Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn – 2



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn – 2

Postet 02-12-20 kl 07:57 av Kalenderpiken
Oppdatert 03-12-20 kl 21:25 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

2


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]


La meg synge for deg!

Jeg er ganske ofte i kirken – jeg er mye oftere i kirken enn de fleste andre jeg kjenner. Selv om jeg er en ekte religionsskeptiker, så er jeg også en kråkefugl som liker glitter og stas og vakre ting og synes ikoner, helgenstatuer, kunstneriske gjenskapinger av historier fra religiøse skrifter og den liturgiske og religiøse musikken er vidunderlig vakker. Når jeg er på tur rundt om i verden, oppsøker jeg ofte religiøse bygninger. Både fordi jeg altså er en ekte kråkefugl som liker å hvile øynene på vakre ting, men også fordi jeg tenker at religion er en viktig del av våre avanserte kulturer – på godt og vondt, så det å vite om både hvordan og hvorfor, er viktig.

Alle folka jeg henger med som faktisk er kirkegjengere og ekte troende, ikke bare kråkefugler som meg, eller som jobber med tros- og musikkformidling i Den Norske Kirken, er åpne, rause folk, som ønsker alle velkommen og omfavner mangfold. Riktignok er jeg klar til å selge deler av sjela mi for alt det vakre, men grensen går ved intoleranse, fordømmelse, skremsel og trusler om fortapelse for meg, så hvis de ikke hadde vært det, fikk kråkefugltendensene heller bare være det, altså.
Jeg liker delen med å ta vare på hverandre, å finne trøst, å ikke dømme, felleskap, nestekjærlighet og vakker musikk og annen kunst som er laget opp gjennom tidene. Og så er det noe med nytt liv og nyfødt barn som har uendelig vakker symbolikk.

Jeg synger i kor. Det er en av mine virkelig store gleder som gir meg masse overskudd. Vi er et Bach-kor, og vi ledes av kantor i menigheten så da sier det seg selv både at vi synger mye av Bachs store verker – og annen kirkemusikk, i kirken hvor vi hører til. I høst skulle vi ha fremført Händels Messias , som er et praktverk basert på bibeltekster – men det er utsatt på ubestemt tid.

Vi pleier også å stille med fullt kor og fire blåsere på gudstjeneste første søndag i advent hvert år– da er det basuner og halleluja-kor for alle pengene, og jeg tror flere dåpsfamilier har blitt tatt fullstendig på sengen av lydnivået på denne gudstjenesten, der de sitter på første benk med sovende dåpsbarn og vi plutselig setter i gang. Det er ikke lett for noen – ikke en gang babyer – å sove når man kjører på med Halleluja-koret fra Messias med full blåserrekke og ditto kor.

I år ble det ikke slik. Som det meste annet, feirer vi også advent på en annen måte i år. Jeg ble så glad da jeg ble spurt om å være en av fire som skulle synge i en liten adventsandakt på youtube. Så her synger jeg for dere folkens. Vi synger i starten (Hosianna, Davids sønn), på 6:20 (Å, kom, Immanuel – a capella) og 11:25, (gjør døren høy). 6:20; Å kom, Immanuel er fra 1100-tallet og noe av det vakreste jeg vet i absolutt hele verden. Så hvis du ikke har tid til å høre på slt, anbefaler jeg 6:20.
Jeg er hun som ikke har kjole på, forresten.

Kommentarer totalt 60  

Kommentarer

Gammel
Lyppa sin avatar
Nydelig!
Postet 02-12-20 kl 08:26 av Lyppa Lyppa er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Nydelig! Kjenner meg igjen i å trives i og oppsøke kirker selv om jeg ikke er religiøs, og har også sunget mye med kor i kirker. Beste akustikken.
Postet 02-12-20 kl 08:38 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Dette var en nydelig start på dagen, Pøblis!
Postet 02-12-20 kl 08:46 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fint å få høre. Så flinke dere er.

Nydelig luke, Pøblis.
Postet 02-12-20 kl 08:48 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Nydelig start på morgenen.

Så flink du (og dere) er.
Postet 02-12-20 kl 08:59 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Så fint! Takk for vakker og stemningsfull luke.
Postet 02-12-20 kl 09:07 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så vakkert og imponerende!

Jeg var så heldig å få delta på lysmesse med speiderne på søndag. Det er stemningsfullt og sterkt med ekte musikk i et flott kirkerom. Jeg er nok litt svak for sterke virkemidler selv...
Postet 02-12-20 kl 09:14 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Nydelig!
Postet 02-12-20 kl 09:28 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Ah! Jeg har samme take på religion som deg.

Skal høre når jeg er på banen etterpå.
Postet 02-12-20 kl 09:29 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Postet 02-12-20 kl 09:42 av Blånn Blånn er aktiv nå
Gammel
Toffskij sin avatar
Å, jeg elsker kirkemusikk (hedning som jeg er), og «Å kom, Emmanuel» er en av mine absolutte favoritter også. Så fint dere synger!
Postet 02-12-20 kl 09:46 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Det er noe eget med adventskonsert i kirken. Selv har jeg jo spilt i korps i alle de år og når julekonsert avsluttes med Deilig er jorden med fullt korps og kor, da er det jul.
Postet 02-12-20 kl 10:01 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Veldig høytidsstemt start på dagen.
Det var veldig vakkert å høre på.

Jeg er også en kirkekråke. Og ikke utpreget religiøs.
Spesielt glad i steinkirker. Og jeg liker å få med meg ting som skjer i kirken, som for meg er eksotiske saker. Dødsmesse og aftenbønn og orgelmeditasjon og sånn.
Postet 02-12-20 kl 10:01 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
Ååå....nydelig! <3

Jeg er helt på linje med deg når det gjelder tankene om religionen, og til våren har jeg bachelor i teologi...

Forresten - er det bare meg som ikke klarer å høre på julemusikk for tiden uten å få tårer i øynene? Hva er dette da - coronasituasjonseffekt? Alderseffekt?
Postet 02-12-20 kl 10:04 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
rajraj sin avatar
Skjønt! Jeg er en sucker for Gjør døren høy.
Postet 02-12-20 kl 10:05 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Åh. Nå fikk jeg frysninger. Så vakkert, Pøblis.
Takk for fin luke.
Postet 02-12-20 kl 10:11 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Fordelen med hjemmekontor er at jeg faktisk kan høre på alle musikklippene som legges ut i kalenderen. I dag meldte jeg meg visst inn i møtet til mannen min, og det skapte litt muntrasjon. Men de klaget på ingen måte på bakgrunnsmusikken.
Postet 02-12-20 kl 10:17 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Så nydelig!
Familien her syns jeg er koko som elsker kirkemusikk og salmer, men den høytidsstemte og litt alvorlige stilen og kirkeromklangen er JUL for meg. Som frafallent statskirkebarn (og korsanger) er det først og fremst dette som sitter igjen.
Postet 02-12-20 kl 10:25 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Zulu sin avatar
Så vakkert, pøblis! Og så fint å se deg. Tusen takk for at du delte!
Postet 02-12-20 kl 10:33 av Zulu Zulu er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Tusen takk for en fin luke og en nydelig start på dagen, Pøblis!
Postet 02-12-20 kl 10:37 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Postet 02-12-20 kl 10:46 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Vind sin avatar
Vakkert!
Postet 02-12-20 kl 10:51 av Vind Vind er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Postet 02-12-20 kl 10:54 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Nå har jeg hørt. Frysninger! Takk!
Postet 02-12-20 kl 11:20 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
Nydelig!
Postet 02-12-20 kl 11:30 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
Miromurr sin avatar
Postet 02-12-20 kl 11:46 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Kaija sin avatar
Vakkert!
Postet 02-12-20 kl 12:21 av Kaija Kaija er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så vakkert! Dere er utrolig dyktige! Savner sånn å spille julekonsert, spiller ofte med min datters voksenkorps, de siste årene i Majorstuen Kirke. Ofte deltar også kor, eller korpset selv synger. Først da kommer julestemningen!
Postet 02-12-20 kl 12:25 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Mikkeline sin avatar
Det var veldig vakkert!
Postet 02-12-20 kl 12:37 av Mikkeline Mikkeline er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Vakkert!
Postet 02-12-20 kl 12:38 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Jeg har lyttet og ble rørt.
Og bet meg merke i ordene: Vi ber om åpne hjerter, så vi kan gi hjelp - og ta i mot hjelp når det trengs.
Postet 02-12-20 kl 12:40 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar
Postet 02-12-20 kl 13:50 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg fatter ikke at fire mennesker kan skape en så stor musikalsk opplevelse - og høres ut som et større kor. Vakkert. Og imponerende (du synger som en gudinne, min venn)
Postet 02-12-20 kl 14:14 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Å, kom, Immanuel er en av de vakreste jeg vet! Og dere gjorde virkelig ære på den...så utrolig vakkert!
Dere er virkelig gode! En kjempefin klang i stemmene, som passet veldig godt sammen! Det var ekstra kjekt å få se deg, Pøblis. Du synger helt utenomjordisk vakkert!
Postet 02-12-20 kl 14:22 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Gleder meg til å høre litt senere i dag, og så elsker jeg kråkelignelsen din litt.

(Og, er’e bare meg, eller er kalenderskrivefeilen kommentert før?)
Postet 02-12-20 kl 14:38 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Spot on beskrivelse av mitt forhold til religion, Pøblis.

Da jeg var på konserten deres i fjor, så bestemte jeg for at dette skulle bli ny førjulstradisjon, men, akk.

Jaja, vi må jo tro det blir flere muligheter!
Postet 02-12-20 kl 14:39 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Og så godt du ser ut, forresten!!
Postet 02-12-20 kl 14:43 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Tusen takk, alle sammen for veldig hyggelige tilbakemeldinger.

Dette var så stas å få være med på, jeg ble så GLAD for å bli spurt, og jeg hørte jo i det vi begynte å varme opp at kantoren vår hadde matchet stemmene godt.

@Anda - jeg så det ikke før du sa det.
Postet 02-12-20 kl 14:46 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Blondie sin avatar
Nåh, instant julemagi!
Postet 02-12-20 kl 14:46 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Det var utrolig nydelig. Takk.
Postet 02-12-20 kl 15:05 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg er altså så håpløs til å uttale det åpenlyse: Så fantastisk sang!
Postet 02-12-20 kl 15:15 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
/ Så vakkert! Og kule, fine deg!
Postet 02-12-20 kl 15:57 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Det som er litt synd, er jo at det ikke er mulig å se at jeg har rosa striper i håret på den filmen. for det har jeg.
Postet 02-12-20 kl 16:19 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg så det.
Postet 02-12-20 kl 16:20 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Jeg så det også. Og det kledde deg skikkelig godt.
Postet 02-12-20 kl 16:21 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Så fint dette var.
Postet 02-12-20 kl 16:25 av Darth Darth er aktiv nå
Gammel
007 sin avatar
Glemte å skrive at Gjør døren høy er et av mine beste adventsbarneminner. Vi hadde en veldig kristen lærer, så salmeboken var musikkboken vår.
Og så var vi mye i kirken i barndommen, uten at jeg helt skjønner hvorfor? Mulig det var fordi jeg diltet etter søstrene mine som ble konfirmert da jeg var 10 og 11.
Postet 02-12-20 kl 16:29 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Postet 02-12-20 kl 18:02 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Postet 02-12-20 kl 19:11 av star star er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Jeg hadde egentlig ikke tid akkurat nå, men så glad jeg er for at jeg tok meg tid. Det var helt nydelig, spesielt «Å kom, Emmanuel».

Takk for en nydelig luke.
Postet 02-12-20 kl 19:39 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no