Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 14



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 14

Postet 14-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

14
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] [4 Tallulah] [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] [12 Kitty Bastard]
[13 Eia] 14 Kasia [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
[19 LilleLeo] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Kommentarer totalt 36

Kommentarer

Gammel
Røverdatter sin avatar
Jeg håper kalenderinnlegget mitt kan spre litt julestemning. Denne gangen er det dog ikke bare opp til meg. Dere må også bidra. Under følger 10 spørsmål om julen som jeg først skal besvare selv, også håper jeg at flest mulig vil svare etter meg. Gjerne med fine historier på noen av punktene. Bildet er med for å skape stemning. Jeg bildegooglet jul og valgte det mest julete bildet jeg kunne finne.




1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe, julepølse, medisterkaker, surkål og tilbehør. Riskrem med jordbærsaus til dessert.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Groundhog Day, Tilsammans, Home Alone

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Blondie, Jul i Bakkebygrenda (billedboken) og Tante Pose av Gabriel Scott.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Egentlig ingenting, men jeg MÅ sitte i sofaen med TV på i løpet av julaftens formiddag. Jo, forresten Snikker Andersen og julenissen vil jeg veldig gjerne få med meg.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Det lyser i stille grender
Desemberbarn av Kari Bremnes.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jeg vet nesten ikke helt hvilket juleminne jeg skal velge siden jeg har så mange.

Jeg kunne fortalt om en jul i nyere tid med barn som forstår seg på magi og den takknemlige gleden det er å skape jul for dem, men jeg landet likevel på min egen barndom og velger å fortelle om et av mine første minner om julaften. Det var i 1981, jeg var fire år og feiret for første og siste gang jul med hele familien på mammas side. Morfaren min levde, onkelen min levde og vi var hos hans familie sammen med mammas andre bror og mormor, morfar, tre gærne fettere, mamma og jeg. Vi var en stor gjeng og jeg husker jeg syns det var veldig morsomt. Spesielt morsomt var det at det var to DIGRE pakker i gangen som mine litt eldre fettere var helt på felgen etter å få vite hvem var til. De tok stadige runder ut i gangen og tittet på pakkene. Tenk, så var begge pakkene til meg. Det ene var en rosemalt dukkevogge og det andre var et klassisk Älvsbyhus dukkehus. Begge deler eksisterer den dag i dag til glede for mine barn. Det var det samme året det dukket opp en pakke med den fiffige lappen "Til oldemor Fra oldemor". Den viste seg å inneholde en rød strømpebukse som vi trodde var til meg siden jeg var den eneste jenta. Den julekvelden kom det avsindig mye snø, og siden pappa var på jobb ville mamma heller ta taxi hjem enn å kjøre på de håpløst nedsnødde veiene. Jeg husker så godt at vi sto ute i snøværet og ventet og ventet på taxi mens den snøen dalte ned og etterhvert dekket bunnen i julegavevogga. Sent på kveld og mørkt var det, men den herligste snøhvite julekveld en kan tenke seg.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Det må være i fjor da jeg fikk influensa midt under husvaskingsskippertaket den 22. desember på kvelden. En jævligere jul skal man lete lenge etter. Vi orket såvidt å gå i juleselskap og der var det flere sjuke folk. Vi snakker spy utover bordet midt i julemiddagen. Resten av juleferien tilbragtes på sofaen med feber og syk familie.

Jeg har også et veldig levende minne fra den julen da jeg var seks. I 1983. Lillesøsteren min kom til verden 29. desember og på nyttårsaften reiste jeg og pappa på sykehuset for å besøke mamma og babyen. Jeg syns så synd på dem som måtte være på sykehuset alene midt på nyttårsaften, men var også litt misunnelig siden de bodde høyt oppe i sykehusbygget og dermed ville få prima utsikt til rakettene. På vei hjem kjørte vi i grøfta fordi det snødde og var glatt. Tilfeldigvis var vi så heldige at det kom en bil kjørende, dette var på en øde veistrekning siden vi kjørte "gamleveien", i den bilen satt de flottest pyntede menneskene jeg noengang hadde sett. En mann med sjakkett og flosshatt og dame i nydelig pels og lang kjole. De var stivpyntet til nyttårsselskap og jeg var helt himmelfallen over hvor fine de så ut. Lurer på hva de tenkte der de sto med sne til livet og skjøv Toyotaen vår opp av grøfta?

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Stygg pynting utendørs med skjeive lysranker, stivfrosne nissefigurer i mannsstørrelse eller oransjerød plastikkpynt. Også liker jeg ikke jag og mas med panikkhandling, julebord/avslutningsmaraton, okking og klaging over hvor travel man er og sånne ukoselig ting.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Litt av hvert som jeg har samlet siden barneårene. Jeg fikk ofte julepynt i noen av pakkekalenderpakkene da jeg var liten og den pynten har jeg spart på. I tillegg har jeg ganske masse julepynt fra mine første år i eget hjem som jeg har fremme hvert år. Det er en del av min egen kjernefamilies historie som betyr mye for meg. Ganske mange av de styggeste nittitallsnissene er gavmildt skjenket til ungene, men en hel mye får plass i stua i julen. Jeg er glad i julepynting og tilfører litt nytt hvert år. Vi lager som regel noe som ikke er særlig ambisiøst, men akkurat passe mye jobb til at det er fint og overkommelig å lage i løpet av en kveld.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Jeg liker best lille julaften på kvelden når vi sitter i rent, ryddig og julete stue med julegodt og julebrus og bare nyyyyyter. I år blir det vel vin også siden jeg ikke nattammer lenger. Nest best er å våkne julaftens morgen og se huset stille, julepyntet og med julestrømper under vårt store juletre.

Under følger spørsmålene og dere trenger selvsagt ikke svare på alle, eller svare i det hele tatt. God Jul!

1. Hva spiser du på julaften?

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?

5. Hvilken er den vakreste julesangen?

6. Fortell om et veldig godt juleminne.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?

9. Hva pynter du helst med til jul?

10. Hva liker du aller best ved julen?
Postet 14-12-11 kl 08:12 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Oppdatert 14-12-11 kl 08:43 av Røverdatter
Gammel
Toffskij sin avatar
Bra tenkt!

1. Hva spiser du på julaften?
Pinnekjøtt og kålrabistappe. Og vanligvis karamellpudding.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Jeg har ikke akkurat tre faste, men jeg ryker fort på Love Actually, jeg som alle andre. Og så liker jeg å se en av de gamle juleklassikerne, som It's a Wonderful Life. Rundt nyttår må jeg dessuten absolutt se denne. Sikkert takket være NRKs gamle romjulsmatineer synes jeg også det er noe juleaktig ved gamle amerikanske musicals (Singin' in the Rain!) og svære episke filmer à la Lawrence of Arabia.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Jeg pleier ikke nødvendigvis å lese veldig julete bøker ved juletider, men i år har jeg akkurat lest Terry Pratchetts Hogfather. For en mørk, magisk og skummel jul, Susan Coopers The Dark is Rising. Og den morsomste julespillscenen noensinne finnes selvsagt i A Prayer for Owen Meany.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Donald. Gjerne både på norsk og svensk. («Han prata med MIG!») Og Tre nøtter til Askepott.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Det er mange, men la meg si «Det hev ei rose sprunge», akkurat i dag.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
De beste minnene er egentlig om kontinuitet og forutsigbarhet. For eksempel den gode, faste, sammensveisede søskenfølelsen vi hadde hvert år når pappa brukte hundre millioner år på å spise sikkert 30 porsjoner ribbe og tygge hver bit 357 ganger. Og så var det dessert. Og hvert år sa han «I år tar vi kaffen før vi går rundt treet!», og hvert år gikk vi fem på og hylte av forargelse.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Jeg husker også livaktig en omgangssykejul, da absolutt alle var dårlige. Lillebroren min var så svak og elendig på julaften at da han fikk tråbil, sitt aller høyeste ønske i hele verden, orket han ikke mer enn å rotere pekefingeren svakt i lufta med et meget blekt lite smil. (Dette er egentlig et godt minne, dette også.)

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Folk som velger å ha visse juletradisjoner og så klager høylytt over dem.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Alt akkumulert juleskrammel fra flere tiår.

10. Hva liker du aller best ved julen?
At vi bestemmer over vår egen tradisjon, og at den legger veldig vekt på å slappe av og gjøre og spise ting vi liker.
Postet 14-12-11 kl 08:45 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Aller først: For en herlig luke. Dette trengte jeg akkurat i dag der syke barn og syk mamma er det som dominerer, og julestemningen er totalt fraværende.

1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe, surkål, rødkål og mandelpoteter.
Desserten er riskrem med mandel i.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Oj, bare tre?
White Christmas, National Lampoons Christmas Vacation og Tante Pose

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Julehefter, julemysteriet og div julefortellinger i blader osv

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Jeg MÅ ha på tv'n når Askepott, Disney Jul og Reisen til julestjernen går. Det er ikke ofte jeg har tid å sitte ned, men jeg hører det alikevel i bakgrunnen. Det er utrolig viktig!

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Det lyser i stille grender
Det hev ei rose sprunge

Av litt mer internationalt liker jeg:
My grown up christmas list

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jeg har så uendelig mange! Men siden min mams og jeg snakket om noe her om dagen, så kan jeg jo dra fram det.
Jeg kan ha vært ca 5-6-7 år et sted. Det var julaften og vi hadde spist middag. Broren min hadde fått mandelen (igjen) og var strålende fornøyd.
Nissen hadde vært på døra med sekken (etterhvert som vi ble i skolealder, ringte "nissen" på døra og satte bare fra seg sekken med gaver. Så når vi åpnet var det bare den.)
Plutselig ringer det på døra, og alle de voksne ser forundret på hverandre. De ventet jo ingen?
De åpnet, og der på trappen sto en mann utkledt som nisse (godt utkledt også)! I hendene har han en eske med leker.

Han får komme inn, og setter seg i sofaen under vinduet. Jeg husker at alle de voksne virket så overrasket. Jeg selv så jo at alle som SKULLE være i stua, VAR der så det var ingen av dem.

Jeg og broren min fikk velge oss hver sin leke, og jeg valgte en mørkebrun litt forseggjort blokkfløyte. Jeg måtte synge for nissen og han takket og måtte gå. Han hadde flere barn å besøke.

Den dag i dag vet INGEN hvem det var!!

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Vi har faktisk ikke hatt noe juler der alt har gått galt. Jeg husker jeg var ganske syk en jul når jeg var liten, men den ble fin alikevel.
Og året da Mormor glemte å ha smør i kakemennene så de ble så harde at hunden vår hadde problemer med å tygge dem.

Det går mer i slike ting.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
At alle stresser og glemmer at det er en tid for omtanke og ro. Det er jo mer førjulstiden da, men jeg HATER mas og stress.

9. Hva pynter du helst med til jul?
All julepynten jeg har samlet og fått opp igjennom tidene.
For mange er det nok ræl, men for meg er det historie bak enhver liten figur på hylla og kule på treet.
Og så er det VELDIG viktig å ha fugler i toppen av juletreet.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Gleden, forventningen og følelsen!
Kvelden på lillejulaften, der tv'n står på og Kvelden før Kvelden står å surrer mens vi pynter treet. Der vi setter oss ned UANSETT hvor mye kaos det er, og ser Hovmesteren mens vi drikker gløgg.

Tidlig morgen på julaften før alle er våknet, der jeg kommer ned i stua, fyrer i peisen og tenner lysene på juletreet og noen stearinlys og spiser en stille frokost mens julefølelsen smyger seg inn.

Joda, det blir en fin jul i år også. Til tross for storm og regn og syk familie.
Postet 14-12-11 kl 09:27 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
kokosbolle sin avatar
Fin luke Kasia!!

1. Hva spiser du på julaften?
Aller helst pinnekjøtt. Dessert er jeg ikke så voldsomt glad i, men vi pleier å ha riskrem med mandel.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love Actually, Four Christmases, Hjemme Alene 1 & 2, 3 nøtter til Askepott ++++

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Julehefter

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
3 nøtter til Askepott og Disneys julekavalkade.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
The Christmas Song - Nat King Cole

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Julen i 2006, jeg var høygravid og vi ventet på storebror. Julen var helt rolig og stressfri og vi koste oss, gikk turer og puslet puslespill med 5000 brikker.


7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Vel, ALT gikk ikke galt, men mannen har kommet hjem til manglende strøm ÉN gang og manglende parafin på oljefyren ÉN gang. Begge gangene var det iskaldt i huset. Heldigvis visste vi om det, så vi slapp å få hele familien inn i det, mannen tok støyten.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Stress og kjas.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Rødt, sølv, hvitt, hjemmelaget, barnelaget, gammelt og nytt. En herlig blanding.

10. Hva liker du aller best ved julen?
At familien er sammen og koser seg.
Postet 14-12-11 kl 09:38 av kokosbolle kokosbolle er ikke aktiv
Gammel
1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe og fem tusen tonn godteri... Lunsj hos svigersøster er også fast tradisjon
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Polarekspressen, Askepott og Love actually

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Lite lesing i disse årene men jeg likte godt å lese julehetser og det meste annet før egentlig
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?

Askepott, sølvguttene og Donald låner jeg et halvt øye
5. Hvilken er den vakreste julesangen?

En stjerne skinner i natt


6. Fortell om et veldig godt juleminne.

Da jeg var liten og pappa kom hjem fra jobb mens sølvguttene sang på Tv, vi satte oss til middagsbodet og julen var endelig her..
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.

Som relativt nybakt trebarnsmor da jeg sloktnet på loftet lille julaften mens jeg skulle legge en av tvillingbabyene og følelsen av fortvilelse da min mann vekket meg og det gikk opp for meg at jeg måtte våkne for å stelle til jul.

Det gikk bra altå så noen katastrofejul var det jo ikke men julefred og ro var det heller ikke. Det savner jeg egentlig enda.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?

Vaske/ rydde presset som jeg føler på selv

9. Hva pynter du helst med til jul?

Jeg liker engler og hjerter


10. Hva liker du aller best ved julen?

Julefred og ro.. ? Håper jeg får det i år da. Ellers er det selvsagt deilig å se at barna gleder seg til jul..
Postet 14-12-11 kl 09:43 av Mani Mani er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Pinnekjøtt, kålrabistappe og poteter. Mannen vil gjerne ha surkål til. Dessert varierer, gjerne riskrem eller multekrem.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Nightmare before Christmas, Love Actually og The Snowman

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Jul i Bakkebygrenda, bildeboken, Mummitrollet og julen og det jeg uansett leser for tiden

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Liker godt å se Titten Tei og Vaktmester'n - har ingen ting jeg MÅ se.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Deilig er jorden

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Husker at jeg satt oppe natt til julaften og ammet bittelille storebror i 2004. Da jeg kikket ut kom endelig snøen og jeg la merke til at naboen fortsatt fyrte i peisen. Det var den første jula hos svigers, storebror var nyfødt og prematur og jeg var hysterisk mamma.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Det har enda ikke skjedd, eller så har jeg fortrengt det. Jula ovenfor var forresten litt slitsom fordi jeg var veldig redd for at storebror skulle bli syk - men jeg var snill pike og dro han med i alle slags juleselskap.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Kryssforventninger som ikke uttales.

9. Hva pynter du helst med til jul?
All den julepynten vi har handlet gjennom årene - de siste årene krydret med fine (og mindre fine) ting som barna har laget.

10. Hva liker du aller best ved julen?
God mat og familieselskap, også en pakke eller to.
Postet 14-12-11 kl 09:50 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Vi spiser ribbe, med sossisser, surkål, svisker og poteter, til dessert har vi riskrem med bringebærsaus.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Jeg MÅ se de to første Die Hard filmene idet advent starter. Når John McClane roper "Holly, here's your freakin' landinglights!", ja da er det snart jul Ja, også liker jeg å se "Prancer" og "Prancer returns", verdens skjønneste familiefilmer med passe dose julemagi.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Pondus julehefte, Kapteinens Jul og den gode, gamle "Jul i vårt hus", som er proppfull av fine ideer, samt verdens beste pepperkakeoppskrift.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Disneytegnefilmene. Jeg kan ikke utstå Askepott, men jeg ser gjerne Reisen til Julestjerna hvis jeg har tid.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Den vakreste er "River" med Joni Mitchell, mens den jeg er mest glad i og som gir meg best julestemning er "The christmas song" med Nat King Cole. Den mannen hadde en unik varme i stemmen

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jula 1994, jeg var samboer med faren til eldstejenta mi. Til jul det året hadde vi pakket inn til foreldrene våre et julekort som inneholdt gavekort på et stykk barnebarn, men at leveringstiden dessverre var litt lang, tidligst levering i juli 1995 Alle ble ekstremt overrasket, og sett i retrospekt, med tanke på at jeg bare var 21 år den gangen, vil jeg også tro at iallefall moren min må ha vært en anelse skrekkslagen også Men det føltes godt å kunne overlevere en gladnyhet av et slikt kaliber, året før var nemlig preget av at mammaen min gjennomgikk cellegiftkurer, operasjoner og strålebehandling, og all redselen og engstelsen det medførte.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
13. desember 1986. Jeg kommer hjem fra skolen som vanlig, og to timer senere kommer mamma hjem fra jobb, og har med seg søsteren min. Etter ca 30 minutter ringer telefonen, og vi får beskjed om at bestefaren min er død. Han sto og venta på bussen da han falt om, og siden alle trodde han hadde kommet seg på bussen, ble han ikke funnet før på ettermiddagen av onkelen min. Begravelsen er 22 desember. Det året har vi ikke julemat, nesten ikke julegaver, vi er hos bestemoren min, og alle er bare triste. Det året forsvant julestemningen, og jeg fant den ikke igjen før eldstejenta ble rundt 2 år og smittet meg med ektefølt juleglede igjen.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Kjøpesentre. Parkeringsplasser. Putti Plutti Pott.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Nisser og dompaper! Engler er ekle.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Kvalitetstid med min egen lille familie, men også den utvidede storfamilien, søsken, foreldre osv.
Postet 14-12-11 kl 09:59 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
tiddelibom sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Når vi feirer med mine foreldre, er det kalkun. Med mannens foreldre er det pinnekjøtt.
Vi pleier å ha is med nonstop og peanøtter til dessert. Jeg husker ikke hva de har hos mannens familie?
Ellers hørere Quality street til kaffen med, av en eller annen merkelig grunn.
Familien til mannen elsker tradisjonell julemat, så i løpet av julen får vi spist oss gjennom lutefisk, pinnekjøtt, ribbe og kanskje også juletorsk.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love actually vil jeg gjerne se. Og The Holiday.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Datteren og jeg har i flere år lest om Storm og Jentungen (fra Blåfjell), det er koselig. Ellers synes jeg Julemysteriet er veldig flott!

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Disneys julekavalkade. På svensk TV.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Deilig er jorden. Fremført på følgende måte: 1. vers synges av Filharmoniens kor uten orkester. 2. vers synges av koret + at orkesteret er med. 3. vers av ko + orkester + publikum og det mektige orgelet i konserthuset. DA griner hele den kvinnelige delen av familien, og da er det jul (dette skjer i morgen. Å, hvor jeg gleder meg)

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Vi har stort sett veldig hyggelige juleferinger, vi!

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
For 3 år siden flyttet vi inn i nytt hus den 21. desember. Jeg hadde nettopp operert ut en nyrestein og var rimelig redusert. Lille julaften brukte jeg hele dagen, fastende på Aker sykehus for at de skulle finne ut hvorfor jeg fremdeles hadde vondt. Kom hjem ved 18-tiden, og hele dagen jeg hadde gledet meg sånn til (pynting, handling av tre, kos med familien) var gått i vasken. Det var så trist! Og dagen etter skulle vi feire med min familie, jeg var fremdeles i dårlig form og orket ikke spise mat eller drikke vin en gang.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Fred og ro med meg og mine.
Postet 14-12-11 kl 10:00 av tiddelibom tiddelibom er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Tilbehøret til pinnekjøtt, eller til svineribbe. Dvs. poteter, surkål og grønnsaker.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love Actually. Mamma Mia! Noe Harry Potter, en av de første.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Ingenting de siste årene. Det blir liksom ikke prioritert. Annet enn Nemis julehefte og sånt.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Tre nøtter til Askepott.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Vet ikke helt. Veldig glad i Bugge Wesseltoft sin versjon av Jeg synger julekvad.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Den gangen jeg fikk besøk av brevvenninna mi tidlig i romjula og vi gikk tøyseturer i mørket med stjerneklart krystalllandska på fjellet.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Alt og alt, fru Blom. Men det var ikke så suksess den jula vi hadde fått kattunge med ringorm, som smittet hele familien og halve nabolaget (pga. alle juleselskapene), og jeg besvimte to ganger hos legen på 1. juledag.
Det var heller ikke sånn veldig suksess den jula søsteren min nektet å komme hjem på julaften, for hun ville være med å pynte juletreet på lillejulaften. Hadde hun ventet (som jeg sa ) hadde hun unngått å smitte foreldre og søsken med omgangssyke.


8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
At den tar slutt

9. Hva pynter du helst med til jul?
Hvitt og sølv, eller barnas hjemmelagede greier i all slags farger og merkelige former. Lys overalt. Snor med julekort i trappa. Og kongerøkelse på pianoet.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Forventningene. Alle kosestundene. Luktene. Musikken. Gavene - og kanskje aller best å gi bort gaver og å sende julekort.
Postet 14-12-11 kl 10:00 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Dette var en kjempekoselig luke. Jeg får ikke lest igjennom alle svarene nå, men skal gjøre det i kveld over en kopp kakao.

1. Hva spiser du på julaften?
Når vi feirer med min familie så er det Ribbe. Ribbe med alltid perfekt sprø svor, poteter, rødkål, surkål, slike små grønne kåler som jeg akkurat nå har glemt hva heter. og diverse annet tilbehør. (medisterkaker og pølse er også med, men jeg fatter ikke hvorfor. Ingen spiser det. )
Når vi feirer med Sambos familie aner vi aldri hva vi skal spise. er det pinnekjøtt? Er det fiskepinner? Er det Ribbe? Er det skive med hvitost? Ingen vet.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love Actually er den viktigste, deretter ligger alle tegnefilmer/barnefilmer høyt på listen.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Alle juleheftene jeg kan komme over, samt et eller annet lilla-dame-aktig om hvordan man kan bli et bedre menneske elelr noe slikt.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?

Jeg MÅ egentlig ikke se noe på TV. Men jeg må høre Les Miserables. Jeg blir også et hyggeligere menneske hvis jeg kan sløve foran TV'n en stund på formiddagen.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Tja.. Forskjellige til sitt bruk, men O' helga natt er utrolig vakker. Og Home for Christmas med Maria Mena. Og Luciasangen fra Jul i svingen.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Da jeg var liten feiret vi alltid jul med hele pappas familie. Pappa har 4 søsken, de fleste var gift og hadde flere barn, så vi var alltid minst 22 stykker. Det var et salig kaos, men så veldig fint. Alle var glade og alle elsket det. Men vi måtte slutte da vi barna begynte å bli store å få kjærester og slikt.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.

Jeg har ingen jul der alt gikk galt. Eller, det har vært et par juler som ikke har vært helt slik de sklulle, men det føltes ikke som om alt gikk galt likevel.Men det verste juleminnet jeg har var det første året etter vi sluttet å feire storjul. Søstra mi skulle feire med sin nye mann, og det ble bare min mor, far og meg på julaften. Det var stusselig. Nå ville jeg kost meg med det.,

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Det går alt for mye penger. Jeg elsker å gi gaver, men forsøker å begrense meg litt på pengebruken, men uansett hvordan jeg gjør ting, så går det ut alt for mange penger.

9. Hva pynter du helst med til jul?
JEG pynter helst med ny julepynt som er blank og fin, og som følger én farge eller som hører sammen på et vis. Resten av familien min vil ha alt mulig av gammelt og nytt og farger i skjønn forening.

10. Hva liker du aller best ved julen?

Jeg liker å gi gaver. Jeg gir stort sett gaver jeg gjerne vil gi bort, og er alltid spent på om mottaker tenker at det var like smart som jeg selv gjorde. Og jeg blir ikke skuffet om så ikke er tilfelle. Og jeg elsker at det er forventet at man skal kose seg og slappe av.
Postet 14-12-11 kl 10:12 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Et lite stykke ribbe og masse surkål. Jeg er ikke spesielt glad i den fete julematen, men liker veldig godt min hjemmelagede surkål.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Jeg er ikke noen film-person, egentlig. Følger stort sett det som kommer på TV når jeg setter meg ned, eller det mannen gjerne vil se på.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Tommy og Tigern-julehefte, 91 Stomperud-julehefte og Nemi-julehefte. Julen er egentlig den eneste tiden jeg tar med tid til å lese tegneserier med mer enn en stripe.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Har ingen konkrete preferanser, synes det beste er spente julebarn. De liker veldig godt å se Donald og vennene hans, så da gjør vi det.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
En stjerne skinner i natt. Får hulkegråtetokter av den hver gang, særlig hvis den blir fremført av Oslo Gospel Choir med Lars Fredriksen i spissen.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Første julen i eget hus, på egne premisser med mann og små barn.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Pass, historien er ikke spesielt egnet for å spre julestemning.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Maset og "presset" om å være ekstatisk glad og overlykkelig. Jeg er som regel surpompen som er det motsatte.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Det barna har laget. Jeg er en av de tussete mødrene som får tårer i øyekroken av skjeve dorullnisser og englelignende pappfigurer.

10. Hva liker du aller best ved julen?
At vi har fri sammen og kan styre dagene etter hva som faller oss inn.
Postet 14-12-11 kl 10:13 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
GydaG sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Nå for tiden blir det ribbe, medister og alt tilbehør jeg er vant med fra barndommen, siden vi alltid er hos min mor.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Holiday, Love Actually, og Polarexpressen. Klisje og søtt og alt på en gang, og ofte sitter jeg ikke engang og ser hele, men jeg må liksom ha lyden i stua mens jeg pynter til jul.
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
De 3 juleheftene som vi har i strømpa. Neste år blir det nok 4, men i år liker guttungen fremdeles best å rive i filler ting så han får en litt fastere bok.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Ikkeno. Men det er koselig å ha Sølvguttene i bakgrunnen mens vi gjør andre ting.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Deilig er jorden. Den er så enkel og tradisjonell for meg at jeg trenger den for å la julefreden senke seg.
6. Fortell om et veldig godt juleminne.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
I fjor. Det begynte med oppkast på jentungen da vi var på vei hjem fra juleselskapet på kvelden lille julaften, og vi gikk mange runder med oss selv og familien for å se om vi klarte å samles på julaften allikevel, selv om man risikerte smitte. Vi prøvde oss ut i bilen to ganger, etter at formen virket stigende, men så fort vi kom ut av garasjen kastet enten datteren eller jeg opp.
Vel, mannen endte med å kjøre skytteltrafikk mellom oss og alle julegavene som lå under treet i Nittedal, tror han endte med 3 turer for å hente ting, og mat, og pleie oss syke.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Barnålene.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Trærne mine, i glass og glitter, og så er jeg alltid på utkikk etter fine engler som treffer noe hos meg.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Når alle pakkene er pakket opp, og ryddet vekk, og roen og freden senker seg. Ungene koser seg med de nye tingene og jeg vet at foran oss ligger det flere dager med bare kos.
Postet 14-12-11 kl 10:13 av GydaG GydaG er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
1. Hva spiser du på julaften? Pinnekjøtt til middag, mjælkesuppe med rosiner og mandel til lunsj.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden. A Christmas Carol, Disneys julekavalkade, Tre nøtter til Askepott.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul? "The Night Before Christmas", Miracle and other Christmas Stories av Connie Willis, Pondus' julehefte.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften? En liten snutt av Tre nøtter får jeg med meg, musikken må i hvert fall tone ut i stuen, og en snutt av Disney også. Før pleide jeg å se midnattsmessen fra Peterskirken, men det har ikke blitt noe av de siste årene.

5. Hvilken er den vakreste julesangen? Mitt hjerte alltid vanker og Deilig er jorden. I år har jeg hørt mye på "Stjernesludd" og andre sanger på Kurt Nilsens juleplate.


6. Fortell om et veldig godt juleminne. Fra voksen alder vil jeg trekke frem det året minsten ble født. Han kom til verden 30. november, og den rolige adventstiden i permisjon med spedbarn, og to på syv og fire som var glad for lillebror og juleforberedelser og julemagi var en fantastisk tid.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt. Jeg kan ikke huske noen juler da alt gikk galt, men den julen etter vi mistet min bror i september og min mor hadde gjennomgått kreftoperasjon i november var hard. Heldigvis var vi sammen med min tante og onkel og søskenbarn på julaften, og det ble en god julaften tross sorgen vi alle bar på.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen? Å høste juletreet og pakke ned pynten.

9. Hva pynter du helst med til jul? All julepynten som har samlet seg gjennom årenes løp. En favoritt er juleengelen jeg har arvet etter bestemor.

10. Hva liker du aller best ved julen? Alt. Stemningen, lysene, musikken. Juleferie, familiesammenkomster og rolige kvelder med mannen foran tv eller med julequiz og vin og godis.
Postet 14-12-11 kl 10:24 av nolo nolo er ikke aktiv
Oppdatert 14-12-11 kl 12:53 av nolo
Gammel
Neket sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Pinnekjøtt og riskrem. Vi pleier å ha ribbe også for de som liker sånt, men jeg holder meg til pinnekjøttet.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love Actually, Muppets Christmas Carol og Home Alone.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Fint lite, jeg har sjelden tid. Men julehefter leser jeg. Også leser jeg Den vesle bygda som glemte at det var jul for ungene.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
From all of us to all of you. Disney.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Den Prøysen-sangen om at man skulle ha vært fire år i romjulen.
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jeg tror alle julaftene når jeg var liten var helt fantastiske. Hvertfall er det sånn jeg husker det.
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Jeg og pappa har tilbragt en julaften på legevakten da jeg hadde så vondt i magen som jeg aldri har hatt verken før eller siden. Men jeg tror ikke det kvalifiserer til at alt gikk galt, de andre koste seg jo.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Når jeg må til England.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Trær, nisser, lys, her er det pynteanarki.
10. Hva liker du aller best ved julen?
Forventningen. Spente unger som sitter pyntet og ser bort på pakkehaugen, og som prøver å styre seg for å klemme på pakkene. Være sammen med familien, lang middag med god mat og drikke.
Postet 14-12-11 kl 10:31 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
For en koselig luke! Det er så hyggelig å få innblikk i andres tradisjoner.

1. Hva spiser du på julaften?
Når vi feirer hos svigers er det ribbe, medisterkaker og julepølse. Hjemmfra er jeg vant med and og ulike typer stek. Jeg hadde faktisk ikke smakt ribbe før i voksen alder.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Jeg liker å se A Nightmare Before Christmas, A Christmas Story og Sound of Music.
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Ikke noe spesielt egentlig. Vi kjøper inn endel julehefter, men jeg leser ikke noe særlig i dem.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Jeg MÅ ikke se noenting, men holder en knapp på Disneyjul sammen med Hiawata.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
I å synge selv: Julekveldsvise. Jeg kommer bare til ".. I krybba" lå en liten gutt" før halsen snører seg igjen og jeg ikke kan synge lenger. Som barn likte jeg veldig godt "Et barn er født i Betlehem". Som ungdom fikk jeg sansen for "Mary's Boy Chile" med skikkelige calypsorytmer, men det blir ikke jul før Mahalia Jackson har sunget "Silent Night".
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Lillebroren min er født på julaften. Jeg feiret hos mamma det året, og kom hjem første juledag til et juletre uten pynt. Helt alene pyntet jeg det slik at det skulle være fint til de kom hjem fra sykehuset.
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Jeg har i grunn ingen juler hvor alt har vært galt. Noen har vært mindre koselige, men ikke på en måte som er morsom å fortelle om etterpå.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Jeg liker ikke mennesker som legger opp til masse julestress og deretter klager over hvor mye stress det er.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Alt! Jo blankere og mer lyende, dess bedre. Jeg elsker julekitsch og utradisjonelle lysranker.
10. Hva liker du aller best ved julen?
Å være sammen med hyggelige folk, ha tid til familien, null stress og å se gleden i øynene til Hiawata.
Postet 14-12-11 kl 10:38 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Nå blir det ribbe med tilbehør. Hatt mange jul de siste årene med pinnekjøtt som jeg liker veldig godt. Men siden de andre liker ribbe best og eksen, som var pinnekjøttfrelst, ikke lenger feirer jul med oss blir det ribbe. Som barn spiste vi ofte juleskinke.
Jeg har helst hjemmelaget karamellpudding, men i fjor fikk eldste lov å lage dessert, og da ble det hjemmelaget is. I år tror jeg mellomste skal få prøve seg på dessert.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Jeg har aldri hatt noe særlig filmtradisjoner i jula. Vi spiller heller brettspill og kort. Men Hjemme Alene filmene er moro å se om det passer seg.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Det må bli julehefter. Knoll og Tott og Donald MÅ jeg ha.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Som sagt vi ser lite på tv, og iallefall lite på selve julaften. Det hender ungene har sett siste episode Blåfjell eller lignende.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Deilig er Jorden setter meg veldig i julestemning.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Mange fine minner fra da jeg bodde i samme hus som besteforeldrene mine.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Tror ikke jeg har hatt en slik jul, men et år hadde jeg og mellomste influensa rett før jul, og jeg som var høygravid fikk UVI og knasket pennicillin i jula. Jeg var ikke særlig sprudlende da nei...

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Kjøpepress på alle kanter

9. Hva pynter du helst med til jul?
Hjemmelaget pynt fra meg (som barn da) og ungene. Ingen system.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Å ha tid til å gjøre ingenting. Lang, lang julefrokost.
Postet 14-12-11 kl 10:39 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Før om årene har vi hatt ribbe og elgsteik, i år skal vi ha kalkun.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love Actually, Bridget Jones og The Grinch.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Jeg tror ikke jeg har spesielle julebøker.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Ingenting. Mannen må se Askepott og de hersens nøttene.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Det hev ei rose sprunge? The River? O'holy night med Mahalia?

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Storøyde, begeistrede barn. "Se, mamma, vi har fått juletre i natt", "Se, mamma, nissen har spist opp grøten" og "Se, mamma så fin julenisse jeg har laget".

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
De fleste julekveldene i barndomshjemmet gikk galt, i varierende grad.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Tanken på alle som er lei seg over at jula ikke lever opp til de store forventningene som knyttes til hvor fantastisk jula skal være. :btdt:

9. Hva pynter du helst med til jul?
More is more, less is a bore. Gjerne noe glorete eller halvskeivt fra kassene til bestemor.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Å være sammen med familien min.
Postet 14-12-11 kl 10:53 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
Isolde sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Pinnekjøtt, kålrotstappe og mandelpoteter. Riskrem til dessert.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Pleier å se en del av det som går på tv, men ikke noen jeg må se.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Litt julehefter.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Prøver å få med meg Disney jul.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Liker godt en stjerne skinner i natt.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Har mange gode juleminner fra barndomsjul hos bestemor og bestefar. Håper julen i år kommer til å bli helt spesiell med en nyfødt i hus. Bare han finner det for godt å komme ut.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Jeg har faktisk så få "voksen" juler bak meg at ingenting har egentlig gått galt enda. Men det dårligste juleminnet er fra det året mamma og pappa kranglet sånn fordi pappa plutselig ødela samværsavtalen midt i jula.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Ingenting.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Har veldig lite julepynt (det må jo ryddes både ut og inn) men juletreet er min favoritt. Elsker å stå opp og gå inn i en mørk stue med juletre.

10. Hva liker du aller best ved julen?
At familien er mye mer sammen enn ellers i året. Lange kvelder med hele storfamilien. Dessverre har det blitt færre av disse med årene men forsatt en del. Vi bor i gåavstand til hverandre og blir gjerne sittende til kl 2-3 på natten om man har mulighet.
Postet 14-12-11 kl 10:58 av Isolde Isolde er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så koselig! Både luken og svarene.

1. Hva spiser du på julaften?
Hos mine foreldre: Lutefisk (i nyere tid med både bacon, brunost og ertestuing, men jeg holder meg stort sett til bare litt smør, og en potet til første porsjon). Sjokolademousse til dessert, kanskje med litt kransekake, i alle fall siden Poden kom inn i familien og viste seg å være hinsides glad i hjemmebakt kransekake. Risgrøt med mandel til lunsj. Småkaker og konfekt til kaffen under og etter gaveoppakking. Vi har dessuten tradisjon for ribbe 1. juledag, kveite 2. juledag og pinnekjøtt 3. juledag, og dessertene disse dagene er riskrem (med hjemmelaget kreklingsaft som saus), multekrem og karamellpudding, i en eller annen rekkefølge.
Hos svigers: Ribbe med tilbehør, og multekrem til dessert.
Hos oss: Vi har bare hatt jul hos oss én gang, da Poden var tre uker gammel, og da ble det lutefisk. Det skal det nok bli neste gang vi skal lage jul selv også, tenker jeg.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.

Jeg har ikke egentlig noen tradisjon for julefilm - vi så ikke så mye film i julen da jeg var liten, og har ikke opparbeidet oss voksne tradisjoner der. Love Actually har jeg faktisk aldri sett, for eksempel. ( ) Men den tror jeg vi skal få klemt inn til helgen. Jeg pleier å se Disney-kavalkaden på TV hvis det faller seg slik, og kanskje Tre nøtter for Askepott og/eller Reisen til julestjernen også. Men det er ikke noe must.
Jo, forresten! Karl Bertil Jönssons julafton er kjempefin! Den kjøpte jeg i bokform for noen uker siden, og jeg har tenkt å introdusere Poden for både boken og tegnefilmen.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Av nyere ting: Terry Pratchetts Hogfather og Connie Willis' julenoveller, som også nolo nevnte. Og så er det mange fine små historier - juletrenovellen fra Mummidalen, for eksempel ,som jeg ikke husker navnet på. Jeg har et par slike ting som jeg gjerne vil dele med Poden og kanskje få en liten tradisjon på. Generelt leser jeg ikke noe spesielt i julen - jeg leser mye, men da bøker vi har fått til jul, og bøker faren min har fått siden sist, og slikt.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Jeg MÅ ikke. Men som nevnt over ser jeg gjerne både Disney, Askepott og Julestjernen. Og Sølvguttene.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Det er mange vakre, og det er forskjell på vakreste sang og vakreste innspilling. Mahaliah Jacksons Silent Night er Julesangen med stor J i min familie, og det er ingenting som gir meg mer høytidsstemning enn den. Deilig er jorden er en nydelig sang, særlig når den synges av et ordentlig kor. Og så har jeg blitt glad i Nordnorsk julesalme de siste årene, fordi pappaen min pleier å gå rundt og synge på den.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jul har alltid vært godt - fredelig og varmt og rolig, i julepyntet hus og med mye god mat. De julene jeg husker aller best er de der det kom småbarn inn i familien; først nevøen min, og så en del år senere sønnen min. Jeg husker begeistringen da Poden løp frem og tilbake og delte ut gaver den julen han var 5, og hvor lykkelig han var for hver enkelt pakke ("Jeg visste ikke at farmor hadde SÅ mye penger!" da han pakket opp et Legosett han mente var i dyreste laget). Og så husker jeg hvor overveldet han var den julen han var 3, da han satt i sofaen iført strikket bunad og fikk lov til å spise så mye smultring og hjemmebakt lefse han bare orket.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Vi har ikke hatt noen slike. Den første julen mannen min (da kjæresten min) var med meg hjem til jul, gikk strømmen 1. juledag, men heldigvis var ikke middagen satt i gang, så det ble koldtbord til middag og lesing av julegavebøker ved stearinlys, og det hele var i grunnen bare koselig.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Ingenting, egentlig, for min egen del. Jeg blir litt irritert og litt lei meg over folk som sutrer og klager over å "måtte" gjøre ting de har valgt helt selv, men jeg kjenner ikke selv noen som driver sånn, så det er egentlig bare folk jeg hører om.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Vi pynter ikke så veldig mye, siden vi aldri feirer jul hos oss selv. Jeg kunne tenkt meg flere pene lysestaker, og så liker jeg pene glassting til å henge i vinduene, enda det i praksis ikke er noen som ser dem da, ettersom gardinene stort sett er trukket for om vinteren og vi bor i 3. etasje, så ingen ser dem utenfra heller.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Det jeg tenker mest på i år, da vi skal til Tromsø igjen, er: Å komme hjem til julepyntet hus hos foreldrene mine. Julefrokost med hjemmelaget leverpostei og tomatsild og vørterkake og fenalår. Det fantastiske vinterlyset midt på dagen dersom vi er heldige og får klarvær.
Og ellers er jeg veldig glad for å dele alt det koselige med sønnen min, og mannen min, og andre jeg er glad i. Og så liker jeg både å gi bort og å få gaver.
Postet 14-12-11 kl 11:05 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
IOA sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Vi spiser ribbe, medisterkaker og julepølser. Til det har vi poteter, saus, surkål, gulrøtter og svisker. Sånn har det alltid vært, og jeg tviler på at det kommer til å endre seg. Selve festmåltidet med utbeina kalkun har vi andre juledag.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Den eneste filmen jeg syns det er hyggelig å se er Tre nøtter til Askepott, og den ser jeg så klart på julaften.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
I år har jeg startet en ny tradisjon med adventsbøker for ungene, og det har vært veldig hyggelig. Pulverheksa og julenissen for minsten, og Julemysteriet for eldste. I tillegg liker jeg å kose meg med julegavebøkene i romjula.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
På formiddagen ser jeg Tre nøtter til Askepott. Det har jeg gjort siden jeg var liten, og nå syns jeg det er ekstra stas at jeg kan se den sammen med datteren min.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Dette var vanskelig, jeg elsker julesanger. Men Det hev ei rose sprunge, og Mitt hjerte alltid vanker er fine. Den mest spektakulære favoritten er Santa Claus is coming to town, med Jackson 5.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
For meg er juleminnene sterkt knyttet til tradisjonene jeg er vant med fra jeg var liten. Jeg har ikke en jul som utpeker seg, eller som jeg husker veldig godt. Det er forutsigbarheten og gleden over å glede seg til tradisjonene som er gode juleminner for meg. Vi feirer jul på gården der jeg kommer fra. Juletreet hugges i egen skog på lillejulaften, og settes på verandaen for å akklimatisere seg, mens vi spiser grøt med mandel. Så tas treet inn, og vi pynter det. Mormor har bursdag på lillejulaften, og siden hun bor i huset ved siden av foreldrene mine, drikker vi kaffe der og samles med tanter og onkler og søskenbarn som vi ikke er sammen med på julaften. Det er alltid veldig hyggelig. Så spiser vi sen kveldsmat med masse godt pålegg. På julaften koser vi oss med julestrømper og pysj til langt på formiddagen. Ser litt på TV og tar det helt med ro. Mamma lager maten, og pappa ordner litt ute. Så setter vi oss til bords i firetida, og da begynner magien for meg...

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Jeg kan fortelle om en julaften da alt ble feil: Det var da jeg var 20 og skulle studere på Cuba et halvt år. Jeg reiste sammen med noen venninner, og vi hadde med posegrøt for å lage på julaften. Vi ble skikkelig syke alle sammen. Vi hadde verken gaver eller juletre, og julestemningen var egentlig ikke tilstede i det hele tatt.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Stresset på forhånd. Men det får meg til å nyte fridagene i juleferien desto mer.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Ungenes hjemmelagde pynt og levende lys.

10. Hva liker du aller best ved julen?
At hele familien er samlet. I år blir det ekstra godt å komme hjem, siden brødrene mine har vært borte hele høsten. De studerer i Trondheim og USA. Jeg syns også at julen har blitt enda bedre etter at jeg fikk barn selv, og jeg gleder meg til å oppleve julen sammen med dem.
Postet 14-12-11 kl 11:13 av IOA IOA er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Herlig luke!

Jeg må lese gjennom alle svarene senere, men kan bidra med mitt:


1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe, medisterkaker, hjemmelaget rødkål, brun saus og poteter. Riskrem med rødsaus til dessert.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Tre nøtter til Askepott, Karl Bertil Jonssons julafton. Kommer ikke på flere – filmer har ikke så mye fokus i julen
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Hm. Jeg har ingen faste ting jeg leser til jul, som jeg kan komme på.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
From all of us to all of you, tre nøtter til Askepott, Karl Bertil Jonssons julafton. Jeg rekker sjelden å se alt, men prøver hvert år.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
The little drummer boy/peace on earth med Bing Crosby og David Bowie
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Julaften i Havana. Vi feiret sammen med et ungt ektepar med et barn på 5, og deres foreldre. Alle fem bodde sammen i en meget sliten leilighet på ca. 60m2, sentralt i den ”nye” bydelen. Det var en fantastisk stemning, vi lærte utrolig mye om Cuba, cubanere og legestandens kår (to generasjoner leger på Cuba og et familiemedlem som lege i Chile) og åt meget god mat (5-6 retter, preparert på et pyttelite kjøkken som var meget begrenset utrustet). Et minne for livet!
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Julaften i Panama City. Vi skulle finne julemiddag, men endte opp på en utrolig dårlig buffetrestaurant. Vi var sammen med en ung canadier og endte med å se på TV hele kvelden. Det gikk altså ikke helt galt, men julestemning var det dårlig med.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Overforbruk, mitt eget inkludert.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Små detaljer. Ikke mye. Noen røde lys og det Eivind lager. Han får kjøpe litt julepynt selv, ettersom han er den av oss som er mest opptatt av det.
10. Hva liker du aller best ved julen?
Barnas begeistring og ritualene, tror jeg at jeg må si. Samling rundt bordet, som regel alle familiemedlemmene på sitt beste og spesielt barnas forventninger til gaveutdelingene, både til det de får og det de gir. Det virkelig lyser av øynene på de.
Postet 14-12-11 kl 11:49 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Tangina sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Risengrynsgrøt med mandel midt på dagen, ribbe med alt tilbehør til middag (ikke minst hjemmelaget surkål) og karamellpudding til dessert.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Vi har alltid sett lite på TV i jula, så jeg har egentlig ingen sterke preferanser, men sølvguttene som synger jula inn får vi alltid med oss.
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Vi pleier å ha familiejul med masse folk hele tida, så lesing blir det ikke tid til med unntak av et og annet julehefte.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Sølvguttene.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Nå vandrer fra hver en verdens krok.
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Siden slekta mi er ekstremt tradisjonstro, er det vanskelig å skille ut et bestemt minne: det beste er når alt er som det skal være. Jeg var imidlertid en jul i utlendighet på et sted hvor det ikke var telefon og hvor posten kom svært sjelden, men på julaften (som ikke ble feiret der) fikk jeg post for første gang på lang tid, og der var det noen små ting hjemmefra: en marsipangris, en pakke prince (jeg røyket), "Et juleoratorium" av Gaarder og noen små flettede kurver. Jeg lukket meg inne på rommet mitt, kokte kaffe, leste, røyket og spiste marsipangris. Det var fint!
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Vi hadde en jul med heftig omgangssyke og bare en do i et hus hvor det overnattet mer enn 20 mennesker.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Stress og mas og at den fine adventstida drukner i jula allerede fra 1. desember.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Med alt jeg har samlet opp igjennom. Jeg kjøper en ny pynt hvert år.
10. Hva liker du aller best ved julen?
Å være sammen med familien og at vi opprettholder alle tradisjonene i den fine, fine familiejula vår.
Postet 14-12-11 kl 12:39 av Tangina Tangina er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe, surkål, poteter.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love actually, Tre nøtter til Askepott, A Nightmare before Christmas.
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Julehefter til Donald Duck, gjerne Carl Barks klassikere og Nemi.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Tre nøtter til Askepott, From all of us to all of you, Reisen til Julestjernen.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
En stjerne skinner i natt, When you wish upon a star.
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Den første jula til lillegutt var en veldig god jul. Da var mine foreldre, eksens foreldre, min bror, eksens søster, tulla, lillegutt, eksen og jeg samlet under samme tak. Lillegutt var blid og fornøy, tulla var tre og trodde fortsatt på nissen. Alt var ro, fred og forventninger.
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Denne kanskje hvor ungene feirer jule med eksen på den andre siden av kloden. Eller den gangen jeg hadde skarlagensfeber som liten og ikke orket noe som helst.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Liker ikke stresset, så jeg prøver alltid å unngå det ved å handle inn alle gavene før desember. Liker heller ikke kjøpepresset.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Sånn litt gammeldags julepynt og julepynt som jeg har kjøpt inn med noe spesielt i tankene eller et spesielt sted. Gjerne arvet julepynt, men det er lite av det.
10. Hva liker du aller best ved julen?
Familie, barneforventninger, tradisjoner, roen, stemningen.
Postet 14-12-11 kl 14:11 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe, hjemmelaged medisterkaker a la farmor, julepølse, saus, grønnsaker og poteter. Til dessert er det mormors riskrem og min supergode jordbærsaus.

Deretter småkaker, hjemmelagede julegodter og bortelagede julegodter og så videre.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.

"Hjemme alene", "Love actually", "Tre nøtter til Askepott".

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Julehefter først og fremst.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
"Tre nøtter til Askepott."

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Selv om den ikke egentlig er en julesang er det ingenting som gjør meg så høytidsstemt som "Deilig er jorden", men av julesangene er jeg i grunne blitt veldig glad i "En stjerne skinner i natt".

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jeg har ikke ett bestemt minne, men gjennom hele oppveksten så var det slik at pappa tok oss barna med til kirken på julaften, mens mamma gjorde alt helt ferdig der hjemme. Etter kirkebesøket tente vi lys på graven til farfar og så kom vi hjem mens Sølvguttene sang. Maten var ferdig, bordet pyntet og alt var satt frem. DA var det jul. Lukten av appelsin og sigar i salig blanding var nydelig.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Vi har i grunnen ikke hatt noen sånne der alt har gått skeis, men min eks-svigerinne, som i hvert fall i yngre dager var skrekkelig selvsentrert og med liten omtanke for andre, greide å forsinke hele julemiddagen som hvert år er til samme tid med å ikke greie valget vedr. antrekk før lenge etter at de skulle ha vært hos oss. I stedet for å spise kald mat, begynte vi uten henne og broren min. Da jeg lot det falle en kommentar om avtaler stormet hun på dør og fordi jeg visste at ungene ville bli knust uten tante, måtte jeg nærmest trygle og be henne om å komme tilbake. Jeg er så lykkelig og takknemlig for at hun er en eks som jeg aldri mer behøver å forholde meg til.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Stress og mas og uavklarte datoer. Noen mennesker fatter ikke at juleavslutninger og annet skal inn i et nøye tilpasset program i adventstiden og surrer og roter med datoer. Julegavehandling i desember. Gavehandling gjøres ferdig i god tid.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Det samme som i fjor og året før der og året før der. De fleste tingene, det være seg nisser eller engler eller lysestaker har sine faste plasser og kommer frem hvert år.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Romjulen! Det er fantastisk deilig å ha fri mellom jul og nyttår. Da har man alt man trenger i hus. Lange frokoster, pysj til langt på dag, god tid til å være sammen eller til å få litt ro og fred for seg selv.

Akkurat nå driver jeg og finvurderer invitasjoner og planer, sånn at det skal bli mer enn nok tid til å gjøre ingenting. Det er veldig viktig.
Postet 14-12-11 kl 16:32 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Vi spiser ribbe og sånn. I år tror jeg at jeg skal se Love Actually med familien, for den har jeg ikke sett. Eller Jane Eyre.

Jeg liker Nemi julehefte, men det hender det blir lest til påske da. Jeg koser meg med det uansett. Så baker jeg småkaker og serverer og har stort fruktfat med twist oppi.

Jeg må se Donald på både Norge og Sverige. Ellers blir det ikke jul.

Mitt dårligste juleminne hopper jeg over. Men mitt beste var den første julen med Drammen. Og julene deretter. :hjerter:

Vi pynter med minner samlet i mange år og en del hjemmelaget. Det er ikke så pent, men det er veldig fint.
Postet 14-12-11 den 16:41 av
Gammel
Bluen sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe og pølse - i år skal jeg også lage medisterkaker med hvitløk og krydder.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.

Jeg ser veldig sjelden filmer, men "Love Actually" liker (og har) jeg, faktisk.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Ikke noe spesielt - jeg leser sjelden ting flere ganger.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Ser ikke (lenger) på TV julaften. Som barn elsket jeg disneykavalkaden på svensk TV.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Jeg liker godt melodien på "The First Nöel". Tidligere ville jeg nok svart "Deilig er jorden". "Kling no, klokka" liker jeg også godt.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jeg har gode minner fra barndommens julefeiringer i Trysil, hos besteforeldrene mine. Da jeg var 13, ønsket jeg meg over alt i verden en rosa kassettspiller. Jeg gjennomsøkte huset uten å finne noen pakker, og fortvilte. Det viste seg at mamma (klokelig) hadde gjemt den hos noen naboer, så gleden stod i taket på julaften.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Det kan jeg vel knapt huske at det har gjort.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Noen år har det vært så sprengkaldt at en har måttet holde seg innendørs. Julestengte butikker er heller ingen vinner; jeg blir lett apatisk i ferier.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Tradisjonell julepynt, gjerne i rødt.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Pepperkaker og marsipan!
Postet 14-12-11 kl 16:53 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Pasta sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe med god saus, kokt potet, rødkål, kokte epler og svisker.

Riskrem med rød saus til dessert.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
The Holliday, Love Actually og Tre Nøtter til Askepott.


3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Ingen faste ting.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Tre Nøtter til Askepott. Ser lite tv på julaften.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Nord-Norsk Julesalme. Ingen over, ingen ved siden av.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Ingen spesielle som jeg kommer på. Liker at alt er som det pleier å være. Første julen med vårt første barn var veldig fin.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Aldri opplevd at alt gikk galt, men har to dårlige julaftener i minne.
Første julaften med lillesøster var et mareritt. Hun gråt hele dagen og hele kvelden og storesøster var helt fortvilet.
For tre år siden skulle jeg tenne stearinlys før middagen og satte fyr på hele fyrstikkesken og hele venstre hånden min. Moralen i den historien er å lukke fyrstikkesken før man riter av fyrstikken.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
At den tar så fort slutt.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Det samme som jeg alltid har pyntet med. Rødt og gull, masse nisser.

10. Hva liker du aller best ved julen?
Fri fra jobb, ribbe, aniskringle med bremykt, kosen med barna, å dra på julebesøk til familie og venner, at ting er som de var i fjor/året før/året før osv og julefrokost.
Postet 14-12-11 kl 21:42 av Pasta Pasta er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Hvis vi er på Island spiser vi ryper med karamelliserte poteter, rødkål, rosenkål og en himmelsk brun saus med blåmuggost og ripsgele. I Norge blir det ribbe med klassisk tilbehør + de karamelliserte potetene som for meg er festmiddag.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love actually er blitt tradisjon, ellers er det en del barnefilmer som Polar express og jeg satser på å få sett the snowman også i år.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Krim som oftest. Har egentlig ingen bøker som jeg leser hver jul.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Jeg prøver å få med meg tre nøtter til askepott og jeg liker sølvguttene, men det er ikka alltid mine preferanser samsvarer med andres...

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Jeg syns "En stjerne skinner i natt" er helt nydelig og det samme gjelder "Tenner våre lykter". Men egentlig er det mange julesanger som får meg i julestemning.


6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Juleaften hos mormor og morfar. Mamma hadde 5 søsken og når jeg var barn var vi bestandig der på juleaften, hele flokken, etterhvert med partnere og barn og barnebarn. Masse folk, masse å finne på.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Jeg kan egentlig ikke huske noen jul der alt gikk galt.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
At dagene går så fort. Og noen ganger det vannvittige spisepresset, de dagene man har et stramt program.

9. Hva pynter du helst med til jul?
Lys!

10. Hva liker du aller best ved julen?
Være sammen med familien, spise god mat og spille spill. Det er stort sett den eneste tiden i året vi spiller brettspill og det som er så koselig.

Takk for en fin luke.
Postet 14-12-11 kl 21:57 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Som regel har vi både ribbe og pinnekjøtt, men på julaften spiser jeg bare ribbe. I år skal vi bare ha ribbe siden det bare blir meg, mamma og pappa. Dessert er multekrem og krumkaker.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.


Ingen spesiell, men jeg like love actually, og satser på å få sett den i år.


3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?

Julehefter, som Blondie, stomperud og finnbeck og fia.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?

Ingenting, men jeg har alltid lyst til å se tante pose, men det er ingen andre enn meg som vil, og den går som regel på feil tidspunkt. Jeg er ikke vant til å bruke formiddagen til tv, vi har alltid pleid å kjøre rundt med de siste julegavene, besøke kirkegården, og besøke de gamle i familien. Nå er de døde, så nå har vi forsåvidt tid til tv, men det er ungene som styrer hva de vil se, så jeg gjør som regel noe annet.


5. Hvilken er den vakreste julesangen?

Jeg liker veldig godt Himlen i min favn med Carola. Ellers er Nord norsk julesalme veldig fin.


6. Fortell om et veldig godt juleminne.

Det jeg husker aller best fra barndommen min er den følelsen av tristhet når jeg la meg på lillejulaften, alt var kaos og rot, og jeg var sikker på at mamma aldri kom til å bli ferdig, også den følelsen når jeg tidlig julaften morgen kom ut i stua til et julepyntet hus der alt sto der det skulle og alt var bare velstand.
Ellers så er et godt minne det året jeg hadde kjøpt kamera til bonusnevøen min, jeg var syk, masse feber og jeg husker lite av den julaftenen, men øynene hans når han åpnet pakken fra meg og oppdaget at det var et kamera glemmer jeg aldri, han ble så utrolig glad. Selv måtte jeg gå gjennom julegavene mine etter et par dager, for jeg husket ikke hva jeg hadde fått fra noen.


7. Fortell om en jul da alt gikk galt.

Tja, det har vært noen juler der jeg har vært syk, enten med masse feber eller med omgangssyke. ei jul hadde jeg omgangssyke fra julaften til første nyttårsdag, det var rimelig kjipt.


8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?

Jeg liker stort sett julen, jeg. I år gleder jeg meg ikke noe særlig, men det er ikke julen sin feil.

9. Hva pynter du helst med til jul?

Nisser og engler.


10. Hva liker du aller best ved julen?

Å ha fri, kose meg med familie og venner, kanskje en fest om det er mulighet for det, og bare slappe av.
Postet 14-12-11 kl 22:15 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?

Helst spiser jeg pinnekjøtt, men når vi er hjemme hos oss selv i Trønderhovedstaden spiser vi svineribbe. Det er bare jeg som liker pinnekjøtt.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Jeg kommer visst bare på Love actually som jeg har et sterkt forhold til. Ellers ser jeg litt hva som kommer på TV.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Mnja, en ny roman gjerne. Før i tiden leste jeg julehefter, men er sluttet med det.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?

Sølvguttene bør stå på. Donald og den slags var viktigere før, Tre nøtter til Askepott likeså.

5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Av de som også synges på norsk er jeg veldig glad i Det lyser i stille grender og en krybbe var vuggen. Jeg har blitt glad i Mitt hjerte alltid vanker og Himmel på jord.

6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Da jeg var barn feiret vi jul med mormor og morfar og alle deres barn (mine tanter) og deres barn igjen (mine søskenbarn). Vi var gjerne 2 stk. Mormor var en lekedame og vi hadde alltid morsomme spørreleker og gjetteleker på 2. juledag.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Ikke akkurat galt, men den første julen etter at mine foreldre ble separert, men valgte å feire jul sammen med meg og min samboer (nå mann) og babyen vår (nå 9 år) var rar. Det kunne de ha spart seg selv om alle gjorde gode miner. Å leke happy family ble feil.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Jeg liker ikke å handle julegver. Jeg liker heller ikke stresser som svigerfamilien bedriver på julaften. Når de er på besøk skal alt gå så fort. Middag kl 5, gaver kl 6 og hjem kl 7. Jeg husker da jeg var barn så var farmor og farfaren min hos oss til over midnatt. Det var kveldsmat i 24-tiden og så feiret vi min farmors bursdag på natten. HUn hadde bursdag 25.12. Jeg har jo forstått at min mor var dødsliten på det tidspunktet på døgnet for hun hadde gjerne sovet få timer natten før pga forberedelser, men for meg var det magisk at selskapet varte halve natten. :B-menneske:

9. Hva pynter du helst med til jul?
Engler og hvit pynt, samt noe i sølv. Likvel har jeg nisser og ymse som barna har laget. Eklekktisk?

10. Hva liker du aller best ved julen?
Fridagene ... og at det er greit å lese en bok halve natten og ikke ha så mye planer etter 2. juledag.


Nå skal jeg lese deres svar. Jeg ville ikke bli påvirket.
Postet 14-12-11 kl 22:16 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Grøt, pinnekjøtt og hjemmelaget karamellpudding! Og julekaker og twist til slutt på kvelden.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Dette med julefilmer har jeg akkurat begynt med, og har kjøpt "Love actually". Og Astrid Lindgrens julefortellinger.
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Vi har lånt Lindgrens julefortellinger på biblioteket. Og så har vi fått en ok samling julehefter vi liker etter hvert: Carl Barks, Pondus, Nemi.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Ingenting, i grunn.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Deilig er jorden.
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Da jeg fikk barbiehest! Jeg husker enda den helt sitrende, ekstatiske, fantastiske gleden jeg følte. Helt til salen ble ødelagt samme kveld.
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Å, DET er lett å huske! Det var det året vannet frøys. Og under innsatsen for å få det i gang igjen røyk hovedsikringen. Julaftens ettermiddag. På landet. Og da mamma litt beskjemmet (av en eller annen grunn) ringte tante for å få låne dusj og liksom for å bortforklare at vi trengte på det skyldte på oss jentene (eller bare lillesøster, jeg husker ikke), gikk lillesøster (Adrienne, ja) helt bananas av raseri over denne usannheten, og fikk et raserianfall av episke proporsjoner. Og så hadde mamma glemt å kjøpe kålrabi!

Det ordnet seg, vannet kom tilbake, vi fikk tak i elektriker, alle fikk dusjet, mamma stakk bort på sjukeheimen og tagg til seg litt kålrabi ( ), og det ble jul. Men stemningen var i grunnen laber, husker jeg. Alle var sure og mutte.

Dagen etter, derimot, da hadde vi fått nok distanse til å le av det, og hadde en riktig hyggelig første juledagsmiddag, pappa fant frem konjakken og det ble riktig så god stemning.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Jeg liker ikke hvis det blir for mye besøk og for tett program. De siste årene har vi styrt det veldig bra.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Rødt og gull og ymse hjemmelaget. I hver en krok. Og masse kubbelys.
10. Hva liker du aller best ved julen?
Ro, sove, familie, sofatid og MATEN!
Postet 14-12-11 kl 22:17 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
For en koselig luke, Kasia. Du er en ordentlig julejente. Og nå ser jeg levende for meg Poden som fikk spise så mye lefse og smultringer han ville, og Polyanna som fikk Barbiehest.


1. Hva spiser du på julaften?
Ribbe, hjemmelagde medisterkaker, hjemmelagd surkål, svisker og annet tilbehør. Fruktsalat med krem til dessert. Og julekaker og hjemmelagd konfekt til slutt på kvelden.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Love actually, A Christmas Carol, Astrid Lindgrens julefortellinger. Og Jul i Svingen. Det ble fire. Men Narnia må også med! Juletradisjon fra guttene var små, da den gamle tv-serien gikk i jula. Vi har vært alle sammen på kino i romjula og sett de nye filmene, i fjor var også minsten stor nok til å være med.
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Ikke noe spesielt egentlig. Jeg leser det jeg allerede holder på med, eller bøker jeg får til jul. Da barna var mindre hadde vi noen spesielle julefortellinger og julebøker vi leste høyt før jul.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Tre nøtter til Askepott må være på, men jeg ser aldri hele. Det holder å høre musikken og fortellerstemmen mens jeg lager fruktsalaten og surkålen.
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Deilig er jorden.
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Jeg har mange, men jeg vil fortelle om da jeg kom hjem fra sykehuset bittelille julaften med en nyfødt lillebror, altså min gutt nummer tre. Det var en spesiell jul, med det lille knøttet sovende i kurven sin. Han var sånn en fredelig god liten gutt som virkelig aldri skrek. Nå er det straks atten år siden.
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Har et vagt minne om en barndomsjul da hele familien unntatt lillebroren min, men inkludert tantefamilie med småbarn, hadde influensa. Ellers var ikke den første julen etter skilsmissen noen højdare på noen som helst måte.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
Jeg liker ikke å gå i stappfulle butikker i desember. Derfor prøver jeg å kjøpe mest mulig gaver i november, eller på nett.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Lys, blomster og diverse julepynt samlet opp gjennom mange år. Den røde Mariskålen.
10. Hva liker du aller best ved julen?
Jeg liker veldig godt den magiske forventningen på lille julaften og julaften formiddag, dette føles virkelig ikke som vanlige dager selv om det er meg som må skape denne magien nå. Når alt er ryddig, rent og pyntet og klart, og vi kan sette oss ned og bare vente. Og så gleder jeg meg over å ha familien min rundt meg. Vi har også de siste årene hatt en veldig hyggelig lillejulaftentradisjon med at vi er en liten tur hos noen venner om kvelden (etter småbarnsleggetid) og spiser rømmegrøt og spekemat. Det avhenger av at vi har storebrødre i huset som kan være barnevakt et par timer, men det pleier å ordne seg.
Postet 14-12-11 kl 22:39 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Oppdatert 14-12-11 kl 23:42 av Filifjonka
Gammel
Mirasol sin avatar
1. Hva spiser du på julaften?
Medisterpølse, medisterkaker og koteletter med tilbehør.
2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden.
Tre nøtter til Askepott, Hjemme alene, eh, det ble visst bare to. Må ha med meg Disney også da!
3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul?
Nemi, hvilket som helst julehefte, oi, det ble visst også bare to.
4. Hva bare MÅ du se på TV julaften?
Tre nøtter til Askepott, den ekte Disney (altså de filmene jeg så når jeg var liten)
5. Hvilken er den vakreste julesangen?
Vi tenner våre lykter
6. Fortell om et veldig godt juleminne.
Alle mine juleminner er gode faktisk.
7. Fortell om en jul da alt gikk galt.
Kan ikke huske noen. Evt. da jeg fikk kinamat på julaften i USA da, men det ble oppveiet av at vi åpnet pakker på "norsk vis" samme kvelden.
8. Hva liker du absolutt ikke ved julen?
At det ikke er snø og hvit jul.
9. Hva pynter du helst med til jul?
Tradisjonell julepynt, less is more!
10. Hva liker du aller best ved julen?
Å ha fri, være sammen med familien og bare slappe av!

Takk for fin luke!
Postet 15-12-11 kl 00:03 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Og Kasia: Både bok og film er inspirert fra din luke fra i fjor, så takk!
Postet 15-12-11 kl 00:38 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så koselig, Polyanna.

Nå har jeg lest alle svarene og fikk deilig julestemning, og ettertanke for de historiene og svarene som ikke bare var solskinn og kos.

Ønsker alle en magisk, vidunderlig jul!
Postet 15-12-11 kl 08:39 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Listeluke!

Jeg fikk ikke svart i går, men det er vel aldri for sent?

1. Hva spiser du på julaften? Ribbe, medisterkaker, julepølser, surkål, erter, poteter. Riskrem og/eller multekrem til dessert. Og krumkaker. Og en million andre småkaker. Og ørten klementiner. Og julebrus og juleøl.

2. Nevn tre filmer du liker å se i julen eller i adventstiden. Love Actually, Home Alone og It's a wonderful life.

3. Nevn tre ting du gjerne leser til jul? Jeg har ikke noe spesiell julelektyre.

4. Hva bare MÅ du se på TV julaften? Donald-kavalkaden. Definivivt IKKE Tre nøtter til Askepott.

5. Hvilken er den vakreste julesangen? Jeg er utrolig glad i Stevie Nicks' versjon av Silent Night.

6. Fortell om et veldig godt juleminne. Jeg har så mange gode juleminner, at det er helt umulig å velge én ting. Men følelsen av å våkne først av alle på julaften for så å liste meg inn i stua og klemme på pakkene husker jeg med fryd.

7. Fortell om en jul da alt gikk galt. Ingen juler har gått veldig galt, men i 2002, da yngstemann var baby, fikk vi omgangssyken alle mann 2. juledag. Da skulle vi ta fly til Oslo dagen etter, dra hjem og pakke om koffertene og så dra videre til England samme dag. Vi klarte å komme oss avgårde, men vi var ganske shabby, og babyen fikk feber, så han hylte under hele flyturen til Oslo. Vel hjemme sviktet bilen på vei til flyplass nr. 2, så vi måtte sette den igjen i et svindyrt parkeringshus og finne en buss til flyplassen. Vi var ikke vinterkledde, hadde x antall kolli med oss samt vogn og bilsete, og alt var fullstendig kaos. Da vi endelig kom frem til England, var jeg så utslitt av jeg sov et helt døgn nesten.

8. Hva liker du absolutt ikke ved julen? At den tar slutt.

9. Hva pynter du helst med til jul? Min kjære gamle julepynt.

10. Hva liker du aller best ved julen? ALT!!!
Postet 15-12-11 kl 10:50 av Divine Divine er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no