Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 1



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 1

Postet 01-12-12 kl 08:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 01-12-12 kl 10:12 av Toffskij

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang

1
1 Toffskij [2 Malama] [3 Teofelia] [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] [10 Nenne] [11 Maverick] [12 Koma]
[13 Cuyahoga] [14 Tallulah] [15 Flubby] [16 007] [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

Jula er til for lesing, og mange av de sterkeste julefornemmelsene mine er knyttet opp mot bøker. Desember kommer for eksempel alltid til å ha et skinn av Ilon Wiklands lys-og-mørke-mettede illustrasjoner fra Magnus, Lindberg og hesten Mari.



Så jeg må begynne med en bok. Dette utdraget fra Susan Coopers The Dark Is Rising har nesten alt som skal til for at det skal bli jul. Snø! Frost som klistrer neseborene dine sammen! Engelsk landsby, saksisk kirke! Og mange av de aller nydeligste julesangene som finnes. Så la oss starte desember med carol singing.

----

It was very dark by the time they left; the sky had not cleared, and no moon nor even a single star glimmered through the black night. The lantern that Robin carried on a pole cast a glittering circle of light on the snow, but each of them had a candle in one coat pocket just the same. When they reached the Manor, old Miss Greythorne would insist on their coming in and standing in her great stone-floored entrance hall with all the lights turned out, each holding up a lighted candle while they sang. The air was freezing, and their breath clouded out thick and white. Now and then a stray snowflake drifted down from the sky, and Will thought of the fat lady in the bus and her predictions. Barbara and Mary were chattering away as cosily as if they were sitting at home, but behind the chatter the footsteps of all the group rang out cold and hard on the snow-caked road. Will was happy, snug in the thought of Christmas and the pleasure of carol-singing; he walked along in a contented dreamy state, clutching the big collecting-box they carried in aid of Huntercombe’s small, ancient, famous and rapidly crumbling Saxon church. Then, there ahead of them was Dawsons’ Farm with a large bunch of the many-berried holly nailed above the back door, and the carol-singing had begun. On through the village they sang: “Nowell” for the rector;


(Kilde: youtube.com)


“God Rest Ye Merry, Gentlemen” for jolly Mr Hutton, the enormous businessman in the new mock-Tudor house at the end of the village, who always looked as though he were resting very merry indeed;


(Kilde: youtube.com)


“Once in Royal David’s City” for Mrs Pettigrew, the widowed postmistress, who dyed her hair with tea-leaves and kept a small limp dog which looked like a skein of grey wool.


(Kilde: youtube.com)


They sang “Adeste Fideles” in Latin and “Les Anges dans nos Campagnes” in French for tiny Miss Bell, the retired village schoolmistress, who had taught every one of them how to read and write, add and subtract, talk and think, before they went on to other schools elsewhere.


(Kilde: youtube.com)



(Kilde: youtube.com)


And little Miss Bell said huskily, “Beautiful, beautiful,” put some coins that they knew she could not afford into the collecting box, gave each of them a hug, and — “Merry Christmas! Merry Christmas!” — they were off to the next house on the list.

[…]

Someone at the back of the hall turned out the lights, leaving the long room lit only by the group of flickering flames in their hands. There was the soft tap of a foot; then they began with the sweet, soft lullaby carol, “Lullay lullay, thou little tiny child . . .” ending it with a last wordless verse played only by Paul.


(Kilde: youtube.com)


The clear, husky sound of the flute fell through the air like bars of light and filled Will with a strange aching longing, a sense of something waiting far off, that he could not understand. Then for contrast they sang “God Rest Ye Merry, Gentlemen;” then “The Holly and the Ivy.”


(Kilde: youtube.com)


And then they were back at “Good King Wenceslas,” always a grand finale for Miss Greythorne, and always making Will sorry for Paul, who had once observed that this carol was so totally unsuited to his kind of music that it must have been written by someone who despised the flute.


(Kilde: youtube.com)


But it was fun being the page, trying to make his voice so exactly match James’s that the two of them together sounded like one boy.

Sire, he lives a good league hence . . . . . .

and Will thought: we’re really doing well this time, I’d swear James wasn’t singing at all if

. . . Underneath the mountain . . . . . .

if it weren’t for the fact that his mouth’s moving

. . . Right against the forest fence. . . . . .

and he glanced through the gloom as he sang, and saw, with a shock as brutal as if someone had thumped him in the stomach, that in fact James’s mouth was not moving, nor was any other part of James, nor of Robin or Mary or any of the Stantons. They stood there immobile, all of them, caught out of Time, as the Walker had stood in Oldway Lane when the girl of the Dark enchanted him.

Kommentarer totalt 38

Kommentarer

Gammel
Teofelia sin avatar
Julekalender!

Takk for en verdig åpning, Toffen. Jeg gleder meg til å høre sangene. Akkurat nå tar NRK Super prioritet på lyden i stua.
Postet 01-12-12 kl 08:45 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Desember.

Takk for en fin start.
Postet 01-12-12 kl 09:11 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Jeg sier det jeg også: Desember! Kalender!

Jeg er på hytta og ser ut på et perfekt desemberlandskap. De andre sover, så jeg kan ikke høre på sangene nå. Men om litt, da ...
Postet 01-12-12 kl 09:47 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Takk for en nydelig luke, Toffskij! Nå må jeg jo lese boka, jo!
Postet 01-12-12 kl 10:17 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Min favoritt er nok Coventry Carol – den stammer fra et mysteriespill fra 1500-tallet, og handler (trivelig nok) om Herodes’ massakre av alle gutter under to i Betlehem etter at Josef, Maria og Jesus hadde rømt til Egypt.

Lully, lullay, Thou little tiny Child,
Bye, bye, lully, lullay.
Lullay, thou little tiny Child,
Bye, bye, lully, lullay.

O sisters too, how may we do,
For to preserve this day
This poor youngling for whom we do sing
Bye, bye, lully, lullay.

Herod, the king, in his raging,
Charged he hath this day
His men of might, in his own sight,
All young children to slay.

That woe is me, poor Child for Thee!
And ever mourn and sigh,
For thy parting neither say nor sing,
Bye, bye, lully, lullay.
Postet 01-12-12 kl 10:36 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Hvorfor får jeg klump i halsen og fuktighet i øynene? Bah, jeg har blitt veik.
Postet 01-12-12 kl 10:40 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Julekalender
Flott luke, flotte sanger sanger. Jeg skal høre meg gjennom alle i løpet av dagen.
Postet 01-12-12 kl 10:44 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
For en fin start!
Postet 01-12-12 kl 10:49 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Obelix sin avatar
Julekalender

Flott start, Toffen!
Postet 01-12-12 kl 11:03 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Flott start! Har gledet meg.
Postet 01-12-12 kl 11:11 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Åååå, julestemning. En god start på en fin måned!
Postet 01-12-12 kl 11:26 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så nydelig! Jeg har bare rukket et par av sangene enda,men skal få hørt dem alle etter hvert.
Postet 01-12-12 kl 11:29 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Nydelig.
Postet 01-12-12 kl 11:50 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Det er advent!
Postet 01-12-12 kl 12:14 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
noen sin avatar
Kalenderen er i gang! Herlig! Takk for nydlig start, Toffskij! Jeg hører julemusikk, ser ut på iskalde vinterfjell og der kom jammen adventsfølelsen snikende.
Postet 01-12-12 kl 12:29 av noen noen er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Fantastisk åpning av kalenderen!
Takker for fin luke.
Postet 01-12-12 kl 12:56 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Ah - carol singing! Takk, Toffskij!
Postet 01-12-12 kl 13:02 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Å så kan julen bare komme.
Postet 01-12-12 kl 13:25 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Nydelig start, Toffskij! Takk!
Postet 01-12-12 kl 13:31 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Det er advent! Jeg gleder meg!

Takk Toffen!
Postet 01-12-12 kl 13:33 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Endelig! Takk for fin luke :-)
Postet 01-12-12 kl 14:41 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Å, der kom det første blaffet av julestemning! Takk for fin luke!
Postet 01-12-12 kl 14:45 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for en fin adventsluke, nydelig!
Postet 01-12-12 kl 15:41 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
Oj, for et utdrag, nå fikk jeg veldig lyst til å lese den boka! Tusen takk for en fantastisk åpning av adventskalenderen!
Postet 01-12-12 kl 15:47 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
Cuyahoga sin avatar
Det var en kjempefin luke! Hadde bare ikke hordene mine hatt sin egen lille dramatisering av Blitzen (etter lydnivået og dømme) skulle jeg ha hørt på musikken.
Postet 01-12-12 kl 15:57 av Cuyahoga Cuyahoga er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Nydelig kalenderåpning!
Postet 01-12-12 kl 17:42 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så fin luke med så mange deilige sanger.
Postet 01-12-12 kl 17:43 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Og hvis dere ikke har fått nok av engelske korgutter og litt ustø kameraføring nå, så vet ikke jeg!

Boka kan varmt anbefales (det gjør jeg stadig vekk) – det er andre bok i en serie på fem barnefantasybøker med kong Arthur-tematikk. Men dette er den aller fineste.
Postet 01-12-12 kl 18:50 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Magnus, Lindberg og hesten Mari leste jeg som barn, lurer på om den fortsatt finnes hjemme hos min mor. Husker ikke innholdet i boka, men husker de koselige bildene..

Takk for en fin kalenderstart Toffen!
Postet 01-12-12 kl 18:53 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Det var stemningen sin det.
Postet 01-12-12 kl 20:07 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Minerva sin avatar
Jeg leste også boka om hesten Mari som barn.

Plutselig kom desemberfølelsen skikkelig, takk for det!
Postet 01-12-12 kl 22:12 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Her er ellers alle sangene som Spotify-spilleliste.
Postet 01-12-12 kl 22:25 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Åh nyydelig - Engelskmennene kan det der med julesanger på en helt annen måte enn her. Jeg må bare få si at jeg elsker deg litt akkurat nå, Toffskij
Postet 02-12-12 kl 12:19 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Endelig hjemme på egen Mac, så nå fikk jeg høre alle sangene.
Takk for flott luke, Toffen.
Postet 02-12-12 kl 13:31 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så nydelig luke, Toffen. Jeg hørte sangene sent i går kveld og julestemningen steg i brystet. Takk!
Postet 03-12-12 kl 09:33 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Libra sin avatar
Takk.
Postet 03-12-12 kl 19:28 av Libra Libra er ikke aktiv
Gammel
Novla sin avatar
Så fantastisk fint! Engelsk julemusikk er bare noe av det vakreste jeg vet.
Postet 04-12-12 kl 10:14 av Novla Novla er ikke aktiv
Gammel
Hvert år i desember tenker jeg at denne kalenderen er det beste med hele FP. Og er det noe rart? Niks! Takk, Toffskij.
Postet 06-12-12 kl 02:29 av Lorien Lorien er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no