Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 20

Postet 20-12-18 kl 07:04 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

20

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


Hei, dagen kom like brått på som julekvelden på kjerringa. Innlegget nedenfor ble det jeg rakk. Der er et bilde, skal jeg sende det på e-posten?

Dagens luke er til minne om de vi mistet i året som har gått. Familien min har mistet to kjære onkler i år. Den ene av alderdom og kreft, den andre av ALS.
Min onkel, den alltid blide og optimistiske fargeklatten i familien, vokste opp som homofil på landsbygda på 50-tallet. Man kan bare ane hvor vanskelig det må ha vært. Først i begravelsen fikk mange av oss høre mer om hans likevel gode liv. Min onkel var den første mannlige eleven på Husstellærerskolen. «Hans ankomst på Stabekk skapte brudulje. Det var nemlig boplikt på internatet. Som jo var fullt av unge piker. De visste ikke hvordan de skulle håndtere meg. Du vet, det verste som kunne skje, var jo om noen skulle bli gravide! Sier <onkel Dali>» (66) i dag pensjonist. (…) «Dagens foreldre er klønete på kjøkkenet, mange kan verken vispe hvit saus eller koke surkål, sånn en enkel sak, sukker <onkel Dali> (www.budstikka.no)

Onkel fikk aldri egne barn, men han levde lykkelig sammen med sin partner til døden skilte dem ad, da hans partner døde for noen år siden. Han elsket likevel å lære oss onkelbarn om kjøkkenets hemmeligheter. Vi har gjennom årene lært mye av han, lærdom som både kommer fra hans mor, men også som han har lært gjennom mange års arbeid i mattidskrifter/forlag. Min farmor var så stolt av han, og spesielt at han brukte mange av hennes oppskrifter i sitt arbeide. Også da denne boken ble utgitt:



En annen ting vi har lært av han er å glede oss over nuet, og sette pris på de små ting. Like etter at hans partner døde, fikk min onkel diagnosen ALS. Likevel var han ukuelig optimist helt til det siste. Han ønsket minimalt med hjelp, ville klare seg selv. Når han likevel måtte ta imot hjelp, var han uendelig takknemlig, og skrøt av alle rundt seg. Han var alltid oppmerksom mot de rundt seg, og fikk folk til å føle seg vel i hans nærvær.

I begravelsen til min onkel var alle blomster i fantastiske farger. Min onkel selv ble gravlagt i en av sine favorittskjorter, som selvfølgelig var oransje.



Min onkel donerte penger til formål om mer kunnskap om denne grufulle sykdommen. I min luke ønsker jeg å oppfordre til å støtte opp under dette formålet sammen med meg, ved å vippse et beløp til 10282 ALS Norge. https://www.alsnorge.no/bidra/

Uansett om dere velger å støtte forskningen eller ei, får dere til slutt et par av onkels favorittoppskrifter:

Sveler:
https://www.nrk.no/mat/1.6121561

Retter med lam:
https://www.hemtrevligt.se/icakurire...pa-frammarsch/

Havrerutor:
1,5 dl strøsocker
4,5 dl havregryn
125 g smeltet margarin
1,5 msk vispgrâdde
1 msk ljus sirap

Blanda alle ingredienserna i en skål Bred ut massan på en smord plåt ca 25x40 cm. Grâdda ca 12 min mitt i ugnen i 200 grader. Låt svalna lite och skâr i rutor. Går bra att frysa.

En av vår families favorittjulesanger får dere også med, sunget av en av mine «heimfylkinger» Sigrid Moldestad:



Denne sangen har blitt spilt inn i NRK Supers julemorgen, med Heidi Marie Vestrheim. Den varianten finner jeg ikke, uansett hvor mye jeg søker og googler. Hvis noen av dere har tips til hvordan jeg kan få høre denne versjonen igjen blir jeg glad.

Innlegget avsluttes med en oppfordring: Bruk farger – le mye – ta alt med godt humør!

Og en lykkeønskning som min onkel avsluttet alle treff med: Stå deg godt!

God jul!

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for fin luke! Det er så fint å ha hatt slike mennesker i livet ditt, som virkelig setter spor. Jeg lover å (fortsette) å ta fargeoppfordringen!
Postet 20-12-18 kl 08:17 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Takk for at du deler. Din onkel høres ut som en fantastisk mann.
Postet 20-12-18 kl 08:36 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Takk, det var en fin luke.
Postet 20-12-18 kl 08:39 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Takk!

Stå deg godt - den var fin!
Postet 20-12-18 kl 09:21 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For noen fine minner og en fargerik og fin onkel!

Takk for fin luke!
Postet 20-12-18 kl 09:25 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 20-12-18 kl 09:55 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for fin luke.

Jeg er helt enig med din onkel, det må være farge i tilværelsen.
Postet 20-12-18 kl 10:03 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
De havrerutene er jo til og med glutenfrie!

Takk for en fin luke
Postet 20-12-18 kl 10:07 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fint, nydelige minner og så herlig beskrevet!
Postet 20-12-18 kl 10:33 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Så nydelig luke! Takk
Postet 20-12-18 kl 10:43 av Timar Timar er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Nydelig luke.
Postet 20-12-18 kl 10:56 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Takk for fin luke! Høres ut som en super onkel!
Postet 20-12-18 kl 12:25 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Herlig luke! Han høres ut som en god onkel.

ALS ja, synes det blir mer og mer av den sykdommen, min samboer har et søskenbarn med den diagnosen, med barn i tenårene, veldig tøft for det ene barnet, hun er veldig syk nå. Håper de finner ut av årsaker og behandling snart.
Postet 20-12-18 kl 15:07 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Blå sin avatar
Postet 20-12-18 kl 15:08 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Postet 20-12-18 kl 17:44 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Så herlig han høres ut! (Men hvorfor laget han svensk kokebok?)

Jeg stemmer i, både på å bruke mer farger og å støtte ALS-forskning. Jeg har jobbet i et firma som hadde et gammelt legemiddel som den gang var alt som fantes, og det er virkelig ikke nok. Jeg håper inderlig det kommer en mab (immunterapi) som virker her også.
Postet 20-12-18 kl 19:06 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Min onkel fant nok flere likesinnede i Stockholm enn på bygda i vest, så han jobbet der og pendlet til Oslo. Vi syns dialekten hans var temmelig spesiell, vi som knapt hadde vært utenfor fylket.

Når det gjelder medisin så levde han ca 4-5 år etter diagnosen ble satt. Så det har nok skjedd en del de senere årene. Men langt fra nok.
Postet 21-12-18 kl 01:10 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
For en flott luke!

Oppfordringen tas imot med takk og det samme gjør oppskriftene.
Postet 21-12-18 kl 10:37 av Nenne Nenne er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no