Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 16



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 16

Postet 16-12-14 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

16

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko]
16 Che [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Det er slemt av meg å komme med DENNE sangen – jeg blir helt stresset av sangen – og tenker at det kanskje er en del av oss som føler det sånn. Siste uke før det er jul.

I følge posten er i dag siste mulighet for å få sendt gaver med posten slik at de kommer frem til 24. desember. Det er skarve åtte dager igjen til jul – og de fleste av oss har kanskje fått en god del av gavene i boks?


Jeg bidrar med den politisk ukorrekte luken i år. Luken om gaver.

Hvorfor gir vi hverandre julegaver, egentlig? Er det en tradisjon som er kommet til oss fra de hellige tre konger? Er det Baltasar, Kasper og Melkior vi skal takke (eller forbanne) for denne tradisjonen - mens vi enten - med et smil om munnen pakker inn hver gave i matchende papir med omsorg og omtanke i hver krussedull på gavebåndet – eller som vi halvdesperat pakker inn i slike ferdige esker som vi har fått utdelt fra butikken – som egentlig bare lyser av ”jeg er kjøpt på HM”?

Selvfølgelig er det ikke det. Da kristendommen kom til landet, ble det nok brukt som et bilde på gavetradisjonen , men tradisjonen med å gi gaver er eldre enn som så. Julegavene var opprinnelig gaver som ble uvekslet mellom høy og lav i samfunnet. I Norden ser vi at allerede på 1000-tallet fikk Eirik Jarls hoff julegaver. De fikk dog julegavene på åttende dag jul. – Som raske hoder kan jo se at dette vil være på nyttårsaften.

I middelalderen var det særlig tjenestefolk som fikk nyttårsgaver. Det var faktisk først på midten 1800-tallet at gaver til jul ble vanlig. Da var det barna som fikk gaver. I starten var det stort sett klær – og kanskje godterier og kaker som var normen – før det av markedskrefter ble foreslått at leker kunne være en god idé som julegaver for barn.

Selv har jeg fått mange særdeles flotte gaver – og selvfølgelig en del som ikke er like flotte. Jeg husker det året jeg var 11 år og fikk Timmy – undulaten min. (Som til slutt ble tatt av dage av Marvin, katten vår – men da var Timmy en gammel fugl altså, Jeg hadde flyttet hjemmefra, så jeg vil anta at han var 8 år) Jeg husker også det året jeg fikk både ski og spark. Disse skiene var 120 cm og jeg hadde de sikkert frem til jeg var 11 år – altså lenge.

Jeg hadde en kjæreste som kjøpte to stygge pyntehunder med pålimt hatt til meg. De skulle symbolisere oss to – og jeg kjente så smått mismotet komme – om DE skulle symbolisere oss? Det ble ikke meg og han altså – ikke at hundene kan få skylden for akkurat det.

Av mannen fikk jeg løkhakker et år. Det står fortsatt for meg som en svært romantisk gave. Jeg reagerer veldig på løk og er druknet i tårer mens jeg skjærer. – Han kjøpte derfor løkhakker for at jeg ikke skulle gråte så mye. – Billig, men svært romantisk gave. Det er ikke prisen som teller.

Selv var jeg stor på å gi gavekort i julegave mens jeg studerte. Min bror og kona fikk gavekort på barnepass. (ti klipp – helgepass krevde et klipp pr døgn), min mor kunne få vask av leilighet og lignende. Mannen fikk også gavekort den første jula vi var blitt sammen. Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte da jeg laget det – for i blant ”sy kjøkkengardiner”, ”lage middag” og lignende, var det opptil flere klipp med ”valgfri tjenester” – Jeg hadde virkelig ikke en seksuell tanke i hodet da jeg lagde kortet – men hva svigermor tenkte da hun så det, vites ei. Jeg fikk en sort og veldig sexy blondetruse til henne i julegave året etter, så hun tenkte nok sitt

For å rette opp dette litt upolitiske inntrykket med gavefokus, skal dere selvfølgelig få tips om gaver som ikke handler om å få – men om å gi:


God jul! – Vi er snart i mål!

Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
Røverdatter sin avatar
Så koselig å lese om gaveminnene dine.

Det er vel ikke til å komme fra, at selv som voksen, så er gavene et av høydepunktene ved jula. Jeg elsker gaver - både å gi og få - og gleder meg stort til julaften når tiden er inne.
Postet 16-12-14 kl 08:37 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Så fin luke! Du skriver så morsomt! Løkhakker hørtes vanvittig romantisk ut, ja. Og "valgfrie tjenester", høh, høh!
Postet 16-12-14 kl 09:12 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fine og morsomme gaveminner, takk for fin luke!!

Passet særlig bra i dag, da jeg brått ble minnet på at gavene som foreldrene mine skulle ha med seg hjem når de reiser i dag, fortsatt lå uinnpakket i posene sine, i det jeg skulle gå ut av døren for å dra på jobb. Jaggu bra at vi har fått flere togavganger, og takk for butikkenes gaveposer!
Postet 16-12-14 kl 09:21 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
God jul, Che!
Postet 16-12-14 kl 09:28 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Nå lo jeg godt av svigermor og hennes alle mulige tolkninger av "valgfrie tjenester".
Postet 16-12-14 kl 09:32 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Jaja, julegaver kan være så mangt. Jeg gleder meg også vilt til gavene til jul, både til meg og til ungene. Og faktisk til å høre/se om de andre blir glad for hva jeg har klart å skrape sammen av mer eller mindre tilfeldig gjennomtenkte saker.

Det toppet seg litt da jeg tidlig i 20-årene fikk en sånn trebutt til å sette rømmebegeret i fra pappa (hadde det enda vært fra tante eller mormor). Etter det har vi lært en lekse om ønskelister, og han har virkelig blitt en super julegavekjøper til både barn og barnebarn.
Postet 16-12-14 kl 10:18 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
"Valgfrie tjenester"

Jeg husker mannens første jul sammen med meg og min familie. Da gjorde broren hans, og moren hans det de kunne for å gjøre han flau. Så han satt da å pakket opp en diiiger (XXXXL) hvit bokser med "Tine meierier" trykk på, samt et strikket penisfutural (er det det det heter forresten..?)..
Postet 16-12-14 kl 10:37 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Jeg hadde nok også humret godt som svigermor :tenker fort koffert:.

Jeg får veldig få gaver så for meg er ikke gavene det store lenger skal jeg innrømme, men det er veldig stas for ungene.

Noen gaver husker jeg bedre enn andre og det er fine minner å ta med seg.
Postet 16-12-14 kl 11:51 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Tusen takk for årets beste julegavetips! :lager gavekort:
Postet 16-12-14 kl 15:58 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Artig med gave-trivia. Og jeg blir sånn småflau på dine vegne av de valgfrie tjenestene.
Postet 17-12-14 kl 19:30 av Divine Divine er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no