Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Februarbildeblogging 7 - Enn så lenge

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Februarbildeblogging 7 - Enn så lenge

Postet 07-02-13 kl 15:04 av Inagh
Oppdatert 07-02-13 kl 19:49 av Inagh



Å være 10 år og ha hypermobile ledd som slarker hit og dit, så man stadig trår over, snubler og faller på flatmark... Å være 10 år og ha en diagnose som heter Motorisk Dyspraksi - en diagnose som gjør at man forstår danskernes lakoniske kjælenavn: "tume fumle børn"... Å være ti år, ha dårlig balanse, dårlig motorikk og dårlig koordineringsevne, og bo på et sted hvor alle kamerater sykler og spiller fotball om sommeren, og vinteren går med til skøyter og ski...

Jeg står foran skolehuset og venter. Venter på at dagens skigymtimer skal være over, på tampen av skoledagen, så jeg kan plukke gutten min med meg hjem. Kjøre ham, så han slipper bære skolesekk, veske med skisko, staver og ski et kvarter bortover gangveien - for det faller ham ikke inn en gang, muligheten til å gå på de skiene hjem, når gymtimen først er overstått.

Jeg står der i skolegården og ser skolevennene komme susende. Et par av gutta skøyter seg raskt og elegant inn foran meg, avslutter med en telemarkssving, og kikker seg karslig over skuldrene - "så du meg, eller!"

Noen gutter og jenter kommer i flokk, fin flyt i klassisk stil. Dette kan de, dette gjør de hver helg og gjerne et par kvelder i uka med. Ski er toppers!

De kommer slik, i tur og orden, klassevennene til gutten min. Etter en god stund ser jeg ham og. Stolprende bortover - ei ski hit og en stav dit. Han tryner et par ganger, men reiser seg opp og stavrer seg videre. En lærer går hakk i hæl, på passe oppmuntrende avstand.

Og hva som da gleder mammahjertet mitt, er å se smilet på Guttungen - et strålende smil. For sammen med ham er ikke bare læreren, men også et par gode kompiser!

"Mamma! Jeg gikk en hel runde, mamma! Den lange runden, altså! Og Ta og Ma gikk sammen med meg hele veien. Og så ramla jeg i bakken oppi skaugen, men To sto og ventet på meg til jeg kom meg på beina igjen! Se på meg, mamma! Ta bilde av meg da - slik poserer skistjerner!"

Enn så lenge er 10-åringen min i ekstatisk lykke over å ha gått en hel runde, 700 meter, på ski - for han har gode venner som venter på ham i stedet for å lange i full fart innover skaugen, gode venner som holder ham med selskap de lange, tunge 700 metrene.

Og læreren kommer bort, skryter høyt, "Ja, guttungen gikk hele runda! Tenk, det er 700 meter, det! Kjempebra jobba!"

Og så ser jeg gutten min stå der og vokse en liten halvmeter - så stor man kan bli, så verdensmester på litt under en kilometer.

Da kan idrettsgutta og idrettsjentene som går runden opptil flere ganger, og gjerne utvider den med tilleggsløyper, bare skøyte så selvsikkert som de vil inne på skoleplassen.

Enn så lenge er 700 meter og to-tre gode venner nok til å gi gutten min følelse av at han eier verden.

Måtte enn så lenge vare i mange år til.

Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Fersken sin avatar
Postet 07-02-13 kl 15:09 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så fin lærer og så gode venner.

Det er så fryktelig synlig når man er dårlig i idrett og det er så bra når skolen klarer å verdsette at elever jobber og får noe til.
Postet 07-02-13 kl 15:11 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Postet 07-02-13 kl 15:25 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Så fin han er og så fine venner han har.

Skulle virkelig ønske min gutt hadde hatt så fine venner. Han sliter med mye av det motoriske, men der er det ingen forståelse å møte. :-(
Postet 07-02-13 kl 15:26 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Postet 07-02-13 kl 15:29 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Postet 07-02-13 kl 15:29 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
En ekte skihelt med fine venner.
Postet 07-02-13 kl 15:32 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Åh.
Postet 07-02-13 kl 15:32 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Så fint!
Postet 07-02-13 kl 15:36 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Milfrid sin avatar
Herlig!
Postet 07-02-13 kl 15:46 av Milfrid Milfrid er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Postet 07-02-13 kl 16:19 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Fløyel sin avatar
For en fantastisk solskinnshistorie.
Postet 07-02-13 kl 16:25 av Fløyel Fløyel er ikke aktiv
Gammel
Primrose sin avatar
Fineste vennene!
Postet 07-02-13 kl 17:15 av Primrose Primrose er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Jeg håper det varer for bestandig - det går an. Det er mange fine unger der ute, jeg er glad for at et par av dem er kompiser med sønnen din - og det er de helt sikkert fordi han er en grei fyr som er fin å være sammen med.
Postet 07-02-13 kl 17:16 av Darth Darth er aktiv nå
Gammel
Sol sin avatar
Vennskap!
Postet 07-02-13 kl 18:05 av Sol Sol er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Postet 07-02-13 kl 19:03 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Som noen sa: en ekte skihelt!
Postet 07-02-13 kl 19:14 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
rine sin avatar
Liker!!
Postet 07-02-13 kl 19:27 av rine rine er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
Du skriver så utrolig vakkert! Rett og slett vakkert! Du skriver slik at jeg alltid blir lei meg når slutten kommer, og det er noe man ikke opplever så altfor ofte.

Og nydelig historie...
Postet 07-02-13 kl 19:42 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Herlig!
Postet 07-02-13 kl 21:53 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Daisy sin avatar
Ååh!
Postet 08-02-13 kl 09:25 av Daisy Daisy er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Postet 09-02-13 kl 08:46 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Vito sin avatar
Full av barselhormoner og tuter som en unge her. Herlighet så rørende å lese.
Som Høst sier, du skriver virkelig nydelig Inagh, du har en nydelig måte å se verden på, du burde ha skrevet bok.
Postet 10-02-13 kl 23:15 av Vito Vito er ikke aktiv
Gammel
Storm sin avatar
Postet 10-02-13 kl 23:18 av Storm Storm er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no