Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 16



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 16

Postet 16-12-20 kl 07:58 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

16


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]



Deilig er jorden – tross alt

Jeg er fra en syngende familie. Ikke helt som the Kelly Familiy (https://no.wikipedia.org/wiki/The_Kelly_Family) (heldigvis!), men det synges stadig vekk. Enhver assosiasjon kan føre til en sang. Vi synger i dusjen, i bilen og i hagen. Og vi synger i kor. Mormor sang i kor, mamma synger i kor, jeg synger i kor, søster har sunget i kor, lillebror har sunget i kor og kusine synger i kor.

Jeg startet i koret mitt i 2002. En gjeng som ikke har de største ambisjonene musikalsk, men som synger fordi det er gøy og fordi vi har det hyggelig sammen. Vi har sunget (og danset!) Night Fever i den lokale Korkampen, vi har sunget i saltgruvene utenfor Krakow, og vi har sunget i fylla på julebord og fester. Vi har sunget på bursdager og i begravelser. Og hvert år synger vi på Rotarys julegudstjeneste en mandagskveld før jul. Vi er ikke helt enige om hvilket år det startet, men det var en gang tidlig på 2000-tallet. Med andre ord, det nærmer seg 20 år. 20 år i samme kirke, med en god del av de samme menneskene både i koret og på de stadig tynt besatte kirkebenkene. Presten og dirigenten byttes ut fra tid til annen, men programmet er til forveksling likt fra år til år. Kirkeklokkene ringer, vi synger Et barn er født i Betlehem og Rotary-presidenten leser Juleevangeliet.

Og helt til slutt synger vi Deilig er jorden. Trestemt, med orgel og menighet (som egentlig skal synge med på tredje vers, men som alltid er med fra første). Er vi heldige med været, går vi ut til snødekte trær og klemmer hverandre god jul, med julefølelsen godt på plass nok en gang.

I år blir det ikke noen julegudstjeneste. Ingen Deilig er jorden med fullt orgelbrus og gåsehud nedover armene. Men i kveld skal vi ha juleavslutning med koret. På Teams, med nisseluer og kanskje en kopp med gløgg. Og jeg tror nok vi skal synge Deilig er Jorden. Hver for oss, men likevel sammen.

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Blå sin avatar
Den fineste julesangen. Takk
Postet 16-12-20 kl 08:20 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, kor!

Nydeligste sangen.

Takk for fin luke!

Kor, ass!
Postet 16-12-20 kl 08:59 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Deilig er jorden får meg alltid til å gråte. Den er så fin! Tusen takk!
Postet 16-12-20 kl 09:09 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar

Den sangen er ren høytid!
Og så herlig det høres ut med syngende familie.
Postet 16-12-20 kl 09:27 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for nydelig sang.

Ingenting blir det samme i år, men det er greit å gjøre forsøk på å få det litt likt i hvert fall.
Postet 16-12-20 kl 09:38 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Takk!
Postet 16-12-20 kl 09:52 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Nydelig!
Postet 16-12-20 kl 10:13 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Deilig er jorden er min første og mest opprinnelige julestemningssang.

Kor er inspirerende og vakkert. Særlig å være en del av det selv.
Postet 16-12-20 kl 10:28 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg savner å synge i kor hver bidige jul. Det er noe helt for seg selv.
Postet 16-12-20 kl 10:40 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Deilig er jorden trestemt er noe av det vakreste som fins.

Hilsen tidligere korsanger.
Postet 16-12-20 kl 10:49 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Jeg savner kor av og til, plutselig blir det tid til sånt igjen.


Deilig er jorden er helt nydelig, dessverre har jeg fått et tristere forhold til den etter den er brukt i en del begravelser i familien, så jeg er ikke i stand til å høre eller synge den uten å gråte. Men noen ganger er det fint å gråte også.
Postet 16-12-20 kl 10:53 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Avsynging av Deilig er jorden er det mest julete jeg kan tenke meg. Nydelig.

@ingling, jeg kan ikke skrive her en gang uten å få tårer i øynene.
Postet 16-12-20 kl 11:55 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Takk! Jeg har i alle (12 nå) år gått på skolens skolegudstjeneste. En nydelig affære, og starten på julefeiringen. Avsluttes med Deilig er jorden, og gir gåsehud hvert år.

Det blir selvsagt ikke i år, og jeg har bare stablet det sammen med alt det andre som ikke blir, men nå kjente jeg plutselig hvor forferdelig trist det er!!
Postet 16-12-20 kl 12:23 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har et særs anstrengt forhold til den, men det er egentlig ikke sangens feil. Korsang er nydelig da, jeg er stadig unnelig på dere som mestrer den kunsten. Jeg ble bedt om å slutte i mitt elskede skolekor.
Postet 16-12-20 kl 12:29 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar

My answer being
Postet 16-12-20 kl 13:47 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg ønsker meg å kunne synge i kor! Så veldig!
Postet 16-12-20 kl 13:50 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for nydelig sang!
Postet 16-12-20 kl 14:14 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Nydelig
Postet 22-12-20 kl 12:59 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no