Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Snart er det jul igjen - 16



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Snart er det jul igjen - 16

Postet 16-12-10 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
3. årgang

16
[1 Toffskij] [2 Kirsebær] [3 Gaia] [4 Lorien] [5 Kasia] [6 Teofelia]
[7 apan] [8 Interference] [9 Tallulah] [10 Bobbelur] [11 Lille Ru] [12 tink]
[13 Divine] [14 Saint] [15 kokosbolle] 16 Flubby [17 smilefjes] [18 007]
[19 Nessie] [20 Harriet Vane] [21 nolo] [22 Koma] [23 Kanina] [24 Skilpadda]



---

Flubbys lukeinnlegg:

Jeg har verdens fineste svigerfamilie. Mannen min er nummer 5 i en søskenflokk på 8, dermed har jeg 4 svigersøstre og 3 svogere, samt en skjønn svigermor og en helt fantastisk svigerfar. De har alle sammen tatt imot meg og innlemmet meg i familien fra første stund, og jeg setter enormt pris på disse menneskene. Mannen og jeg feirer alltid selve julaften her i byen hos mine foreldre, og litt for oss selv også. Men når romjula kommer, da pakker vi bilen full av unger, katter, brettspill og filmer og setter kursen mot Målselv for å feire nyttår. Mange tror det er stusselig å feire nyttår "på landet" med tanke på alt fyrverkeriet man har å se på her i byen, men faktum er at jeg er ganske redd for fyrverkeri, så akkurat det er ikke noe offer.
Første romjula mi i furuskogen i Målselv var av det kalde slaget. -39,8 grader, det var KALDT! Litt eksotisk også med slik ekstrem kulde, men fy søren så kaldt det var! Tromsøværinger som sutrer over effektive kuldegrader når det er -8 og litt vind vet egentlig ikke helt hva de snakker om. Når gradestokken kryper ned mot -40 kan man ikke lenger skjerme seg mot kulda. Varme klær hjelper bare i noen minutter før kulda trenger igjennom. Men det var en digresjon.
I år er det spådd kaldt vær over store deler av landet, så jeg tenkte jeg skulle dele med dere romjulstradisjonen svigerfamilien har delt med meg, og kanskje friste noen av dere til å ta med ungene ut i kulda og lage noe fint sammen. Vi lager nemlig islykter! Disse lyktene er laget av isblokker vi har frosset i tomme plastbokser og bøtter, noen er tilsatt farge i vannet. Når boksene med iss er gjennomfrosne, løsnes isen med å dyppe boksen i kaldt vann. Man bruker sørpe, altså snø og vann, som lim, og når det er skikkelig kaldt ute fryser dette på sekunder. Lager man litt høye skulpturer, er det ofte lurt å lime dem fast i bakken slik at de ikke velter.
Den enkleste formen for lykt er det vi kaller for bøttelykter. Man fyller en 10-litersbøtte med vann, lar stå ute (eller i fryseboksen) ca 18 timer. (Det forutsetter at temperaturen ute er under -10, ellers tar frysinga en del lengre tid, men her er det bare å prøve seg fram) Da vil isen ikke være gjennomfrosset, men ha et pent hulrom fylt med vann i midten. Ta bøtta inn i varmen og bruk en drill/bor/hakke/øksedelen på en biffbanker/ect til å hakke hull i toppen. Hell ut vannet, og gjør hullet i toppen stort nok til at man får en gravlykt nedi. Etter ca 30 minutter inne i varmen klarer man løsne isen fra bøtta, og man løfter den forsiktig ut.


På bildet øverst i midten har vi brukt ballonger til å fryse is i. Veldig artig Man kan selvsagt også bruke snø til å bykke snølykter, spesielt når det er mildvær ute. Øverst til høyre har vi 3 bøttelykter. Årstallet er laget ved å legge et helt stykke plass i en trekasse, og deretter ha vann i. Man kan lage skrift av sørpe, det gjøres best mens isplata fremdeles ligger i formen sin.


Nederst til høyre ser dere hvordan vi gjør det. Jeg fikk tak i en mengde smågodtbokser i en dagligvarebutikk, og de blir flotte firkanta isblokker. Øverst til venstre har vi en diger snøborg som vi laga en jul hvor vi ikke hadde minusgrader.


Flere byggverk. Nederst i midten har vi en jeg synes er spesielt fin. Den er laget av elveis, like før jul hadde nemlig isen på Målselva gått opp som følge av mildvær, og store isflak var blitt kasta på land. Ved siden av er en skikkelig gigant, en isborg som er halvannen meter høy, den kan man trygt si vakte oppsikt hos forbipasserende.


Farga isblokker kan være veldig morsomt. Julenissen og Rudolf laget av is var enklere å lage enn man skulle tro. Man kan fryse is i tomme melkepakker også nemlig.


Store flammer liker vi også. Hjemmelagde fakler lages av et gammelt laken surret på pinner og dyppet i parafin. Gryter med parafin, og noe som kan funke som veke brenner også fint.

Kommentarer totalt 32

Kommentarer

Gammel
Skilpadda sin avatar
Så mye flott! Kjempefin tradisjon som virkelig gjør det meste ut av mørketiden.
Postet 16-12-10 kl 07:38 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Veronal sin avatar
Wow! Fantastisk inspirerende!
Postet 16-12-10 kl 07:41 av Veronal Veronal er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Så flott!

vi hadde en nabo som brukte bøttemetoden. Blir fint ja.

Vi fyller melkekartonger og setter i ring med lys i midten. Har begynt å fryse en del allerede.
Postet 16-12-10 kl 08:12 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Veldig flotte lyslykter, og kjempefint innlegg! Høres ut som en fantastisk fin svigerfamilie.
Postet 16-12-10 kl 08:17 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
Dette var utrolig flott og kult!
Postet 16-12-10 kl 08:26 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Så fin tradisjon!
Skikkelig inspirerende, det høres ut som du har en herlig familie.
Postet 16-12-10 kl 08:27 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Stilig!
Postet 16-12-10 kl 08:54 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Wow! Så utrolig flott!
Postet 16-12-10 kl 08:58 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Åh - nydelig og tøft!
Postet 16-12-10 kl 09:10 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Oj så fine de var - og en hyggelig tradisjon. Banrna elsker sånt!
Postet 16-12-10 kl 09:12 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar
Åh wow! Dette var utrolig stilig!
Postet 16-12-10 kl 09:19 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Utrolig stilig! Det er meldt kulde her fremover, så dette skal vi jammen lage!
Postet 16-12-10 kl 09:26 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nydelig! Jula er på sitt vakreste når den får være lys-og-mørke-fest på den måten.
Postet 16-12-10 kl 09:28 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Flott luke
Det er koselig med lys i mørketida, og svigerfamilien din høres fin ut
Postet 16-12-10 kl 09:43 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Det var et stilig innlegg om en annen (rom)julstradisjon. Så flotte ting dere lager!
Postet 16-12-10 kl 10:31 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Kult!
Postet 16-12-10 kl 10:35 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Åh, en gladluke!
I barnehagen til barna har de laget slike islykter, og jeg synes de var så fine! Så jeg går med en tanke om å fikse det til julaften eller romjula.

Høres ut som en herlig svigerfamilie!
Postet 16-12-10 kl 11:23 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Så stilig! Barna elsker jo sånt, og det er jo moro for oss voksne også.
Postet 16-12-10 kl 11:33 av Karamell Karamell er aktiv nå
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Så utrolig mye flott dere har laget, nå ble jeg inspirert. Har en drøss med melkekartonger som jeg kan fylle, det skal jo bli kaldvær her og.
Postet 16-12-10 kl 11:40 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Inspirerende!
Postet 16-12-10 kl 11:41 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar


Så utrolig fascinerende.
Postet 16-12-10 kl 11:43 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Det var mye tøft dere har laget, this is right up my alley!
Postet 16-12-10 kl 13:54 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Så innmari, innmari kult! De lagde noe tilsvarende på skolen i fjor, men de stod ikke lenge i skolegården, kan du si.

Denne skal jeg legge meg på minnet for romjula i år. Takk for fine bilder og inspirasjon.
Postet 16-12-10 kl 15:22 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
På skolen til Poden lagde de også isblokker i fjor (farget med med vannfarge og frosset i melkekartonger) og bygde opp en borg. Veldig kult. Men noe med lys er jo enda finere, i alle fall når det er mørkt.
Postet 16-12-10 kl 15:24 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så utrolig fint dette er! Det er nødvendig med litt lys nå i denne mørke tiden.
Postet 16-12-10 kl 20:10 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Skilpadda: Vannfarger for å farge is er ikke å anbefale, isen blir rar og porøs, bruk heller litt matlagingsfarge, det skal ikke store mengden med cacasfarge til for å farge litt is
Postet 16-12-10 kl 21:35 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Så fantastisk stilig!
Postet 16-12-10 kl 22:03 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Kjempefine! Og så høres svigerfamilien din fin ut. Jeg synes nyttår "på landet" høres veldig bra ut, takke meg til fred og ro og koselig selskap! Nyt både jul og romjul!
Postet 16-12-10 kl 22:26 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Nina sin avatar
Utrolig fint, og ikke minst inspirerende.
Postet 16-12-10 kl 22:34 av Nina Nina er ikke aktiv
Gammel
Mirasol sin avatar
Herlige og inspirerende bilder. Noe å finne på med barna her i helgen kanskje?
Postet 17-12-10 kl 03:28 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Virkelig inspirerende luke, Flubby! Tusen takk, dette skal vi prøve på i romjulen!
Postet 18-12-10 kl 20:42 av Esme Esme er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Så kult! Takk for fin inspirasjonsluke!
Postet 18-12-10 kl 20:47 av Palmen Palmen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no