Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 6



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 6

Postet 06-12-16 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang

6

[1 Taien] [2 Albertine] [3 Adrienne] [4 Najade] [5 Prima] 6 Nenne
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] [14 pøbelsara] [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] [18 Nextlife]
[19 Tangerine] [20 Teofelia] [21 Lorien] [22 Toffskij] [23 007] [24 Tåtti]

Forrige gang jeg deltok i kalenderen fortalte jeg om min barndoms juletradisjoner. Denne gangen skal jeg fortelle om en tradisjon som er ny for meg, som mine barn helt sikkert vil ha med seg videre. Vi prøver nemlig å ta med oss noen sveitsiske tradisjoner også selv om feiringen alltid legges til Norge og vår egen stue.

I Sveits kommer Samichlaus (nissen) på besøk 6. desember, det er St. Nicolaus-dagen i katolsk tradisjon, og med seg har han godterier og nøtter til barna. Vi får ikke Samichlaus hjem til oss, men møter venner og kjente i sveitserklubben her i området for en hyggelig ettermiddag med sveitsiske guetzli (julekaker) og besøk av Samichlaus som forhører barna lenge og grundig om oppførsel, skoleprestasjoner og hobbyer før han hvert år (litt under tvil) gir dem en stor pose med nøtter og godterier på deling. Samichlaus har naturligvis fått god info fra foreldrene på forhånd om de søte små og det gjør uutslettelig inntrykk på en som kanskje akkurat ikke lenger riktig tror på nissen å få høre at nissen godt vet om at han dro lillesøster i flettene i forrige uke!

6. desember er også dagen for å spise Grittibänz, det vil si kakemenn og –damer laget av søt gjærdeig. Grittibänz, som de heter i Sveits, kalles ofte for Stutenkerl i Tyskland, men det finnes mange lokale navnetradisjoner. Kjært barn har som kjent mange navn.

Da jeg jobbet i Sveits fikk alle ansatte en pose med nøtter, mandariner og litt sjokolade denne dagen. Den lå på pulten da vi kom om morgenen. Grittibänz måtte vi kjøpe eller lage selv, men de er å få kjøpt over alt på julemarkeder og i butikkene på denne tida av året, så de er ikke vanskelig å finne.

De er heller ikke vanskelig å lage og hvert år setter jeg deigen før jeg legger meg og er oppe grytidlig for å bake dem ut etter alle kunstens regler før ungene står opp. De får en til frokost og en til nista og det er virkelig et desemberhøydepunkt å kunne ha med seg noe SÅ godt på nista! Det er stor skuffelse når den 6. faller på en helg.

Jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften min med dere, så kan kanskje noen la seg inspirere til å prøve noe nytt. Denne deigen kan garantert brukes til annet også, om man trenger en søt og god gjærdeig.

Den måtte jammen oversettes også, for det viser seg at jeg bare har den på tysk. Sånn kan de se ut og oppskriften som følger beskriver hvordan akkurat denne skal lages:


Ingredienser:
- 500 gram mel
- 1 klype salt (dette kan nok sløyfes i og med at vi har saltet smør her til lands)
- 2 egg av middels størrelse
- 100 gram god marsipan
- 50 gram sukker 50 gram smør
- 2,5 dl helmelk
- 30 gram frisk gjær
- 1 ts fløte
- 6 rosiner
- 3 brune mandler
- Ca. 15 hasselnøttkjerner
- 5 g skrelte gresskarkjerner
- 1-2 ss solsikkefrø
Bakepapir.

Ha melet i bakebollen og lag en grop i midten. Ha i saltet og ett av eggene. Skjær marsipanen i fine småbiter og ha i marsipanen sammen med 40 gram sukker. Bland godt.

Smelt smøret og ha i melken, deretter gjæren og resten av sukkeret. Bland godt og ha så dette i melblandingen. Kna sammen og sett til heving i 30 minutter. Kna så godt sammen igjen og form ca. 2/3 av deigen til en tykk rull. Lag et snitt gjennom halve rullen for å lage bein. Lag hode, armer, lue, skjerf og elte av resten av deigen.

Ta så det andre egget og del hviten og plommen. Bruk så eggehviten til å lime fast de løse delene på kroppen. Legg figuren på en bakepapirkledt stekeplate. Bland eggeplommen med fløten og pensle over figuren. Pynt med rosiner, mandler, hasselnøtter, gresskar- og solsikkefrø. La etterheve i ca. 10 minutter. Stekes deretter i forvarmet stekeovn på 200 grader i ca. 25 minutter.

Det finnes mange måter å forme deigen på og jeg foretrekker å lage mindre figurer som jeg prøver å personliggjøre til ungene. Her er noen av dem jeg har laget tidligere, det er selvfølgelig lett å se både speiderskjerf og ballettsko:



Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Pøblis sin avatar
Så gøy å få innblikk i dette og takk for oppskrift!

De siste årene har vi blitt godt kjent med en sveitsisk/østerriksk familie, og nå skal jeg ønske dem til lykke med dagen. Hva sier man til hverandre denne dagen?
Postet 06-12-16 kl 08:16 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Så hyggelig juletradisjon.
Postet 06-12-16 kl 08:19 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
@pøbelsara, så vidt meg bekjent er det ingen spesiel hilsen, men spør gjerne om Samichlaus (med tydelig "skarring" på ch-lyden) har vært der med noe godt eller om det ble juling i stedet.

Du kan forresten si "En schöne Samichlaus".
Postet 06-12-16 kl 08:31 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Oppdatert 06-12-16 kl 11:35 av Nenne
Gammel
Dali sin avatar
Deig med marsipan? Dette må jo bare smake godt! Takk for koselig luke.
Postet 06-12-16 kl 08:44 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Nextlife sin avatar
Så hyggelig å lese om denne juletradisjonen. Jeg skal jaggu stikke ned i kiosken og få noen mandariner og nøtter og legge til en sveitsisk kollega.
Postet 06-12-16 kl 08:48 av Nextlife Nextlife er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
så gøy! - Nesten så jeg har lyst å stjele tradisjonen selv, men jeg har jo ikke vært i landet en gang!
Postet 06-12-16 kl 08:53 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar


Så fin tradisjon!
Postet 06-12-16 kl 08:58 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fin luke, morsomt å lese om andre lands tradisjoner! Halve teamet jeg er på har fri i dag og i morgen, evt. de tar seg fri resten av uken, mange av dem er i katolske land der det er offentlig helligdag i dag!
Postet 06-12-16 kl 09:07 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
For en hyggelig tradisjon (men neppe en for B-mennesker som meg). Syns du er beundringsverdig som står opp for å bake på en helt vanlig (eller kanskje ikke vanlig nå når jeg har lært om Semichlaus) tirsdag før jul.
Postet 06-12-16 kl 09:08 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Så gøy! Og imponert over detaljrikdommen på morgenkvisten!
Postet 06-12-16 kl 09:26 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
@Nextlife, så koselig! Det vil sikkert bli satt pris på.

Jeg glemte jo rent å skrive at når jeg lager mindre figurer så steker jeg dem på 225 grader (som boller) i 12-13 minutter. Kanskje Kalenderpiken kan putte inn det også?
Postet 06-12-16 kl 09:27 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så kul tradisjon! Og så grei du er som står opp tidlig og baker.
Postet 06-12-16 kl 10:06 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Så fin luke.
Postet 06-12-16 kl 10:08 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Samichlaus høres streng men rettferdig ut.

Takk for fin luke!
Postet 06-12-16 kl 10:14 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Barsk Samichlaus! Og marsipan i gjærdeigen! Det høres uhorvelig godt ut.
Postet 06-12-16 kl 10:18 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så koselig juletradisjon!
Postet 06-12-16 kl 10:49 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har bodd i Ungarn og der hadde vi også "nissedag" den 6. desember. Takk for innsikt i sveitsiske juletradisjoner!
Postet 06-12-16 kl 10:51 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for en flott luke.
Postet 06-12-16 kl 11:14 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så koselig! De så kjempegode ut, jeg fikk lyst til å bake dem. På Podens skole har de Nikolaus-feiring i dag, men bare for småskolen, så jeg har litt glemt hele dagen - men nå husket jeg det igjen.
Postet 06-12-16 kl 11:14 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Sitat:
Og marsipan i gjærdeigen! Det høres uhorvelig godt ut.
Det var min tanke også. Må definitivt teste oppskriften ved anledning.
Postet 06-12-16 kl 11:22 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar
Nam! For en herlig tradisjon!
Postet 06-12-16 kl 11:36 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
For en flott tradisjon!
Postet 06-12-16 kl 11:40 av millact millact er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Gøy luke! Stas å få innblikk i andre lands juletradisjoner.
Postet 06-12-16 kl 11:51 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Så koselig luke!
Postet 06-12-16 kl 16:18 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no