Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 5



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 5

Postet 05-12-19 kl 06:06 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

5

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Barndommens jul

Har jeg vært barn i dag, og hatt foreldre som har hatt fokus på slikt, så har jeg nok blitt definert som et høysensitivt barn. Jeg gikk med følelsene på utsiden. Mye av de følelsene jeg hadde da tenkte jeg jo ikke over – men historier fra min barndom gjør at når jeg ser meg selv med voksne øyne, innser jeg at jeg nok var et barn som lot meg gripe av følelser. – både mine egne og andres.

Et juleminne jeg husker godt, er når jeg sitter hjemme i stua. Sofaen mine foreldre kjøpte da de flyttet sammen er blitt byttet ut med en furusofa med rustfarget ullstoff. Jeg ønsket meg intenst buesofa i rosa plysj med frynser nederst, men det var altså dette furuhelvetet som kom. Det er julaften og jeg sitter i nattkjole og ser på de vanlige programmene som ble servert på julaften på tidlig åttitall.



Animasjonsfilmen om reindyret Rudolf – som blir mobbet på grunn av nesa si, var helt forferdelig. Jeg satt med hodet inni nattkjolen og hulket. Skammet meg for at jeg gråt og trodde ingen så det når jeg satt slik. Stakkars Rudolf!
Min barndoms jul var på ingen måte tragisk og tårefylt sånn i snitt – den var folksom og hyggelig, med storfamilien på julefeiring hos bestemora mi.

Med skomakergata (her er episode 5):



Disney:



- Og som jeg egentlig var litt for gammel til å se på…

Vertshuset den gyldne hale. (jada, kan fortsatt vignetten sånn halvveis på tegnspråk – samt å si: «Juletreet skal ut!»)



Ungdommens jul

På ingen måte like folksom. Min far døde da jeg var 16 – da var begge mine søsken gift og etablert og min mor arbeidet turnus. Det var flere juler hvor jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre på julaften for mine søsken skulle være til sine svigerfamilier og min mor arbeidet.

Jeg husker godt da jeg ringte til frelsesarmeen og lurte på om de kunne trenge hjelp på julaften – og fikk et raskt svar om at de hadde tilstrekkelig med hjelp og at det derfor ikke var behov for meg…Ikke behov for meg der heller….Det er faktisk fortsatt litt sårt, det der – selv om jeg ler og fjaser av det når jeg forteller om det.

Voksenlivets jul

Fra å ha et ganske anspent forhold til jul som tenåring og ung voksen, har jeg nå kommet dit at jeg elsker jula og alt den følger med seg av kos. Hele desember er en ren glede. Jeg ser fortsatt på både «Tre nøtter til Askepott» og «Disneys jul» - Men jeg gleder meg i større grad over maten!

Faktisk så har foreldreportalen gitt oss et bidrag til julemiddagen. Dette takket være en kalenderluke for mange år siden. Karamelliserte poteter.



https://www.matprat.no/oppskrifter/g...serte-poteter/

Funker som fjell til julemat.

Ribba er det Heia mat som har gitt meg oppskriften på



https://heiamat.no/2014/11/26/verdens-beste-ribbe/ (ribbemagi)

Og i år har jeg og laget julebitter. Det står fortsatt og trekker til seg smak, men jeg har trua på at dette kan funke svært godt til julematen for slike som meg som ikke liker akevitt.



https://www.matprat.no/oppskrifter/t...on/julebitter/

At det i tillegg er snøfall som er årets julekalender er og supert.



God førjulstid, godtfolk!

Kommentarer totalt 26

Kommentarer

Gammel
Heilo sin avatar
Så mange fine og noen såre juleminner. Tusen takk for en fin og ordentlig julete luke.
Postet 05-12-19 kl 07:26 av Heilo Heilo er aktiv nå
Gammel
polarjenta sin avatar
Nydelig luke.
Postet 05-12-19 kl 07:46 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Tusen takk for en nydelig luke.
Postet 05-12-19 kl 07:51 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for fin luke!

Kanskje var vi mange som strevde litt med jula i ungdommen? Den barnslige gleden var over, men vi var heller ikke store nok til å skape våre egne tradisjoner? Det er godt at jula er bedre nå; for både deg og meg.
Postet 05-12-19 kl 07:52 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Veldig fin luke. Og litt trist å lese om ungdomsjulene til Che.
Postet 05-12-19 kl 07:53 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Takk for en nydelig luke!
Jul som stor ungdom og student var ofte helt passe. Jeg jobbet ganske often på julaften og det var ganske koselig. Føler også jeg har tatt jula tilbake som voksen da jeg fikk egne barn. Nå koser jeg meg med jul og juleforberedelser.
Postet 05-12-19 kl 07:55 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så nydelig luke! Ønsker deg en fin advents- og juletid!
Postet 05-12-19 kl 08:51 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for en fin luke. Så fint at voksenjulen er så fin.

Vi ser også Snøfall og minsten, som er er soft fyr, var helt på gråten etter gårdagens episode.

Vi har også alltid de sukkerglaserte potetene, de er et must til ribben, eller rype eller kalkunen.
Postet 05-12-19 kl 09:40 av Martis Martis er ikke aktiv
Oppdatert 05-12-19 kl 09:55 av Martis
Gammel
Che sin avatar
Ja, det er du som hadde om potetene i en luke, Martis. Jeg deler de dog opp i biter.
Postet 05-12-19 kl 09:47 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Så fin luke! De potetene var nye for meg.
Postet 05-12-19 kl 09:54 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Ja, jeg regnet med at det var min luke. Jeg deler de også opp, både raskere å varme og blir mer karamell.
Postet 05-12-19 kl 09:57 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Så fin luke, tusen takk for at du deler fra livet ditt.
Postet 05-12-19 kl 11:09 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så fin og sår luke.
Postet 05-12-19 kl 11:14 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
dharma sin avatar
Så fin luke.
Postet 05-12-19 kl 11:49 av dharma dharma er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Ungsdomsjulen hørtes ikke noe særlig ut, nei.
Godt du har fått tatt tilbake julen!
Postet 05-12-19 kl 13:14 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så fin luke, jeg får helt vondt av unge Che, skjønner ikke at mor og søsken ikke passet på at du også fikk en skikkelig jul. Fikk veldig lyst til å prøve karamellglaserte poteter.
Postet 05-12-19 kl 13:16 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg synes også at mor og søsken skulle passet bedre på ungdoms-Che i jula! Det er fint å være voksen og stelle til jula sånn som man vil ha den.
Postet 05-12-19 kl 13:20 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Jeg er helt enig og synes også at de eldre skulle tatt bedre vare på ungdoms-Che og gitt henne juletid verdt å huske med varme og ikke forvirret sårhet. Jeg fikk klump i halsen da jeg leste det. Så fint at jula er blitt en fin tid for deg.
Postet 05-12-19 kl 13:43 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Det skal si at det alltid ordnet seg på noe vis. At min mor byttet vakt, eller at jeg feiret med søsken og deres svigerfamilie, men det var mye usikkerhet knyttet til det og ingen klar plan før noen få dager før jula var der.

men ja, de skulle vært mer bevisst - og jeg skulle kanskje vært litt tydligere selv....
Postet 05-12-19 kl 13:45 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Det var en fin fin luke!
Postet 05-12-19 kl 15:35 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Tusen takk for fin luke.
Postet 05-12-19 kl 16:11 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Rabbit sin avatar
Så fin luke!
Postet 05-12-19 kl 19:26 av Rabbit Rabbit er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Nydelig luke
Postet 05-12-19 kl 19:29 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Takk for fin luke
Postet 05-12-19 kl 19:37 av star star er aktiv nå
Gammel
Albertine sin avatar
Postet 05-12-19 kl 22:26 av Albertine Albertine er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Klem til ungdoms-Che. Og takk for kjempefin luke.
Postet 07-12-19 kl 10:29 av Divine Divine er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no