Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 6



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 6

Postet 06-12-22 kl 08:40 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 15. årgang -

6


[1 Primrose] [2 Oslo78] [3 Teofelia] [4 Blånn] [5 ingling] [6 celebelen]
[7 Heilo] [8 Tallulah] [9 Luftslottet] [10 Maverick] [11 tink] [12 Stompa]
[13 Blå] [14 Tjorven] [15 star] [16 Albertine] [17 Dali] [18 Toffskij] [19 Mex]
[20 Syrinx] [21 Pøblis] [22 Nenne] [23 Timar] [24 Skilpadda]


Når en pepperkakebaker baker pepperbakekaker…

Pepperkaker har alltid hørt jula til for meg. Helst med mye pynt, og aller helst skal det være et hus også. I familien min er det få kunstneriske sjeler, så jeg er vokst opp med det klassiske huset basert på enklest mulig deler med utgangspunkt i et A4-ark. Mangelen på arkitektonisk inspirasjon har blitt mer enn veid opp av mengden pynt, kan man si.

Mann og barn har vist seg å være hakket mer ambisiøse, og mannen er betraktelig mer tålmodig enn meg når det gjelder montering. Det skal også sies at han en gang i tiden vurderte både arkitektur og konditorfaget, før han endte med noe helt annet. Dermed har vi avansert, og vært innom en del ulike byggverk de siste årene. Man kan faktisk få kjøpt pepperkakeformer til å lage Mummihuset, det ble det første alternative prosjektet.

Etter hvert som Ville begynte å ha meninger, ble det først Onkel Skrues pengebinge. Den firkantede boksen er jo grei nok, men kuppelen krevde litt tenking. Vi endte med å steke den over en halvkule av aluminiumsfolie. (Jeg mener å huske at vi lage to-tre stykker, det er alltid lurt med noen reservedeler).



Sukkertøy fungerer fint som vinduer, så lenge de ikke har fyll. Bringebærsukkertøy er blant favorittene hos oss.

Siden interessen var så stor, kjøpte vi en egen pepperkakebok. Det førte til et par år med transportinspirerte kreasjoner:





Et solid lag bomull som snø på bakken er perfekt til kamuflasje av ujevne kanter og ekstra støttebiter.

I fjor gikk vi enda et hakk videre. Mulig det var litt påvirket av at jeg hadde startet i ny jobb, og tilbrakte mye tid med arkitekter. Det kan også ha sammenheng med en viss pandemi og mer tid hjemme på kveldene. Resultatet ble i hvert fall Operaen i Oslo, med en noe fri tolkning av statuen av Kirsten Flagstad. (Jeg håper hun ikke spinner i grava over framstillingen). Godt at Snøhetta gikk for mange rette flater!



Som en bonus har jeg fått vise fram et ekte arkitektlaget pepperkakehus. Jeg regner med at dere kjenner igjen inspirasjonen?



Vi er ikke en familie som er tidlig ute med hverken planlegging eller gjennomføring, til tross for gode intensjoner hvert år. Jeg aner dermed ikke hva vi kommer til å lage i år, hvis det blir pepperkakehus. Det har også hendt at mannen og jeg har stått lille julaften og montert hus, med mer eller mindre fare for å ødelegge hele julestemningen. Men vi har alltid kommet i mål, og vi er fortsatt gift. Moralen får være at alt kan kamufleres!

(Vis gjerne fram et pepperkakehus eller tre, du også. All inspirasjon er velkommen!)

Kommentarer totalt 32

Kommentarer

Gammel
Tangerine sin avatar
Wow, skikkelig imponerende! Vi har det kjøpte huset som vanlig ...
Postet 06-12-22 kl 08:45 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Åh, fantastisk! Og så Y-blokka, da.
Postet 06-12-22 kl 08:47 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Herlig luke, og herlige hus! (Og nå må jeg visst skynde meg å skrive noe til i morgen... )
Postet 06-12-22 kl 08:52 av Heilo Heilo er aktiv nå
Gammel
Blondie sin avatar
Herlighet, så gøy! Jeg er dødsimponert.
Postet 06-12-22 kl 08:56 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Veldig imponert.



Takk for titten.
Postet 06-12-22 kl 09:05 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Welcome aliens!

Jeg er veldig imponert, dette slår min serieproduksjon av husbanken-pepperkakehus ned i støvlene (rekorden min er syv hus på en ettermiddag).
Postet 06-12-22 kl 09:15 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Wow, jeg er så imponert!
Postet 06-12-22 kl 09:22 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Tyfer forbudt!
Postet 06-12-22 kl 09:23 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Y-blokka! Så fantastiske hus. Jeg tenker alltid at jeg skal bli en skikkelig flink pepperkakebaker og lage de mest fantastiske kreasjoner, men jeg har ikke tålmodighet.
Postet 06-12-22 kl 09:28 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Tok du hvilken historie det er fra, Maverick?

Jeg har visst vært skyldig i en historieforfalskning, en nærmere titt i bildemappene avslørte av operaen var fra 2020. I fjor lagde vi en kopi av en blokk i nabolaget.
Postet 06-12-22 kl 09:37 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar


Jeg har en datter med arkitektambisjoner, men hun strekker seg visst ikke fullt så langt som dere. Dette var skikkelig imponerende!
Postet 06-12-22 kl 09:48 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Veldig kule pepperkakebyggverk!
Postet 06-12-22 kl 09:59 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så kult!!
Vi holder oss bare til det tradisjonelle huset som man får kjøpt med ferdige deler i enhver matvarebutikk.

Postet 06-12-22 kl 10:02 av Mex Mex er ikke aktiv
Oppdatert 06-12-22 kl 10:12 av Mex
Gammel
Elise sin avatar
Vi bygde pepperkakehus etter ekte hustegninger en gang, det var veldig gøy.

I gårsdagens episode av 24-stjerners julekalender skulle de bygge stortinget. Høyst variable resultater, men de fikk ikke så god tid.
Postet 06-12-22 kl 10:11 av Elise Elise er aktiv nå
Gammel
Polyanna sin avatar
Dæven!


Min ambisjon er å administrere pynting av resultatene av Adriennes MEGET IMPONERENDE Lean Production serieproduksjon av husbanken-pepperkakehus.
Postet 06-12-22 kl 10:29 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Steike kult!!!
Postet 06-12-22 kl 10:38 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Nenne sin avatar
Jeg er skikkelig imponert! For en kul luke!
Postet 06-12-22 kl 10:57 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Wow!
Så kult.
Postet 06-12-22 kl 11:07 av star star er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For noen fantastiske peppekakekreasjoner! :wow:
Postet 06-12-22 kl 11:12 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så utrolig flott og morsomme byggverk! Imponert!
Postet 06-12-22 kl 11:26 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Håddu, kor kult! Imponerande kreasjonar som også har ein god snert av humor. Det likar eg ekstra god.

Eg lagar fire små hus og så pyntar alle i familien kvart sitt. Det blir eit koseleg lite juletun.
Postet 06-12-22 kl 12:04 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Mex sin avatar
Sitat:
Eg lagar fire små hus og så pyntar alle i familien kvart sitt. Det blir eit koseleg lite juletun.
This quote is worth nothing without picture
Postet 06-12-22 kl 12:17 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Imponerende!
Postet 06-12-22 kl 12:22 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Årets er ikkje oppe og eg hadde kun film av fjorårets. Men her er det.

https://youtube.com/shorts/FBvppS_Szr0?feature=share

(Beklager at eg har gløymd å slå av lyd på filmen, så det er litt sånn husstøy der. Får tenkje at det var flaks at eg ikkje song eller prata med meg sjølv i det minste.)
Postet 06-12-22 kl 12:37 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Oppdatert 06-12-22 kl 12:50 av Syrinx
Gammel
celebelen sin avatar
De var flotte, Syrinx! Og så koselig satt opp
Postet 06-12-22 kl 13:17 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så utrolig flotte, Syrinx!! Og kjempekoselig dekorasjon rundt da!
Postet 06-12-22 kl 13:58 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så kule pepperkakehus.

Jeg har ett år laget huset fra snøfall. Men stort sett er det husbankhus. Noen ganger med ferdige moduler, men som oftest fra det som kan trykkes ut fra form. Innimellom er det et barn som vil ha en borg eller et Tobias-tårn i tillegg, men nå har T-gutten blitt stor og ikke så interessert...
Postet 06-12-22 kl 14:33 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Wow, så kult! Jeg vet om en annen pepperkakehusbaker her på forumet som tar helt av hvert år, håper hun stikker innom med bilder av sine.

Operaen var fantastisk og de andre også- og Y-blokka, selv om den ikke er din.

jeg har ikke laget pepperkakehus på mange år, interessen her i huset er litt laber og inspirasjonen til de andre, forsvinner lenge før vi er ferdige.

Men dere, ass!
Postet 06-12-22 kl 14:57 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Eg måtte inn og sjå på operaen ein gong til. Knallbra!!
Postet 06-12-22 kl 16:42 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
ingling sin avatar
Så kule! Vi er på sånne byggesett, så lite å vise frem. Men dere er superflinke!
Postet 06-12-22 kl 18:57 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Elsker både Y-blokka og Flagstad!
Postet 06-12-22 kl 21:51 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
... og der så jeg tunet til Syrinx - nye så utrolig herlig.
Postet 06-12-22 kl 23:13 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no