Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 10

Postet 10-12-20 kl 07:38 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

10


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]



Det er mange kjempeflinke håndarbeidere på FP. Jeg har stor beundring og respekt for dem, og de får absolutt lov til å lese dagens luke, men den er ikke egentlig for dem; den er for alle oss andre!

Jeg har aldri vært særlig flink med håndarbeid. Jeg er ikke særlig netthendt, jeg har ikke særlig evne til å tenke ut hvordan ting kan bli ordentlig pent – eller tålmodigheten som skal til for å gjøre veldig små, nøyaktige ting. Det er en grunn til at mine kaker alltid ser ganske rustikke ut, og til at jeg egentlig foretrekker hvetebakst (som ikke KAN annet enn å være røff og sånn-cirka i uttrykket).

Men jeg hadde to bestemødre som var veldig flinke med hendene, og jeg lærte både grunnleggende hekling og strikking av dem da jeg var liten. Da jeg ble totalt oppslukt av en audiodrama-podcast en høst for to år siden, innså jeg at jeg trengte noe å henge fingrene i mens jeg lyttet, og da plukket jeg frem strikkepinnene igjen. Det ble flere enkle luer i fjor, og jeg har sendt flere ullskjerf og halser ut i verden denne høsten. Det er noe solid og godt ved å strikke varme ting til folk man er glad i. Det er litt som å bake boller til dem, egentlig, en håndfast måte å vise omsorg på og være med på å holde dem varme. Særlig i år, når jeg ikke kan møte og klemme dem.

Og så fant jeg ut at jeg skulle gjøre et nytt forsøk på hekling, som jeg aldri helt hadde fått teken på. Dette superenkle røde hjertet var det første jeg prøvde meg på, og etter et par knoteforsøk gikk det faktisk ganske lett. Jeg hektet slike på en hel haug julegaver og julekort i fjor, og noen fikk også henge på juletreet. Hvis man veksler mellom videoen og oppskriften, lærer man seg kjapt de par-tre viktigste maskene man trenger, og da står den videre hekleverdenen åpen!



Den egentlige grunnen til at jeg ville lære meg å hekle var alle de ustyrtelig søte amigurimiene jeg har sett bilde av rundt på nettet. Og jeg var SKREKKELIG stolt da mitt første forsøk var ferdig her for et par uker siden! Baby Yoda skal helt klart få hedersplassen på juletreet i år!



Den tredje og siste oppskriften jeg vil dele, henger også sammen med det virtuelle podcast-fandom-samfunnet jeg har stupt inn i i år. En gjeng av oss organiserte en liten fundraiser her om dagen, der folk tilbød premier/gaver for donasjoner; bare små og enkle ting, av typen «tegne en tegning» eller «synge en sang etter ditt ønske i voice chat» eller «gi en godbit etter ditt valg til papegøyen min, på videochat». Jeg tilbød håndskrevne julekort med et heklet snøkrystall i, av valgfri farge, og har sendt 10 slike av gårde til ulike deler av verden.




Oppskriften er superenkel, og resultatet mye bedre enn tidsbruken skulle tilsi, så denne rekker man fint både å lære seg og å lage en håndfull av før jul, hvis man vil! (Metallisk tråd ser veldig pent ut, men er litt ekkelt å hekle med, så man bør nok egentlig holde seg til tynt bomullsgarn hvis man er nybegynner.)

Jeg har funnet oppskriften på bloggen til Nøstebarn, men for å holde alt på ett sted (og i tilfelle den bloggen forsvinner), så har jeg beskrivelsen her:

1. omgang: Hekle 5 lm (luftmasker) og fest dem til en ring med 1 kjm (kjedemaske).



2. omgang: Hekle 6 lm, fest dem med 1 fm (fastmaske) i ringen, så du har en løkke. Gjør dette 6 ganger. Da har du en skjev, liten, blomstlignende sak.



3. omgang: I hver av løkkene fra 2. omgang: Hekle 2 fm, 5 lm og 2 fm, så du får en ny løkk utenpå den opprinnelige. Når du har gjort dette i hver av de 6 løkkene, har du en liten stjerne. Fest den siste masken med en kjm i den første masken i omgangen (eller noe i nærheten).
Hvis du vil ha en løkke til å henge opp snøkrystallen i: Hekle 20 lm, fest med en kjm i den første masken i omgangen.



4. omgang: Hekle 1 lm. I hver av løkkene fra 3. omgang: Hekle 2 fm, 3 lm, 1 hst (halvstav), 5 lm, 1 hst, 3 lm, 2 fm, så du har en liten løkke på hver side og en lengre løkke i midten. Når du har gjort dette på alle de seks løkkene, avslutt med 1 kjm i den luftmasken du heklet først. Avslutt og fest trådene.



(Det blir sikkert enda penere hvis man strekker eller stryker eller presser disse når de er ferdige. Det har jeg ikke prøvd. )

Riktig god jul, alle sammen!

Kommentarer totalt 36

Kommentarer

Gammel
Fintdethei! sin avatar
Nydelige tips for en håndarbeidsnovise. De snøkrystallene var dekorative. Og baby yoda .
Postet 10-12-20 kl 07:53 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Enkelt? Det ser jo veldig avansert og proft ut. Kanskje jeg skal frike ut hele familien med å faktisk gi dem håndarbeid i år? (En adjektivhistorie hadde de nok ventet seg, men noe som er laget med hendene? ).
Postet 10-12-20 kl 08:01 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for inspirasjon til å prøve hekling!

Jeg er også en som aldri har vært særlig flink med håndarbeid, men du får dette til å se overkommelig ut. Baby Yoda er fantastisk!
Postet 10-12-20 kl 08:03 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Så nydelig.

Og velkommen til håndarbeidsverdenen. I likhet med the dark side så har vi cookies.
Postet 10-12-20 kl 08:32 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for fin inspirasjon. Jeg er mye flinkere til å snakke om håndarbeid, enn faktisk å gjøre det. Etter inspirasjon fra deg i en annen kanal så har jeg også begått en baby Yoda, men hvor har du funnet de søte perleknappene til øyne? Det ble ikke helt det samme med nobby-perler... Også lurer jeg på hvordan du fikk "vogna" til å bli så rund og fin. Kanskje du er mer fingernem enn du tror?

Takk for en inspirerende luke!
Postet 10-12-20 kl 08:35 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg er sikkert en av dem du tenker på når det kommer til håndarbeid. Jeg hadde en bestemor som lærte meg alle teknikker innen det meste av håndarbeid. Hun lærte meg ikke å sy (på maskin), men den oppgaven har Heiko påtatt seg med største alvor etter at jeg kom i godt voksen alder, så nå kan jeg det også.

Snøkrystallene ble skikkelig fine, og jeg ser at de ikke er så mye arbeid. De skal jeg forsøke meg på. Her har det blitt veldig mye strikking i det siste.

Tusen takk for fin luke! Jeg liker at de er så forskjellige.
Postet 10-12-20 kl 08:43 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Hekling har jeg liksom aldri blitt venn med, men dette så ut som noe det kunne vært moro å prøve. Takk for fin luke.
Postet 10-12-20 kl 08:53 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Du har da virkelig lært masse om håndarbeid de siste årene!

Baby Yoda!

Edit: Autocorrect hadde satt inn en orddelingsfeil!
Postet 10-12-20 kl 09:03 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Oppdatert 10-12-20 kl 09:37 av Luftslottet
Gammel
celebelen sin avatar
Baby Yoda
Postet 10-12-20 kl 09:14 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
The Child er jo bare knusbedårende! Jeg forsto ikke helt det ene ordet du brukte der da du snakket om snøkrystallene, s-tr-y-, st-ryyyk-, sr-tky... Nei, klarer ikke!
Postet 10-12-20 kl 09:18 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Så fine! Tror jeg må prøve meg på de snøkrystallene.
Postet 10-12-20 kl 09:30 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Tink, øynene til baby Yoda er kjøpt på Panduro; i nettbutikken heter de øye med låsring (disse er 6 mm, tror jeg), og i den fysiske butikken finner man dem sammen med knapper. De er som en liten skrue der skruehodet er øyet og så er det en ring man klemmer på skruen på innsiden som sørger for at den ikke faller av. Selve skruen er litt lang for det bitte lille hodet, så hvis jeg lager en til, tror jeg jeg skal hekle den et ørlite grann størrre.

Blå: Jeg vet! Og så så mye fint garn dere har!

Toffen: Jeg tenkte på deg da jeg skrev det.
Postet 10-12-20 kl 09:52 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Oppdatert 11-12-20 kl 11:38 av Skilpadda
Gammel
rajraj sin avatar
Takk for fin luke!

Krystallene var såpass fine at sannsynligheten for at jeg prøver meg på noe sånt har økt med 60 prosent.
Postet 10-12-20 kl 09:54 av rajraj rajraj er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for fin luke! Hekling ja. Er det noe man skulle prøvd seg på istedenfor candy crush kanskje..?
Postet 10-12-20 kl 10:16 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Det er godt gjort å lage den søteste Baby Yoda ever, men det har du jammen meg klart! Jeg liker veldig godt innstillingen om at stryking (det er sånn man skriver det, Toffen) og slikt er sånt man kan ta en dag man føler for det. Kanskje.

Jeg KLARER ikke hekle, skjønner ikke hva slags magiske triks som skal til for å få det til!

Og så fin tanke om at det er noe håndfast i omsorgen man viser ved å lage varme plagg til andre.
Postet 10-12-20 kl 10:24 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Har heklekrokene nutildags fått ordentlige håndtak? var min første tanke når jeg ser bildene. Jeg er litt akterutseilt på området, har ikke prøvd siden sjetteklasse sikkert. Hakking var også en ting på den tida, minnes jeg.

Fint med ny hobby!
Postet 10-12-20 kl 10:34 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Skilpadda: når du begynner å drømme om garn så er du i hvert fall over på the dark side. Jeg skal ikke en gang begynne med å anslå hvor mye garn jeg har. Og hvor mye jeg har lyst til å kjøpe mer, likevel.
Postet 10-12-20 kl 11:00 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Så fine hjerter og krystaller! Baby yoda var ultrasøt!

Herlig luke, god jul til deg og.
Postet 10-12-20 kl 11:02 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Kul luke. Mulig jeg skal prøve å bli en som hekler?
Postet 10-12-20 kl 12:00 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg har altfor mye garn allerede, Blå. Men til det enhver tid pågående prosjekt bruker jeg en nydelig garnbolle jeg fikk i 50-årsgave (onkelen min lager sånne, så jeg sa til mamma at jeg ville ha en )

Postet 10-12-20 kl 12:54 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Skilpadda, vi kaller det ikke garn, men isolasjon.
Postet 10-12-20 kl 12:57 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Særlig jeg, som har det meste på loftet.
Postet 10-12-20 kl 13:01 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Ja, jeg skal absolutt ikke påberope meg å være i deres divisjon riktig enda! Jeg er jo bare en nybegynner i garnsamlingsfaget, jeg mener håndarbeidsfaget.
Postet 10-12-20 kl 13:05 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Men tenk så mye glede du har foran deg.
Postet 10-12-20 kl 13:19 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Postet 10-12-20 kl 13:26 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Bobbelur sin avatar
For en nydelig garnbolle!
Postet 10-12-20 kl 13:56 av Bobbelur Bobbelur er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Jeg oppdrar visst en garnsamler. På strikkefestival for noen år siden, spurte Ville om vi kunne kjøpe noe nydelig, plantefarget (og ikke så billig) garn. Da jeg spurte om hva hun skulle bruke det til, svart hun at hun skulle "ha det og kose på".
Postet 10-12-20 kl 15:29 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
You had me at baby yoda
Postet 10-12-20 kl 19:20 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Fin luke! Jeg har lært meg å hekle mange ganger, og har mange halvferdige prosjekt siden jeg for hver gang jeg legger det fra meg for noen måneder, glemmer hvordan jeg skal gjøre det.
Postet 10-12-20 kl 20:11 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har prøvd meg. Det er forbedringspotensiale, men det var morsomt å hekle igjen. (Og tok virkelig ikke en evighet.)
Postet 10-12-20 kl 20:20 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Baby Yoda var bedårende rett og slett!
Postet 10-12-20 kl 20:45 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Åååå Baby Yoda!
Jeg har så lyst å hekle sånne fine krystaller! Men jeg forsto nada av oppskriften, så jeg får holde meg til nesegrus beundring på avstand. (Jeg har hekle Alzheimer.. For en del år siden heklet jeg ol-luer over en lav sko. Nå husker jeg ikke en dritt!)
Postet 11-12-20 kl 06:42 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Charlie sin avatar
Hekling er liksom det store, skremmende fjellet. Nå fikk jeg ihvertfall litt lyst til å prøve! Takk for en fin luke!
Postet 11-12-20 kl 07:55 av Charlie Charlie er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Her er forresten oppskriften på Baby Yoda som jeg brukte! https://philaeartes.files.wordpress....eychain-en.pdf
Postet 11-12-20 kl 11:34 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Baby Yoda! Jeg lærte meg å hekle av samme grunn, jeg ville lage amigurumier. Jeg fikk god hjelp av håndarbeidskyndige her inne faktisk! Hekling som venstrehendt var litt klønete å lære seg, men etterhvert har det kommet en del youtubetutorials som har gjort det lettere.
Postet 11-12-20 kl 12:18 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Baby Yoda!
Postet 12-12-20 kl 00:10 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no