Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 17



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 17

Postet 17-12-18 kl 07:02 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

17

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


FpUs og Papa Panovs jul – en julefortelling

De siste årene har vi prøvd å lese høyt diverse julefortellinger til barna i adventstiden. Ikke hver kveld, men en nå og en da. Jeg er glad i fortellingene til Astrid Lindgren



og så har vi lest litt i denne:



Den inneholder mange historier som har gått ut på dato – oppbyggelige fortellinger om foreldreløse barn som får lov til å bo hos snille, rike mennesker og endatil får lære hogge ved/bli stuepike, og som fordi de er så snille og takknemlige faktisk får julegaver av disse prektige fosterforeldrene! Ikke alt som har tålt tidens tann, med andre ord.

Men den inneholder også fortellingen om Marta Svennerud og «itteno knussel» og, ikke minst, Papa Panov’s jul. Også en høyst oppbyggelig historie, som står seg langt bedre i dag.

For fire år siden i dag leste jeg denne historien om raushet og godhet for min datter, og dagen etter kom denne nyheten midt i fleisen:
https://www.dagbladet.no/nyheter/fpu...ender/60921606



Fremskrittspartiets Ungdom valgte å bruke «adventskalenderen» sin til å feire utsendelser av utlendinger uten lovlig opphold i Norge, illustrert av bildet av en duknakket mann som følges til flyet.

Altså, ikke misforstå, jeg mener også at det er riktig at folk som ikke får opphold her heller ikke skal være her, selv om jeg også mener at flere skulle fått opphold. Å ha mange mennesker boende uten lovlig opphold skaper en rettighetsløs underklasse uten hverken tilknytning eller lojalitet til storsamfunnet, og det svekker også asylinstituttet og gjør livet vanskeligere for de som faktisk har lovlig opphold. Og å lagre folk i årevis på mottak uten avklaring om fremtiden er direkte umoralsk.

Men å feire utsendelsene?? Med en adventsluke?? Med BILDE??!! Bilde av et menneske i dyp krise, som antagelig har satt seg i dyp gjeld for å komme hit, som antagelig må skuffe en familie som har håpet at han skulle skaffe jobb og tjene penger for å hjelpe dem. Som har ventet og håpet og ventet og så til slutt må innse at det ikke går likevel. Hipp hurra og god jul, liksom. LIK OG DEL!!

Hvert år minnes jeg indignasjonen min fra 2014 (takk FB!), og den gang som nå føler jeg for å dele moralen fra Papa Panov’s fortelling med dere, sammen med noen tips om hvordan vi kan være mer som Papa Panov og mindre som FpU.

Selve historien leser dere på Nasjonalbiblioteket, eller i boken jeg viste først i innlegget: https://www.nb.no/nbsok/nb/38ab90080...960?lang=no#17

(Ikke fall for fristelsen til å finne tekster på Google, for det finnes mange skrekkelig dårlige versjoner).
Jeg deler en kortversjon her, for de som vil spare historien til senere i adventen. Som dere vet er jeg hedning, men historien fungerer like bra om du bytter ut «Jesus» med for eksempel «menneskeheten».



Papa Panov er en fattig skomaker som lever og arbeider på ett kjellerrom, men har nok til å klare seg. Han er ensom, og barn og barnebarn er spredt for alle vinder. Julekvelden staver han seg gjennom sin avdødes kones gamle bibel, og blir sittende og lengte etter å få se Jesus, for da hadde han jommen sørget for at det stakkars Jesusbarnet skulle fått både mat og klær og husrom.

Han døser av, og en stemme sier til ham at «i morgen kommer jeg!». Juledagen venter og venter han, men de eneste som kommer er en gammel gatefeier, som får kaffe og varme, og en enke som har måttet reise fra hjemmet sitt med et lite barn, som han gir mat og et par barnesko. Og andre som han gir en mynt eller et smil gjennom dagen. Men ingen Jesus, så han er tung til sinns da han legger seg.

Så kommer stemmen tilbake og sier: «Jeg var sulten, og dere gav meg mat, jeg var tørst og du gav meg drikke, jeg var fremmed, og du gav meg husrom» (som, for dere som ikke gikk søndagsskole, er nokså rett frem fra Matteusevangeliet, kap 25, vers 36, der Jesus forteller om hvordan han skal skille mellom de som kommer til himmelen og de som ikke gjør det. De som skal til «det andre stedet» er de som har droppet å dele mat, drikke og husrom. Jeg bare sier det). Så sier stemmen «Disse menneskene har du hjulpet i dag. Hele dagen. Mens du hjalp dem, hjalp du meg!»

Papa Panov sovner lykkelig etter dette møtet med Jesusbarnet.

Og mens vi lar ham sove i fred, så deler jeg noen lenker til hvor du også kan gi mat, drikke og husrom, selv om det ikke skulle komme labbende noen kalde, sultne og tørste stakkarer akkurat forbi vinduet ditt:

Gjør som Papa Panov og gi noen som gruer seg til jul en varm middag gjennom Kirkens nødhjelp:

https://kirkensbymisjon.no/glede/

Gjør som Papa Panov og gi et barn på flukt fra hjemmet sitt varme sko:


https://www.reddbarna.no/ (klikk på bildet av barnet med sko)

Gjør som Papa Panov og gi varme:
https://www3.verdensgaver.no/privat/...cfm?p=S5003517

God adventstid til alle!

Kommentarer totalt 19

Kommentarer

Gammel
Nenne sin avatar
Fin luke!
Postet 17-12-18 kl 07:33 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Nydelig luke! Har allerede kjøpt pynt og til og fra lapper hos Kirkens Bymisjon. De er så fine!
Postet 17-12-18 kl 08:25 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 17-12-18 kl 08:48 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 17-12-18 kl 08:50 av polarjenta polarjenta er aktiv nå
Gammel
Mex sin avatar
Postet 17-12-18 kl 08:54 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Det er jo historien til Leo Tolstoj, som heter "Den gamle skomakeren". (jeg leste den med klassen min før jeg begynte i nyjobben) Den er utrolig rørende og veldig fin.

Den står i norskverket Fabel 8, om noen har unger som bruker dette.
Postet 17-12-18 kl 09:38 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Den finnes i ulike versjoner, med ulike navn, i min bok heter den Papa Panovs jul.

Men ja, Tolstoj, det glemte jeg å skrive!
Postet 17-12-18 kl 09:39 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Det bare ringte flere og flere bjeller mens jeg leste, så jeg måtte inn i boka og sjekke, og jammen meg. Den er helt utrolig nydelig den historien, litt sånn at lærern får litt klump i halsen når hun leser. Tror jeg må ta den med hjem og lese for ungene i jula.
Postet 17-12-18 kl 09:47 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Nydelig luke.
Postet 17-12-18 kl 09:59 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Tusen takk for fin luke! Den historien skal jammen meg vi titte på i kveld, det passer veldig godt til perioden vi er inne i, i egen kalender.
Postet 17-12-18 kl 10:34 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 17-12-18 kl 13:11 av Inagh Inagh er aktiv nå
Gammel
Polyanna sin avatar
Er det samme versjon som i den lenken til nasjonalbiblioteket, Pamina? Jeg har funnet en annen versjon enn "min", nemlig, en der det blant annet er en gutt som jages fordi han har stjålet et eple eller noe.

Vet ikke hvorfor det finnes to like, men ulike versjoner. Kanskje Toffskij vet?
Postet 17-12-18 kl 13:37 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Tusen takk for påminnelsen om både en fin historie og en viktig tanke.
Postet 17-12-18 kl 14:29 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Takk for en nydelig luke og en påminning om hva som egentlig er viktig.
Postet 17-12-18 kl 14:38 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg har ikke sett versjonen som står i Fabel, men Polyannas versjon her er i hvert fall ganske tungt gjendiktet. Her er min oversettelse av åpningen (etter teksten i den russiske 22-bindsversjonen av Tolstojs samlede verker):

Sitat:
I en by bodde skomakeren Martyn Avdeitsj. Han bodde i en kjeller, i en stue med ett vindu. Vinduet vendte ut mot gata. Gjennom vinduet kunne man se folk gå forbi; riktignok kunne man bare se beina deres, men Martyn Avdeitsj kjente folk igjen på støvlene. Martyn Avdeitsj hadde bodd lenge på samme sted, og han hadde mange bekjente. Det var ikke mange støvlepar i området som ikke hadde vært innom hendene hans en gang eller to.
Postet 17-12-18 kl 15:25 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Postet 17-12-18 kl 16:52 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Fabel har samme navn som originalen, det er en oversatt versjon fra 1961. Den er nok forenklet, og kommer litt raskere til poengene.
Postet 17-12-18 kl 17:53 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Originaltittelen er for øvrig «Der det finnes kjærlighet, er også Gud», og den kan jeg jo forstå at ikke fant veien inn i barnebokversjonen.
Postet 17-12-18 kl 22:05 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Toffskij leverer!
Postet 17-12-18 kl 23:03 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no