Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 8



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 8

Postet 08-12-14 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

8

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] 8 ingling [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]

Da jeg var liten, var julene like fra år til år. Annenhver hjemme, med foreldre, (halv-)søstre, NRK-juleprogram på TV og middag klokken 17. Annenhver hos mormor og morfar, med tanter, onkler, kusiner og til og med en grandonkel i ny og ne. Sparkføre og pent tøy på 1. juledag, god mat, kos og julebesøk hist og her. Same procedure as every year.

Den første julen jeg feiret hjemmefra var jeg 21, nylig blitt samboer, og til alt overmål var jeg i utlandet! Noe så eksotisk som Danmark. Selskapet var det ikke noe å si på, men alt var liksom litt feil. Ikke bare spiste de annen mat, men de hadde ikke det samme hver jul! Og så fikk jeg ikke sett Askepott (joda, det var NRK der og nemlig), for da skulle vi i kirken. Og lille julaften, da de spilte Julekveldsvise på NRK-sendingen vi fikk inn, gråt jeg og lengtet hjem. Pappa pleide nemlig å synge den på lille julaften når alt var pyntet og klart hjemme. Siden har jeg alltid forbundet den sangen med ham. Selvsagt fikk jeg en kjempefin jul i utlendigheten, og siden har jeg feiret i Tanzania, El Salvador og ulike steder i Norge. Nå har jeg en annen mann enn dengang, vi har eget hus og små barn, og nå er julen hos oss.

Fortsatt er mye likt som den julen både jeg og mannen er oppvokst med, men i år er noe helt annerledes. Det er ingen pappa som skal synge julekveldsvisa, skrelle poteter eller være minst like ivrig på gaveåpningen som ungene. Og det er ikke fordi han ikke er hos oss i år, det er fordi han ikke er mer. Luken min er dedikert til alle som mangler noen kjære i julen, enten de har vært borte lenge eller nettopp har forlatt oss. Jeg sender en varm tanke til dere alle. Denne julen synger jeg Julekveldsvisa og minnes trygge juler og den beste faren i verden, mens jeg prøver å skape trygghet og minner for min egen familie og håper vi får mange, mange juler sammen. Det viktigste er å ha hverandre, det blir jeg minnet på gang på gang.

Kommentarer totalt 29

Kommentarer

Gammel
Kanina sin avatar
Åh!! Så vakkert skrevet, om en så fin pappa! Kondolerer, og takk for at du sender varme tanker.
Postet 08-12-14 kl 07:24 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Nydelig skrevet og fin påminnelse!
Postet 08-12-14 kl 07:26 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Jeg husker også første julen borte fra familien, det var trist og annerledes. Kondolerer og håper du får en god jul.
Postet 08-12-14 kl 07:35 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

En fin påminnelse. Håper at dere får en fin julefeiring.
Postet 08-12-14 kl 08:14 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 08-12-14 kl 08:15 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Fin luke!
Postet 08-12-14 kl 08:45 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 08-12-14 kl 08:51 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar


Fin luke!
Postet 08-12-14 kl 08:52 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Lizzie sin avatar
Takk for en fin luket. Den varmet!
Postet 08-12-14 kl 08:59 av Lizzie Lizzie er ikke aktiv
Gammel
Christa sin avatar


Vi gruer oss litt til denne julen nå når svigerfar ikke er her for første gang. Han var med i sølvguttene i mange år og hver julaften sang han julen inn for oss. Men ikke i år.

Jeg håper dere får en fin jul med mange gode minner om pappaen din.
Postet 08-12-14 kl 09:02 av Christa Christa er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Fin luke.
Trist, men fin.
Postet 08-12-14 kl 09:03 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Ah.

Jeg har vært sammen med mange av mine i helga, vi feirer ikke lenger jul sammen, men har skapt våre egne tradisjoner og møteplasser.

Luken minnet meg på både de fine folkene jeg har rundt meg og et knippe av de jeg har mistet.

God advent til deg.
Postet 08-12-14 kl 09:04 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Postet 08-12-14 kl 09:09 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Takk, Ingling. Savnet blir gjerne ekstra tydelig i julen. Men det blir de gode minnene også.
Postet 08-12-14 kl 09:12 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Enig med Che. Fin, men trist. Jeg har heldigvis ingen jeg savner spesielt i julen. Faren min er død, men jeg feiret aldri jul sammen med han. Det eneste som stikker litt, er at jeg ofte tenker at jeg BURDE ha vært mer sammen med han i julen da han levde.

Jeg husker også den første julen jeg var hjemmefra. Da var jeg utvekslingsstudent i USA, og hadde ikke hatt hjemlengsel ett eneste sekund. Utenom på julaften. Jeg likte ikke maten, syntes ikke folk pyntet seg nok, det var ikke nok høytid, osv. Jeg har også feiret i Guatemala et år, og det var heller ikke helt det store. Da jeg begynte å feire jul i England sammen mannen min, var jeg spent på om det var noe for meg. Og det var det heldigvis. Så nå har vi norsk og engelsk jul annenhvert år. Og noe annet kan jeg ikke tenke meg. Å reise bort til varmere strøk, f.eks. er utenkelig.
Postet 08-12-14 kl 09:20 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så vakkert skrevet.
Postet 08-12-14 kl 09:37 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Observatøren sin avatar


I går måtte jeg stryke to fra julegave- og julekortlisten. Takk for at du satte ord på følelsen.
Postet 08-12-14 kl 09:47 av Observatøren Observatøren er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Jeg feiret min første julaften hjemmefra hos ekssvigers. Det var ikke så kjekt, siden min ekssvigerfar var alkoholiker og min eks var på god vei til å bli det og de brukte julaften på å drikke et par flasker akevitt. Før julen ble sunget inn. Men julaften i Venezuela var flott. Noe helt annet og veldig spennende. Jeg spiste hummer og drakk champagne og ringte hjem fra en liten telefonkiosk før jeg skulle danse salsa på en klubb.

Nå liker jeg best å være hjemme hos oss selv i julen, men småsøsknene mine er fremdeles litt barn og feirer kun hjemme hos mine foreldre. Selv de som har samboere og venter barn. Det er helt fjernt for meg å ikke skulle feire med samboeren sin og sitte hver for seg hos sine respektive foreldre når man liksom har en familie på gang.

Jeg har julen inni meg, så jeg kan være hvor som helst, har jeg skjønt.

Men jeg savner mormor, morfar og bestemor, fordi de bar så mange fine tradisjoner som igjen er blitt mine. Heldigvis ingen strøket av julekortlisten i år.
Postet 08-12-14 kl 09:53 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, så fint skrevet, Ingling. Kondolerer til deg, og takk for at du deler.
Postet 08-12-14 kl 10:05 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Nina sin avatar

Så fint skrevet, det blir første jul uten pappa for oss også. Det kommer til å bli tomt og rart, poden er hos sin far i år, så det blir litt ekstra tomt for min del. Men julaften blir med hele resten av familien, med masse gode minner blir det nok en fin kveld.
Postet 08-12-14 kl 10:15 av Nina Nina er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Takk for en fin luke.
Postet 08-12-14 kl 10:31 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Takk for en fin luke.
Postet 08-12-14 kl 10:42 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Takk for ei fin luke, ingling. Varme tankar til deg og dine og.
Postet 08-12-14 kl 10:46 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Så fint skrevet. Klem til deg og dine i juletiden.
Postet 08-12-14 kl 12:27 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Håper dere får en jul med mange gode minner.
Postet 08-12-14 kl 13:06 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Ruslebiffen sin avatar
Så fint skrevet. Det blir en annerledes jul for deg og dine.
Postet 08-12-14 kl 14:25 av Ruslebiffen Ruslebiffen er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Postet 08-12-14 kl 17:57 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Bomull sin avatar
Denne var vakker. Og ikke minst noe jeg kjenner ekstra godt på all den tid jeg går min første jul i møte uten at pappa er iblant oss ... Annerledesjul. På godt og vondt. Vi reiser bort.
Postet 09-12-14 kl 10:55 av Bomull Bomull er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Takk for fin luke, ingling.
Postet 13-12-14 kl 11:27 av LilleT LilleT er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no