Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 18



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 18

Postet 18-12-16 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
9. årgang

18

[1 Taien] [2 Albertine] [3 Adrienne] [4 Najade] [5 Prima] [6 Nenne]
[7 Che] [8 Tallulah] [9 Tjorven] [10 Java] [11 Skilpadda] [12 Miley]
[13 Hjertensfryd] [14 pøbelsara] [15 Ru] [16 noen] [17 LilleLeo] 18 Nextlife
[19 Tangerine] [20 Teofelia] [21 Lorien] [22 Toffskij] [23 007] [24 Tåtti]

Tradisjonsbæring

Da jeg var liten Nextlife skjedde julefeiring alltid etter fastlagte mønstre og tradisjoner, og disse var i hovedsak styrt etter Matriarken i familien, min farmor.
Hun elsket å ha familien rundt seg i julen, og dersom det ikke foregikk som hun mente det burde gjøre fikk man alltid kjenne på hennes sårede følelser.
Lille julaften samlet hun sine svigerinner og svogre, hun serverte alltid Janssons fristelse, og selvfølgelig hadde farfar skrellet alle potetene.
Nissevinduet stod på samme måte i 30 år (og står søren meg på samme måte ennå ettersom mine foreldre har overtatt både hus og julepynt etter at de gamle døde).
Julaften formiddag, etter kirkegårdsbesøk måtte alle (sånn ca 40 personer) i familien innom der, til gløgg og spekemat, og ingen unnskyldning var god nok for å ikke komme.
Jeg har aldri spurt min mor, men er ganske sikker på at hun nok ofret mye av egne ønsker og behov for å please min farmor, altså hennes svigermor.
Min far er lik sin mor.
Helst vil han samle alle sine barn, barnebarn og oldebarn i julehøytiden, og dersom det ikke går far man en følelse av at han ikke har det helt greit, og får litt dårlig samvittighet.

Da mine barn var små strevde jeg hardt med å møte alle krav og forventninger fra min familie, min manns familie, og min datters far sin familie, og endte opp med å ha dårlig samvittighet overfor noen, hele tiden.

De sener år har jeg blitt flinkere til å ta jule som den kommer, og å prøve å nyte høytiden og forberedelsene til den.
Jeg har vært kjempetydelig til mine to barn at det blir jul uansett, og at det er enhver sitt ansvar å ordne seg en jul som er hyggelig.
Ingen skal sitte med dårlig samvittighet. Man trenger ikke å ha fastlagte tradisjoner og steder å sette nissene på, og det å bryte fastlagte, forventede tradisjoner kan være en positiv ting.

Dette året hadde vi en plan,men på grunn av hendelser utenfor min kontroll og langt ute i en utvidet familie aner jeg faktisk ikke hvor vi er om en uke, og hvem som er der, eller hva som skal spises.
Og jeg kjenner at det er helt greit.
Jeg har greid å bryte et noe destruktivt mønster med forventninger til andre, med samvittighetskvaler og guilttripping, og har lyktes i å overføre dette til mine døtre.
Det føles godt, og jeg kjenner at jeg gleder meg skikkelig til en jul jeg ikke aner hvordan skal feires.

Jeg ønsker alle dere flotte mennesker på FP en riktig god, og selvstyrt jul.
La oss alle ta ansvar for egen jul og eget velbefinnende, og ikke la oss styre av dårlig samvittighet.

Kommentarer totalt 15

Kommentarer

Gammel
Mex sin avatar
Postet 18-12-16 kl 08:58 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk, jeg kunne ikke vært mer enig.
Postet 18-12-16 kl 09:04 av Dali Dali er aktiv nå
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Takk for fin og ettertenksom luke. En riktig god jul til deg og dine .
Postet 18-12-16 kl 11:00 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar


Kloke ord.
Postet 18-12-16 kl 11:09 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Ja til selvstyrt jul! Svært aktuelt for meg i år og.
Postet 18-12-16 kl 11:29 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Albertine sin avatar


Jeg har slått opp med foreldrene mine og skal for første gang i mitt liv få feire jul akkurat sånn som jeg og familien min vil. Det er så deilig!
Postet 18-12-16 kl 11:31 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Selvstyrt er det beste.
Postet 18-12-16 kl 11:53 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Nemlig, Nextlife! Jeg håper alle hører på deg, du er en av de aller klokeste jeg kjenner. Det er trist når folk styrer og stresser og er helt utslitt når de egentlig skal kose seg. Gi litt beng i hva andre forventer og ta en runde med egne forventninger også, tenker jeg er lurt.

God jul til deg og dine!
Postet 18-12-16 kl 12:11 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Fin, tankevekkende luke.
Postet 18-12-16 kl 12:38 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Åh, denne trong eg i dag når eg skal sende Ubehagelig Melding til mamma om at ho må finne på noko sjølv på nyttårsaften....
Postet 18-12-16 kl 14:26 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så lenge alle involverte er enige i at tradisjonene er fine og slik vi vil ha dem, alle sammen, er tradisjoner rett og slett deilig! Men blir det krav og mas og "guilt tripping" over en lav sko må man rydde opp. Takk for påminnelsen og riktig god jul til deg og dine. Enten den blir sånn eller slik.
Postet 18-12-16 kl 14:26 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Kloke ord nå under en uke til julaften.
Postet 18-12-16 kl 14:47 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Å, for en herlig luke. Her har vi mange tradisjoner, men det er fordi de er hyggelige og fordi alle involverte vil at det skal være slik. Det kunne falle meg inn å gå på akkord med meg selv år etter år bare for å tilfredsstille andres behov for stabilitet. Gi og ta burde være enkelt, men det er tydeligvis ikke det for mange.
Postet 18-12-16 kl 16:36 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Så herlig!
Postet 18-12-16 kl 21:13 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Nextlife sin avatar
Takk for at dere leste, det var fint å se at dette var en luketekst som traff flere.
Til alle de som strever, som har satt grenser og som jobber med saken; Keep up the good work. :hjerte:
Postet 19-12-16 kl 08:29 av Nextlife Nextlife er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no