Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 22

Postet 22-12-15 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

22


[1 Taien] [2 Palmen] [3 Fersken] [4 tink] [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] [10 Meissa] [11 Albertine] [12 Hjertensfryd]
[13 annemede] [14 Kirsebær] [15 Matilda] [16 Pappalille] [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] 22 Kanina [23 IOA] [24 pøbelsara]

Vintersolvervshilsen

Litt stressa nå, kanskje? Er ikke juletreet i hus, og du mangler fortsatt gave til nevøen på mannens side av familien? For ikke å snakke om alt støvet! Fy søren så mye støv som samler seg opp i løpet av et år (for noen av oss). Men slapp av! Det er vintersolverv! Og det feirer vi i dag med litt yoga. Ja, du hørte riktig. Jule-yoga! Du trenger det nå. Du har jule-stive skuldre! Du trenger å strekke litt på deg. Og hva passer vel bedre for å feire vintersolverv, enn en solhilsen? Still opp! Rett i ryggen, føttene inntil hverandre. Gjenta etter meg: Aaaaaaoooooommmmmmmmmmmmm! Kjenn handlelista viskes ut av minnet ditt mens du trekker pusten godt inn. Munnen lukket. Prøv å lage litt motstand mot pusten nede ved strupehodet (hvis det går; hvis ikke, ikke la det bli enda en ting som stresser deg!). Pusten går langsomt og jevnt. Den skal porsjoneres ut og inn like jevnt som støvtørkingen burde vært fordelt utover året. Kjenn på pusten en stund. Så starter vi med solhilsenen! Strekk armene i været med håndflatene mot hverandre, mens du ser opp mot hendene –mens du puster dypt inn. Pust ut langsomt, mens du bøyer deg ned mot gulvet og setter håndflatene i gulvet så nære føttene som du klarer –gjerne med bøyde bein hvis det må til. Her vil du kanskje legge merke til at gulvet trenger en vask –men det er fortsatt mange dager til det trengs å gjøres noe med. Vend hodet fremover, så du får strekt ryggen litt, mens du puster inn. Så, på langt utpust, skal begge beina bakover til planke-posisjon! Enten ett og ett bein, eller i ett Rudolf-byks. Vips, der står du i planke med strake armer. Nytt innpust mens du senker magen og lårene ned, «snur» tærne slik at du står på vristen, og løfter hodet og overkroppen opp og bakover i «upward dog», nei jeg mener «upward Rudolph»! Utpust –mens du løfter kroppen opp, med rumpa i været –hendene beholder samme plass, ryggen danner en linje med armene, altså brystet ned mot gulvet. Dette er «downward Rudolph», og du har hodet ned mellom armene, med ansiktet vendt mot navlen din. Ja, det er riktig! Navlen! Ikke støvlaget som du nå har oppdaget oppå gardinene, eller hybelkaninene under sofaen. Navlebeskuende Rudolph. Det er det du trenger nå –fokus innover, inn i kroppen. På en måte er hele jula en slags boble vi går inn i, for å stenge hverdagen og alt stresset ute, være noe helt annet sammen, bare for noen dager. Jula er yoga! Det er tiden for å utforske sansene, bare for sansenes skyld. Pepperkakeduft, ribbe, røkelse! Men tilbake til nedover-Rudolf. Her blir du stående i fem inn-og utpust. Kjenn på bakkekontakten, prøv å få hælene ned i gulvet, flytt gjerne føttene litt nærmere hendene hvis det gjør det lettere. Ca hoftebreddes avstand mellom føttene, og stortærne skal peke såvidt litt innover. På dette tidspunktet kan det hende mannen/kjærsten/kona vil foreslå at dere gjør unna litt ekteskapelige aktivteter før svigers-innrykket i morgen (der du står med rumpa i været, høh høh!), men det er ikke tiden for det nå. Heller ikke mental planlegging av innlosjering av nevnte svigerser, minutt-for-minutt-organisering av ribbetilberedingen eller fikse idéer om at du sikkert har tid til å lage en porsjon med Sarah Bernard hvis du bare starter kl 7 i morgen tidlig. Alt dette er ute av hodet ditt nå. Det er bare deg, gulvet, og navlen din. Så, når du er ferdig med å ikke tenke på alt dette, løfter du hodet fremover igjen, skyver fra med føttene og gjør et lite Blitzen-byks frem med føttene igjen, frem til mellom hendene, mens du puster langsomt inn! Slipp hodet ned mens du puster ut, og på nytt innpust, reis deg opp og strekk armene over hodet igjen, og ned langs siden igjen mens du puster ut. Sånn, da har du hilst sola! Måtte den komme snart tilbake igjen, og måtte du få en deilig jul! Solhilsenen kan gjentas flere ganger. Vanligvis gjør man den 5 ganger som oppvarming til en lengre yoga-økt. Men den funker veldig fint som et lite pusterom innimellom andre ting også. God vintersolverv!

Jeg trodde først jeg var ganse lur som hadde tenkt på jule-yoga, men for sikkerhets skyld gjorde jeg et lite søk på youtube. Og jaggu! Der får man blant annet denne filmsnutten med en passe gæren dame i nisselue som gjør sprøe ting med mellomgulvet sitt! Se og bli inspirert! Og legg merke til at mye av motivasjonen for å gjøre yoga liksom er å få bedre plass til julematen!


Kommentarer totalt 8

Kommentarer

Gammel
Anda sin avatar
Fnis! Får ikke sove! Bør gjøre yoga! Er glad jeg har gjort både solhilsen og downward dog før! Takk!
Postet 22-12-15 kl 08:29 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Jeg krever at alle som forsøker dette bildedokumenterer det.

(Og så ignorerer vi glatt at jeg nok har et helt reelt behov for yoga...)
Postet 22-12-15 kl 08:35 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Hm. Jeg hadde faktisk en telefonsamtale med helsepersonell som kjenner meg i går, og fikk en vennlig oppmuntring om å starte med yoga. Prøver verden å fortelle meg noe?

Takk, Kanina!
Postet 22-12-15 kl 08:48 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar

Downward facing dog kan jeg jo !

Vi har en Erik som instruktør på treningssenteret mitt, og han får alltid den til å høres litt sånn dirty ut.

Jeg pleier å være med på YogaStretch, vanlig Yoga har jeg ikke dristet meg til enda.

Takk for festlig zen-luke!
Postet 22-12-15 kl 08:58 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Herlig!! Vet ikke om kroppen min er i stand til dette, har trent skrekkelig lite i høst, men det skal bli andre boller, allerede i romjulen. Trur eg..
Postet 22-12-15 kl 09:08 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Fantastisk.

Takk for morsom luke.
Postet 22-12-15 kl 09:23 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Navlebeskuende Rudolf.
Postet 22-12-15 kl 10:28 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar


Frykten for ikke å komme seg opp igjen, gjør juleyoga til en romjulsaktivitet, tenker jeg. Fin luke, mye gjenkjennbart.
Postet 22-12-15 kl 10:37 av Pamina Pamina er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no