Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 8



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 8

Postet 08-12-18 kl 06:25 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

8

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


Jeg vokste opp i generasjonsbolig da jeg var liten, og så lenge jeg kan huske, så var det min oppgave å steike lefser før jul. Jeg steikte lefser for mamma, og jeg steikte lefser for bestemor. Det var morsomst å steike for bestemor, for bestemødre har det med å ikke være så nøye lenger.

Jeg sang og steikte, og bestemor kjevlet og instruerte. Bestefar var stand-in og tok over når jeg var lei.

Og hvert år var det krydderlefser det ble bakt mest av, de jeg egentlig likte aller minst …

Men, så ble man eldre, og krydderlefsene ble på sett og vis bare bedre og bedre …

Her er min bestemors oppskrift på krydderlefse:

1 kg hvetemel
1/2 kg rugmel
1 l kefirmelk
1 ts salt
1 pk aniskrydder
1 kokt potet,
og så kan du hvis du vil, ha i 1 egg.

Forsiktig med å ha for mye mel i til å begynne med. Ha i mel til passelig konsistens (man må bare elske bestemødres oppskrifter … ). Ikke jobb for mye med deigen, da blir lefsene seige. Form deigen til en tykk pølse eller to og legg på et fat (eller hva du nå har til rådighet). Dekk til deigen og la den gjerne hvile på et kjølig rom til dagen etter.

Del deigpølsen opp i passelige (og jevne) emner. Husk å ha ren kjevle og rent bord hele tiden mens du jobber. Raske og lette bevegelser (fort gjort at lefsene setter seg i benken ellers). Ikke bruk for mye mel i utbakingen, da kan lefsene bli tørre. Kjevles ut til ca. middagstallerk-størrelse.

Lefsene steikes på takke - to og to sammen. Ta lefsene forsiktig fra hverandre og legg dem mellom to kjøkkenhåndklær. Lag stabel etterhvert som du steiker (fortsatt mellom to kjøkkenhåndklær).

Vi smører lefsene med sirup og brunost i min familie, men du velger det du liker best. Del lefsene i snipper og server. Lefsene kan fryses, men fortrinnsvis før du tar på sirup og brunost. Lykke til!

Bestemor var glad i sanger med tekster som hun fant meningsfulle. En av allsangene som ble et fast innslag når storfamilien samlet seg, var «Lys og varme» av Åge Aleksandersen. Bestemor var ingen buddhist, men som buddhistene var hun veldig klar på at livet består av både glede og sorg.

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
Teofelia sin avatar


Hvert år tenker jeg at jeg skal prøve å bake lefser, men jeg syns det virker så vanskelig, så jeg feiger ut hvert år.
Postet 08-12-18 kl 08:09 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Haha, jeg skulle skrive omtrent det samme som Teo. Krydderlefsene så gode ut, kanskje det er de jeg skal teste? Kan jeg steke dem i stekepanne?
Postet 08-12-18 kl 09:03 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Mamma og jeg har ofte bakt lefser og flatbrød før jul. Det er en hyggelig tradisjon (så lenge vi husker på å koble ut røykvarsleren akkurat den dagen ).
Postet 08-12-18 kl 09:21 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Å, jeg ønsker meg takke! Fin luke!
Postet 08-12-18 kl 09:41 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar


Adrienne, kanskje vi skal gjøre alvor av det, og bake lefse neste år?
Postet 08-12-18 kl 10:00 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 08-12-18 kl 10:14 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Tallulah - det går helt fint å steke i tørr/usmurt stekepanne også.
Postet 08-12-18 kl 10:51 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Ååååh, jeg elsker lefse! Fikk nesten lyst til å prøve selv!
Postet 08-12-18 kl 11:02 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Lefsebaking er en veldig fin juletradisjon for mange. Takk for fin luke!
Postet 08-12-18 kl 11:19 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Jeg elsker lefser, og har steketakke. Men likevel valgte jeg også i år å svi av 400 kr på bondens marked fremfor å bake selv.
Postet 08-12-18 kl 14:18 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så spennende, jeg ble fristet til å prøve. Skal de være tynne eller tykke? Er ikke helt i gang med å lage deig og kjevle enda, men det er viktig å være mentalt forberedt...
Postet 09-12-18 kl 19:37 av tink tink er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no