale de Paris flyttet en 350 år gammel løe fra Tafjord i Sunnmøre til Paris, der den ble utstilt på Centre Pompidou. Løa ble siden flyttet fra Paris til Norge igjen og stilt ut ved Henie Onstad Kunstsenter, før den ble fraktet tilbake til Tafjord og satt opp igjen på sitt opprinnelsessted nøyaktig ett år etter demonteringen. Prosjekt Gjerdeløa har blitt stående som et nøkkelverk i norsk kunsthistorie generelt og historien om norsk konseptkunst spesielt.

I Heskes utstilling på Astrup Fearnley Museet høsten 2014 gjenopptar og videreutvikler kunstneren Prosjekt Gjerdeløa ved nok en gang å flytte den fra sitt tilholdssted i Tafjord til Astrup Fearnley Museet i Oslo. Der stilles den ut sammen med en nyprodusert avstøpning av løa i hvit, gjennomskinnelig kunstharpiks som sammen danner et nytt verk og utstillingen tour – Retour. Installasjonen inneholder også et maleri av den norske kunstneren Adolph Tidemand (1814-1876), utlånt fra Nasjonalmuseet for kunst, design og arkitektur. tour - Retour er en prosess, en transformasjon og en forskyvning, som tar opp i seg temporalitet og selve begrepet kunst. I tillegg til dens selvreflekterende natur, introduserer den historiske referanser og fortellinger som inkluderer den norske nasjonalromantikken og selvbiografiske elementer.
Når dere først er der foreslår jeg at dere også spiser kyllingsalaten på cafeen. Den er helt supermegagod.

Jeg fortsetter min lobbyvirksomhet for etisk produsert mote, og foreslår et besøk på Kunstindustrimuseet for å se utstillingen om designeren Julie Skarland: Paris - New Dehli Oslo. I tillegg til å ta for seg produsjonsforhold gir den et fint innblikk i at design i aller høyeste grad også er kunst. For dere strikkere, er den spesielt interessant.

I mars kan dykk sjå Sweeney Todd på Det Norske Teatret. Frank Kjoaas som galen barberar, Charlotte Frogner som kona hans, mens Silya syngeforteljer oss gjennom historia (Som dykk skjønar jobbar eg ikkje som informasjonsansvarleg på Det Norske Teatret. Nynorsken har rusta fast. Feel free to dra fram rødpenna!)

Er det vanskelig å komme seg til Oslo, er det lov å kose seg med filmversjonen med Johnny Depp. http://youtu.be/L_hgrfZVlJA

I april foreslår jeg en skikkelig morsom gla'kveld på Parkteatret med en dobbel-whammie med Honningbarna og Razika. And the best part? De spiller to konserter! Den første for dem under 18, sånn i tilfellet avkommet trengs å introduseres for skikkelig gøyal musikk.

Jeg beklager at tipsene er Oslo-sentrert. Men det er fordi jeg er så glad i byen min, og vil at flere skal oppdage den! Derfor gir jeg dere ett aller siste Oslotips, et forslag til en julegave til dere selv, kanskje? Nemlig boka Mitt Oslo. Bruk den som en guide, enten du bor her eller skal på besøk.

God jul ønskes dere, med et julealbum som kan nytes hvor som helst i hele verden: Sjekk ut Blood Oranges in the Snow med Over the Rhine.

Kommentarer totalt 20

Kommentarer

Gammel
Pøblis sin avatar
Takk! For en strålende luke, tally! Pøbelprinsessen får billetter til Julemiddag i julegave, vi er helt nyfrelste på teater etter at vi var på Shockheaded Peter i forrige uke. Og Sweeney Todd skal vi også se.

Jeg klarer ikke å finne ut hvem han skjeggefyren er, og siden jeg åpner luken din i sengen med telefonen, orker jeg ikke google. Men Reese's julepynten er bare to die for! Jeg elsker Reese's!
Postet 20-12-14 kl 09:18 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Forresten har jeg spilt Blood oranges i ett siden jeg oppdaget den for noen dager siden.
Postet 20-12-14 kl 09:19 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Sorry, repost.
Postet 20-12-14 kl 09:54 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Åååhhh, nå savner jeg Oslo litt! For en kul luke! Digger julepynten.
Postet 20-12-14 kl 10:48 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Julemiddag er kjempebra! Sweeney Todd høres også temmelig fristende ut. (Det norske teatret gjør så mye gøy for tida!)
Postet 20-12-14 kl 11:30 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Morsom luke. Favorittkjulepynten min ja.. har ikke noe sted å laste opp bilde. Æsj. Har knallfin pynt fra Russland!:D
Postet 20-12-14 kl 11:36 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
Funker dette da? Må trykke på lenken da… :)[URL="https://www.dropbox.com/s/cd3gm65dlcwn2lz/IMG_3874.JPG?dl=0"]https://www.dropbox.com/s/cd3gm65dlcwn2lz/IMG_3874.JPG?dl=0[/URL]
Postet 20-12-14 kl 11:38 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Åååå, så søte, Joika!
Postet 20-12-14 kl 11:55 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Som trønder i Bergen må jeg få si at hjembygleden din er av det hjertevarme slaget.

Jeg tror jeg vet hva halvparten av julepynten din er. Selv har jeg ikke fått hentet ned mine skatter fra loftet enda.
Postet 20-12-14 kl 15:16 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Flamingo!

Er skjeggemannen Willie Nelson? Nei? Kris Kristofferson? Hm?
Postet 20-12-14 kl 18:37 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Skjeggemannen skyter ender.
Postet 20-12-14 kl 23:54 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Oppdatert 21-12-14 kl 01:01 av Tallulah
Gammel
Tallulah sin avatar
Ok,
Siden klokka er over 12, her kommer fasiten: Reese's sjokolade; peanøttsmørfylte sjokoladekopper. Min favoritt. En dalek; Slemminger fra Doctor Who. En flamingo. Hovedpersonen i det amerikanske realityshowet Duck Dynasty, om en redneckfamilie som har blitt steinrike på fløyter for å kalle på ender. En lampe fra filmen A Christmas Story; må sees! Også en amerikansk sukkerhodeskalle.

Siden Joika er den eneste som har vist frem julepynt er hun en naturlig vinner, sammen med Pøbelsara og Maverick som er de eneste som har navngitt noe som helst av julepynten. Send over adresser, pakke kommer i posten!
Postet 21-12-14 kl 01:09 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar


Reese's cups er den eneste sjokoladen jeg virkelig får stjerner i øynene av.
Postet 21-12-14 kl 01:13 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Ah, for sent for konkurransen, men jeg vil dele bilde av min favorittjulepynt likevel: Vi har et juleverksted hver advent (vi skal vel rekke det i år også), og resulatatene er alltid - eh, - middels, kan man vel si. Vi er litt estetisk challenged.

Første gangen satte vi entusiastisk i gang med et sånt ferdigsett fra Panduro, og stusset ikke før etterpå over hva det egentlig var vi laget. Var det de hellige tre konger? Men hvorfor vinger? Og hvorfor så de ut som om de var i drag? Og med våre tegneferdigheter ble ansiktsuttrykkene helt corny - de så ut som om de var høye-som-hus hele gjengen.

Jeg gir dere herved: Polyannahjemmets høye-som-hus-transvestitt-englekonger! Ingen jul uten!

Postet 21-12-14 kl 14:14 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Ser dere dem?
Postet 21-12-14 kl 14:15 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Englene i bakgrunnen er jo ikke helt gode de heller, og har nok også vært for dypt i gløggbegeret...
Postet 21-12-14 kl 14:15 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Haha, fantastiske! Englekongenisseklovner!
Postet 21-12-14 kl 14:23 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jaaa! Marianne-Aulie-klovne-engle-konger!
Postet 21-12-14 kl 14:26 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Og takk for oppklaring, Tally! Jeg så daleken, men det var også alt. Og sukkerhodeskallen trodde jeg var meksikansk.
Postet 21-12-14 kl 14:26 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Hallo, den ER meksikansk. Det er autocorrecten som bare ville det anderledes.
Postet 21-12-14 kl 19:13 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no