Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 1



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 1

Postet 01-12-19 kl 08:01 av Kalenderpiken
Oppdatert 09-12-19 kl 16:15 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

1

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Da har jeg fått lov til å åpne ballet i FP-kalenderen 2019. Et ærefullt oppdrag, selv om jeg kjenner litt på prestasjonsangsten. I fjor skrev jeg en bonusluke, der jeg delte mine tanker om første jul etter samlivsbrudd. Det har blitt noe av en tradisjon for mine bidrag her, jeg er ganske personlig. Kanskje for personlig innimellom, men det er nå engang sånn at det hjertet er fullt av, gjerne er det tastaturet renner over med.
Som sagt, i fjor skrev jeg om første jul etter brudd. Jeg føler for å fortsette litt på den trenden, for skjebnen ville det sånn at jeg og mine nok engang skal igjennom en første jul etter. 2019 har vært et utfordrende år.

I begynnelsen av februar mistet vi en høyt elsket hund. I og for seg ingen stor livskrise for de aller fleste, det er en del av livet med kjæledyr, men åh, så vondt det var allikevel! Ungene gråt, jeg gråt. Det ble så innmari tomt etter den gamle sulliken. Alle som har eller har hatt hund, vet hva jeg snakker om. Et familiemedlem er borte. Jeg trøstet sønderknuste unger om ettermiddagene, og gråt i armene til kjæresten om kvelden. Lite visste jeg om at jeg snart ville få langt verre ting å gråte over.

Fredag 1. mars om formiddagen sendte jeg de to yngste avgårde på 4H-leir noen timer hjemmefra. De var spente og forventningsfulle, og gledet seg til ei helg med nye opplevelser sammen med både venner og nye bekjentskaper. Selv gledet jeg meg til ei rolig helg med kjæresten. Bare tenåringen hjemme, det er nesten barnefri sånn i praksis. Vi satt i hver vår recliner i stua da det banka på ytterdøra.

På trappa stod det to unge uniformerte politibetjenter. Og i det jeg åpna døra og tok inn synet av dem, så visste jeg. Visste hvorfor de kom, og hvem det gjaldt. Jeg følte ikke beina mine, men jeg hadde da åndsnærværelse nok til å invitere dem inn. Jeg husker de beklaget at det var de som kom og ikke presten. Jeg syntes det var litt rart å si, for hva i all verden skulle jeg med presten? Jeg er jo ikke noen kirkegjenger. Og det spiller faktisk ingen rolle hvem det er som overleverer et sånt budskap. Jeg er nemlig overbevist om at det er akkurat like uvirkelig og smertefullt enten den som snakker har politiuniform eller hvit krage i halsen.

De fortalte at de hadde funnet mine barns far, min eksmann, i bilen sin, på en utkjørsel på en avsidesliggende vei, ti mil fra hjemstedet vårt, et lite stykke inn i nabokommunen. De fortalte at han hadde tatt sitt eget liv. At han var død, at begravelsesbyrået hadde hentet ham. At han var på vei til nærmeste store by for obduksjon. Jeg takket høflig for at de kom. De sa at kriseteamet var på vei. Så dro de.

Jeg skal ikke si så mye mer om hvordan de neste dagene og ukene forløp. De som vet, de vet. Og de som ikke vet, kan sikkert forestille seg det. Det jeg derimot kan si, er at å fortelle barna mine at pappa er død, at han tok sitt eget liv, det er det tyngste jeg noensinne har gjort. Mars 2019 er stort sett en grå grøt i minnebanken, men akkurat den ettermiddagen husker jeg.

Midt oppi alt dette: Huskjøp. Hussalg. Ny jobb. Planlegging av flytting til ny kommune. En utagerende og psykisk syk tenåring, som stadig flyttet grensene for hvor langt han var villig til å gå. 20. mai kastet jeg inn håndkleet og ringte barneverntjenesten, ba de komme og hente ham. De kom og tok han med seg. Historien derfra og hit kjenner mange av dere. Nå bor han på institusjon, åtte timer unna. Helt alene, med to-til-en bemanning døgnet rundt. Han kommer ikke hjem til jul. Det er første gang jeg skal feire jul uten ham. Tolvåringen og tiåringen skal ikke bare feire sin første jul uten pappa, men sin første uten storebror, og uten farmor og farfar. Første jul i nytt hus, ny kommune, nytt fylke.


Men så er det nå en gang sånn, at ut av asken fra alt som brant, spirer etterhvert noe nytt. Bokstavelig talt. Det var absolutt ikke planlagt. Faktum er nå likevel at 7. april, litt over en måned etter at alt raknet, befant jeg meg på badet med en positiv graviditetstest i hånda.

Et lys å sikte etter. En fyrlykt et sted der framme. En flamme av håp. Av liv. Så uventet, men likevel så inderlig ønsket og elsket. Ungene hadde mast om «en tjukk liten bror» i månedsvis. De gråt av glede da jeg fortalte dem om graviditeten. Og jublet da jeg i sommer kunne bekrefte at ja, det er en lillebror.

Vi skriver 30. november. Lørdag. Tolvåringen og tiåringen er på julebaking hos bonusbesteforeldrene. Hundene også. Bare meg og kjæresten og kattungen hjemme. Fyr i vedovnen. Første permisjonsdag. Termin om 20 dager. Og jeg tillater meg å kjenne på et blaff av lykke. Tjukk liten bror spreller i magen. Håndball-VM på tv. Har nyvaskede vinduer og rene julegardiner. Skal henge opp adventsstjerner og finne fram adventsstaken i ettermiddag. I morgen er det første søndag i advent, og ungene skal komme hjem til adventspyntet hus. Skal bare sitte her litt først, med julemusikk på Sonoshøytaleren, og kjenne litt på takknemlighet. For at det fortsatt finnes ting å glede seg over. For at jeg er her. For alt jeg har. I morgen, første desember, skal jeg tenne et lys for glede, og mene det.

Og så, helt til slutt: En aldri så liten reprise. Jeg delte den med dere i 2010. Den er like aktuell for meg i år, av åpenbare årsaker. Jeg ønsker dere alle sammen ei god adventstid!

Kommentarer totalt 44

Kommentarer

Gammel
Svanen sin avatar
Takk for en følelsesladd luke, Lorien.
Og lykke til med fødselen.
Postet 01-12-19 kl 08:22 av Svanen Svanen er aktiv nå
Gammel
Magica sin avatar
du skriver så fint. ønsker deg og dine den beste førjulstid som mulig!
Postet 01-12-19 kl 08:23 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
IOA sin avatar
For et år dere har vært igjennom. Jeg håper dere får en fin julefeiring, og at 2020 blir et roligere år for dere.
Postet 01-12-19 kl 08:31 av IOA IOA er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Et blaff av lykke! Så inderlig fortjent.
Postet 01-12-19 kl 08:41 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
For en start, nydelig følelsesladd luke.

Håper dere får en nydelig advent og en fin jul.
Postet 01-12-19 kl 08:50 av polarjenta polarjenta er aktiv nå
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Nå felte jeg en liten førjulståre. Du skriver så fint. Jeg unner deg og dine en nydelig førjulstid, så godt det lar seg gjøre. En tjukk liten lillebror i magen .
Postet 01-12-19 kl 09:04 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Måtte det bli flere lykkeblaff fremover!
Postet 01-12-19 kl 09:32 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
For en rørende start på årets kalender Ønsker deg en fin adventstid og ikke minst en fin ventetid på en tjukk, liten lillebror!
Postet 01-12-19 kl 09:37 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
For et år dere har hatt! Og så fint med et en liten lillebror i førjulstiden. Håper 2020 blir roligere og bedre for deg og dine!
Postet 01-12-19 kl 09:38 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Jeg ønsker deg og dine alt det beste for julen, og velkommen ti en tjukk liten lillebror. Også håper jeg neste år kan være en ny start for dere alle, sakte, men sikkert. Takk for at du gir perspektiv og refleksjon.
Postet 01-12-19 kl 09:55 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Så fint du skriver, Lorien. Jeg håper så inderlig at du og familien får en helt magisk jul, med en tjukk lillebror i armene. Og mitt nyttårsønske for deg er at 2020 blir så problemfritt, og så rolig som det bare kan bli.
Postet 01-12-19 kl 10:01 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Å så fint! For eit år du har hatt... lykke til med alt!
Postet 01-12-19 kl 10:11 av Hondacrv Hondacrv er aktiv nå
Gammel
Timar sin avatar
Du skriver så fint!

For et år 2019 har vært, så mange tap og tunge stunder. Jeg håper tjukk, liten lillebror vil være starten på bedre tider for dere alle. Lykke til!
Postet 01-12-19 kl 10:20 av Timar Timar er aktiv nå
Gammel
Mex sin avatar
Takk for en følesesladd luke, og takk for at du deler. Det har virkelig vært et tøft år for deg og dine. Håper 2020 byr på flere lyspunkt og gleder.
Postet 01-12-19 kl 10:21 av Mex Mex er aktiv nå
Gammel
Trixie sin avatar
Følelsesladd luke.
Ønsker dere en fin søndag og gode dager.
Postet 01-12-19 kl 10:38 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Det høres ut som du har hatt sorger og bekymringer nok for et helt liv det siste året. Jeg håper at de neste årene blir fulle av glede og postive overraskelser. God adventstid til deg og alle dine!
Postet 01-12-19 kl 10:47 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Nydelig luke.

Jeg håper at dere får en god adventstid og jul.
Postet 01-12-19 kl 10:51 av Blå Blå er aktiv nå
Gammel
Så vakker luke! Ønsker dere en flott advent og julehøytid og lykke til med kommende fødsel.
Postet 01-12-19 kl 11:03 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
amo sin avatar
Ett blaff av lykke, det er viktig å nyte de små ting, de små gleder..
Postet 01-12-19 kl 11:04 av amo amo er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 01-12-19 kl 11:05 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har trua på at 2020 blir et bedre år for deg og familien enn 2019 har vært.

Takk for følelsesladd luke.
Postet 01-12-19 kl 12:13 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
For et år du har hatt.
Håper dere får en fin jul, tross alt. Og riktig, riktig lykke til med han som kommer snart.
Postet 01-12-19 kl 12:15 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Et år med mange følelser.
- og lykke til med den tykke lillebroren
Postet 01-12-19 kl 12:38 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Lykke til med lillebror! Det er deg vel unt!
Postet 01-12-19 kl 13:02 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Å Lorien, for et år du har hatt. Jeg har fulgt med i trådene dine på forumet, men det var sterkt å lese alt oppsummert.

Adventstid er ventetid, og dere venter jo virkelig på det fineste som finnes. Jeg håper den nye velsignelsen kommer før jul og får spre glede til dere alle sammen.

God advent, fine Lorien.
Postet 01-12-19 kl 13:17 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Takk for innblikket. Håper dere får en fin førjulstid
Postet 01-12-19 kl 13:48 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Takk for at du deler. For et år du har hatt.

God førjulstid til deg og dine.
Postet 01-12-19 kl 14:11 av LilleT LilleT er aktiv nå
Gammel
Pamina sin avatar
Det har vært et bratt 2019, 2020 har halle tegn på å bli mye bedre.
Nydelig luke, og for en gave som venter utover i måneden
Postet 01-12-19 kl 15:08 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
For et år! Takk for at du alltid er så ærlig og deler. Og masse, masse lykke til med lillebror.
Postet 01-12-19 kl 15:48 av Divine Divine er aktiv nå
Gammel
Dali sin avatar
takk for fin luke. Hpoer neste år blir mindre bratt.
Postet 01-12-19 kl 17:05 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Takk for nydelig, veldig trist og veldig fin luke! Jeg ønsker dere en god jul - og lykke til med lillebror, så stas! -
Postet 01-12-19 kl 18:37 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Rabbit sin avatar
Åh, så sår, men vakker luke! Og lykke til med lillebror!
Postet 01-12-19 kl 21:50 av Rabbit Rabbit er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for sår, men fin luke! Lykke til med lillebror!
Postet 02-12-19 kl 09:32 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar

Måtte adventstiden bli god, og det neste året bli bedre.
Takk for personlig og nær luke.
Postet 02-12-19 kl 09:45 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Takk for en veldig fin luke. Håper 2020 bringer mange gleder for deg og dine.
Postet 02-12-19 kl 10:42 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Postet 02-12-19 kl 10:53 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Postet 02-12-19 kl 11:12 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 02-12-19 kl 11:50 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
Tangerine sin avatar
De beste ønsker for julen, til deg og alle dine.

En nydelig følelsesluke ...
Postet 02-12-19 kl 13:25 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
og
Postet 02-12-19 kl 22:22 av star star er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for ei fin luke. Jeg håper så inderlig at dere alle får et roligere i 2020.
Postet 03-12-19 kl 09:03 av tink tink er aktiv nå
Gammel
Mams sin avatar
En flott luke, men skulle ønske året som snart er over hadde vært litt snillere mot dere.
Postet 03-12-19 kl 11:15 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
Jeg har også fulgt dere fra sidelinjen, men å få alt beskrevet på denne måten, så kronologisk, det er sterkt. Takk for en fin luke.
Postet 03-12-19 kl 23:42 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Postet 05-12-19 kl 19:03 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no