Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Mens vi venter - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Mens vi venter - 10

Postet 10-12-15 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
8. årgang

10

[1 Taien] [2 Palmen] [3 Fersken] [4 tink] [5 Inagh] [6 Høst]
[7 Lorien] [8 Adrienne] [9 Anne C] 10 Meissa [11 Albertine] [12 Hjertensfryd]
[13 annemede] [14 Kirsebær] [15 Matilda] [16 Pappalille] [17 Tallulah] [18 Che]
[19 Angelique] [20 Teofelia] [21 Nextlife] [22 Kanina] [23 IOA] [24 pøbelsara]

Da var det min tur å ha en luke i adventskalenderen. Jeg har fulgt fp-kalenderen i mange år og kjente nå litt på at det var min tur å bidra litt. Jeg har fundert lenge på hva jeg finne på og har kommet fram til at jeg har lyst å dele noen øyeblikk fra vårt liv med dere.

Vi bor ganske langt nord og en av de tingene vi gjør helt i slutten av november er å si farvel til sola. Her i Hammerfest er det mørketid fra 22. November til 20. Januar og nå i desember har vi ikke så mye dagslys lenger. Hvis vi er heldige og det er klarvær har vi kanskje bare ett par timer, men, og det er et stort men, vi har masse fantastisk lys likevel. Blånissene er rause med oss her nord og gir oss ekstra mange blåtimer, i starten av mørketida har vi gullstrimer bak fjellene og er vi skikkelig heldige så får vi nordlys. I år har vært et godt nordlysår. Jeg liker mørketida. Mange syns den er tung, men ikke jeg. Vi koser oss med tente lys, fyr i ovnen, bål ute og går med hodelykter når vi går på tur.

Her er et bilde jeg har tatt av nordlyset for noen uker siden fra altanen vår.




Her er ett av de siste bildene jeg fikk av sola bak huset i år. Den har gjemt seg bak fjellene og kommer ikke igjen før i begynnelsen av februar.




Her kan vi se en av de vakre morgenblåtimene vi har hatt i høst.



Man kan ikke klage for mye på mørket og kalde dager når det er så vakkert.


Så har jeg lyst å dele en oppskrift med dere. Oppskriften er veldig enkel og jeg har vært så heldig å få den av en av foreldrene i barnehagen der jeg jobber. Jeg er nemlig så heldig at jeg får være med å skape gode juleminner for atten unger i tillegg til mine egne tre og vi har bakt serinakaker i år. Både i barnehagen og hjemme. De er kjempegode altså, og unger i alle aldre kan -klare selv. Ikke som de dumme pepperkakene som krever list og presisjon for å komme hele over på bakepapiret.

Femåringen vil gjerne vise dere hvor enkelt det er – og godt!


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Oppskrift på serinakaker som er passe myke i midten og smaker himmelsk:
150g meierismør
4,5 dl mel
1 egg
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1,5 dl sukker


Til slutt vil jeg gjerne ta fram en av mine absolutte favorittjulesanger. Den fikk jeg høre for kun få år siden da Toffskji viste fram den i en tidligere luke i en av de mange flotte kalenderene som har vært. Det er forresten det jeg synes er så fint med å være på FP, man får nye erfaringer, opplevelser og perspektivutvidelse hver gang man logger på og noen ganger så betyr det så uendelig mye og jeg ville vært mye fattigere uten.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)


Jeg ønsker dere alle en stemningsfull julehøytid og en riktig god jul!

Kommentarer totalt 27

Kommentarer

Gammel
Kanina sin avatar
Ååå, herreguuuud, så vakkert!!! Tusen takk for at du bringer slik skjønnhet til denne tida!
Postet 10-12-15 kl 08:28 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Så nydelige bilder, takk for at du deler. Sangen skal jeg høre på litt senere i dag.
Postet 10-12-15 kl 08:32 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
For noen fantastiske bilder!

Og du fikk meg til å være takknemlig for at vi i det minste ser solen litt, selv når det er på sitt mørkeste her sørpå.

Er det dine unger på serinakakefilmen? I så fall: for noen deilige unger. Serinakaker har jeg ikke spist på mange år, men det var fast julekake når jeg vokste opp.
Postet 10-12-15 kl 08:45 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så nydelige bilder, nå gleder jeg meg enda mer til å dra nordover til jul. Og for en skjønn bakejente!
Postet 10-12-15 kl 08:50 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Så vakre bilder!

Serinakaker baker vi med ungene i barnehagen der jeg jobber også - og helt enig, mye enklere og mindre klin enn med pepperkaker.
Postet 10-12-15 kl 08:50 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Så nydelige bilder! Og nydelig bakejente. Takk for en fin luke!
Postet 10-12-15 kl 09:12 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Takk!
Postet 10-12-15 kl 09:24 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Tusen takk, så flott luke!! Guttekor altså!!
Postet 10-12-15 kl 09:32 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Mørketida er magisk! Så vakre bilder, og fine unger, og fin musikk!

Tusen takk for en nydelig luke!
Postet 10-12-15 kl 09:32 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Så fine bilder.
Videoene skal jeg se på senere.

Takk for en fin luke.
Postet 10-12-15 kl 09:36 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Så fin luke! Jeg skal også lage Serinakaker i år, det er en av de jeg har gode barndomsminner om. Aller best lunkne rett etter steiking.
Postet 10-12-15 kl 09:46 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så flott at noen finner alt det vakre i den mørkeste tida. Nydelig luke!
Postet 10-12-15 kl 09:51 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Kjempefin luke! Tusen takk!
Postet 10-12-15 kl 10:05 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for du delte, og det nydelige snøhjertet på bilde nr 2.
Postet 10-12-15 kl 10:09 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for ei fin luke. Fantastiske bilder av nordlyset! Jeg tror jammen at vi også skal prøve oss på serinakaker, særlig etter at avdelingsleder skrøt uhemmet av lillesøster sine serinakake-skills.
Postet 10-12-15 kl 10:10 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så vakkert.
Postet 10-12-15 kl 10:34 av nolo nolo er aktiv nå
Gammel
Darth sin avatar
Så fin kalenderuke, fikk meg til å lengte mot nord. Det er så mange ting med Nord-Norge jeg savner, og vinteren er en av dem. Som deg, så liker jeg mørketida. Nærmere magi kommer man ikke i min verden.

Og så den herlige bakejenta da. <3
Postet 10-12-15 kl 12:01 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Angelique sin avatar
Så fin luke! Tusen takk
Postet 10-12-15 kl 12:26 av Angelique Angelique er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så nydelige bilder!
Takk for flott luke!
Postet 10-12-15 kl 15:43 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Flotte bilder fra Hammerfest. Store deler av mørketida burde omdøpes til fargetid. Det er så utrolig vakkert!

Nydelig bakejente du har! Takk for ei fin luke!
Postet 10-12-15 kl 16:13 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Herlig luke!
Takk for inspirasjon, både til bakst, julemusikk - og til å snart komme seg nordover igjen
Postet 10-12-15 kl 17:39 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Jeg savner Hammerfest.

Flott luke.
Postet 10-12-15 kl 22:34 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
For noen nydelige barn du har! Og enig, serinakaker er mye lettere å lage enn pepperkaker. Bakte to runder selv forrige helg.

Nydelig bilder fra nord var det også!
Postet 10-12-15 kl 22:57 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Meissa sin avatar
Takk for gode ord. Det er fint å dele med dere. Det er mine jenter i bakefilmen og musikken har jeg hentet fra en nettside med gratis musikk som er lov å bruke. Jeg syns det er litt spesielt med ungene i år. Femåringen husker alt fra i fjor og derfor er alt vi gjorde i fjor obligatorisk i år. Hun har funnet sine favorittjulesanger, historier og filmer. Piken med svovelstikkene har vi lest flere ganger alt. I morgen skal hun gå i luciatog og hun har hatt nedtelling i flere uker. Hun gleder seg veldig. For treåringen er alt nytt og magisk og når noen spør hva hun ønsker seg til jul svarer hun: " et stort juletre i stua" Det skal vi nok klare å innfri etter hvert.
Postet 11-12-15 kl 00:17 av Meissa Meissa er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
For en nydelig luke, Meissa!
De bildene fikk meg virkelig til å ville reise nordover! Jeg har i det siste hatt en uforklarlig dragning mot nord i landet, og har en helt ekstrem lyst til å oppleve nordnorge med all sin prakt. (Min mormor var nordlending, og det er nok litt av grunnen til min lengsel. Jeg er i en "finne mine røtter"-periode.)
Og for noen nydelige barn! Du er virkelig rik!!
Og det er sant med femåringene nå, mine er helt like. De husker fra i fjor og er så gira på alt som skjer! Det er fantastisk.
Postet 11-12-15 kl 00:27 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Så vakre bilder. Magisk. Tusen takk, Meissa.
Postet 11-12-15 kl 09:30 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
Så herlig luke, og herlige barn Jeg elsker blåtimene (som ikke er så lang som en time her, men allikevel), og den siste sangen + serinakaker er en fast tradisjon her også.
Postet 13-12-15 kl 22:23 av Odelia Odelia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no