Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 14

Postet 14-12-12 kl 08:08 av Kalenderpiken
Oppdatert 14-12-12 kl 08:34 av Kalenderpiken (husket omsider å redigere lukeinnehaver nr 15)

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang

14
[1 Toffskij] [2 Malama] [3 Teofelia] [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] [10 Nenne] [11 Maverick] [12 Koma]
13 Cuyahoga] 14 Tallulah [15 Taien] [16 007] [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

Tallulahs julehjelp for stressede fruentimmere

De siste årene har jeg bidratt med innblikk i utradisjonell pynting, utradisjonell julemusikk og diverse syndigsøte bakverk fra Amerikas sørligste stater.

I år tenkte jeg å gi dere oppskriften på en ekte, tradisjonell jul, slik det var i gamle dager. Jeg satte meg godt tilrette i sofaen med blant annet Vi skal ha gjester - Fra te for to til fest for 40 fra 1968, Kvinnens verden fra 1961, Damernes Haandbok fra 1918, Underviisning for unge fruentimmere som selv ville besørge deres huusholdning og have Opsigt med Kjøkken, Kjelder og Spisekammer fra 1795, og boken med den fengende tittelen Den kongelige danske og i henseende til alle slags maader fulstendige koge-, bage- og syltebog, eller syv hundrede og ti anviisnings-regler innrettet for herskaber og fornemme familier, saavelsom for alle og enhver især, hvorefter der kan tillaves saavel kostbare, som ordinaire Retter, saaog hvorledes endeel have-frugter skal tørres og innsyltes, samt 52 regler om confiturer. fra 1781.



Ingenting! Det står ingenting om selve julen! Niks. Nada. Z E R O.

Jul er tydeligvis noe verken kongelige kokker vil dele verdifull informasjon om, eller tips unge husmødre og fruentimmer trengte. For håpentligvis hadde man en pige som var godt opplært hjemmeifra, som visste hvordan jul skulle lages.

Så nei, dere får ikke innsikt i tradisjonell jul fra meg denne gangen heller. Men julen består jo av så mye annet også. Mye selskapeligheter. Da gjelder det å være forberedt. Alltid. Glem for all del ikke noe å dekorere med, slikt hjelper nemlig til med å kultivere de enkelte medlemmer i familien (den litt harry onkel Johnny for eksempel). Men ikke så mye dekor at man ikke finner maten (hvilken faux pas!):



En god sjokoladekake er greit å ha i hus når man venter gjester. Kan jeg foreslå at du starter med å bake en slik de gjorde ved det danske kongelige hoff på 1700-tallet? Du trenger bare 24-30 egg, 24 eggeplommer og 12 eggehviter. Vil du heller bake kirsebærkaken også nevnt trenger du bare 16 egg. Hvordan få tak i ferske kirsebær i desember sier du? De har du selvsagt tatt vare på siden høsten ved å senke dem ned i brønnen.





Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...

Kommentarer totalt 56  

Kommentarer

Gammel
noen sin avatar
Og det finner du ut nå etter at jeg har kokt pinnsvin og bever i filler i sitt eget fett i timesvis.
Postet 14-12-12 kl 21:03 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
men da gar du beverconfite, om ikke beverconfiturer.
Postet 14-12-12 kl 22:18 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Hvor mange regler er det for det da?
Postet 14-12-12 kl 23:04 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Jeg hadde en helt motbydelig drøm om en tallerken overfylt med kokt grått beverkjøtt da jeg var gravid for første gang og skikkelig kvalm. Minnene strømmer på.
Postet 14-12-12 kl 23:29 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Jeg drømte at jeg hadde kattunger i magen, og at jeg kunne se potene gjennom huden når de lå og koste med forlabbene, når jeg gikk gravis første gang.

Ja, det hadde mye med saken å gjøre her. Kom bare på det når jeg leste om den fantastiske bevergryta til Fjonka her.
Postet 15-12-12 kl 00:10 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Genialt morsom luke
Postet 15-12-12 kl 16:48 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no