Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 10

Postet 10-12-12 kl 08:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 11-12-12 kl 09:15 av Kalenderpiken (endret link)

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang

10
[1 Toffskij] [2 Malama] [3 Teofelia] [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] 10 Nenne [11 Maverick] [12 Koma]
[13 Cuyahoga] [14 Tallulah] [15 Flubby] [16 007] [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

TRADISJONER

Jeg er opptatt av tradisjoner. Jeg liker tradisjoner. Jeg gjør mitt beste for å ta vare på dem jeg selv har tatt med meg og bringe dem videre til ungene mine. Vi har tradisjoner knyttet til mange årstider og festdager i min familie, men aller flest har vi nok knyttet til jul, både når det gjelder forberedelser og selve feiring. Jeg har ikke tatt med meg alt videre fra barndommens jul, men mange av dem har jeg ennå med. Ungene vet akkurat hvordan en masse skal gjøres før jul og gleder seg over å se at alt er som det pleier å være fra år til år. Jeg tenkte jeg skulle dele noen av dem.

Tidlig start.
Både farmor og mamma startet tidlig med julegavene. Farmor strikket gjennom hele året og begge hamstret gode kjøp sånn at gavene skulle være både flotte og mange. Det var ikke mye penger i noen av husholdningene, men var det en ting svigermor og svigerdatter var enige om så var det at til jul skulle det ikke mangle noen ting. Jeg gjør akkurat det samme selv. Har jeg ikke kommet i gang med å tenke på julegavene når fellesferien er over synes jeg at jeg er seint ute.

Julemat og julekaker.
Det aller viktigste av juleforberedelser hos oss er å bake pepperkaker etter min farmors sirupssnippoppskrift. Oppskriften er diger, men hver smitt og smule blir spist hvert år. Ungene er veldig opptatt av at det faktisk er pepper i oppskriften og de synes alt annet er juks. Jeg har fått oppskriften tilsendt i et brev fra farmor da jeg var student og den er behørig limt inn i oppskriftsboka mi, så jeg har den med hennes håndskrift og gode tips. Det andre som er likeså viktig er medisterkakene. De er også etter farmors oppskrift. Vi trodde lenge den var gått tapt og jeg prøvde en mengde andre oppskrifter gjennom et par år, men ingen av dem var «riktige». Så undere over alle undere, dukket oppskriften opp igjen under en kraftig ryddeaksjon i gamle papirer og nå koser alle seg hvert år med medisterkakene som er akkurat som de skal være. Jeg har andre oppskrifter også, som ungene mener at må bakes eller lages for at det virkelig skal bli jul. Noen er etter moren min og noen har jeg funnet frem til selv. Den viktigste av disse er nøttepralinene som jeg har lagt ut i åpent forum her flere ganger.

Musikk.
Vi spiller julemusikk hver eneste dag i adventstida. Til jul også, men særlig i adventstida. Vi hører Mahalia Jackson som var min mors favoritt. Jussi Björling får synge «O’ helga natt» så mange ganger han vil og vi har nye og gamle innspillinger med Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga, sammen med Bing Crosby og diverse kor, Putti Plutti Pott og Jul i Blåfjell. Den aller viktigste plata er allikevel en som kom ut i 1984. «Once upon a Christmas» med Kenny Rogers og Dolly Parton. Den ble en umiddelbar suksess i mitt barndomshjem og nå er den ungenes favoritt også. I dag hørte jeg «With Bells on» sunget av full hals av barnestemmer fra kjellerstua før Wimp tok over og hjalp til også. Skulle du mot formodning ikke ha hørt den, så kan du høre den nå.


(Kilde: youtube.com)

Det viktigste jeg håper å bringe videre til ungene mine er gleden og forventningen. Vi tar ikke jula på forskudd. Vi pynter til advent den første søndagen og pynter til jul 23. desember. Vi får unna gaver og innkjøp så tidlig så mulig, så det er tid og rom for kos i desember. Tid til at små, klønete fingre til å bake og lage og bidra. Ungene synes det er helt som det skal være at de får være med på alle forberedelser og jeg håper dette er noe de vil ta med seg videre. Både min farmors gamle oppskrifter og mine, samt ikke minst gleden og kosen med å gjøre noe sammen og bidra til at julen blir akkurat like perfekt vår og slik vi vil ha den, som den var i fjor og året før der.

Kommentarer totalt 23

Kommentarer

Gammel
Taien sin avatar
Å for en fin luke.
Vi lager også sirupsnipp-pepperkaker. Og det er ingenting i verden som er bedre. Og selvsagt skal det være pepper i dem!!
Sirupsnipper er mye bedre enn pepperkaker, det er både far, mor og begge småtrollene enige i.
Postet 10-12-12 kl 08:29 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Det er bare sirupsnipper som kan være pepperkaker, det vet da alle!

Nydelig luke!
Postet 10-12-12 kl 09:42 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så herlig luke! Fikk til og med litt frysninger av juleforventning her jeg sitter, det skal litt til for min del! Kan du dele oppskriftene på sirupssnipper og medisterkaker? Om de ikke er familiehemmeligheter da..
Postet 10-12-12 kl 09:44 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Snippsnupper!

(Det var det jeg kalte sirupsnippene da jeg var liten. )
Postet 10-12-12 kl 09:55 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar


Jeg er også en julenostalgiker og prøver å ta vare på alt som er hyggelig med tradisjonene, uten å slite meg ut.

Nettopp derfor er det litt irriterende å få strenge beskjeder om å ikke begynne for tidlig og å spare alt av forberedelser til desember. Det er bare tre uker før jul, i desember. Tiden flyr og det er fint å kunne kose seg med juleforberedelsene, i stedet for å stresse.
Postet 10-12-12 kl 09:57 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Fin luke.

Jeg er ei dame uten store tradisjoner, og jeg har aldri vært veldig opptatt av det heller.
Men jeg kjenner jo litt på det nå, med egne barn. At jeg føler litt for å skape våre egne tradisjoner.
Postet 10-12-12 kl 10:02 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
For en fin luke.
Jeg liker også tradisjoner i jula, men opplever at det sklir litt ut, dessverre.
Postet 10-12-12 kl 10:05 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så deilig! Jeg er sånn som syns det er flott å høre om alle andres faste tradisjoner. Jeg har i grunn aldri hatt det selv, og nå er vi i ferd med å bygge opp våre egne.
Postet 10-12-12 kl 10:27 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Dette var en luke jeg kunne relatere meg veldig til. Veldig koselig å høre om dine tradisjoner.
Postet 10-12-12 kl 10:29 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
For en koselig luke! Den sangen er helt vidunderlig!
Postet 10-12-12 kl 10:43 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Den eneste tradisjonen fra min barndom jeg prøver å ikke videreføre er å utsette alt for mye til lille julaften, slik at hele dagen er en "løpe rundt og mase på hverandre" dag. Jeg vil bare ha noen små og hyggelige ting å gjøre på lille julaften, pynte treet på ettermiddagen og så bare kose meg.
Postet 10-12-12 kl 10:44 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Tradisjoner er deilig og koselig. De man liker, så klart.
Postet 10-12-12 kl 11:52 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Det er hyggelig med tradisjoner, men jeg er dessverre ikke flink nok selv til å lage det, tror jeg.
Postet 10-12-12 kl 12:02 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Nydelig luke
Jeg elsker tradisjoner,og har tatt med meg noen hjemmefra,laget noen egne og fått litt fra mannens side.

Jeg prøver også å begynne tidlig,men ofte ender det med litt mer pes i desember enn jeg hadde planlgt.
Postet 10-12-12 kl 12:38 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg er også en julenostalgiker og elsker juleforberedelser. Og så er jeg enig med Blå i at på lille julaften skal det bare være kosejobber igjen.
Postet 10-12-12 kl 13:43 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Sitat:
Kan du dele oppskriftene på sirupssnipper og medisterkaker? Om de ikke er familiehemmeligheter da..
Strengt tatt er de vel familiehemmeligheter, men siden alle fortjener skikkelige gode saker til jul skal jeg dele. Jeg lager en tråd i oppskriftsforumet.
Postet 10-12-12 kl 23:12 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Så koselig luke. Og fine tradisjoner. Jeg liker folk som deler oppskriftene sine og ikke sitter og gnur på dem. Aldri skjønt vitsen med det!
Postet 10-12-12 kl 23:39 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Kaija sin avatar
Veldig fin luke. Du er sånn ordentlig julete som jeg egentlig har lyst til å være, men som jeg aldri får særlig til. Nå begynte nesten adventsstemningen å komme hit også. Til nå har det nesten bare vært dåpsstyr og medfølgende besøk på tapetet, men fra og med i overimorgen er det advent for fullt her.
Postet 10-12-12 kl 23:41 av Kaija Kaija er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så flink du er med alt sånn ordentlig julete. Gammeldagse sirupsnipper er helt nydelig, og nå fikk jeg nostalgianfall med tanke på kakene bestemødrene mine pleide å lage - mormors smultringer var verdens beste, og mamma begynner å få teken på dem nå. Jeg ble nesten litt trist her om dagen da hun fortalte meg at hun hadde bakt smultringer den dagen, for vi skal ikke til dem i julen, så da blir det ikke smultringer på oss. Jeg burde helt klart lære meg å lage dem selv.
Postet 10-12-12 kl 23:46 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Så koselig luke. Jeg elsker jo contry musikk, så linken er jo midt i blinken for meg.

For vår del har vi bare "plutselig" fått tradisjoner. Jeg oppdager nå som eldste er 11 så har vi masse ting vi gjør hvert år - jeg har bare ikke tenkt på det som tradisjoner.
Postet 10-12-12 kl 23:51 av him him er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
"Plutselige" tradisjoner er også tradisjoner, him. Ingen tvil om det.
Postet 11-12-12 kl 11:58 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Nenne er min julehelt. Jeg skulle ønske jeg klarte å være så forberedt og kose meg i desember jeg også. Takk for at du minner meg på at det går an, og at jeg kan få det til hvis jeg virkelig vil.
Postet 11-12-12 kl 14:29 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
For en nydelig luke og så fine juletradisjoner dere har. Jeg kommer fra en familie uten særlig tradisjoner og prøver å skape noen selv for familien. Vi har fortsatt en lang vei å gå.

Tusen takk for at du deler oppskrifter.
Postet 11-12-12 kl 23:54 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no