Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 4



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 4

Postet 04-12-11 kl 06:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

4
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] 4 Tallulah [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] [12 Kitty Bastard]
[13 Eia] [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
[19 smilefjes] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Kommentarer totalt 58  

Kommentarer

Gammel
Tallulah sin avatar
Tallulahs juleanbefalinger for stressfri adventstid


Det har ikke vært så lett å komme i julesteming i år, med knapt en eneste kuldegrad og samme nattetemperatur som juni. Så her kommer 10 anbefalinger for å hjelpe dere på vei:

Julete eller julekaffe Unn deg selv en spesiell julete eller –kaffe i adventstida, kafeer og andre utsalg pleier å ha ulike blandinger med krydder som kanel, nellik og kardemomme. Evt. lag din egen chaiblanding av sort te, en pinne hel kanel, et par hele, grønne kardemomme og litt tørket appelsinskall. Gi deg selv et lite friminutt.

Juleverksted
Å rulle honninglys er noe alle klarer, og setter dermed ikke høye kreative krav til juleverkstedet. Plater bestiller du fra Honningcentralen (så støtter du norske birøktere i samme slengen), eller kjøper på panduro og andre hobbyforretninger. Lysene ruller du så tykke som du vil, alt fra tynne juletrelys til digre kubbelys. For et smakfullt juleverksted anbefaler jeg å lage sjokoladebark. Enkeltpenkelt!

Julefilm
Min favoritt er A Christmas Story. Passe retro, passe moro, passe nostalgisk.


(Kilde:
(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)
)


Julegaveshopping på nett
Ingen grunn til å mase rundt på svette kjøpesentre! Sett deg ned med nevnte julete, tenn nevnte honninglys og sjåpp i vei på sider som tronsmo, ruth66, Outland, lego, amazon og play.com. Når det er sagt, så er de tre første butikkene ganske hyggelige å gjøre juleshoppingen sin i, rent fysisk.

Julemassasje
OK, det er sikkert ingenting som heter julemassasje, men siden du nå har spart så mye tid, og sikkert endel penger, på å gjøre unna julegaveshoppingen på nett og rulle honninglys så kan du unne deg en time på en lokal spa eller thaimassasje, og få løst opp skikkelig før jula setter inn. I Oslo anbefaler jeg Vestkantbadet. De verneverdige lokalene gir instant ro.

Kongerøkelse
De aller fleste røkelser er djevelens verk, men kongerøkelse er et unntak. Den lukter ekte jul. Det må selvsagt være svaneapotekets, og den må selvsagt brenne i en tre kongers-stake.

Julepynt

Hvert år kjøper jeg en julepynt som minner meg om noe fint i året som var. Elvisjulekule fra Graceland, en hibiskus det året jeg tatoverte meg og så videre. I år blir det disse for å minne meg på at jeg har verdens beste designermann:



Julemusikk
Juleplata du skal kjøpe i år er den fra She & Him. She & Him er Zooey Dechanel og M. Ward som synger 12 juleklassikere. Très cool.


(Kilde:
(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)
)

Julekitsch
Ingen jul uten kitsch. Hva med en julegenser?

Julemoral

Klem en gang ekstra på partner og barn. Pust ti ganger i stedet for å stress. Se for deg en av nevnte julegensere mens du står og irriterer deg i køen på Clas Ohlson. Nynn på Rockin’ Around the Christmas Tree på den fulle bussen. Legg deg tidlig og våkn opp uthvilt. La være å vaske kottet. Kort og godt; gjør det du trenger for å få en stressfri adventstid og jul, fylt med glede og latter. Vær glad for at du ikke har en familie i matchende julegensere. God jul!
Postet 04-12-11 kl 08:21 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Oppdatert 04-12-11 kl 10:19 av Tallulah
Gammel
Minerva sin avatar
Takk for gode tips!

Jeg skal særlig ta med meg tipset om å visualisere hele familien i samme type julegenser som den vår kjære mormor har, med glinsende juletrebrosje også, hvis det er noe som lugger i jula.
Postet 04-12-11 kl 08:28 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Ah! Stemningsluke, det er jo helt genialt i denne værmistilpassede adventen her.

Kan jeg få si min antistressmetode også?
Jeg lager en liste over det som skal gjøres til jul, og når det skal være ferdig. Når tidspunktet så er der, så stryker jeg punktet. Og trikset? Jeg stryker det selvom det ikke er gjort.

Det er genialt for meg. Ingenting som hoper seg opp. :kry:

Det er basert på Drammens moral om at det ungene husker til jul er julepynt, pakker og kaker og snop. Om det bare var støvsuget et år istedenfor rundvasket så vil de garantert ikke huske det.
Postet 04-12-11 den 08:41 av
Gammel
Tallulah sin avatar
Gennialt, SF!

Og ja, kom gjerne med flere tips til både stemning og stressfrihet.
Postet 04-12-11 kl 08:43 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Camomilla sin avatar
Fin luke.
Jeg nyter akkurat nå en kopp julete fra Kaffemakeriet, den er kjempegod.

Ikke stress er en god ide, spør om de som skal spise surkålen faktisk liker den du lager, jeg har fått høre at den på pose er like god, ja så da blir det sånn da.

Liker listen til SF ja.
Postet 04-12-11 kl 09:13 av Camomilla Camomilla er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Postet 04-12-11 kl 09:14 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Balanse sin avatar
Åh, nydelige tips. Jeg liker godt Zooey D, det passet ekstra godt med julemusikktips.
Postet 04-12-11 kl 09:21 av Balanse Balanse er ikke aktiv
Gammel
Jeg ble inspirert. Jeg drar i dag og kjøper årets julepynt. Jeg har sett en snømann i porselen. Den vil jeg kjøpe i dag.
Postet 04-12-11 den 09:22 av
Gammel
Palmen sin avatar
Zooey Dechanel er kul. Takk for fin luke! Jeg digger alltid tipsene du kommer med.
Postet 04-12-11 kl 09:41 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
:handler på Ruth:
Postet 04-12-11 kl 09:43 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Fin luke med mange gode tips!
Postet 04-12-11 kl 10:05 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
For en super kalenderluke. Nå fikk jeg virkelig litt julestemning her.

Og jeg visualiserer Teomannen, som har jobbet alt for mye i høst og som ikke vil stå opp når jeg ber ham om det, i en sånn julegenser akkurat nå. Og jeg kjenner at jeg elsker ham likevel og går ned for å ta ungene, selv om det er hans tur. Kanskje han vil ha kaffe på senga om en time.

Postet 04-12-11 kl 10:13 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Postet 04-12-11 kl 10:16 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Herlig luke! Jeg suger til meg tipsene.

I dag skal jeg ut å farte en del og kanskje handle noen julegaver, på Designernes Eget Julemarked. Det er stressfritt i den forstand at det er koselig og fullt av julestemning. Det er en julegaveinnkjøpsrunde blottet for lister og frister. Bare kikke og kjøpe noe hvis det skriker "Svigermor vil ha meg!!" og lignende. Det kan bli ganske fullt av mennesker der og litt kø for å komme inn, da. Så hvis man vet at man blir veldig stresset av sånt, så holder man seg heller unna.

Tally: du få souvernirpresangen din før jul!
Postet 04-12-11 kl 10:38 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Oj, det er i dag det, Kanina? Da blir det det framfor skogstur. Jeg hadde glemt det siden vi egentlig skulle vært bortreist i dag. Møtes der?
Postet 04-12-11 kl 10:40 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Fin luke! Så koselig tradisjon med julekulene. Jeg har sett de Pantonekulene, burde nesten hatt noen av dem.

Og gleden over at ikke hele familien har julegensere er absolutt verd å ta med seg.

Tusen takk for påminnelsen om bivokslys. Nå har jeg bestilt røde voksplater til en forandring fra de gule. I fjor var jeg for sent ute, og vi fikk ikke lagd lys. Det er jo en veldig enkel og hyggelig aktivitet med barn.

Sjokoladebarken fikk jeg også lyst til å prøve.
Postet 04-12-11 kl 10:42 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
United sin avatar
Skjønn inspirasjonsluke. Akkurat bestilt voksplater fra Honningcentralen.

Takk også til sf, her skal det lages liste og strykes. Tror jeg skal føre opp andre ting også. Bare for å ha gleden av å styke dem.
Postet 04-12-11 kl 10:42 av United United er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Fin luke!
Postet 04-12-11 kl 10:47 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Takk, Tally! Vi er i bursdagsmodus i dag - niårsselskap om noen timer - men har stearinlys på bordet og Elvis-juleplate i iTunes, så det er litt julestemning også.
Postet 04-12-11 kl 11:02 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Wix sin avatar
Fine tips! Noen som vet om de honningvoksplatene holder seg til neste år hvis vi ikke ruller alle? Eller blir de tørre?

Jeg ser for meg at 30 lys (som er minstepakken, ser det ut som) er litt i overkant for en jul her - vi skal ikke en gang være hjemme selve jula.
Postet 04-12-11 kl 11:11 av Wix Wix er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg tror de vil holde fint. Pakk dem i plast for sikkerhets skyld. Det går også an å smelte dem om de ikke ruller så bra, og dyppe lys eller helle i kopper og skåler.
Postet 04-12-11 kl 11:15 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Strålende!

Gutta og jeg fikk med oss Adventspøkelset på Stend i går. Adventspøkelset hadde fortrollet de voksne som hadde glemt hva jula skal være. Det hadde bare trollet de som jobber for mye og de som går på fest om kvelden og blir uopplagt dagen etter. Resultatet var at ingen voksne husket at det var jul.

En god påminning for travle voksne, og akkurat passe spennende for barna. Sniker meg til en teateranbefaling for Bergensnisser: http://www.hordalandteater.no/default.aspx?pageId=15
Postet 04-12-11 kl 11:16 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Og så er jo de lysene kjempefine julegaver som barna kan lage selv og gi bort.
Postet 04-12-11 kl 11:23 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Salt sin avatar
Fin luke!

Oooh! Pantone-julekuler! :designer:
Postet 04-12-11 kl 11:24 av Salt Salt er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Denne luka passet perfekt til rettinger av norskstiler om norrøn litteratur, Ibsen, Petter Dass mfl.

Takk for julestemning!
Postet 04-12-11 kl 11:31 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
De julegenserne! :hikst:
Postet 04-12-11 kl 11:32 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Fin luke! Jeg har kjøpt nesten alle julegaver på nett i år, for en lykke! Og så var jeg på Designernes julemarked i går, masse masse fint.

Hvor har du fått tak i de Pantone-kulene? Det hadde vært en fin gave til designersvigerinnen neste år, kjenner jeg.
Postet 04-12-11 kl 11:51 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg skal kjøpe kulene i London, men de har dem nok litt rundtom her også. House Of Oslo, kanskje?
Postet 04-12-11 kl 12:00 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pepper Lemon sin avatar
Så fin luke! Jeg skal følge mange av de tipsene her.

Og sånn apropos å handle på Ruth66 - jeg kjøpte noen kjempefine julekuler der forrige helg, som er en lysslynge! De har masse fint der nå.
Postet 04-12-11 kl 12:03 av Pepper Lemon Pepper Lemon er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Mange gode tips her. Og SFs listetriks er jo genialt.
Postet 04-12-11 kl 12:06 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Candy Darling sin avatar
Haha, de julegenserne så jeg ikke i første runde. Mark Darcys reinsdyrsgenser comes to mind.
Postet 04-12-11 kl 12:15 av Candy Darling Candy Darling er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
A Christmas Story er vår families favoritt! Veldig vittig historie - "You'll shoot your eye out!" roper vi med skingrestemme hver gang moren min lufter sine nevrotiske bekymringer for ettellerannet.

Og julemassasje var faktisk det første jeg tenkte på da jeg våknet i dag - bestilles i morgen!

Takk for en fin luke! (Koser meg med jule-nespressoen min as we speak - sjokoladekaffe. )
Postet 04-12-11 kl 12:46 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Oppdatert 04-12-11 kl 13:15 av Pebbles
Gammel
Tallulah sin avatar
Pepper: så fin lysranke! Jeg fant ut at en av rankeflamingoene mine har knust.

Candy: Den tenkte jeg på også. I min krets i USA er det faktisk ganske vanlig med sånne gensere.

Zoë: Kos deg med kaffe og massasje.
Postet 04-12-11 kl 12:51 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Å, klassisk Tallulahluke, så fin.

Julete havnet plutselig på min handleliste, men jeg tror jeg styrer unna julegenseren. Og den lysranken Pepper viste tror jeg havner på listen også.
Postet 04-12-11 kl 13:30 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
apan sin avatar
Kjempefin luke, og helt det rette her vi sitter i et hus innfiltret av sykdom og kjenner at det blir vel jul til slutt likevel. Og jeg tror vi skal bestille og rulle lys med storebror! Det passer vel fint for en seksåring?
Postet 04-12-11 kl 13:32 av apan apan er aktiv nå
Gammel
Anda sin avatar
Julete er en schlager her i gården, og netthandel er gjennomført for 60% av gavene. Eneste aberet er at man børvære sikker på at de kommer fram,- slik at man slipper umotivert stress.

Fiiine luken!
Postet 04-12-11 kl 13:42 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Passer veldig fint for en seksåring apan. Jeg har lagd sånne med barn helt ned i toårsalder, med litt hjelp. God bedring! Her er vi også syke og elendige, ikke lett å komme i julestemning.
Postet 04-12-11 kl 13:48 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Fin luke!
Postet 04-12-11 kl 14:09 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
God bedring Apan og Filifjonks! Å rulle lys passer helt fint for en seksåring. Jeg klemte fast veken litt og rullet den første "bøyen" for Hiawata, så gikk resten som en lek. Fine julegaver også! Og de lukter ikke sjenerende honning når de brenner heller.
Postet 04-12-11 kl 14:25 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Finfin luke, jeg har nå kjøpt ny julemusikk på ipoden min, og gleder meg til mandag i kontorlandskap med julestemning på øret. Takk.
Postet 04-12-11 kl 14:27 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
apan sin avatar
Flott, Tallulah og Filifjonka, jeg har nå bestilt røde plater og veke. Så da blir det lys til besteforeldrene i år.
Postet 04-12-11 kl 14:45 av apan apan er aktiv nå
Gammel
Filifjonka sin avatar
Jeg har forresten en juletrekule du kanskje hadde likt Tallulah, en pølse i brød i skikkelig glitrende utførelse, gammeldags knuselig julekulemateriale. Søsteren min kjøpte den i Louisiana.
Postet 04-12-11 kl 14:50 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for tips. Jeg liker alltid tipsene dine.

Jeg skal straks gå til anskaffelse av julete. Det er virkelig stemningsfullt.
Postet 04-12-11 kl 16:01 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
KOser meg med julete og juletee as we speak men her var det jo enda flere og gode forslag for å få frem julestemningen. Tusen takk Tallulah for en fin luke.
Postet 04-12-11 kl 16:24 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Filifjonka, den kulen høres absolutely vidunderlig ut! Jeg gleder meg veldig til vi skal til USA igjen og jeg kan handle julepynt.

Det er veldig fint å kunne være til inspirasjon. Vi har nettopp rullet 10 tykke lys og 5 kjempetynne lys, både til eget bruk og julegaver.
Postet 04-12-11 kl 16:42 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Fine luken!

Jeg rakk ikke å kommentere i morges, for jeg fant ut av dette julemarkedet og måtte komme meg avgårde. Har nå gjennomført mange timer der med to barn - :svett: og er veldig fornøyd.

Route 66 må jeg innom og kjøpe en julekule til hver av ungene på. Det er en fantastisk sjarmerende butikk.
Postet 04-12-11 kl 17:06 av Pamina Pamina er aktiv nå
Gammel
Tåtti sin avatar
For en herlig luke, her var det mye å glede seg med.
Postet 04-12-11 kl 17:25 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Her var det mye kult, selv om vi ikke har helt samme smak.

Fin luke, Tallulah.
Postet 04-12-11 kl 22:36 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk, jeg håper det er noe for enhver der.
Postet 04-12-11 kl 22:59 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Jeg har bestilt bivoks.
Postet 04-12-11 kl 23:43 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no