Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Avskjeden

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Avskjeden

Postet 09-04-15 kl 19:36 av Inagh
Oppdatert 09-04-15 kl 19:58 av Inagh

Vi visste den dagen ville komme. En dag ville vi ikke lenger ha Vegard blant oss. En dag ville vi miste ham. Vi visste det. Vi har visst det i mange år.

Vi ville ikke vite det, så,vi la planer. Vi la planer om ferieturer, hytteturer, skolegang på Frydenhaug og seinere St Halvard, og planer for tilrettelagt bolig når Vegard ble 18 og skulle flytte hjemmefra som andre ungdommer gjør.

Vi la planer, for vi ville ikke vite det, men ga likevel noen ekstra kyss og hvisket "elsker deg," når han var lagt i seng for natta og skulle sove. Vi kunne ikke være sikre på om han våknet neste morgen. Vi visste det.

Men vi la planer, for vi ville ikke vite. Og når Vegard så ble lagt inn på sykehuset for aller siste gang, og han var så syk så syk, ja så ville vi ikke vite da heller... Men denne gangen måtte vi vite.

Og så kom dagen. En vakker dag, var det, med vårsol og grønnskjær i gresset. En vakker og grusom lørdag - 21.mars hvor vi ikke lenger kunne late som vi ikke visste...

I går tok vi farvel med Vegard. Vi sendte ham ut på hans aller siste reise. Han forlot oss i en brannbilrød kiste - han fortjente det, rufsegutten. Kista var pynta med kosebamsene han brukte ha rundt seg. (Med seg i kista har han og tre bamser han fikk da han lå på det siste, fra gode venner, og en bamse vi fikk i minnestunden på skolen hans.) Vi tok farvel i et rom fylt av ballonger, bamser, blomster og levende lys.

Rommet var fylt av sorg - rommet var fyllt av kjærlighet. Vi kunne telle 150 signaturer i kondollanseboka etterpå. Minst 150 mennesker - familie, venner, naboer og bekjente hadde kommet for å være med oss og ta avskjed med gutten vår. Gutten som bare rakk å fylle 10 år, men som likevel satte så dype, dype spor etter seg.

Og det ble en vakker avskjed, akkurat slik vi hadde håpet og ønsket det skulle bli. Det var gode ord, ord som feiret gutten vår. Ord fra avlastningsboligen, ord fra skolen, ord fra oss. Det var dikt fra ei tante og fra Vegard sin storebror. En kjær venn av oss spilte saxofon. Det ble vist bilder av en livsglad Vegard.

Det var gråt, men det var og latter - hånd i hånd. Og det var kjærlighet. Vi satt på første rad og kjente varmen fra 150 mennesker som omga oss og løftet oss gjennom dagen.

Og når Vegard var sendt avsted, og ballongene sluppet mot himmelen, så samlet vi oss igjen inne og delte mat og drikke, kaffe og kaker og gode minner. Rommet løftet seg av over 100 mennesker som pratet og lo og hygget seg sammen...

Vi er rike. Vi er så uendelig rike. Vi har fått være foreldre i 10 år til et barn som ikke bare var elsket av oss, men av en lang rekke mennesker som var med ham på veien.

Og vi er omgitt av en familie som helt og holdent slår ring om oss og hjelper oss gjennom dette. Og vi er omgitt av venner og bekjente som holder oss beina, og får oss til å skjønne at vi skal klare dette. Vi skal komme gjennom dette - alle tre, jeg, Vegards pappa og Vegard sin storebror på 12. Vi skal lære å bli en familie på 3 som har det godt sammen og vet å nyte livet.

Og det klarer vi, for vi er rike - rike på kjærlighet, og bedre kan man ikke ha det.

Til alle dere som har vist oss omtanke, gitt oss gode ord og trøst - til alle som har vist oss denne kjærligheten: takk.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (153,1 KB, 363 visninger)
Kommentarer totalt 79  

Kommentarer

Gammel
Serafin sin avatar
Jeg har gåsehud når jeg leser dette.

Jeg sendte ungene på bhg og skole i går, i knall røde gensere. De spurte hvorfor de skulle ha likedann på, og jeg fortalte de om Vegard som skulle begraves og at mammaen og pappaen hans ville at alle skulle ha farger, og at jeg ville være med på det - selv om vi ikke kunne være der.
Lillesøster gikk inn i barnehagen og fortalte om "Hain Vegard som va vældi kul, men syk, så hain e dø no, å ska begraves i dag"

Vi tenkte mye på dere i går.
Postet 09-04-15 kl 19:55 av Serafin Serafin er aktiv nå
Gammel
polarjenta sin avatar
Nå renner tårene her. Jeg skrev i en annen tråd om et annet tema at jeg sjelden lar meg berøre av det jeg leser på forum og nett. Men historien om Vegard har rørt meg langt inni hjerterota. Jeg husker alle gangen han har hatt bursdag og du har skrevet de fine ordene om han så har jeg hver eneste gang tenkt at; Nei nå tar hun feil igjen, ungene våre blir ikke så gamle i år. Og hver gang går det opp for meg at joda det blir de jo, nå sist når han fylte 10. Han var en fantastisk flott gutt som jeg følte jeg kjente fordi du skrev så levende om han.

Du er et fantastisk menneske, inagh, og det tror jeg resten av familien din er også. Mange varme tanker til dere alle, og Vegard; Fly høyt!


Postet 09-04-15 kl 19:55 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
Kjære Inagh - min dypeste medfølelse
Postet 09-04-15 kl 19:57 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
Java sin avatar
Så uendelig trist. Så uendelig vakkert du skriver. Vi er mange som tenker på dere i den tunge tiden.
Postet 09-04-15 kl 19:57 av Java Java er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det høres ut som en veldig vakker og 100 % riktig seremoni, Inagh!

Sitat:
Vi skal lære å bli en familie på 3 som har det godt sammen og vet å nyte livet.

Og det klarer vi, for vi er rike - rike på kjærlighet, og bedre kan man ikke ha det.
Dette er så veldig viktig og riktig. Det skal dere, og det klarer dere.
Postet 09-04-15 kl 19:58 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Det er fint å lese alt du har skrevet om denne dagen, Inagh. Godt å høre at så mange var der for dere, både tilstede og i tankene.
Postet 09-04-15 kl 20:03 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Så nydelig kiste og blomster rundt! Ballonger og kosedyr høres helt rikitg ut på en slik trist dag for en gutt. Jeg var nylig i en begravelse til en ung person, der presten sa at kanskje den eneste meningen med døden er å minne oss på kjærligheten som er rundt oss, på alle plan - mellom oss som er igjen og til og fra avdøde. Det synes jeg var fine ord.

Også vil jeg likne til denne fine sangen:


(Kilde: youtube.com)
Postet 09-04-15 kl 20:05 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Kjære Inagh, alt du har skrevet om Vegard har vært så fylt til randen av kjærlighet og menneskelig klokskap at det har rørt meg dypt - så også med denne posten. Det er fint å lese at dere fant en form på begravelsen som var helt riktig for dere og alle rundt dere.
Postet 09-04-15 kl 20:14 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Milfrid sin avatar
Jeg har tenkt så mye på dere, og det gjør godt å lese det du skriver om begravelsen, selv om det er uendelig trist det du beskriver. Tårene triller her. Du er så fin! Heldige dere som fikk ha Vegard hos dere i 10 år. Og heldige Vegard som fikk komme til akkurat dere.
Postet 09-04-15 kl 20:17 av Milfrid Milfrid er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Så vondt å måtte ta avskjed med en lillebror og et barn. Å skulle legge planer der fire har blitt til tre. Men dere klarer det, det er jeg helt sikker på. Det er så godt å lese at dere har mange rundt dere som vil dere vel og som støtter dere. Og Vegard er med dere. Et sånt nydelig, unikt lite menneske blir aldri borte.
Postet 09-04-15 kl 20:19 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Kjære deg, så vakkert du skriver! Vegard vil alltid bli husket.
Postet 09-04-15 kl 20:22 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Susse sin avatar
Så vondt og så vakkert på en gang.
Tårene triller.
Postet 09-04-15 kl 20:24 av Susse Susse er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Det er så vondt, men samtidig skriver du så vakkert, Inagh. Så fint at dere fikk en avskjed dere følte ble riktig for dere.
Postet 09-04-15 kl 20:27 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Postet 09-04-15 kl 20:27 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Madicken sin avatar
Kjære deg. Avskjeder kan være utrolig vakre i all sorgen, og det du skriver gir det beste bildet på nettopp dette. Jeg ønsker dere alt godt videre.
Postet 09-04-15 kl 20:32 av Madicken Madicken er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
En vakker avskjed, til en vakker gutt!
Postet 09-04-15 kl 20:33 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
liefje sin avatar
Det er det fineste og samtidig tristeste bildet jeg noen gang har sett fra en begravelse. Stor klem fra meg og alt godt videre i familien som har en mindre her paa jorden.
Postet 09-04-15 kl 20:36 av liefje liefje er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
Jeg har aldri møtt deg, men har tenkt mye på deg i det siste likevel, det er umulig å ikke bli berørt av det du skriver, og måten du skriver på. Enig med liefje- Det fineste og tristeste begravelsesbildet.
Postet 09-04-15 kl 20:40 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Det var ett nydelig og et grusomt bilde på en gang.
Grusomt fordi en liten gutt ikke skal dø, men allikevel gjør det.
Grusomt for foreldre og søsken som sitter igjen.
Og nydelig laget til, fin farge på kisten, vakkert. Og vondt. Og jeg har lyst til å holde rundt deg og klemme deg.
Postet 09-04-15 kl 20:44 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Så nydelig og så uendelig trist. Dere har vært så sterke og så flinke til å gjøre dette på en best mulig måte. Lille Vegard fikk virkelig en vakker og fargerik avskjed.
Postet 09-04-15 kl 20:45 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
nokon sin avatar
Så fargerikt og vakkert. Og så veldig, veldig trist.

Postet 09-04-15 kl 20:46 av nokon nokon er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar

Og så fint å høre om erfaring av begravelse uten kirke og den sermonien vi aller fleste er kjent med

Det høres ut som en fin men vind avskjed.
Postet 09-04-15 kl 20:48 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Så utrolig vakkert og vondt på samme tid! Har tenkt mye på dere og ønsker dere alt godt i tiden fremover. At sorgen litt etter litt slipper taket og de gode minnene får størst plass. Dere virker som en super gjeng som ser ut til å klare det meste sammen. Bruk alle som vil dere vel når alt nå stilner etterhvert. Stor klem.
Postet 09-04-15 kl 20:53 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Gåsehud her også, og for et veldig sterkt bilde, Inagh.
Postet 09-04-15 kl 20:55 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Jeg gjentar det de før har sagt:
Så vondt og vakkert!
Fly høyt, Vegard! Fly høyt!
Postet 09-04-15 kl 21:00 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar


Det høres ut som dere har gitt Vegard den beste avskjeden han kunne få. Så fantastisk at dere fant det lokalet, og den seremonilederen som kunne gi dere de rammene rundt avskjeden som dere ønsket.

Jeg må innrømme at jeg gråter litt bare av å lese om seremonien og av å tenke på det savnet dere må føle. Vegard var en gutt mange ble glad i. Selv vi på forumet har blitt glade i ham gjennom dine nydelige beskrivelser. Jeg er så glad for at vi har fått bli kjent med ham.
Postet 09-04-15 kl 21:19 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh. Så trist. Og for en fantastisk kiste! Og så nydelig og klokt du skriver.

Jeg hørte om begravelsen i dag fra noen jeg kjenner som var der, jeg prikker deg hvem. Verden er ikke så stor.
Postet 09-04-15 kl 21:22 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Dere slutter ikke å imponere meg. Og å røre meg. Jeg er sikker på at dere er godt rustet til reisen videre.
Postet 09-04-15 kl 21:26 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
mkj sin avatar
Takk for at du deler. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si. Dere er er så flotte og sterke, og for en fin avskjed Vegard fikk. Takk for at vi har fått tatt del i hans liv.
Postet 09-04-15 kl 21:29 av mkj mkj er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Så vondt, og vakkert. Vegard var heldig som fikk utdelt akkurat dere som familie.
Postet 09-04-15 kl 21:29 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg klarer ikke å formulere en eneste vettug setning, jeg bare gråter. Og smiler. Fine, fine dere.
Postet 09-04-15 kl 21:31 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Ruslebiffen sin avatar
Så ufattelig trist og så nydelig skrevet! Tårene triller. Tusen takk for at du deler.
Postet 09-04-15 kl 21:31 av Ruslebiffen Ruslebiffen er ikke aktiv
Gammel
Dere har gitt Vegard det beste hele livet hans (og etterpå).... Det er bra nok i massevis. Syntes dere virker som fantastiske folk, og nå fortjener dere det beste videre. Håper dere nyter livet i dype åndedrag når dette kommer litt på avstand, for det er så fortjent! :klemme:
Postet 09-04-15 kl 21:43 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
MegaMie sin avatar
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive. For en vakker sermoni det må ha vært.
Postet 09-04-15 kl 21:54 av MegaMie MegaMie er ikke aktiv
Gammel
Katinka sin avatar
Så fikk jeg være litt med dere, her, nå.
Sånt et nydelig og inderlig sterkt bilde.
Postet 09-04-15 kl 22:07 av Katinka Katinka er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Så fint og sterkt bilde, samtidig så uendelig trist.

Postet 09-04-15 kl 22:16 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
D'Arcy sin avatar
Kjære Inagh. Så utrolig vakker avskjed med en gutt du har beskrevet så nært at jeg føler jeg kjente han. Takk for at du har delt han med oss. Han har satt dype spor.

Stor klem til deg
Postet 09-04-15 kl 22:28 av D'Arcy D'Arcy er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Seremonien var så utrolig riktig, velorganisert, så god, sørgelig, tårevåt, varm og litt humrende ført fra din penn og deres tanker og verdier.

Det bildet er veldig sterkt og det var det i går også. Jeg er glad for at dagen ble akkurat slik dere ønsket, Inagh-vennen.
Postet 09-04-15 kl 22:47 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Postet 09-04-15 kl 23:16 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Stine-mor sin avatar
Postet 09-04-15 kl 23:21 av Stine-mor Stine-mor er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar


Omtrent sånn. Det er vondt, dette.
Postet 09-04-15 kl 23:28 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar
Så uendelig trist, men samtidig godt å lese om all kjærligheten.
Postet 09-04-15 kl 23:42 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
Nabojenta sin avatar
Jaggu valgte Vegard fra øverste hylle da han valgte sin familie. Han var heldig. Dere er de fineste menneskene jeg kjenner. Dere har så enormt store hjerter, varme armkroker og vidunderlig fargerike sinn.

Vegards dag ble perfekt. En virkelig nydelig dag med en vakker seremoni.
Postet 09-04-15 kl 23:49 av Nabojenta Nabojenta er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Det hørtes ut som en veldig fin avskjed. Og vond.
Postet 09-04-15 kl 23:51 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg skulle så gjerne ha vært der. Du er fantastisk, Inagh, og det høres ut som en fantastisk seremoni for vakre Vegard.
Postet 09-04-15 kl 23:55 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Det høyres ut for å ha vore ei fin feiring av livet til ein fantastisk gut. Varme tankar til deg og dine.
Postet 10-04-15 kl 00:11 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Så vakkert, så vondt, så mye kjærlighet. Fly høyt.
Postet 10-04-15 kl 00:57 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Postet 10-04-15 kl 09:27 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Du er strålende Inagh. Det er jo du som har fått oss til å bry oss om Vegard, og kanskje litt ekstra om alle andre som trenger en ekstra tanke.

Postet 10-04-15 kl 10:15 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 10-04-15 kl 10:20 av celebelen celebelen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no