Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 3

Postet 03-12-23 kl 06:52 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

3


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet] [10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick] [19 Nenne]
> [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

Om å være mørkredd, om pepperkaker, om a-dur og om fiss-moll

Kalenderen sier 3. Desember, og 81 % av FP-land har nettopp tent det første lyset i adventsstaken. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å snakke litt om et tema som av mange grunner står meg nær, nemlig psykisk helse.

I fjor gikk Rådet for psykisk helse ut og sa: For mange av oss er julehøytiden den vanskeligste tiden i året. Feiringen fungerer som et forstørrelsesglass på kontaktsavn og relasjonelle vansker, og det er fullt mulig å kjenne ensomheten tynge midt i familieselskapet. I år kommer julen for mange med en tilleggsproblematikk: “Vi har egentlig ikke råd til å feire den.”

Man trenger ikke en nobelpris eller være psykologspesialist for å skjønne at dette har ikke blitt bedre i år, men antakelig verre for veldig mange. Med et dramatisk nyhetsbilde, strømpriser høyere enn selvtilliten til enkelte norske influencere og forventninger som aldri før er det mange rundt om i de tusen hjem som gruer seg til førjulstiden. Kontrasten mellom den julen man ønsker seg, den man hadde i barndommen som var overfylt av glede og latter, det man ønsker å oppleve og gjenoppleve, og alle forventningene en selv og kanskje alle andre har, kan bli vel stor. At distansen mellom det vi ønsker oss, det samfunnet ønsker av oss og det som faktisk skjer i årets siste måned krasjer litt. At det for mange, veldig mange, glir over fra en a-dur til en fiss-moll.

Jeg er en som reagerer veldig på musikk. Musikk gjør meg veldig glad, veldig trist, veldig ettertenksom. (og her snakker jeg ikke bare om hvor vidunderlig glad jeg blir av å synge karaoke altså, jeg snakker faktisk om hvordan musikk kan påvirke meg )
Noen ganger kjenner man seg litt mørkredd. Kjenner på styggen på ryggen, på utilstrekkelighet, håpløshet, savn eller endeløshet. Kjenner på at man rett og slett ikke virker like godt som man skulle ønske. Å være mørkredd kan være ganske skummelt, det er vondt og fremmed, og man kan ofte føle seg litt fortapt. Derfor vil jeg dele en av de julesangene som har gjort aller mest inntrykk på meg, og som kan tenne et lite lys i en ellers mørk hverdag: Vinni sin “mørkredd” fra juleplata gitt ut av Kronprinsparets Fond i 2011



For meg er denne vakker. Her kjenner jeg igjen de som ikke har det så greit. De som sliter litt alltid, eller som sliter litt ekstra i år. De som bare føler seg litt tomme, uansett om det har vart i to år, eller om torsdagskvelden bare er litt ekstra kjip.

Jeg ønsker ikke å skape et bilde av desember som en fullstendig mørk og dyster måned. Jeg prøver ikke å si at alt er kjipt, at vi alle er nede i et sort hull og ikke kommer oss opp igjen. Jeg prøver å si at desember er en måned som byr på kontraster. En måned der det fine blir ekstra fint, og det vonde blir ekstra vondt.

Jeg har et håp. Jeg håper at adventstiden i år kan by på to ting. At de som ikke har det så bra, av forskjellige grunner, føler de kan si fra. At de kan dele det med noen. At de kan be om hjelp. Og at de av oss som har overskudd til det, kanskje vi skal by litt ekstra på oss selv i denne perioden? Prøve å se de rundt oss som ikke har det så bra? Sette pris på de små øyeblikkene, og dele dem med de vi er glad i?

Ring en venn du ikke har snakket med på en stund, men som du mistenker har det litt tøft. Spør en som sliter om de tør og orker å fortelle deg hvordan de har det. Inviter noen ut på en gåtur i vinterkulda - frisk luft og bevegelse ER faktisk bra for kropp og sjel, og klisjé nok finnes det bare dårlige klær

Gi noen en klem! Selv om du kanskje ikke er en klemmer. Men en lang klem er helsebringende, det frigir oksytocin som demper angst og uro, gir trygghet og gjør at vi lettere knytter oss til hverandre. Inviter til julegrøt, lag snømann med barna, les boka som bare ligger på bordet men som aldri har sett dagens lys, lag noen deilige pepperkaker eller kjøp en boks med ferdige på butikken. Poenget mitt er: Prøv å få noen til å smile hver dag. Og ikke glem deg selv heller.

Når livet går over fra a-dur til fiss-moll, er Anne Grete Preus sin “Når himmelen faller ned” det vakreste som finnes- og du trenger ikke google, den er skrevet i fiss-moll. Den var visst ikke egentlig en julesang, men heldigvis så ble den det allikevel.

Hennes venninne Fay Wildhagen har nylig produsert og gitt ut “Møtested”, en hyllest til Anne Grete Preus sin musikk og deres relasjon. Nettopp dette sporet er det Fay og SKAAR som fremfører. Den er det verdt å lytte til!




Sitat:
Det snør himmelsk korrekturlakk
over feilstavet sommer,
og hør; bylarmen forsvinner
under dalende flommer.
Vi har hørt at ingen snøfnugg er like,
og sånne under kan en tenke på en stund.
Jeg lener hodet helt tilbake
og får et iskyss på min munn,
og får et iskyss.
Det snør stumme stjernesøstre
fra usynlige munner,
og ør av angrepet fra myldrende lydløse sekunder
i dag inntas jorden av en himmelsk hær.
Uten våpen tvinges hele byen i kne.
Alt går litt langsommere her på jorden
når hele himmelen faller ned,
når hele himmelen faller ned.
Takk for den unyttige snø
til bry og til besvær.
Nå inntas jorden av en himmelsk hær,
uten våpen
tvinges hele byen i kne.
Alt går litt langsommere her på jorden
når hele himmelen faller ned,
når hele himmelen faller ned.

Vi har det ikke alltid bra. Sånn er det. Men så kommer snøen og jula, og alt stopper litt opp. Legger litt himmelsk korrekturlakk over en feilstavet sommer. Men vi kan alle få det bedre, tror jeg. Enten nå, eller på lang sikt. Og til våren så vil snøen smelte, det vil spire og gro på nytt, dagene blir lysere og lengre. Forhåpentligvis går vi en lys sommer i møte, og er litt mindre mørkredde på denne tiden neste år. Eller kanskje ikke. Men det trenger vi ikke å tenke på nå.
Ta vare på hverandre. Ta vare på deg selv. Og dere?

God førjulstid, kjære FP-venner.

Kommentarer totalt 42

Kommentarer

Gammel
Strutsen sin avatar
Så fin luke!
Sitat:
Sitat Palmesus:
Jeg prøver å si at desember er en måned som byr på kontraster. En måned der det fine blir ekstra fint, og det vonde blir ekstra vondt.
Dette er veldig riktig.
Postet 03-12-23 kl 07:57 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Takk!
Postet 03-12-23 kl 08:11 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Nydelig fin og tankevekkende luke . Takk!
Postet 03-12-23 kl 08:19 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Postet 03-12-23 kl 09:34 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fin luke.
Postet 03-12-23 kl 09:59 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Tusen takk for en nydelig luke!
Postet 03-12-23 kl 10:12 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Sterk og fin luke.
Postet 03-12-23 kl 10:31 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Musemus sin avatar
Nydelige ord.
Postet 03-12-23 kl 10:53 av Musemus Musemus er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Postet 03-12-23 kl 11:38 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
To av de fineste sangene!

Desember er virkelig kontrastenes måned og alt forsterkes både det som er bra og det som ikke er bra.
Postet 03-12-23 kl 12:28 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fineste luka.
Postet 03-12-23 kl 12:34 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Nydelig luke, Palmen. Takk.
Postet 03-12-23 kl 12:34 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin og tankevekkende luke, Palmen. Musikken skal jeg spille litt senere i dag. Tusen takk!
Postet 03-12-23 kl 12:40 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Tusen takk!
Postet 03-12-23 kl 13:32 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Postet 03-12-23 kl 15:14 av Millen Millen er aktiv nå
Gammel
Anda sin avatar
En av mine absolutte favorittsanger.
Postet 03-12-23 kl 15:20 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Tusen takk.

Desember er jul og glede, men den er også alt det andre. Det er bra og viktig å seie høgt og hugse på. Igjen, takk.
Postet 03-12-23 kl 18:21 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Trixie sin avatar
Tusen takk Palmen. Denne traff meg virkelig.
Desember er tung for meg, og det er veldig ensomt. Men det blir vår igjen.
Postet 03-12-23 kl 19:28 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Trixie:
Postet 03-12-23 kl 19:32 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, Palmen.

Så fint. Takk.
Postet 03-12-23 kl 20:14 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Takk for fine tilbakemeldinger, dere. og ja - det blir vår igjen!
Postet 03-12-23 kl 20:18 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke som jeg åpnet i dag tidlig men ikke rakk å lese før i kveld.
Postet 03-12-23 kl 20:47 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Klem, så fin luke! Jeg leste den tidligere i dag, og mye traff akkurat nå.
Postet 03-12-23 kl 21:18 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Veldig fin luke, vennen min! Og den er så innmari deg, for er det noen som er flink på dette så er det du.
Postet 03-12-23 kl 21:51 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Postet 03-12-23 kl 22:02 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Takk!
Postet 03-12-23 kl 22:42 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
God førjulstid til deg også, Palmen!
Postet 03-12-23 kl 23:18 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Postet 04-12-23 kl 06:56 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Takk for fin, viktig og god luke. Jeg tror jeg skal lese den en gang til.

Jeg ønsker deg og dine en riktig god førjulstid. <3
Postet 04-12-23 kl 07:31 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Obelix sin avatar
Denne luka traff meg midt i hjerterota og endte med tårer i kaffekoppen. Jula er i fiss-moll i år og jeg sliter litt med å finne ut hvordan den i det hele tatt skal bli bra igjen. Samboeren min og barnas far døde i februar og det er ikke lett med disse førstegangs-dagene/periodene. Såpass vanskelig at ting som var hyggelige fortsatt er vond, og man ser bare hæppysnæppy glansbilder overalt. Men det går over, det blir vår igjen og livet går videre. Det er bare å henge på. Klem til alle som synes livet og desember er litt tungt
Postet 04-12-23 kl 08:45 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 04-12-23 kl 08:55 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Åh, Obelix.
Postet 04-12-23 kl 08:55 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Så utrolig leit å lese, Obelix. Stor klem.
Postet 04-12-23 kl 09:34 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Takk for at du deler det, Obelix. Det skjønner jeg at er vanskelig. Husk at vi er mange her inne som har kjent deg på nett lenge og vi bryr oss om deg. Også på de kjipe dagene. bruk oss! Så kan vi sende virtuelle klemmer i retur.
Postet 04-12-23 kl 09:39 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Dette var en veldig fin luke (som jeg ikke fikk lest før i dag fordi jeg i går var så veldig opptatt med å bake - ref. dagens luke).

Jeg kjenner veldig på at verden er så bratt for tiden, og sånn har det egentlig vært en stund. Og så blir jeg sur på meg selv, for egentlig burde jeg ha det kjempebra. Det er ingenting som egentlig er vanskelig i livet mitt, og så skal jeg krølle det til for meg selv. Uten grunn.

Og så leser jeg om Obelix og tenker at noen har større grunner til å føle på den bratte bakken. For det må være skikkelig tøft å oppleve alle tingene alene for første gang på veldig, veldig lenge. Men egentlig er jo ikke dette noen konkurranse om å ha god nok grunn til å være lei seg. Det bare er sånn.
Postet 04-12-23 kl 09:51 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Trixie, Tallulah, Obelix og Tjorven.
Postet 04-12-23 kl 09:58 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Livet er definitivt ikke for pyser. Klem til deg, Obelix - for en trist og uventet vending i livet ditt.
Postet 04-12-23 kl 10:26 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
på både Trixie og Obelix, og andre som trenger det.

Både en god gammel slager og en helt ny desemberlåt til ettertanke.

Jeg har nok med å overleve november og januar, men er heldig og kan puste godt (eller dope meg på juledopamin i desember).
Postet 04-12-23 kl 18:13 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Det er utrolig trist, obelix.
Postet 04-12-23 kl 18:47 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Sitat:

Sitat Palmesus:
Jeg prøver å si at desember er en måned som byr på kontraster. En måned der det fine blir ekstra fint, og det vonde blir ekstra vondt.

Dette er veldig riktig.
Ja, akkurat sånn!
Postet 05-12-23 kl 08:46 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Pepper Lemon sin avatar
Så fin luke, Palmen. Akkurat slik er desember. En stor klem til deg, som er så flink til å se andre, og bry deg.
Postet 05-12-23 kl 11:48 av Pepper Lemon Pepper Lemon er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så nydelig luke!

Godklemmer til Obelix, Trixie, alle som vil ha.
Postet 06-12-23 kl 15:12 av Addison Addison er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no