Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Freffe

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Freffe

Postet 24-08-18 kl 07:17 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 53  

Kommentarer

Gammel
Millen sin avatar
Først???
Postet 24-08-18 kl 08:46 av Millen Millen er aktiv nå
Gammel
Eia sin avatar
Morn, morn. Fredag, og matfestival i sikte!

Jeg har for en sjelden gangs skyld meldt meg på noe business-festival-minglegreier i ettermiddag, bare pga. maten.

Men først kaffe og jobb.
Postet 24-08-18 kl 08:51 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Morn! Det var de 7000 oppslagsordene, da.
Postet 24-08-18 kl 09:02 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
God morgen. :kvitre: :kvitre:

Jeg har vært på jobb i en time og viktige papirer som burde gått ut i går er snart på vei ut.

Nå venter et kurs, to timer med niarbeid før felles fredagsavslutning og så hjem og sofaen.

Det har vært en lang uke.
Postet 24-08-18 kl 09:04 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Jeg. Er. Så. Trøtt.
Postet 24-08-18 kl 09:14 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Hosteforkjøla, våken fra 0430-0620, klokka ringer 0630. Nå; stillestående bilkø.
Postet 24-08-18 kl 09:17 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Støøøl! Var ikke engang innenfor døra på treningssenteret i går, men en runde loppehenting gjør virkelig samme nytte. Særlig når man henter et monster av en furuseksjon, håper virkelig vi får solgt den igjen.
Postet 24-08-18 kl 09:20 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Vi fikk ikke avisa vår i dag, og jeg ble litt satt ut av hvor satt ut jeg ble. Hva skal jeg gjøre mens jeg drikker kaffen min da, lizzom? Jeg endte opp med å lese den nye ikea-katalogen.

Nå er jeg på jobb, og i ettermiddag skal jeg på fredagspils med gode kolleger. Det blir bra.

Og ikke minst er det bra at denne helgen er ganske så rolig. Vi skal bare rydde ut av boden i den gamle leiligheten vår. Neste helg eier vi nemlig bare en leilighet, og det vil økonomien vår sette stor pris på.
Postet 24-08-18 kl 09:23 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Det skjønner jeg godt, Tjorven! Det er få ting som får meg så morgengretten som uteblitt papiravis.

Matfestival i sikte her også, heldigvis ser det ut til at sola vinner over regnet.
Postet 24-08-18 kl 09:26 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Fredag! Guttas første skoleuke straks vel overstått, ingen anmerkninger eller forsentkomminger så langt.

Jeg har kaffe og prøver å anmode lille frøken «klarer selv» om et snev mer effektivitet i morgenstellet. Nekter man å stå opp tidlig må man være rask om morgenen, det er en av livets tyngste bører hun lærer seg nå.
Postet 24-08-18 kl 09:30 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Det beste med å være tilbake på jobb etter ferien er den gode fredagsfølelsen. Ingen rolig helg i sikte, vi skal kjøre mellomste til folkehøyskole i gokk. Hun gleder seg, jeg gruer meg.
Postet 24-08-18 kl 09:48 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
På plass her også, tok en buss seinere enn planlagt for å kose litt ekstra på femåringen i sofakroken. Nå blir det fint med helg, kjenner jeg! Men først jobb, mølleintervall og noen småærender. Dagens første oppdrag: prøve å finne ut ting jeg ikke kan om Power Point.
Postet 24-08-18 kl 10:03 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Jeg har fulgt førsteklassingene til skolen og skulle egentlig hatt hjemmekontor resten av dagen, men nå fikk jeg beskjed om at en kollega skal slutte så nå er jeg så trist at jeg ikke får gjort så mye før jeg har drukket opp kaffen min og sett litt ut i lufta.
Postet 24-08-18 kl 10:13 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Mornings. Unnet meg å sove litt lengre i dag pga senvakt på jobb og herlig konsert i regnet i går. Er trøtt, men har kapasitet til å sende varme tanker til Anda. Det er tross alt bedre å velge å legge seg litt for sent enn å være ufrivillig våken to timer før man skal stå opp.
Postet 24-08-18 kl 10:18 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Jeg er hjemme med barn med hjernerystelse. Det går helt greit med henne, bortsett fra at hun er gul og blå både her og der og føler seg svimmel og kvalm og alt som hører med. Hun sover heldigvis nå.

Jeg prøver å konsentrere meg om å jobbe, men kjenner at hjernen min heller ikke er helt med i dag. (Startet dagen med at Teomannen fikk telefon fra en fremmed dame som hadde observert Frøkna ta svalestup over sykkelstyret, og mente at vi nok burde komme og hente henne.)

Legen konstaterte lett til moderat hjernerystelse (takk og lov for hjelm!) og beordret en rolig helg. Så det var kroken på døren på den planlagte mor-og-datter-turen til Oslo i helgen.
Postet 24-08-18 kl 11:53 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg hadde bestemt meg for å trene før jobb, og så satt jeg og somlet over frokosten til det nesten ble for sent, men i siste liten tok jeg meg sammen og rakk en økt før dagens morgenmøte. Nå sitter jeg og jobber meg gjennom en lang arbeidsliste og fniser av fuglene som krangler om maten jeg har hengt ut på kontorvinduet.
Postet 24-08-18 kl 11:53 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Teo, nei, så dumt! Stakkars Frøkna, god bedring til henne. Hils henne så mye, jeg hadde gledet meg til å forhåpentligvis treffe dere i helgen.
Postet 24-08-18 kl 11:54 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Jeg også, Skilpadda. Skulle akkurat sende deg en melding om at det ikke ble.
Postet 24-08-18 kl 11:57 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Å nei, Teo! Så utrolig leit! Riktig god bedring til Frøkna.
Postet 24-08-18 kl 11:58 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Stakkars lille! Så bra at hun ukjente damen ringte, da!
Postet 24-08-18 kl 11:59 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Stakkars frøkna, Teo! God bedring, håper hun kommer seg kjapt.

Sol og regn om hverandre, kaos på jobb, men det er fredag og fine Eurosko sendte sms om at skoene de bestilte inn fra butikk i Horten er kommet.
Postet 24-08-18 kl 12:02 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så fælt Teo. God bedring til den skadede.
Postet 24-08-18 kl 12:07 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
God bedring til frøkna, Teo.
Hjelm er en nødvendighet ja. Eldste har knust to. Tør ikke tenke hva det kunne blitt hvis han hadde vært uten.
Postet 24-08-18 kl 12:54 av star star er aktiv nå
Gammel
Millen sin avatar
God bedring til Frøkna, Teo. Godt damen ringte.
Postet 24-08-18 kl 13:01 av Millen Millen er aktiv nå
Gammel
Matilda sin avatar
God bedring til frøkna, Teo! Så kjipt at det ikke blir noen tur.

Min fireåring kræsja i asfalten da han var ute på trehjulssykkel i går, i barnehagen. Der bruker de ikke hjelm... Han er visst ferdig med å kaste opp og virker piggere, vi har bytta på å vekke ham gjennom natta og alle er fornøyd med at han husker navnet sitt igjen - særlig fireåringen sjøl, som var rimelig tufs og fortvila i går kveld. Mulig pappaen er litt mindre fornøyd med å måtte utøve skjermforbud, men rapportene hjemmefra tyder på at det ikke går så verst. Ser ut som om vi skal ta det med ro i helga, i alle fall, det passer meg i grunnen bra.
Postet 24-08-18 kl 13:08 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Stakkars små hjernerystete - det er ikke mye greit altså.

Her er det litt feiring av 10-åringen i helgen, ellers rolig og greit. Litt rydding og sånn hører jo med, men det er så kjehehehehedelig.
Postet 24-08-18 kl 13:22 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Svalestup over sykkelstyret ... stakkars Frøkna og fireåringen til Matilda!

Jeg prøver å gjøre noe vettugt, samtidig som jeg leser om bråket i Bergensklinikkene. Det skjønner jeg ingenting av, for sånn jeg leser BT så innrømmer de jo at de ikke skriver pasientene ut når de dra og det er jo ikke lov?
Postet 24-08-18 kl 13:28 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Bråket i Bergensklinikkene gjør jo at noen og en hver lærer seg å sette mer pris på sitt eget arbeidsmiljø. Men har det ikke vært bråk rundt Lossius i årevis?

God bedring til hjernerystede store- og småbarn, og til foreldrene deres.
Postet 24-08-18 kl 13:57 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Nå kan jeg ingenting annet om den saken i Bergensklinikkene. Men sånn som jeg leser den, så har de tatt et valg som de mener er riktig for pasientene, altså at de ikke er formelt utskrevet, men har muligheten til å komme tilbake på eget initiativ dersom de ønsker det. Og så har de enten ikke visst, eller lukket øynene for, at dette hadde økonomiske følger.

Da jeg fødte på Storken i Bergen for over 17 år siden så husker jeg ta jeg ble sendt hjem med beskjed om at jeg ikke ble formelt utskrevet før det var gått 2-3 dager. Og at det betydde at dersom det skjedde noe, jeg var bekymret eller trengte hjelp, så trengte jeg ikke å gå via lege, men kunne komme rett til dem med det. For meg høres dette ut som noe av det samme.

Så lenge de ikke har hatt personlig økonomisk vinning av det, så synes jeg at suspensjon på dagen høres ut som en overreaksjon. At det heller er rutiner, opplæring og litt bevisstgjøring som er på sin plass her. Men, som sagt, jeg vet ikke noe mer enn det jeg har lest.
Postet 24-08-18 kl 13:59 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
God bedring til alle rystede syklister!

Selv kan jeg melde om en forsentkomming med påfølgende anmerkning dag 3.


Den ble strøket dag 5.
Postet 24-08-18 kl 14:04 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
God bedring til minstemann, Matilda!
Postet 24-08-18 kl 14:21 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
@Anda: var det juristmammaen som tok en telefon til skolen, eller har poden fått kontakt med sin indre advokat?
Postet 24-08-18 kl 15:05 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
@Tink og Blå; jeg vet bare det som står i mediene, altså. Men joda, det har vel vært vind i kastene rundt både Lossius og ikke minst Hope som NHH vel ikke savner det kvekk.

Man kan ikke ha pasienter i en seng (i systemet) når de ikke er der. Da må de enten skrives ut, eller om behandlingen ikke er fullført - settes i permisjon eller overføres til poliklinisk behandling. Dette gjør vi all mass nuh for tiden. Det er også noe med brukerstyrte senger i psykiatrien, men der er jeg på tynn is.
Men om de har hatt pasienter oppført som inneliggende, og rapportert det belegget til NPR og fått penger for det, så er det jo juks. Enkelt og greit. Kan godt hende det ikke er det som er poenget med dagens krangel, at det egentlig skulle handle om nedsabling av fagmiljø, men vips ble det en penge-diskusjon.

(Jeg lurer på om jeg skal leie ut meg selv og en kollega som konsulenter til Bergensklinikken. )
Postet 24-08-18 kl 15:26 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Hjertensfryd sin avatar
Helg. Fytti kor deilig det var i dag. Eg er ikkje heilt i stand til å jobbe 100% men har gjort det i to veker no. Blir minst ei veke til. Neste veke blir vel til og med meir enn 100% sidan eg skal ha leksehjelpen på skulen og.
Postet 24-08-18 kl 15:45 av Hjertensfryd Hjertensfryd er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Riktig god bedring til alle sykkelskadde.

Jeg skal ha stor fest i morgen. Omsider skal den runde dagen faktisk feires. Jeg har alt i hus nå, unntagen maten som kokken kommer med/lager i morgen, men det skal pyntes og ommøbleres og alt med seg.

Så nok en gang skyver jeg foran meg at ungen min flytter på søndag. Det orker jeg ikke tenke på ennå.
Postet 24-08-18 kl 16:13 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
@Teo: begge. Poden tar tak selv, og vi øver på når det er klokt å la ansvaret for urettferdighet ligge, og/eller argumentere saklig med balansert, uagitert kroppsspråk.

Fjorårets antall anmerkninger viser nemlig et klart forbedringspotensiale.
Postet 24-08-18 kl 16:36 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så kjipt at de er så opptatt av anmerkninger, Anda. Vi kjører et par uker uten der vi minner elevene på hvordan det nå skulle være igjen før vi begynner å notere.

Jeg er blant de lærerne som gir så få anmerkniner jeg bare kan. Det holder som regel å snakke med dem, de aller fleste elever skjønner jo hva som er lurt når man tar det opp med dem på en ordentlig måte.
Postet 24-08-18 kl 18:01 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Pamina
Postet 24-08-18 kl 18:46 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
God bedring til de hjernerystede.

Jeg har tatt helg og er straks på bussen hjem. Taco neste!
Postet 24-08-18 kl 18:47 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Anmerkninger er et oppskrytt virkemiddel. Jeg har sett noen merkelige anmerningsnotater i min tid i skolen. Den aller morsomste var det en gutt i en elektroklasse jeg hadde som frtalte meg om - kommentaren til ordensanmerkningen var "Mangler skriveredskap". Og historien var at han hadde sittet og skrevet under en prøve, og så gikk pennen hans tom for blekk.
Postet 24-08-18 kl 18:53 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Jeg har tidligere diskutert med skolen hva som er det pedagogiske formålet, ja. Det er fortsatt litt uklart for meg. Motiverende er det i hvert fall ikke.
Postet 24-08-18 kl 19:00 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Jeg tror det er SJUKT motiverende å få anmerkning for å komme for sent tre minutter selv om man sier i fra at bussen er forsinka. Og anmerkninger tre ganger for sen innlevering på samme prosjekt selv om man gjentatte ganger har bedt om hjelp.
Postet 24-08-18 kl 19:06 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Anmerkninger er kjipe, både å gi og få.
Postet 24-08-18 kl 19:07 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Jeg gir ekstremt sjelden anmerkninger. Kun hvis noen skulker, ikke gidder å gå inn når timen har begynt eller er frekk og slem mot andre.
Postet 24-08-18 kl 19:20 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Denne dag 3 var forsentkomming fordi bussen stod stuck høljregnet. Han hadde sendt mld til lærer.
Postet 24-08-18 kl 19:42 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Jeg gir også ekstremt sjelden anmerkninger, jeg synes ikke de har effekt på de elevene som jeg vil at de skal ha effekt på - samtidig som de har alt for stor effekt på de elevene som får en anmerkning hvert jubelår.

Når det er sagt, så har jeg ved flere anledninger angret på at jeg ikke har gitt noen/litt flere anmerkninger i løpet av et skoleår til elever som virkelig har fortjent det. Så sitter man der og skal sette halvårskarakter eller standpunkt i orden og atferd, og alle får G, og jeg kjenner helt inni margen at det faktisk er urettferdig. Orden og Atferd sier noe om man f.eks. har en hang til å komme for sent, en hang til å levere etter frist, en hang til å slenge med leppa, en hang til å se tv-serier i timene, og det er ikke riktig at alle elever fortjener G, selv om det ender opp sånn i praksis.

Og jeg mener at det er forskjell på "bussen var for sen". Noen elever tar buss på strekninger der bussen går hvert tiende minutt - og hvis den bussen er ofte for sen, så tar du bussen som går før. Noen bor på strekninger der bussen går en gang i timen, og kanskje sjeldnere, da har "bussen var for sen" litt større vekt.
Postet 24-08-18 kl 21:18 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Var vel ingen som skrev «ofte for sen». Bussen her går hvert kvarter, men om den plutselig ikke kommer, så blir man for sen selv om man egentlig har beregnet god nok tid.

Jeg gidder ikke krangle på anmerkninger, men irriterer meg over fjas.
Postet 24-08-18 kl 22:06 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Mitt innlegg var ikke rettet mot noen av dere i tråden, men mot de av elevene mine som stadig kommer for sent fordi bussen er for sen, samtidig som de bor på en strekning der bussen går hvert tidende minutt.

Alle, eller i alle fall mange, kan komme for sent av og til, jeg synes at man som lærer godt kan skille på uvaner og uhell, om det gir mening å si det sånn.
Postet 24-08-18 kl 22:46 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Jeg setter "anmerkning" på lærere som kommer for sent om dagen. Har man oppmøte kl. 8.15 for å ta i mot elevene skal man faktisk være klar i klasserommet kl. 8.15, ikke komme tuslende gjennom skolegården kl. 8.27. Foreløpig registrer jeg, snart blir det en samtale med de det gjelder. Men klage over elever som kommer for sent, det kan de... Dobbelt-
Postet 24-08-18 kl 23:04 av Blånn Blånn er aktiv nå
Gammel
Blånn sin avatar
Ellers er det ny håndballcup i helgen. For minstemann denne helgen også. Tap nå i kveld. Ny dag i morgen.
Postet 24-08-18 kl 23:04 av Blånn Blånn er aktiv nå
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no