Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Nabbe

Første dag av Ramadan

Rangér dette innlegget

Første dag av Ramadan

Postet 13-09-07 kl 15:42 av Nabbe
Oppdatert 15-09-07 kl 16:57 av Nabbe



Dag 1.
Faste fra 0528 til 1955.
Middag: Oksecurry med ris

I dag er det den 1. Ramadan, det herrens år 1428 etter Hijrah. Hijrah var det året Mohammed og hans følgesvenner reiste fra Mekka til Medina for å slippe unna forfølgelsen i Mekka. Da starter også "vår" tidsregning.

Ikke at jeg vet sånn til vanlig hvilket år det er, eller hvilken dato det er i Hijri-kalenderen, det gjør jeg ikke, men er det høytid, er det høytid.

Her ble hele huset vasket og ryddet i går, vi har pyntet litt, og jeg har allerede begynt å handle Eid-gaver til ungene.

Nå har jeg fastet siden klokken 0528 i morges, og jeg er suuuulten. Dritsulten faktisk. Middagen i dag blir da oksecurry, pakistansk framgangsmåte men med tamilske krydder, da jeg manglet en del pakistanske krydderier her. Litt fri fantasi.

Har ikke planlagt noe kakebaking enda, men det blir vel noe etterhvert, vil jeg tro. I morgen kanskje, dersom gubben rydder kjøkkenbenken i dag.

Fasten brytes jo uansett med tre dadler og ett glass melk først, før vi ber, og så spiser vi middag etterpå. Egentlig er jeg det min mann kaller "suppe-nazi", og MÅ ha suppe først etter bønnen, for å "åpne" magen, men jeg har bestemt meg for å være litt åpen for variasjoner i år.

Rett-i-koppen funker fint. Noen dager.

Nå lukter det kokt okse her, og selv det virker fristende akkurat nå, men det er nå fire timer igjen å faste.

Postet under Ramadan
Kommentarer 10 E-post blogginnlegg
Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
Interessant å lese. Du må følge opp. :nikker:
Postet 13-09-07 kl 16:51 av Pastill Pastill er ikke aktiv
Gammel
Nabbe sin avatar
Ja, jeg tenke prøve hver dag i hele Ramadan.

De kryss-postes også på den "ekte" bloggen min og.
Postet 13-09-07 kl 17:01 av Nabbe Nabbe er ikke aktiv
Gammel
Jeg som har seriøs migrene.. hadde jeg måttet faste om jeg var muslim?
Postet 13-09-07 kl 17:02 av Pastill Pastill er ikke aktiv
Gammel
Nabbe sin avatar
Ikke dersom du er avhengig av medisin. Man skal jo ikke presse kroppen til ting man ikke klarer.

Min mann har en kamerat med migrene. Han tar en dag av gangen. For de dagene han ikke klarer, tar han enten igjen, eller betaler for måltider til fattige for de dagene. Ca femtilappen er det vel, pr dag.
Postet 13-09-07 kl 17:04 av Nabbe Nabbe er ikke aktiv
Gammel
Jøss..merkelig opplegg da. "Du er syk, så du må betale" liksom? Eller det er kanskje litt frivillig?
Jeg kan ikke faste. Slipper foran operasjoner og alt og tar medisiner hver dag. Så da hade jeg nok sluppet. :jupp:
Fremmed dette her. Hehe.
Postet 13-09-07 kl 17:21 av Pastill Pastill er ikke aktiv
Gammel
Nabbe sin avatar
Poenget er at Ramadan ikke handler bare om å være sulten, og å pine seg selv. Ramadan handler om å hjelpe andre mennesker som ikke har det vi har, og det handler om ydmykhet.
Postet 13-09-07 kl 17:34 av Nabbe Nabbe er ikke aktiv
Gammel
Flaks at Ydmyk er mitt mellomnavn. :knegg:
Jeg skal følge med! :jupp:
Postet 13-09-07 kl 17:48 av Pastill Pastill er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Fasinerende.
Postet 13-09-07 kl 21:38 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Billeba sin avatar
For lenge lenge siden leste jeg noen innlegg du hadde skrevet, og ble veldig nysgjerrig. Har tenkt på det mange ganger siden, men er her inne veldig sjelden. Men hvilken blogg er den første jeg ser i dag? Spennende og lærerikt for meg. Tusen takk for at du deler!
Postet 07-10-07 kl 08:59 av Billeba Billeba er ikke aktiv
Gammel
Nabbe sin avatar
Værsågod, holdt jeg på å si...
Postet 07-10-07 kl 11:04 av Nabbe Nabbe er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Nabbe

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no