Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Salmer fra kjøkkenet

Trening uke 40

En domestisert nerds dølle hverdagsliv. Det mest spennende jeg driver med for tida er trening, så kommer vel til å skrive en del om det.
Rangér dette innlegget

Trening uke 40

Postet 11-10-10 kl 09:22 av Kjøkkenskriveren

Nok en litt avkortet uke pga. praktiske greier. Ble bare to løfteøkter:

2010-10-04: Markløft, 3/3/3+

Chins: 2, 1, 1, 2, 3.
Styrkevendinger: 3@72.5 kg, 3@77.5 kg, 3@82.5 kg, 3@87.5 kg.
Markløft: 3@137.5 kg, 3@157.5 kg, 9@177.5 kg -> 230 kg.
BBB-markløft: 5x10@115 kg.

Tid: 1:02.
Løftemusikk: Anthelion, Bloodshed Rebefallen. Taiwanese black metal.


(Kilde: youtube.com)


Prøver ut et nytt progresjonsskjema for chins, herfra: http://twentypullups.com/node/12 -- kanskje det funker, kanskje ikke. Fikk økt vekta på styrkeveningene en smule og tror faktisk det ble en ny 3RM der.

Hovedsettene med mark kjentes ganske bra; BBB-settene var essensielt kondisjonstrening for tjukkaser, igjen.


2010-10-07: Benkpress, 3/3/3+

Chins: 2, 2, 1, 2, 3 (90 sekunders pause)
Benkpress: 3@80 kg, 3@92.5 kg, 8@102.5 kg -> 130 kg.
Press over hodet: 3@50 kg, 3@55 kg, 7@62.5 kg.
BBB-benkpress: 5x10@62.5 kg.
Foroverbøyd stangroing: 5x10@80 kg.

Tid: 0:57.
Løftemusikk: Skyclad, The Silent Whales of Lunar Sea


(Kilde: youtube.com)


Grei økt! Samme vekt på toppsettet som i siste syklus, takket være avrunding til nærmeste 2.5 kg i regnearket, men fikk til to reps mer, definitivt ny rep-pers på denne vekta. Og klinket jaggu til med en liten rep-pers på 62.5 kg i press over hodet selv om det ikke var hovedøvelsen i dag. Tror det er i ferd med å skje bra ting med press-styrken min.

Eksperimenterte litt med grepsbredden på BBB-settene, prøvde både ekstra bredt, smalt og übersmalt grep i tillegg til vanlig. Av en eller annen grunn virker smalt (men ikke übersmalt) grep lettere enn vanlig grep! Lurer på om det betyr noe?


2010-10-10: Fikk omsider anledning til å begynne på 15:15-protokollen igjen, med takta økt til 8 press per intervall -- og holdt lett i 40 minutter igjen. Hmm. Betyr dette at jeg allerede nå bør begynne med 36:36-protokollen i stedet? Eller skal jeg prøve en runde med takt på 9 først?

Greia med disse kryptiske intervallprotokollene er at man skal jobbe på eller over grensa for anaerob ytelse i intervaller på enten 15 sekunder eller 36 sekunder (med like lange hvileperioder mellom hvert arbeidsintervall).

Dette oppnås med repetisjoner av enten kettlebell snatch:


(Kilde: youtube.com)


Eller "viking push press" (som jeg bruker i denne omgangen siden det er mindre teknisk krevende):


(Kilde: youtube.com)


På forhånd tester man hvor mange repetisjoner man greier på et minutt hvor man går absolutt all out, og så bruker man det til å regne ut hvor mange reps man skal ha per intervall. Og man skal ha akkurat like mange per intervall; faller man ut av takta er økta slutt. Målet er å holde i 40 minutter på det nïvået man holder på; greier man det er man, i følge den kloke boka, sannsynligvis klar for å skru opp bryteren et hakk.

Kommentarer totalt 2

Kommentarer

Gammel
Kjøkkenskriveren sin avatar
Har ellers oppdaget noe artig mens jeg snoket rundt på websidene til Norges Styrkeløftforbund:

- Hvis jeg planlegger fram mot å begynne å delta på stevner i 2012, kan jeg debutere i "yngre veteran"-klassen (der havner man nemlig fra og med 1. januar det året man fyller 40).

- Kvalifikasjonskravet for å delta i NM for noen i "min" vektklasse er 545 kg totalt for åpen klasse, men bare 460 kg for veteran, så vidt jeg kan se.

- Allerede nå har jeg en treningstotal på såvidt over 500 kg.

- I år var det en yngre veteran-deltaker i NM i min vektklasse, og han røk ut siden han ikke helt hadde dagen og bomma tre ganger på markløft. (Det var til gjengjeld Roy Holte som er en av de sterkeste karene som noensinne har pustet norsk luft.) Så da hadde det holdt å få til tre godkjente løft med hvilken vekt som helst for å vinne gullmedalje.

- Det er generelt ikke så veldig mange aktive løftere i de høyere vekt/alder-klassene. Så langt for 2010 er det fem stykker i "min" yngre veteran-klasse som har noe offisielt stevneresultat. Og fire av dem ligger riktignok et godt stykke over mitt nivå, men han på femteplassen står der med 515 kg sammenlagt.

Legger man sammen disse faktorene kan det kanskje se ut som jeg har en litt mer konkret målsetning med treninga i årene framover....
Postet 12-10-10 kl 22:29 av Kjøkkenskriveren Kjøkkenskriveren er ikke aktiv
Oppdatert 12-10-10 kl 22:35 av Kjøkkenskriveren
Gammel
torsk sin avatar
Hehe, kult! NM-gull hadde jo vært en fin markering av å bikke 40.

Jeg har falt så innmari av styrketreningen etter sommeren, kom liksom aldri skikkelig i gang igjen, og sliter nå med å finne en logistikk som går opp. Det blir liksom bare chins og pushups i heimen, kjenner beinstyrken vitre bort. :skal skjerpe seg snart:
Postet 12-10-10 kl 22:37 av torsk torsk er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kjøkkenskriveren

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no