Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Snart er det jul igjen - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Snart er det jul igjen - 12

Postet 12-12-10 kl 07:00 av Kalenderpiken
Oppdatert 12-12-10 kl 07:42 av Kalenderpiken (tinks innlegg enkom i nattens mulm og mørke)

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
3. årgang

12
[1 Toffskij] [2 Kirsebær] [3 Gaia] [4 Lorien] [5 Kasia] [6 Teofelia]
[7 apan] [8 Interference] [9 Tallulah] [10 Bobbelur] [11 Lille Ru] 12 tink
[13 Divine] [14 Saint] [15 kokosbolle] [16 Flubby] [17 smilefjes] [18 007]
[19 Nessie] [20 Harriet Vane] [21 nolo] [22 Koma] [23 Kanina] [24 Skilpadda]


---

tinks lukeinnlegg:

Alt var ikke bedre før. Denne jula blir spesiell for oss, og sikkert for mange andre - på forskjellige måter. Selv står vi med flyttesjau til livet, og har planer om å være ferdig og på plass i nytt hus om ei uke, et par dager før selveste julaften.

Innimellom blir jeg bekymret for om det blir bra nok for barna, for svigerfar og for mannen og meg. Jeg vet at andre har andre bekymringer og at noen til og med gruer seg til jul.

Det kan være en mager trøst, men det gikk ikke alltid som planlagt for alle husmødre før i tida heller. På jobb kom jeg over et nydelig intervjuutskrift. Jeg har lov til å publisere det, men har likevel anonymisert litt.

Sitat:
Jolatre frå Voss
Utskrift av intervju gjort av ein 6. klassing tidleg på 1980-tallet. Informanten fortel om jula i barndomen Det kan vere på 1930-talet.

Vi fekk alltid jolatre frå Voss, for der hadde vi bestemor og bestefar. Før så var det ikkje veg til Tyssedal ein gong då, alle varer kom med båten. Til Voss gjekk det jo ikkje båt, men dei sende det til Granvin, og så gjekk det med båt derifrå og til Odda. Og me gjekk kvar dag ei veke og venta på dette jolatreet. ”Å, nei, det er ikkje kome”, sa ein som heitte Bårda-Lars, han arbeidde på kaien. Kvar einaste dag sprang me ned med det same me kom frå skulen, men nei det var ikkje kome. Like til Vetle-julaften gjekk med, då grein me. Det kan koma i morgon sa Bårda-Lars, det kjem ein båt i kveld, og då får de det treet på jolafta. På jolafta då var me jo fri frå skulen så då sprang me ned med ein gong.

Nei, ikkje noko jolatre!

Me vart lange i fjeset igjen, veldig bedrøva, og fortalde det til mor og far, og så sa far: ”Eg skal gå opp i Bygda og til Bonden der og spørja om vi får hogga eit tre.” Det var ein stor gard i Bygda før, der som det er mange hus no, og der budde ein mann som vi kalla for Bonden, det var han som åtte skogen oppover der med Hestavoll.

Jau, då, så skulle far få lov til å finna seg eit tre på jolafta, men han måtte ikkje ta gran og ikkje fure, han skulle få lov til å ta ein brake. Så kom han heim med braken, han var jo litt smal og litt fin, men det var jo ikkje jolatre! Me var så skuffa men når vi ikkje hadde noko anna så måtte me pynta braken, og det gjorde me.

Me var akkurat begynt å pynta, då banka det på døra, og der stod Braka-Lars, han som arbeidde på kaien, med eit fint jolatre. Det hadde kome likevel, det hadde blitt ståande i Tyssedal, dei hadde lossa det feil, og så kom det ein mann roande med det til Odda. For han syntest det var synd at vi ikkje skulle få det til jolafta. De kan tru vi var glade! Og det var ikkje berre jolatre. På treet var det hengt ein pakke og så fylgde det med eit par ski, og det var presang til alle saman, det var det fyrste skiparet me hadde hatt, og de skulle alle me ungane eiga saman.

Me stod på ski i Bygda, der var ein liten, fin bakke. Men det var den jolafta ja. Vi skulle akkurat til å ta pynten av braken, men då sa mor mi: ”Tenk på dei Hauge, som bur under oss. Dei har jo ikkje jolatre dei!” Dei hadde mist mor si dei, i spanske sykja, og faren hadde ikkje nokon til å stella for seg, og så hadde han fire born, og han hadde ikkje tid til å laga til noko jol. Så den braken som me hadde pynta, den gjekk me ned til dei med. Og det fine jolatreet som kom frå Voss, det pynta me. Og så vart det jol både hos Hansen og hos Rønning.
Mens jeg skuer utover et berg av flyttekasser og vel vitende om at de værste skapene enda ikke er tømt så klamrer jeg meg til vissheten om at det nok blir jul også hos oss i år, som andre år.

Oppfordrer herved alle som trenger det til å ta en lettvintmiddag og slenge beina på bordet.

Kommentarer totalt 33

Kommentarer

Gammel
Tåtti sin avatar
Det blir jul i år også. Fin luke.
Postet 12-12-10 kl 07:52 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
På den annen side så har man jo slækket til nå, så kanskje det er på tide å begynne å vurdere å stresse litt snart.
Postet 12-12-10 kl 08:19 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Det blir jul, i svigermors hus, så jeg kan bare fortsette å slække.

Fin luke.
Postet 12-12-10 kl 08:31 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Slenge bena på bordet? :skremt: Vi er jo i samme båt, og må bare innse at jula i år kommer til å bli litt annerledes enn andre juler. Men jul blir det uansett. :)
Postet 12-12-10 den 09:21 av
Gammel
Miromurr sin avatar
Det var en fin historie. Takk for ei fin luke.
Postet 12-12-10 kl 09:26 av Miromurr Miromurr er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jeg må slutte å lese julekalenderen. Fineste julekalenderen! (Men, hva er en "brake"?)
Postet 12-12-10 kl 09:34 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for fin julefortelling.

Det er min trøst også. Det blir jul uansett, selv om vi ikke pynter så mye til jul. Vi har ikke noen flyttesjau å skylde på, men jeg kjenner at julestemningen er på vei.
Postet 12-12-10 kl 09:54 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Sokk sin avatar
Brake er einer.
Postet 12-12-10 kl 09:56 av Sokk Sokk er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Postet 12-12-10 kl 09:58 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Så fin luke! Tusen takk.
Postet 12-12-10 kl 10:20 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Esme sin avatar
Klart det blir jul! Vi flyttet 18 desember i fjor og fikk ryddet vekk kassene fra kjøkken, spisestue og stue før hele slekten til mannen min kom durende på julaften. 21-22 desember var vi i oslo på eddie izzard- show og jeg var i tredje trimester. Fridagene i romjulen føltes velfortjent for å si det sånn. Jeg tror jeg er immun mot julestress i all fremtid etter den runden der.
Postet 12-12-10 kl 10:21 av Esme Esme er ikke aktiv
Oppdatert 12-12-10 kl 10:31 av Esme
Gammel
Nina sin avatar
Takk for fin luke!
Jeg er også immun for julestress etter et par runder i ungdommen, spesielt godt husker jeg en desember der moren min kom på den geniale planen å slipe og lakkere stuegulvet. Gulvet ble tørt natt til julaften, flygelet (og resten av møblene) ble satt på plass kl 08:00 om morgenen på julaften, og familien kom til pinnekjøtt og pyntet hus kl 17.
Postet 12-12-10 kl 10:36 av Nina Nina er ikke aktiv
Gammel
Ami sin avatar
Fin luke, tink! (Jeg er kvart vossing, og blir varm i hjerterota av vossadialekt.)

Du minner meg forresten på at vi skal flytte i januar. Jeg prokrastinerer pakkingen så godt jeg bare makter.
Postet 12-12-10 kl 11:03 av Ami Ami er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Fiin luke!

Etter å ha strigrått kl 0330 24. Desember fordi jeg oppdaget at jeg måtte tre snor i alle julekulene som var innkjøpt til vårt første juletre, hvilket virkelig var Dråpen, har jeg endelig porsjonert ut det som "må" gjøres. Nå gleder jeg meg.
Postet 12-12-10 kl 11:07 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar
Fin luke!
Postet 12-12-10 kl 11:17 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Så fin luke!
Postet 12-12-10 kl 12:12 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Fin fin luke! Og flytting blir bra det også
Postet 12-12-10 kl 12:17 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Så fint!
Postet 12-12-10 kl 12:24 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Fine julekalenderluken.
Postet 12-12-10 kl 12:42 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar

Dette var en fin luke, tink.
Postet 12-12-10 kl 12:45 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Jeg elsker fortellinger om jul i gamle dager.
Postet 12-12-10 kl 13:17 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Så fin luke!
Og jeg som bekymrer meg for hvordan vi skal få hjem noe juletre uten bil. Hver sin tid, hver sine utfordringer. :knegg:
Postet 12-12-10 den 13:43 av
Gammel
Obelix sin avatar
Fine luken.
Postet 12-12-10 kl 14:38 av Obelix Obelix er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Fine luken, omsider fikk jeg roen til å sette meg ned å lese!
Postet 12-12-10 kl 19:42 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Å, det var en fin julefortelling! Takk skal du ha.
Postet 12-12-10 kl 20:01 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Det var en fin luke. Det er så flott å lese fra "gamle dager", det setter mye i perspektiv.
Postet 12-12-10 kl 20:05 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Observatøren sin avatar
Fine luken - fra hjemstedet mitt.

Takk!

Vi har forresten veldig lave juleforventninger. Jul feires på lille julaften, for da er alle barna til stede, og så bruker vi resten av jula på å se på film, spise god mat og slappe av mest mulig - på sofaen eller i skibakken. Det blir alltids litt festivitas, men det er ikke noe vi oppsøker. Så pust ut!
Postet 12-12-10 kl 20:08 av Observatøren Observatøren er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Jeg skal slenge beina på bordet når jeg er ferdig med eksamen! Feiringa skjer ikke i mitt hus, så jeg tar det helt med ro hva julevask angår.
Postet 12-12-10 kl 20:22 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Fine luken- tusen takk
Synes jeg kjente einerlukta mens jeg leste.
Jeg stresser sjelden, og har ikke tenkt å gjøre det til jul heller. Jula kommer okke som
Postet 12-12-10 kl 22:27 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Fin luke.

For 5 år siden flyttet vi inn i nytt hus som enda ikke var ferdig malt innvendig med baby og 3-åring. Vi flyttet inn 18.12 og hadde familien på julemiddag 24.12. Alt går.
Postet 12-12-10 kl 22:32 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Så godt å se at dere likte fortellinga. Det er fint å få litt perspektiv på eget julestress (på flere nivå) gjennom et historisk skjær.
Postet 12-12-10 kl 23:41 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Det var en nydelig juleluke.
Postet 13-12-10 kl 08:58 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Det var en fin luke.
Postet 13-12-10 kl 09:05 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no