Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Den store sovedagen

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Den store sovedagen

Postet 29-03-13 kl 17:46 av Inagh
Oppdatert 29-03-13 kl 17:52 av Inagh



Noen dager, da trenger man sove. Ikke bare trenger man sove litt lenge utover morgenen, slik mamma og pappa måtte, man trenger sove seg gjennom hele dagen. En slik dag følger gjerne etter ei tøff natt, og natt til i dag, den var tøff for både liten og stor.

Det begynte så greit i går kveld. Vegard sovnet som en stein i sofaen, med hodet i fanget til pappa, og beina lettere henslengt over mamma sitt fang. Der sov han i ro og mak, og brøy seg ikke om at det var påskekrim på tv, at storebror spilte Pokemon på iPden og at bestemor og bestefar skravla hyggelig over hodet hans. Slik fikk han sove til skurken var skutt, og da ble han båret over tunet, i pappas sterke armer, og lagt godt til rette i senga på gutterommet i hytta - tett inntil storebror, som også pent måtte finne køya, enda han så hardnakka påsto han slett ikke var trøtt, han bare klødde litt i øynene.

Mamma la seg og, i dobbeltsenga, rett utenfor gutterommet, pappa ble sittende i sofaen og lese litt, før han og kom tuslende. Snart sov vi alle fire - en liten stund.

Jeg våknet i tretiden av at Ernie kom med Vegard og la ham mellom oss. Ernie hadde våknet av at Vegard pustet så merkelig og tenkte at han kanskje lå med nesa gravd ned i puta.

Nei, nesa lå fritt, men pusten var alt annet enn fri - det hvinte og hylte og magen sto som en luftballong på innpust og ble hul så ribbeina stakk til alle kanter på utpust. Samtidig lå ungen og skaket og skalv som i frostrier. Feber... Og med pustetull og feber følger epilepsianfall, masse anfall i ei salig røre.

Så da begynte operasjon Roe Tingenes Tilstand. Febernedsettende ble gitt, tissevåt og tung bleie ble skiftet, saltvann og ventolin ble målt opp og gitt i forstøverapparat. Kald klut på panna og pappas trygge armkrok resten av natta.

Det roet seg ned. En liten time etter, var feberriene overstått og pusten var roligere og dypere. I femtiden hadde anfallene roet seg, og så sov Vegard så godt som aldri før.

Mamma og pappa sovnet etterhvert de og, etter strabaser og grubling om hvorvidt det er en smart ting å reise hjem fra skaugen for å ha sykehuset i rekkevidde påfølgende dag, eller ha is i magen og se an dagsformen.

Det endte med is i magen, for feberen har ikke kommet tilbake. Men gutten sover, og han sover og han sover. Han har kommet opp av dobbeltsenga, fått på klær og fått nye runder med pustemedisiner. Og så ble han pakket ut i vogna si, oppå et saueskinn og under et pledd, fint plassert i vinterhagen - passe varmt, der sola skinner inn gjennom vinduet, og godt med luft, siden døra ut til terrassen står på vidt gap.

Og der har han sovet, i hele dag. Ikke har han enset storebror som har holdt seg innendørs med YouTube. Ikke har han merket hunden som har kommet bortom og sniffet på ham i ny og ne. Ikke har han lagt merke til at mamma og pappa har sittet ute på terrassen med kaffekoppen, sjokoladen og appelsinene, skravlet litt seg i mellom, pratet med bestemor som kommer for å si hei, og preika med bestefar som har mekka Land Rover på tunet, mens fuglene har kvitra ute, og hanan i hønsehuset har trodd han er Tarzan, i følge lydene han lager, når han forsøker gale som en stor og tøff hane skal.

Sove har han gjort, men innimellom har han rufset litt på seg og smilt, så ille kan det ikke være.

Og sove gjør han fremdeles. Snart blir han nok trillet over tunet og bært inn til bestemor og bestefar. Der kan han få sove videre i sofaen, mens vi andre spiser lammelår og feirer påske. Sove videre på sofaen, til det er leggetid for gutter og mammaer og han blir båret tilbake over tunet og lagt i seng igjen.

Så er det bare å krysse fingre og håpe han har tenkt å sove til natta også, og våkne uthvilt og opplagt i morgen igjen.

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
ingling sin avatar
Stakkars, det hørtes ut som en røff natt. Håper dere alle får sove godt i natt.
Postet 29-03-13 kl 20:34 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 29-03-13 kl 21:24 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Tuppen sin avatar
Håper natta og dagen i morgen blir bra.
Postet 29-03-13 kl 21:32 av Tuppen Tuppen er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Det hørtes ut som en tøff natt. Håper han sover hele natt og våkner våken og opplagt i morgen.
Postet 29-03-13 kl 21:39 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Katinka sin avatar
til små og store.
Postet 29-03-13 kl 21:45 av Katinka Katinka er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Håper at det blir en rolig natt!
Postet 29-03-13 kl 21:52 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar


Vet du, av og til leser jeg innleggene dine, både her og ute på foraet, og klarer ikke å kommentere fordi jeg har klump i halsen og tårer i øynene og alt sammen. Ikke alltid fordi det er noe trist, noen ganger bare fordi du skriver så inderlig fint og nært og intenst!

Håper natten blir rolig og god for både liten og stor.
Postet 29-03-13 kl 22:13 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Du er min hverdagshelt, Inagh. Håper natta blir rolig.
God påske.
Postet 29-03-13 kl 22:20 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
En rolig natt ønskes alle sammen!
Postet 29-03-13 kl 22:25 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Bokormen sin avatar
Ønsker dere alle en god og rolig natt!
Postet 29-03-13 kl 23:16 av Bokormen Bokormen er aktiv nå
Gammel
Lhi-My sin avatar
Jeg ønsker meg en bok med dine blogginnlegg pent samlet, Inagh! Det er så fantastisk å følge bloggen din at jeg knapt kan få uttrykt det.
Postet 29-03-13 kl 23:49 av Lhi-My Lhi-My er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Jeg signerer 007 her, du er en ekte hverdagshelt!
Jeg håper natten er rolig for små og store.
Postet 30-03-13 kl 00:59 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Sokk sin avatar
God natt til dere alle!
Postet 30-03-13 kl 01:41 av Sokk Sokk er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Håper dere alle har fått sovet godt i natt.
Postet 30-03-13 kl 07:43 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Fløyel sin avatar
Jeg slutter meg til de andre her, du og Ernie er virkelig hverdagshelter.
Postet 30-03-13 kl 10:13 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv
Gammel
Håper forrige natt ble bra! Jeg blir helt rørt til tårer, jeg, for du skriver så flott, Inagh.
Postet 30-03-13 kl 22:52 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Bergensis sin avatar
Håpar formen er betre.
Postet 30-03-13 kl 22:54 av Bergensis Bergensis er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Du skriver altså så rørende nydelig! Håper neste natt var bra, så godt at dere fikk en slik fin og fredelig feriedag etter ei slitsom natt!
Postet 02-04-13 kl 13:16 av Timar Timar er aktiv nå
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no