Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 9



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 9

Postet 09-12-18 kl 09:01 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 11. årgang -

9

[1 Tink] [2 Albertine] [3 Maverick] [4 Enhjørning] [5 Timar] [6 Taien]
[7 Stompa] [8 Darth] [9 Blånn] [10 Eia] [11 Pamina] [12 Inagh] [13 007] [14 Toffskij]
[15 Che] [16 Elise] [17 Polyanna] [18 ingling] [19 Fersken] [20 Dali]
[21 Pappalille] [22 Acino] [23 polarjenta] [24 Tallulah]


DA ET NETT MED FOTBALLER OG NOEN KLÆR NESTEN SKAPTE DIPLOMATISK KRISE

Jeg tilbragte ungdomsskole-årene mine som medfølgende nødhjelpsbarn og mine tre år i Afrika har vært med på å forme den jeg er i dag. Vi skulle egentlig bodd i det som i dag er Sør-Sudan, men fra pappa skrev kontrakt til vi skulle flytte var alle de norske medarbeiderne evakuert ut fordi borgerkrigen blusset opp igjen.

Historien jeg skal fortelle nå handler om julen da jeg gikk i 8. klasse (nå ville det vært 9.). I adventstiden hadde vi ulike aktiviteter sammen med de andre norske KN-familiene, blant annet lagde vi pepperkakehus (som kollapset i god tid før julaften) og hadde juleverksted. Med andre ord, en ganske normal adventstid bortsett fra det varme været.

I resten av historien kan det nok være en del faktafeil, for dette er minner som festet seg på tenåringshjernen og som vi ikke har snakket så mye om senere. På den tiden hadde Braatens S.A.F.E. årlige julefly (jeg mener det var Braatens). Det ble samlet inn penger og utstyr blant de ansatte og man fylte opp et fly med nødhjelpsutstyr. Dette året var det Kirkens nødhjelps arbeid i Sør-Sudan som var de heldige mottakerne. På grunn av krigssituasjonen kunne ikke flyet fly inn til Juba, men måtte lande i Nairobi hvor lasten skulle lastes over på fly som fløy inn. Dermed trengte man landingstillatelse i Nairobi.

På den tiden hadde Kenya et anstrengt forhold til å motta nødhjelp og de politiske forbindelsene til Norge var nok ikke optimale. Men det som nesten førte til diplomatisk krise var noen fotballer og klær som var samlet inn til SOS barnebyer i Kenya, og som fikk et lite hjørne på flyet. Landingstillatelsen ble avslått. Dermed startet det jeg husker som en kaotisk julefeiring. Pappa var i møter med diverse ministere og på telefonen. Mamma stresset litt med å få alt ferdig til jul. Det nærmet seg gudstjenestetid og vi barna og mamma gjorde oss klare og reiste til kirken. Vi var spente fordi sjefen til pappa, som også jobbet med landingstillatelsen, skulle forrette gudstjenesten og jeg mener å huske at det var pappa som skulle ha prekenen. Mamma hadde fått manuset og var klar til å lese opp. Heldigvis kom pappa og sjefen i siste øyeblikk, men landingstillatelsen var enda ikke i orden. Flyet skulle forlate Norge sent på kvelden julaften, så det hastet.

Etter gudstjenesten reiste vi hjem og gjorde klart for middag. Fremdeles usikre på om det ble familiemiddag med pappa eller uten. Pappa kom hjem og i siste liten hadde flyet fått landingstillatelse. Utenriksministeren hadde til slutt satt stillingen sin på spill og sagt ja til at flyet kunne lande. Men på den betingelsen at fotballene og klærne ikke ble tatt inn i Kenya.

Første juledag sto en spent gjeng ute på flyplassen i Nairobi. Vi hadde fått lov til å komme helt ut til parkeringsområdet for flyene. Broren min og jeg, barna til sjefen til pappa, de to, noen lokale representanter, og en gjeng tungt bevæpnede vakter som passet på at vi ikke skulle gjøre noe galt.

Da vi sto der og så flyet lande, så det taxe inn til terminalen og så åpnet vinduet seg og kapteinen viftet med et norsk flagg, ja det var stort.

Og hvordan det gikk med fotballene og klærne til SOS barnebyer? Vel, de ansatte på flyplassen hadde jo ikke hørt noe om en diplomatisk krise, så det var null problem å få utstyret av flyet og inn i Kenya.
P.S.: Et par år senere var jeg med pappa til Gardermoen for å laste det årets julefly. Det var en svært kald opplevelse, men viktig last med blant annet telt til flyktningeleir.

Min favorittjulesang til slutt:

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for et annerledes juleminne! Så bra at de udiplomatiske fotballene nådde sin destinasjon til slutt. God jul!
Postet 09-12-18 kl 09:10 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Oi, det var juleminnet sitt! Det må ha vært noen veldig spesielle år, ser jeg for meg.
Takk for flott luke, Blånn!
Postet 09-12-18 kl 09:54 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for at du deler ett litt annerledes juleminne. Hvordan var det å ha ungdomstiden sin på en slik plass da? Merket du mye til urolighetene og krigen som var på vei igjen?
Postet 09-12-18 kl 10:37 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
For ein sterk historie, av ein eller anna grunn fekk eg tårer i augene no. Det er kanskje fordi eg husker juleflyene og hadde venner som var stasjonert sammen med sine foreldre ute på ulike oppdrag. God jul til deg!!
Postet 09-12-18 kl 10:41 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Spennende med litt annerledes juleminner. Takk for fin luke!
Postet 09-12-18 kl 11:01 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Oi! Det var minnet sitt, ja! Veldig fint med flyplassansatte som ikke har hørt om diplomatiske kriser da.

Fin luke!
Postet 09-12-18 kl 11:16 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Så spennende og annerledes juleminne. Fin luke!
Postet 09-12-18 kl 11:39 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Takk for fin og spennende luke.
Postet 09-12-18 kl 11:52 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Så godt med ansatte som ikke aner noe om diplomatiske kriser.

Takk for et fint, og annerledes, juleminne.
Postet 09-12-18 kl 12:00 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Sitat:
Takk for at du deler ett litt annerledes juleminne. Hvordan var det å ha ungdomstiden sin på en slik plass da? Merket du mye til urolighetene og krigen som var på vei igjen?
Vi bodde trygt og godt i Nairobi de første to årene mens pappa pendlet inn i Sør-Sudan. Jeg var naiv og ung og tenkte nok ikke over risikoen ved at pappa reiste inn. Vi fikk lov til å besøke Sør-Sudan og Juba to ganger. Da merket vi jo krigen ved at flyet ikke kunne lande på vanlig måte, men gikk inn over byen før det stupte ned i spiral for å unngå luftskyts.

Det siste året bodde vi i Khartoum i det som nå er Sudan. Der var det heller ikke krig, så for meg er de tre årene et eksotisk minne som har brent seg fast i hjertet mitt. Foreldrene mine har bodd flere perioder i utlandet etter dette og kom først hjem i mars i år. Så oppveksten er helt klart en stor del av den jeg er.
Postet 09-12-18 kl 12:59 av Blånn Blånn er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Litt av en julaften! Og vittig at de lokale flyplassansatte ikke ante noe som helst om dramaet!
Postet 09-12-18 kl 14:19 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Litt av et juleminne å ha! Takk for fin luke!
Postet 09-12-18 kl 17:49 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Takk for et fint og anderledes juleminne!
Postet 09-12-18 kl 19:47 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Dette var en fin luke, tror det perpektivt er utrolig fint å ha med seg videre. Digger at de flyplassansatte ikke skjønte at fotballene ikke var velkomne.
Postet 09-12-18 kl 20:28 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Så ålreit luke. Takk for historien!

Jeg skal visst til Sudan i januar, og gleder meg veldig til å oppleve noe som er helt annerledes.
Postet 09-12-18 kl 22:04 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Wow! Så spennende å høre om. Takk!
Postet 09-12-18 kl 23:44 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Spennende å lese om en så annerledes julefering.
Postet 10-12-18 kl 10:25 av polarjenta polarjenta er aktiv nå
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no