Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 1



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 1

Postet 01-12-21 kl 10:51 av Kalenderpiken
Oppdatert 01-12-21 kl 23:19 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

1


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floka] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]



Advent nå igjen sier du? Vel, noen av oss startet å spille julemusikk allerede i november. Og noen (les Niobe) startet juletråden 2021 i september. For andre kommer kanskje adventstida litt brått på i år. Det kan føles litt meget, med alle disse lysene som blinker på verandaer og over døråpninger, julemarsipanen som allerede er på tilbud og alt kravet om hygge til enhver pris. Siden i alle fall denne luka kom litt brått på, går jeg for gjenbruk i år. En rask gjennomlesing av mine tre tidligere bidrag til julekalenderen ga følgende resultater:

I 2020 skrev jeg om mammaen min, og om hennes juletradisjoner.

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Heilo anno 2020
Mamma er glad i jul. Hun liker å pynte huset, og hun pleide å samle på engler som ble pakket ut og satt opp på peishylla til jul. Men det skjedde ikke før sent på kvelden lille julaften, etter at huset var ryddet og vasket i hver krik og krok. Når det nærmet seg jul laget mamma lister over alt som skulle gjøres i huset. Vaske bad, rydde skoskap, rundvaske kjøkkenskap og skuffer, pusse sølvtøy, bake småkaker. Lista var lang, og jeg og søsknene mine fikk utdelt oppgaver etter alder og evne. Det hendte at jeg snek meg unna med en bok og noen nybakte sjokolademakroner. Hvis unnasluntringa ble oppdaget fikk jeg høre det. En varig effekt av dette er at det å vaske kjøkkenskap for meg har blitt en helt nødvendig handling for å få julestemning. (Julestemninga kommer også hvis jeg vasker kjøkkenskapene midt på sommeren. Det har hendt at jeg har gjort sistnevnte nynnende på deilig er jorden.)
I fjor feiret vi jul i huset som mine foreldre bygget da jeg var 3 år gammel, og som jeg og mannen kjøpte da de flyttet i leilighet for 6 år siden. For første gang var det også vi som arrangerte julemiddagen, og inviterte mine foreldre samt min bror og svigerinne hjem til oss. Uten at vi visste det da, ble det også siste gangen vi feiret jul i barndomshjemmet mitt. Vi solgte huset i sommer, og har flyttet til en rekkehusleilighet nærmere sentrum. Jeg kjenner overraskende lite nostalgi for det. Jeg elsker hverdagslivet i den nye leiligheta, med mindre plass, mindre rot og enklere husvask. Og jeg ser frem til juleforberedelser med litt færre punkter på rydde- og vaskelista. Det blir nok julestemning likevel!


I 2019 skrev jeg om at vi skulle få valp til jul.

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Heilo anno 2019
Valget om å få hund har på ingen måte vært lett eller overilt. Ungene, og særlig yngste, har ønsket seg hund i mange år. Mannen har i grunnen også lenge hatt lyst på hund, men han reiser mye, og derfor har det vært lite aktuelt før ungene ble såpass store at de både var mer selvgående og kunne hjelpe mer til. Og så var det meg da. Jeg har alltid tenkt at jeg er mer av et kattemenneske, men katt er dessverre utelukket pga mannens allergi. Det er vel drøyt tre år siden jeg for første gang kjente at jo, det kunne ha vært ganske koselig med en turkamerat. Men jeg har likevel vært skeptisk, for hvordan ville det fungere i praksis?
Det viste seg jo at det å få valp noen måneder før mars 2020 var særdeles god timing. Det var veldig fint å ha han som muntrasjonsråd de månedene da alle skulle være hjemme. Nå er Sirius drøyt to år gammel. Han er selvfølgelig verdens nydeligste mellomdvergpuddel (vekt og høyde er akkurat på grensa mellom dvergpuddel og mellompuddel). Han er veldig kosete og elsker folk, i den grad at han kunne finne på å bli adoptert av fremmede damer på gata hvis han fikk muligheten. Andre hunder er han mer skeptisk til, i alle fall hvis de er større enn han. Vi går masse tur, og trener masse på at han skal gå pent. Det fungerer noen ganger. Mannen reiser fortsatt mye, og de selvgående ungene har dels flyttet hjemmefra og dels er de opptatt med andre ting, så i praksis ble det nok aller mest min hund, i alle fall aller mest mitt ansvar. Det er egentlig ganske fint.

Og i 2017 skrev jeg om flyktninger og sangen Velkommen Inn av Hekla Stålstrenga.

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Heilo anno 2017
For meg handler denne sangen om flyktningene i verden, og kanskje er den også en julesang fordi den lille familien vi feirer i jula også var flyktninger i følge historiene. Det er vondt å tenke på at vi feirer jul samtidig som vi stenger grensene våre og sender purunge mennesker til såkalt ”internflukt” i land som ingen av oss ville ha ønsket å reise på juleferie til. Sangen handler også om alle de som er flyktninger i sitt eget liv, kanskje på grunn av rus eller fattigdom, eller på grunn av andre ting som har blitt for tunge å bære på. Det traff meg litt ekstra, for dette siste året har vært kjipt, både i verden og inni meg. Jeg føler at jeg har kommet litt mer frem til meg selv igjen den siste tida, og jeg har et håp om at jeg skal få lov til å bli her. Det ønsker jeg at alle som strever skal få lov til å føle i løpet av desember.
Jeg føler virkelig at jeg er hjemme i meg selv denne desembermåneden. Samtidig vet jeg jo at det er altfor mange flyktninger, både i verden og i hverdagen rundt meg. Det er mange måter å forsøke å ønske folk velkommen inn. I år skal jeg gjøre det ved å gi et ekstra bidrag til en organisasjon som hjelper flyktninger i andre land, og et bidrag til Bymisjonen som lager jul for folk som er flyktninger i sitt eget liv. Men kanskje aller viktigst er det å vise at man ønsker folk velkommen i hverdagen, med et smil og kanskje litt romslighet for det som måtte være av mørke og gruff?

Uansett hvordan du har det med advent i år, velkommen inn!

Kommentarer totalt 41

Kommentarer

Gammel
Taien sin avatar
Takk for en herlig luke. Endelig er adventen i gang.
Postet 01-12-21 kl 11:06 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Gjenbruk er flott! Jeg har kost meg med å lese både de gamle kalenderlukene dine og de nye kommentarene.

Vi hadde også en mellomdvergpuddel, og nå kjente jeg savnet etter ham.
Postet 01-12-21 kl 11:07 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Takk for en nydelig luke med masse adventstemning.
Postet 01-12-21 kl 11:08 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Postet 01-12-21 kl 11:23 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Der var vi i gang.
Takk for fin luke.
Postet 01-12-21 kl 11:25 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Åh, Heilo, for en fin start på årets kalender!
Postet 01-12-21 kl 11:26 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Che sin avatar
Takk for fin luke! - nå er julen snart her, gitt!
Postet 01-12-21 kl 11:30 av Che Che er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Åh!
Postet 01-12-21 kl 11:49 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for fin start. Den ble bra!

Jeg bruker litt tid på å komme i julestemning, men nå er jeg litt på vei.
Postet 01-12-21 kl 11:54 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Takk for fin luke og viktige påminnelser. Konkret bevis på at den traff er at jeg fikk gitt penger til Bymisjonen nå.
Postet 01-12-21 kl 11:56 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Señora sin avatar
Fantastisk luke, Tusen takk.
Postet 01-12-21 kl 11:56 av Señora Señora er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Endelig! Jeg har smuglyttet til julemusikk siden lørdag. Det er lov mens man vasker vinduer og henger opp adventstjerne, nemlig. Takk for en fin passe ettertenksom og mimrende luke, og en ny fin sang til lista mi.
Postet 01-12-21 kl 12:07 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Postet 01-12-21 kl 12:20 av star star er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
For en nydelig start på en nydelig tradisjon. Takk, Heilo!
Postet 01-12-21 kl 12:36 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Underlig hvordan denne kalenderen er den som får meg klar for adventen hvert år.

Takk for fin luke.
Postet 01-12-21 kl 12:47 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Postet 01-12-21 kl 13:10 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for fin kalenderstart! Gjenbruksluke var jo helt genialt.
Postet 01-12-21 kl 13:19 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Nydelig start!
Postet 01-12-21 kl 13:34 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Der, ja! Der var adventstiden i gang. Takk for fin start!
Postet 01-12-21 kl 13:40 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
oslo78 sin avatar
Så nydelig luke! Gjenbruk og nytt om hverandre - det ble en fantastisk oppstart på kalenderen!
Postet 01-12-21 kl 13:44 av oslo78 oslo78 er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Postet 01-12-21 kl 13:45 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 01-12-21 kl 13:55 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 01-12-21 kl 14:36 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Nydelig luke, takk.
Postet 01-12-21 kl 14:41 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Tusen takk for fin luke!
Postet 01-12-21 kl 14:46 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
For en nydelig start på adventen!
Postet 01-12-21 kl 14:48 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nydelig luke, Heilo! Deilig med julemimring!
Postet 01-12-21 kl 15:51 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Bayone sin avatar
Herlig start på kalenderen
Postet 01-12-21 kl 16:41 av Bayone Bayone er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Eg kjente på panikk her om dagen for denne kalenderen var ikkje i gang. Men no kom roen her - takk for fin luke!
Postet 01-12-21 kl 17:09 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Nydelig luke, tusen takk!
Postet 01-12-21 kl 18:25 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fine kalenderen! Takk Heilo.
Postet 01-12-21 kl 19:34 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Jeg sparte denne luken til i kveld. Så koselig luke! Takk for bidrag, og ha en herlig adventstid
Postet 01-12-21 kl 22:11 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke. Har hatt samme reisen som deg med tanke på innlegget ditt fra 2019 og videre ser jeg.
Postet 01-12-21 kl 23:41 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk for fin luke.
Postet 01-12-21 kl 23:58 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så fint, Heilo! Tusen takk.
Postet 02-12-21 kl 00:18 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Tusen takk for en nydelig luke
Postet 02-12-21 kl 00:20 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Strå sin avatar
Takk for et koselig innlegg. Det er aller første gang jeg leser kalenderbloggen. Jeg har vært lite her i bloggene.
Postet 02-12-21 kl 00:56 av Strå Strå er ikke aktiv
Gammel
him sin avatar
Tusen takk for ei fin luke
Postet 02-12-21 kl 09:02 av him him er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Takk for fin start på kalenderen!
Postet 02-12-21 kl 18:45 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Tusen takk for fine tilbakemeldinger og for at dere har lest. Fordelen med å slenge seg rundt og ta første luke er at nå kan jeg bare lene meg tilbake og glede meg til resten av kalenderen!
Postet 03-12-21 kl 07:11 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Takk for fin luke!
Postet 04-12-21 kl 15:56 av Svanen Svanen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no