Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger

Påskehøna

Gammel

Påskehøna er klar, er dere klare?

Postet 01-04-14 kl 09:56 av Påskehøna
Hei og takk for sist!

Det nærmer seg påske og FPs egen påskemoro, Påskehønas aktivitetsblogg.

Alle kan melde seg på, og man kan dele forslag til ting man kan lage, spise eller gjøre, ute eller inne, på fjellet eller i byen, med barn eller uten barn osv. Man kan fortelle gode påskehistorier, dele rørende påskeminner eller fin påskemusikk.

Meld dere på!

Palmelørdag 12.april
Palmesøndag 13. april
Palmemandag 14. april
...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 10 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

Takk for meg!

Postet 02-04-13 kl 10:29 av Påskehøna
Påskehøna pakker herved sammen egg, harer, shabby chicks, gul konditorfarge, karsefrø og klesklyper og sier takk for denne gang!

Det har vært en hyggelig og kreativ påske, alle bidragsytere skal ha hjertelig takk!

FP har sin egen limpistolinnsamling til inntekt for Redd Barna. Har du hatt glede av påskekalenderen oppfordrer vi til å donere en liten slant.

http://innsamling.reddbarna.no/barns...aspx?col=6-110

Klukk!...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 2 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013] 1.april. Ru

Postet 01-04-13 kl 08:55 av Påskehøna
Første april - husk for all del å lure så mange som mulig!

Denne fiffige påskevinterpyntet kan gjerne lages sammen med barna. Legg merke til hint og advarsler underveis, Ru har virkelig gjort sitt beste for å kartlegge eventuelle hindringer og uforutsette hendelser som kan oppstå ...

Ingredienser: Ballonger, bøtte, vann og konditorfarge (flytende, gjerne billigvarianter som attpåtil er utgått på dato). Konditorfargen kan muligens erstattes med vannmaling (godt utblandet...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 7 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013]31.mars. Pøbelsara

Postet 31-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Påskemorgen - we give you the royal chabby chicks

Inspirasjonen til den nye og banebrytende påskepynten her på pøbelpåskehytta kom fra flere hold. Etter julekalendersuksessen med champagneluciatoget, var det klart at vi måtte gjenta sjampiskorksuksessen - vi hadde dessuten en kakeboks full av korker etter mye feiring i året som gikk, og det var klart at de skulle brukes. Etter en interiørdiskusjon her på FP hvor en eller annen kalte den slitte og foraktede interiørstilen som har...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 20 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013]30.mars. 007

Postet 30-03-13 kl 09:00 av Påskehøna
Påske er for meg gule kyllinger og masse snop. Det er derfor på tide å finne frem limpistolen og lage litt påskepynt.

Du trenger:


Limpistol, saks, 2 gule kuler eller en sprudlekork som skal males gul, fjær, en tom fyrstikkeske, vannfarger/pensel/kopp med vann, snop og evt øyne eller en penn til å tegne øyne med.
...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 11 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013] 29. mars. Tallulah

Postet 29-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Drageegg og gærne kaniner

Påsken bør ikke slippe unna grøss med bare tvserier og bøker syns jeg. Vi må ta det inn i matveien også! Nå skal det sies at det ikke var helt meningen, men det ble nå engang sånn.

Drageegg:
Hardkokte egg
Vann
Salt
Eddik
Konditorfarge
Kaffekrus

Knakk egget forsiktig over det hele, og pass på at skallet ikke løsner helt, eller selve egget inni sprekker opp. Bland en klype salt, 1/2 teskje...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 17 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013]28.mars. Flubby

Postet 28-03-13 kl 09:00 av Påskehøna
Oppdatert 28-03-13 kl 11:00 av Påskehøna
When life gives you lemons....

Da lager man en skikkelig god sitronkrem som kan brukes til så mangt. Lemon curd, som det heter på dronningens engelsk, er så enkelt å lage:

Man trenger 150 g sukker, 3 egg, 1 dl sitronsaft (2-3 sitroner - husk å sile saften før bruk), 50 g smør og 1 ss revet sitronskall



Vask sitronene godt, og rasp...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 13 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013] 27. Mars. Java

Postet 27-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Jippi, ja! Dagen har kommet. Jeg håper alle har spart krefter til Camp-Java. (Småtripper, gjør strekkeøvelser og pustpeser litt ekstra i mikrofonen mens jeg sender dere et blendende smil.) ”Er dere klare”?

Inngangen til de hellige påskedagene markeres med litt ekstra høy aktivitet.

Her er ingrediensene
- minst tre personer (har dere rekruttert familiemedlemmer?)
- alle utstyrt med hver sin klesklype
- plastikkpose, avispapir og gaffa
- ski...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 9 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske2013] 26. mars. Harriet Vane

Postet 26-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Her kommer et påskekryss man kan pusle med, enten man er på jobb, på ferie eller til fjells. Det kan skrives ut eller løses online.

http://www.armoredpenguin.com/crossw...20843.226.html

Jeg anbefaler musikk til arbeidet. Den fineste og såreste påskesangen som finnes, nemlig Påske av Rudolf Nilsen

Og så skal man ha påskeegg fra Anthon Berg.
...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 38 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013] 25. mars. noen

Postet 25-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Rema 1000-påskestemning fra noen
For oss med et litt anstrengt forhold til matlaging/baking som best liker litt limpistolliming i forbifarten, må påskepynten fikses raskt og effektivt. Enklere enn dette blir det ikke.


Du trenger:
  • en bukett tulipaner – gjerne friske, nyinnkjøpte og flotte
  • en vase – Aaltovasen er som skapt for tulipaner
  • en gul duk – damask eller lin er jo flott
Av og til tar man det man har, og kanskje det er en gjeng tulipanhengehoder, en vase...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 19 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske 2013] 24. mars. Miss Norway

Postet 24-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Oppdatert 25-03-13 kl 21:04 av Påskehøna
Jo! Spis snø!

Ikke sant, vi har alle hørt det, og sikkert også sagt det: ”Ikke spis snø, da får du mark i magen!”

Hah. Epic fail! som min snartfjortis og åtteårsapekatten sier for tiden. Det er motbevist, og til og med formidlet til neste generasjon allerede.


Så nå i påsken, med nydelig nysnø i uberørt natur så feirer vi selvsagt dette, og slår i tillegg i hjel den neste lille ”myten” – jo, selvsagt unger, spis den gule snøen!

...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 11 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske2013] 23. mars. Palmen

Postet 23-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Min barndoms påskeferie var den ultimate påskeferien, og den jeg ønsker meg tilbake til. Vi var alltid på hytta; hytta til mormor uten vann og strøm, med masse snø og parafinlamper og ullpledd. Dagene brukte vi ute i snøen, og kos i solveggen var en appelsin med sukkerbit i.

Når du er på hytta uten strøm må du ha med alt av mat hjemmefra, og det må være mat som kan lagres. En nydelig påskegul klassiker som holder seg godt er Toscakake. Jeg liker denne oppskriften fra Tine:
...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 8 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske2013] 22. mars. Teofelia

Postet 22-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Rocky Road. Easter edition

I dag skal vi lage påskekonfekt. En mektig, "vann-i-munnen"- og "mannen-min-spiste-opp-halvparten-mens-jeg-var-på-butikken"-god konfekt. Nam!

Dette trenger du:

600 g sjokolade. Jeg synes det blir best med mørk sjokolade, men du kan også bruke melkesjokolade, eller en blanding. I denne omgangen brukte jeg 1/3 dronningsjokolade...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 52 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske2013] 21. mars. Zoë

Postet 21-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
I dag oppfordres alle til å finne fram forkle & kreativitet og slå til med en påskeosteiskake!

Basisen for denne oppskriften, er den desserten som i størst grad har begeistret gjestene mine gjennom en årrekke og nå har jeg for anledningen forvandlet den til en fargerik påskevariant av seg selv. Osteiskaken er i ordinær utgave hvit og serveres med bjørnebær (eller andre bær). Påskevarianten lages på denne måten:

Dette er ingrediensene:

...
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 12 Påskehøna er ikke aktiv
Gammel

[Påske2013] 20. Minerva

Postet 20-03-13 kl 08:00 av Påskehøna
Kylle Kylle, karrisild og karse.


Spirer karsen deres? Lurer du på hva du skal bruke den til? Her kommer et forslag.





Mine 16 første påskeferier tilbrakte jeg med KvikkLunsj og høyfjell. Så fulgte det noen år med litt reising. De 16 siste årene (knirk) har jeg påskeferiert i Danmark. Så her følger en dansk smak av påske....
Påskehøna sin avatar
Nybegynner
Postet under Uten kategori
Kommentarer 17 Påskehøna er ikke aktiv

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no