Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Finni

Startskuddet

Rangér dette innlegget

Startskuddet

Postet 02-08-10 kl 13:46 av Finni

Idag går starteskuddet

Målet er en god del kilo i minus innen 24 måneder. Jeg skal se ok ut, og ikke minst føle meg ok, innen min eldste konfirmeres.

Det blir en rolig start, med fokus på hyppige små sunne måltider og mer fysisk aktivitet. Mannen er med på lasset, heldigvis.
Dette tror jeg skal gå fin fint.

Grunnen til at jeg tar det helt rolig i starten er at jeg har bullemi med tvangsspising (avholden for tiden), og jeg holder kontakt med legen min mens jeg jobber for å komme inn i klesstørrelse 38. (nå 44/46).

Tar gjerne mot tips for å unngå å bli for opphengt i vekten/målbånd. Selvsagt må jeg ha fokus på det, men det er forskjell på å holde fokus og bli totalt oppslukt...

Første matmål blir å slutte å drikke pepsi max og annen lettbrus.

Kommentarer totalt 15

Kommentarer

Gammel
noen sin avatar
Lykke til! Så fint at dere skal gjøre endringene sammen.
Postet 02-08-10 kl 14:08 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Å veie seg til faste tider og aldri ellers tror jeg er et godt grep. Kanskje du kan kaste ut badevekten og kun veie deg hos legen? Eventuelt hvis det er for skummelt, gjøre en avtale med mannen om at han gjemmer vekten utenom den faste veiedagen? Siden du skal starte helt i det små trenger du kanskje ikke veie deg mer enn annenhver uke eller hver måned?

Farris er et godt alternativ til lettbrus.

Lykke til!
Postet 02-08-10 kl 14:19 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Lykke til!

Jeg er i startgropa selv. Var på vei, men så hadde jeg ferie der jeg rørte meg særdeles lite.

For meg hjelper trening, og å fokusere på hvor godt det er med sunn og god mat.

Hva med å ta en sånn kroppsanalyse som måler andel fett og muskler og sånn? Og så ta en ny en om noen måneder/et halvt år. Det koster litt, men det er en fin måte å motivere seg på. Jeg skal selv ta en slik til høsten, og så en ny til våren.

Når det gjelder brus: kjøp aldri halvannenlitere eller megapacks. Kjøp en halvliter og kos deg med den. Ha alltid vann med i veska så slipper du å falle for fristelsen om du er tørst.
Postet 02-08-10 kl 14:31 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Jeg er enig med Heilo, veiing til faste tider og null tilgang til vekten utenom. Da jeg gikk på GR i sin tid gjemte min daværende mann vekten, og jeg veide meg en gang i uken. Målte også kun en gang per uke. Det hjalp for meg i hvert fall, for jeg sliter litt med hodet i sånne prosesser selv om jeg ikke har spiseforstyrrelser i samme grad som deg. Flott at du har tett kontakt med legen.

Veldig bra at du kutter ut lettbrus! Det lurer kroppen og tuller med magen og i det hele tatt. Og så tror jeg det er kjempebra å tenke langsiktig og små steg, ellers blir en så skuffet over seg selv hvis en skal gjøre alt på en gang og så "sprekker".

Masse lykke til!
Postet 02-08-10 kl 14:31 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Storm sin avatar
Lykke til! Å ha et langtidsperspektiv høres veldig fornuftig ut.
Postet 02-08-10 kl 16:57 av Storm Storm er ikke aktiv
Gammel
Jah.. jeg er på samme sted nå. Det vil si, jeg er str 42 +, og vil ned til 38/40 ideelt sett. Min strategi er å ikke veie seg, men å ikke spise sukker og brus. Faste og små måltider og masse trim. Det er det siste som er mitt svakeste punkt.

Så blir spennende å følge deg. :) Har du tilgang til min blogg? (*Sjekke*).
Postet 02-08-10 kl 17:19 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
Guava sin avatar
Lykke til!

Men seriøst.. to år til konfirmasjon? Er hun så stor allerede?
Postet 02-08-10 kl 22:00 av Guava Guava er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Riktig lukke til!
Postet 02-08-10 kl 23:32 av Olvina Olvina er aktiv nå
Gammel
Finni sin avatar
Ja, Fnatten. Eldste starter ungdomskolen om to uker
Postet 03-08-10 kl 08:13 av Finni Finni er ikke aktiv
Gammel
Finni sin avatar
Tror det kan være lurt å gjemme vekten ja, ikke det at den jeg har er til å stole på, tror den oppgir vekt etter sin egen dagsform.

Lykke til dere andre som er på tilsvarende prosjekt som meg
Postet 03-08-10 kl 08:14 av Finni Finni er ikke aktiv
Gammel
Guava sin avatar
Lille jenta di på ungdomsskolen? Å hjelpes.. Når jeg tenker tilbake så var hun vel ikke så veldig lita i 2002 så det stemmer jo, men herlighet da.. Jeg ser for meg henner som ei lita jente.


Ang vekt så er jeg temmelig opptatt av å få nok protein i kroppen. Jeg har ikke gått på noen vektreduksjonsopplegg noen ganger, men da jeg la om kostholdet for migrenens skyld gikk jeg ned noen kilo som "bivirkning". Det jeg oppdaget hos meg var at ulvehungeren og trangen til å overspise søtt ble kraftig begrenset hvis jeg fikk i meg nok proteiner til hvert måltid.

Har du tenkt på noe spes når det gjelder trening?
Postet 03-08-10 kl 08:53 av Guava Guava er ikke aktiv
Gammel
Morella sin avatar
Lykke til! Dette klarer du. Jeg er selv på vei ned og selv om det kan være tungt og vanskelig til tider så er det motiverende når det går rett vei.
Postet 03-08-10 kl 20:03 av Morella Morella er ikke aktiv
Gammel
Kjøkkenskriveren sin avatar
Heia og lykke til.

Et stalltips: Gjem bort vekta; løft vekter i stedet.

Seriøst: Den optimale strategien for å gå ned i kroppsfett innebærer en kombinasjon av et fornuftig kosthold (moderat kaloriunderskudd, mye proteiner, rene matvarer) med ordentlig styrketrening. Enhver form for mosjon er selvsagt bedre enn ingen mosjon, og kondisjonstrening er verdifullt i seg selv, men kombinerer man med styrketrening får man samtidig kroppen til å kvitte seg med mer fettmasse enn muskelmasse. Og jeg tror de fleste som ønsker seg ned i vekt først og fremst vil bli kvitt fett.
Postet 03-08-10 kl 20:45 av Kjøkkenskriveren Kjøkkenskriveren er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Hør på Kjøkkenskriveren om du vil at vekttapet skal vare.

Postet 04-08-10 kl 10:47 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Kjøkkenskriveren er jo vektløftingsfanatiker. Jeg tror en kombinasjon av moderat styrketrening og kondisjonstrening er veldig lurt når man skal ned i vekt. Kondisjonstrening gir dessuten raskere resultater, noe som kan være viktig for motivasjonen i begynnelsen. Men det aller viktigste er å velge en treningsform som du liker og trives med å gjøre, og få på plass et fast regime med f.eks to treningsdager i uka. Så kan du plusse på med en dag til etterhvert hvis du ønsker, og variere typen trening og intensiteten etterhvert også.
Postet 04-08-10 kl 11:04 av Heilo Heilo er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Finni

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no