Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 1



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 1

Postet 01-12-18 kl 08:16 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

1

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]

Så mange slags julestemning

God morgen, og god første desember! Det er ikke akkurat selveste julekvelden, men for min (og kanskje noen flere) sin del så er første desember en dato jeg lengter etter gjennom hele november. Så hva er det da med denne magiske første adventsdagen? Da er det liksom endelig lov til å slippe julestemningen eller julefølelsen løs. Man kan skru over til juleradioen uten å gjøre det i smug, som enkelte kan ha gjort sporadisk de siste ukene… Man kan kjøpe julemarsipan og nyte denne, uten å gjøre det i smug. Og man kan endelig, endelig ta fram julestjerne og adventsstake slik at de mørke krokene får litt mer lys. Vi kan også endelig krølle oss opp i sofaen med gløgg og pepperkaker og se på julefilmer. Hvilke filmer varierer fra år til år, ettersom ungene vokser og nye filmer kommer til. Sist helg hadde tiåringen og jeg stor moro med Netflix-nykommeren «The Christmas Chronicles». Nå er mannens plan at vi skal pløye oss gjennom Harry-Potter-filmene på bakgrunn av at det er en liten snev av jul i alle filmene. Advent er også tiden for å kjøpe/lage og pakke inn julegaver. Teste ut julematen, og bake noen julekaker, som på ingen måte må ligge pent i boksen sin fram til julaften.

Tidlig i desember er alle disse planene magiske og fine, etter hvert som desember skrider frem kan man lett bli litt svett av turnoppvisning, juleavslutninger på diverse trinn, julebord med og uten følge Hva skal man ha på seg? Og hvordan i all verden skal vi overleve juleferien med storfamilien, bråkete nevøer og snerpete tante Liv? På det tidspunktet blir julestemningen mer hektisk, og kan nok lett forveksles med stress.

Men i dag er det 1. desember og vi skal pakke oss inn i forventningene om lysende barneøyne, harmonisk pepperkakebaking og å kysse sin kjære under mistelteinen. Anbefaler alle å rydde plass til små julegleder innimellom i ukene framover. Det kan være å lage verdens kuleste pepperkakehus med ungene, å grave seg ned med en god bok og gløgg i koppen, vil du ha rosiner og/eller mandler i gløggen? Jeg foretrekker kun mandler. Kanskje er det en juleløpetur med skikkelig kjapp julemusikk som setter stemningen for akkurat deg? Mine år på foreldreportalen har lært meg at vi er forskjellige hele året, gitt meg mange gode tips og råd om alt fra barneoppdragelse, husmortriks og julestemning.

Så helt til slutt kommer et forslag til julespilleliste, håper du finner noe du liker.


Nordnorsk julesalme med Moddi:

)


Santa Claus Is Coming to Town, Jackson 5:




Santa Lucia, svingenkoret:

)


Baby It's Cold Outside, Glee:




God jul, Radioresepsjonen:


Kommentarer totalt 40

Kommentarer

Gammel
Pøblis sin avatar
Åh! Det var fint! Der kom jeg i magisk desembersteming.

Takk!
Postet 01-12-18 kl 08:28 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Så fint! Førjulstiden er nesten bedre enn selve julen. Takk for en stemningsfull luke
Postet 01-12-18 kl 08:36 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk! Nå gleder jeg meg til å pynte.
Postet 01-12-18 kl 08:43 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Nåh, herlig!
Postet 01-12-18 kl 08:46 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Tusen takk for herlig luke med masse adventstemning i.
Postet 01-12-18 kl 08:50 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Fin luke.
Postet 01-12-18 kl 09:18 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Nydelig luke! Adventstiden er magisk.
Postet 01-12-18 kl 09:21 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Acino sin avatar
Takk for koselig start
Postet 01-12-18 kl 09:29 av Acino Acino er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 01-12-18 kl 09:47 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Gløgg uten rosiner?

Takk for hyggelig luke!
Postet 01-12-18 kl 10:00 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Fin luke! Jeg foretrekker gløgg med mandler og nøtter, men uten rosiner. Kanskje gløgg hadde vært fint i kveld!
Postet 01-12-18 kl 10:02 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Å en sjelefrende! Jeg liker også best gløgg uten rosiner. Og helst uten vin og sånt også. Takk for fin luke!
Postet 01-12-18 kl 10:10 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Det var en nydelig luke. Julestemning i boks, takk!
Postet 01-12-18 kl 10:28 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Fin luke! Helt enig at 1 desember er fin
Postet 01-12-18 kl 10:30 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk! Passet fint til denne helga, med ett julebord, generalprøve til turnoppvisning, to turnoppvisninger inkl kioskvakt, peepperkakebaking og juletretenning.
Postet 01-12-18 kl 10:32 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Postet 01-12-18 kl 10:42 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Åh..deilig julestemning i denne luka, altså. Tror det skal bli gløgg og julefilm for hele familien i kveld altså.
Postet 01-12-18 kl 11:02 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Herlig luke. For det er helt sant. 1. desember er magisk. Jeg fikk endelig høre på julemusikk i dag. Og så er det stas med alle adventskalenderne jeg har meldt meg på online. Etter hvert slutter jeg å følge med på dem, men i starten er det moro.
Postet 01-12-18 kl 11:18 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Takk for ei fin luke! Gleder meg til å bygge opp julestemning med FP-kalender gjennom desember!
Postet 01-12-18 kl 11:20 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 01-12-18 kl 11:23 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
1. desember er nesten den dagen med mest magi for min del!
Postet 01-12-18 kl 11:50 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg er enig. Det er godt å være over i desember. Da kan man tenke på jula uten å føle at det er så langt frem.
Postet 01-12-18 kl 11:58 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Postet 01-12-18 kl 12:02 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Akkurat sånn er det. Takk for nydelig luke!
Postet 01-12-18 kl 12:06 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg ELSKER gløggrosiner! Takk for fin luke dom virkelig satte stemningen for desember.
Postet 01-12-18 kl 12:06 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Takk for fin luke og fine sanger.
Postet 01-12-18 kl 12:07 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Det er jo akkurat sånn det er!
Postet 01-12-18 kl 13:49 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Koselig første desember-luke.
Postet 01-12-18 kl 15:53 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Så fin første desemberluke!
Postet 01-12-18 kl 15:57 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Så fin luke, da ble det endelig julestemning på meg også 1. desember. Jeg liker så godt moddis versjon av Nordnorsk julesalme.
Postet 01-12-18 kl 19:07 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Så fin kalenderluke! Takk!
Postet 01-12-18 kl 19:09 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Susse sin avatar
Fin luke som oppsummerer starten av juletiden godt. Jeg vil ha bare mandler i gløggen, og aller helst eplegløgg med stjerereanis.
Postet 02-12-18 kl 03:01 av Susse Susse er ikke aktiv
Gammel
Bobbelur sin avatar
Fin luke! Og siden vi var på Thon Svolvær sitt julebordshow i går, er nordnorsk julesalme frisk i erindringen. De avslutter alltid showet sitt med den, og jeg sitter alltid med tårer i øynene da. I går var den særs vakkert sunget av en talentfull vesteråling.
Postet 02-12-18 kl 13:11 av Bobbelur Bobbelur er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så fine dere er. Det er alltid litt skummelt og vanskelig å lage adventsluke. Ofte har man ambisjoner om så mye, og så føler man at det ikke blir noe særlig. Men det er en fin ting å tenke på at det ikke alltid er så mye som skal til. Et levende lys, en kopp te og en fin varmende julesang.

Min egen første desember røyk unna i en fei, og endte i et kjempehyggelig familiejulebord med nær familie hjemme i stua. Det var overraskende hyggelig, og jeg glemte nesten å sjekke responsen her inne. På tampen av en travel, men fin første lørdag i advent var det veldig godt å lese at noen opplevde at luken vekket litt adventstemning.
Postet 02-12-18 kl 13:35 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Jeg henger litt etter her, men denne var fin å lese og lytte til 3. desember også! Tusen takk for fin luke!
Postet 03-12-18 kl 11:58 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Haha, jeg elsker den Baby, It's cold outside-versjonen fra Glee, men de intonerer jo så godt at man faktisk hører teksten, så i helgen tenkte jeg at "oioi, den der står seg ikke så godt med dagens øyne, samme hvor søt den er!", og jommen:

https://www.nrk.no/kultur/radiostasj...kar-1.14321544

Postet 03-12-18 kl 14:15 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Fin luke!

Polyanna; jeg har lest et laaaangt tumblr-innlegg en gang om hvorfor BICO faktisk ikke egentlig er en daterape-sang, men derimot reflekterer kvinnesynet på den tida den ble skrevet og de to faktisk driver et fordekt spill for at hun skal kunne bli hos han uten å gå mot konvensjonene. Men når det er sagt hører/leser vi den jo med dagens briller, og den fungerer virkelig ikke godt i dag.
Postet 03-12-18 kl 15:09 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Iiik! Den Funny or Die-versjonen var virkelig ubehagelig! Jeg klarte ikke å se den ferdig.
Postet 03-12-18 kl 16:56 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Kul luke.
Postet 04-12-18 kl 08:18 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Ja, den fra Funny or Die var UÆÆÆH!

Hele diskusjonen er jo interessant, på mange måter (se ting ut fra den tiden den var skrevet i og sånn), men kanskje ikke egnet for luke. Jeg syns uansett Glee-versjonen er søt og fin.
Postet 04-12-18 kl 09:11 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no