Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 22



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 22

Postet 22-12-14 kl 08:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 22-12-14 kl 08:53 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

22

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru]
22 LilleLeo [23 Éowyn] [24 Tåtti]

Jeg deltar med en luke i kalenderen, i år som i fjor, og i forfjor og i det hele tatt (tidligere bidrag kan finnes her: 09, 11, 12, 13.
For to år siden hadde jeg en luke med julekortets historie, med diverse bilder av mer eller mindre vellykkede kort. Årets luke inneholder informasjon om juletreet, med fiffige fakta, tips og ikke minst - bilder.


Juletreets historie
Juletreskikken tok til allerede tidlig på 1500-tallet.
I det katolske Syd-Tyskland og i Sveits pyntet man forsamlingslokaler med trær. Frukt og kaker ble hengt på greinene, og på trettendedagen fikk barna høste treet.
I løpet av 1800-tallet ble juletreet kjent i det meste av Europa og Amerika. Det var tyske misjonærer, utvandrere og forretningsfolk som bragte med seg tradisjonen. I Storbritannia ble juletreet vanlig etter at dronning Victoria og hennes tyske prinsgemal Albert tok opp tradisjonen midt på 1800-tallet. Et av Danmarks første juletrær ble tent på godset Holsteinborg i 1808.


Juletreet i Norge
I Norge var det særlig prester og lærere i byene som introduserte tradisjonen med juletre. I Christiania ble det første juletreet registrert i 1822. Mange mente at dette var en form for avgudsdyrkelse og dans rundt gullkalven. Juletrefester i skolenes regi startet man her i landet med midt på 1800-tallet. Det bidro til å gjøre juletreet kjent i bygdene.

Gjennom dikt av Welhaven og Wergeland ble også folk kjent med den nye tradisjonen. Eventyrsamleren og forstmannen Peder Chr. Asbjørnsen ga i 1850 ut et julehefte med navnet "Juletræet".
Juletreet på Universitetsplassen i Oslo ble reist første gang i 1919. Verdens høyeste juletre skal visstnok ha stått i et kjøpesenter i Washington i 1950. Treet målte 67 meter.
I dag har over 90% av norske husstander tradisjon med å pynte et tre til jul. Grantreet er mest brukt som juletre her i Norge, med furu på en god andreplass. Spesielt de senere årene har også edelgran blitt veldig populært.


Pynt
Den første julepynten var laget av strå og papir. Noen brukte også kjeks og småkaker. I dag har de fleste sine egne tradisjoner, en blanding av nytt og gammelt. Tidligere var stjernen laget av glitter eller sølvpapir. I dag er den laget i plast, og kommer med og uten elektrisitet.


Symbolisme
- Juletreet skal etter tradisjon være et eviggrønt tre og symbolisere "Det evige liv."
- Stjernen symboliserer stjernen som hang over Betlehem for over 2000 år siden.
- Lysene vi pynter treet med symboliserer Jesus som verdens lys.
- De fargerike og skjøre julekulene skal være jordkloden.


Stell av juletre:
Stell av treet - selvhogst eller ferdig hugget!
Vil du ha et flott tre gjennom hele julen må du stelle pent med det. Her er noen tips:
- Spyl treet eller hiv over en bøtte eller tre med vann for å bli kvitt alskens småkryp.
- Treet må akklimatiseres. La det stå i garasje eller kjeller i et døgn før du setter det inn til pynting.
- Sag av en tynn skive (2-3cm) av rotenden før treet settes i juletrefoten og dette er viktig for å lage en pen flate for at treet skal kunne trekke vann.
- Pass på at treet alltid har friskt og kaldt vann.
- Unngå å plassere treet for nær varmekilder.


I en perfekt verden kan trærene se slik ut:














Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Kalenderpiken sin avatar
I en annen galakse derimot, langt, langt borte, ser de gjerne slik ut:












Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...
Postet 22-12-14 kl 08:51 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar











Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...
Postet 22-12-14 kl 08:51 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar








Innlegget fortsetter i kommentaren nedenfor ...
Postet 22-12-14 kl 08:52 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Holy moly!






Det finnes sågar en sang om stygge juletrær, med nødrim og det hele:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Innlegget avsluttes i kommentaren nedenfor ...
Postet 22-12-14 kl 08:52 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Og - skulle du trenge en stygg juletre-genser, kan du lage den helt selv.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)



Og med denne nydelingen her, ønsker jeg dere alle en riktig god jul!
Postet 22-12-14 kl 08:53 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Iiiihhh!!! Too much information i det ene bildet der!
Veldig bra luke! Vi kjøpte trær i går. Barna fikk små trær til rommene sine, som motivasjon for å rydde skikkelig.
Jeg så en juletreutstilling på folkemuseet en gang, det var veldig interessant!
Postet 22-12-14 kl 09:09 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fin luke! Takk! Vi har nytt, dyrt kunstig tre i år som vi skal sette opp etterpå, jeg er spent!
Postet 22-12-14 kl 09:27 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Der var det juletrær for en hver smak kan man vel si.

Det var for øvrig håndverkslaugene (Zumfthäuse) som startet med å pynte juletrær (har jeg lest) og det var da håndtverkernes barn som i hovesak fikk høste trærne for godsakene etterpå. En god grunn til å melde seg inn i fagforeningen.
Postet 22-12-14 kl 09:45 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg har delegert juletreinnkjøp til mann og barn mens jeg er på jobb i dag, kanskje jeg må vise dem dagens kalenderluke til skrekk og advarsel.
Postet 22-12-14 kl 09:45 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Juletrær er herlige.

Poden og jeg startet dagen i dag med å fnisegruble litt over tradisjonen med å ta inn et tre for å pynte det med glitter og stas. Vi prøvde å finne koblingen til Jesusbarnet, og kom opp med flere interessante teorier.
Postet 22-12-14 kl 10:03 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Pingis sin avatar
Femåringen stod ved siden av og kommenterte "åh, det var fint!" på alle de vakre trærne i hovedinnlegget, men overrasket noe med å fortsette med samme kommentar når vi kom til bildene i kommentarfeltet.
Postet 22-12-14 kl 10:08 av Pingis Pingis er aktiv nå
Gammel
Tåtti sin avatar
Vi har alltid fint juletre, det er mannens ansvar og han er forhenværende gartner. Det kan dog avstedkomme kvaedrypping på parketten (og pakkene) fordi treet ikke er symmetrisk nok og må beskjæres.

Junior har et lite, kunstig tre på rommet, og det hjelper på ryddingen, ja. Det bruker nemlig å dukke opp en liten gave fra nissen under det på julaften morgen.
Postet 22-12-14 kl 10:17 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Kul luke og det var trær for en hver smak ja.
Postet 22-12-14 kl 10:36 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Ha ha. Kul luke! Vårt minner mer om de siste der. Mann og barn har ansvar, jeg har gitt opp - det er bare jeg som vil ha fint juletre, de andre vil ha farger og blinking og gudene veit.

I år har de prøvd seg på en slags fargekoordinert utgave i hvitt og lilla, med innslag av blå lys. Jeje. Det er bare jul en gang i året.
Postet 22-12-14 kl 10:49 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Knall luke, Lille Leo!
Postet 22-12-14 kl 12:24 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar


Nyyydelig!
Postet 22-12-14 kl 12:29 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Herlig luke!

Spent på vårt tre i år, mannen kjøper, jeg må pent ta det jeg får.
Postet 22-12-14 kl 12:39 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Herlig!
Postet 22-12-14 kl 12:44 av Pamina Pamina er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no