Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 2



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 2

Postet 02-12-19 kl 07:04 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

2

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Jula, ja. Høytiden da alle skal være så himla hæppi. Jeg var ganske liten da jeg syntes at dette ble så altfor mye. Seint i tenårene klarte jeg ikke å glede meg over jula i det hele tatt. Men så fikk jeg egne barn og jeg bestemte meg for at jeg skulle lage egne koselige tradisjoner. Sakte, men sikkert har det blitt ting som jeg gleder meg over. Og de vil jeg dele med dere:

Julekrybben
Jeg er ikke så god til å kjøpe suvenirer, men da jeg var i Jerusalem ble jeg overtalt til å kjøpe en julekrybbe. Som visstnok er laget i Betlehem. Den er kanskje ikke sånn superfin, men jeg får en sånn glede ved å sette den opp hvert år.



Colakaker
Bestemoren min lagde alle de tradisjonelle julekakene, og hun lærte meg å lage dem. Men var de gode? Nei, egentlig var de jo ganske kjedelige. Men for 10 år siden dukket det opp en oppskrift her på FP på en julekake som hele familien har lagt sin elsk på. Så i dag har vi bakt colakaker, akkurat som vi gjør hvert år. Oppskrift finner du her.

Håndball-VM
Hvert eneste år ser jeg på mesterskap i håndball, og hvert eneste år tenker jeg på de stakkars spillerne som blir tvunget til å forberede seg litt mer til jul enn jeg gjør. For de må da være tidligere ute enn meg med innkjøp av presanger når de spiller kamper så nærme jul? Og så er det jo noe gøy med å se et norsk landslag som vinner.



Handle på black friday
Jeg er økonom. Både av utdannelse og sånn helt innerst i sjela. Man kan hate dagen så mye man vil, men JEG setter stor pris på en dag jeg kan kjøpe massevis av julepresanger til en lavere pris enn jeg ellers ville betalt. Så jeg sørger for å få inn alle ønskelister og skikkelig storhandler. Heldigvis er det ikke HELT amerikanske tilstander på Panduro og andre butikker hvor jeg kjøper julegaver.



Love Actually
Denne filmen har jeg kost meg utrolig mye med. De siste årene har jeg valgt å tvinge ungene mine til å se den sammen med meg, og det gleder meg jo at de ser ut til å kose seg sammen med meg. Det har liksom blitt en ting vi bare gjør, så det har blitt en tradisjon. Og scenen hvor Jamie og Aurelia hopper i vannet for å redde manuskriptet hans humrer vi godt av.



Det er kanskje ikke all verden, men jeg har på følelsen at jeg kommer til å få flere på lista etterhvert. Del gjerne noen rare juletradisjoner som du har lagt deg til.

Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Postet 02-12-19 kl 07:12 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Tradisjoner er viktige, og det er fint å ha valgt dem selv.
Postet 02-12-19 kl 08:29 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Så fine saker. Og Kolakaker er absolut den beste julebaksten!

Jeg ønsker meg også veldig en ny julekrybbe. Jeg har en i porselen som jeg arvet fra foreldrene mine da de skilte seg. Den er skikkelig stygg, men jeg liker den. Og den får stå framme og bringe julefølelse til hjemmet. Men jeg har sett meg ut en fin fra Willow tree, men det blir nok ikke med det første.
Postet 02-12-19 kl 08:43 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Våre tradisjoner/ting vi gleder oss til for desember er slik:
  • Vi ser Frozen 1. desember. (og ikke resten av året).
  • Første søndag i advent spiser vi frokost ute sammen med podens far, min mor, og eventuelt andre som måtte ønske å være med. (varierer).
  • Hver morgen når Poden er hos meg åpnes adventskalenderen i fellesskap mens vi spiser kosefrokost med tente lys og lilla servietter.
  • Jeg må få med meg en julekonsert/forestilling i løpet av adventstiden. I år blir det Nøtteknekkeren. Ballettforestillingen direkteoverføres fra Royal Opera House i London til kinolerretet vårt på søndag. Gleder meg!
Postet 02-12-19 kl 08:49 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Takk for koselig luke!
Postet 02-12-19 kl 09:47 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så koselig, Tjorven.
Postet 02-12-19 kl 09:55 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Frk_Fryd sin avatar
Koselig luke!
Postet 02-12-19 kl 10:00 av Frk_Fryd Frk_Fryd er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Så fin luke! Og gjenkjenbar. Jeg har tenkt at vi ikke har noen "ordentlige" juletradisjoner i vår familie, men når jeg ser lista di så har vi også mange av disse punktene. Fordi det har blitt tradisjoner. Våre juletradisjoner.
Postet 02-12-19 kl 10:03 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
herlig!

Vi er en litt ustrukturert familie, men har klart noen tradisjoner, og jeg merker at ungene har begynt å si at ditt og datt er tradisjon. Så da har vi klart det!
Postet 02-12-19 kl 10:15 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Takk for herlig luke.
Postet 02-12-19 kl 10:24 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for en fin luke.
Postet 02-12-19 kl 10:45 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for en koselig luke.

Vi har noen tradisjoner, noen er hvert år som en del av julepynten eller julefilmene, andre er mer situasjonsbetinget etter hvor vi er i julen og hvem vi feirer med.
Postet 02-12-19 kl 11:00 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke!

Håndballmesterskap er en del av adventstiden her også. I tillegg har jeg de siste 10 årene laget Ludls rødkål, som vi bruker til julemiddagen uansett hvor vi feirer den.
Postet 02-12-19 kl 11:07 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Så fin luke, jeg elsker tradisjoner og nå som vi har ei frøken på 5 år så kan vi faktisk skape noen nye også. :hjerter.
Postet 02-12-19 kl 11:18 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
trøtt sin avatar
Takk for en fin luke.
Postet 02-12-19 kl 11:43 av trøtt trøtt er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
En luke i min ånd.

Det eneste jeg vet kommer til å skje hver desember er at jeg synger en masse julekonserter. Det er liksom ikke tid til å lage jul før jeg er i land med dem.
Postet 02-12-19 kl 12:35 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 02-12-19 kl 12:51 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
For en herlig luke!
Jeg liker adventstiden best av alt! - Selve julaften er liksom ikke så veldig big deal. (hyttelig den og, ja)
Postet 02-12-19 kl 13:36 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Veldig hyggelig luke. Og god påminning om at man får den julen man selv skaper, og det er ikke alltid så mye som skal til.
Postet 02-12-19 kl 14:03 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Koselig luke.
Postet 02-12-19 kl 19:21 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Rabbit sin avatar
Så fin luke!
Postet 02-12-19 kl 20:07 av Rabbit Rabbit er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Takk for fin luke
Postet 02-12-19 kl 23:23 av star star er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Logger meg inn for litt julestemning. Fin luke.
Postet 03-12-19 kl 00:15 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Mams sin avatar
Så koselige tradisjoner dere har.
Vår juletradisjon er panikkrydding de siste dagene, men i år ser det ut til at vi ikke får det sånn.
Postet 03-12-19 kl 12:18 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Koselige tradisjoner
Postet 05-12-19 kl 20:12 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no