Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Mandag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Mandag

Postet 17-08-20 kl 07:28 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 32

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
I dag kommer elevene våre! Ingenting er så kjedelig dom en skole uten elever. Annerledes oppstart, men det skal nok bli bra likevel. God mandag!
Postet 17-08-20 kl 08:07 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Knerten skal begynne på ungdomsskolen i dag. Mor er langt mer oppglødd enn sønnen.

Først må jeg få ham ut av senga. Avtalen var at ungdomsskoleelever står opp for egen maskin, men jeg ikke helt sikker på om det kommer til å skje.
Postet 17-08-20 kl 08:32 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
7.klassegutter skal visst og gjøre det, Tjorven, men han måtte vekkes to ganger.

Sol og sommer enda. Det er fint siden han skal på leirskole ved sjøen i morgen.
Postet 17-08-20 kl 08:35 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
God morgen.

Her skal bare 7.klassingen på skolen, han måtte vekkes. 10.klassingen skal være hjemme til han er symptomfri, tok test men den var heldigvis negativ. Selv skal jeg til øyelege, og siden det er 1.5 time å kjøre en vei så går hele dagen til det.
Postet 17-08-20 kl 08:46 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Første skoledag og jobbdag etter ferien. Trøtt gjeng, men går seg nok til!
Postet 17-08-20 kl 09:01 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
God morgen.

Tenåringen er klar for å ta fatt på 9-klasse i dag.
5-klassingen har gledet seg så mye, så det var vanskelig å få sove i går og i natt. Noe som sannsynligvis har medført sår hals. Eller det kan være starten på en forkjølelse. Så da sitter det en supertrist 9-åring her hjemme nå som ikke får dra på skolen i dag. Forbanna Covid-19.
Postet 17-08-20 kl 09:11 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
En skal av gårde til videregående for første gang i dag.

Den andre skal på ungdomsskole - også for første gang, men ikke før i morgen.

Jeg er som vanlig på jobb før de andre har stått opp. Fikk hvisket lykke til til eldste før jeg dro, da.
Postet 17-08-20 kl 09:18 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Eh ja, mine egne også ja.
Jeg har sjuendeklassing i dag! Hun har visst hatt en mild kleskrise i dag, jeg har bistått (om enn litt tafatt) via telefon. De andre er store og myndige og ute i ikke aldersrelaterte løp.
Postet 17-08-20 kl 09:19 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Her nyter den kommende 8.klassingen siste feriedag alene hjemme, siden vi foreldre måtte på jobb. Det er helt klart slutt på ferien for de fleste, for trafikken var en helt annen enn forrige uke.
Postet 17-08-20 kl 09:27 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Knerten klarte ikke å stå opp selv. "Det føltes som et halvt minutt, mamma, men så hadde det plutselig gått 15." :knowthefeeling:

Ja, ja ... han innså i hvert fall at han ikke kunne bruke tid på iPad.

Så nå er han sendt avgårde på t-banen ikledd munnbind. Til en klasse hvor vi mistenker at han kanskje vagt kjenner én person (men det er jo godt mulig at det bare er flere ved samme navn og at det ikke er noen kjente). Han mente han var klar.
Postet 17-08-20 kl 09:37 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
star sin avatar
Da har jeg bare ungdomsskoleelever i hus. Ikke på samme skole da.
Jeg har kommet meg på jobb.
Postet 17-08-20 kl 09:46 av star star er aktiv nå
Oppdatert 17-08-20 kl 10:28 av star
Gammel
Toffskij sin avatar
Begge mine er sendt av gårde (i munnbind), en til gammel skole og en til ny. Jeg er på UB og er litt spent på om det er noe særlig til fart her.
Postet 17-08-20 kl 10:02 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Første dag på jobb etter ferien for meg, jentungen begynte på skolen sist uke og guttungen begynner på vgs i dag.

Jentungen er vel den som er mest fortvilet, skolen er revet og de skal dermed gå på en skole 1,5 mil borte, dette vil si ca en time i buss hver dag. I motsetning til voksne pendlere så får de ikke lov til å velge hvem de skal sitte med i bussen, de får ikke lov til å prate og mobil er bannlyst. Synes dette er litt vel strengt.
Postet 17-08-20 kl 10:13 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Første skoledag her også. Tredjeklassingen og VGS-debutanten er vel av gårde, 7. trinn starter kl. 11.30 så mellomste sover fortsatt.

Enig med deg at det høres strengt ut Frøy. Hvordan skal de håndheve disse reglene? Ikke lov å prate, og ikke lov å lytte til musikk/se på mobil? Lykke til!
Postet 17-08-20 kl 10:27 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
De får ikke lov til å prate? Hva er bakgrunnen for det? Det høres jo fullstendig loco ut. Den regelen hadde jeg glatt utfordret, altså.
Postet 17-08-20 kl 10:28 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Det med ikke lov å prate slipper hun unna enda da, siden hun er plassert i en minibuss hvor de vist nok stoler sånn på de ungene som er der at de ikke har sendt med en voksen, men i de andre bussene er det voksne som håndhever ikke prate og ikke mobil ja.

Denne bussturen har gjort at de mister kortdagen de har hatt på mandager, dermed mener jeg at bussturen bør sees på som "fritid" og ikke skoletid dermed må de kunne få lov til å ha samme rettigheter som vi voksne har. Kjenner at dette kommer til å bli en kamp jeg er villig til å ta.
Postet 17-08-20 kl 10:35 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Den der hadde jeg også tatt kampen om, Frøy. Elevene på eldste sin skole busset til en midlertidig mens oppussing pågikk. Der begynte mobilforbudet først når de kom til skolen. Voksne var med i de bussene også, men av andre årsaker.

Både 8. klassingen og 5. klassingen måtte vekkes i dag. Begge to sendt avgårde litt sånn blidspente.
Postet 17-08-20 kl 10:51 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Selv i skoletid er det da lov til å prate? Jeg ser liksom ikke helt begrunnelsen for den regelen.
Postet 17-08-20 kl 10:52 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Hjertensfryd sin avatar
Eg har fått avgårde ein til vidaregåande og ei til siste året på ungdomsskulen i dag. Minstemor, som ikkje er liten lengre i det heile tatt, har sin første dag på ungdomsskulen.
Postet 17-08-20 kl 10:57 av Hjertensfryd Hjertensfryd er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Frøy: Den regelen høres ut som er laget av en voksen som ikke vil sitte på buss med masse ungdom som prater i munnen på hverandre. Jeg, som er togpendler kan forsåvidt sympatisere med det, jeg hater å sitte tett med andre mennesker som prater høyt om meningsløse ting, men det er ikke god nok grunn til å ikke la ungdommen prate.
Postet 17-08-20 kl 11:20 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Frøy!
Postet 17-08-20 kl 11:43 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Adrienne: Jeg kan ikke fordra det jeg heller, men kan de da ikke legge ned forbud om å rope, eller det er lov å prate med de som sitter i nærheten.

Jeg tror nok dette ordner seg, men de to første dagene hadde ikke vært noe kjekke.
Postet 17-08-20 kl 11:44 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Hvis du skal sitte på buss i minimum en halvtime hver vei må det da være lov til å prate og/eller holde på med mobil. Hva i all verden er begrunnelsen for slike regler?
Postet 17-08-20 kl 12:12 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Frøy sin avatar
Tjorven: Mobil er vist innlemmet i ordensreglene til skolen. Ingen mobil mellom 0800-1400. Jeg tenker jo at de bør utvise skjønn.
Postet 17-08-20 kl 12:42 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Herlighet Frøy. Voksne mennesker kan jaggu klare å lage livet vanskelig for de unge, lovende. Enig med røkla, her må det foreldre på banen!
Postet 17-08-20 kl 12:51 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
Frøy: Dustete regel. De må da skjønne at de må bruke hodet her, ledelsen altså.
Postet 17-08-20 kl 13:29 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Hvis dette er buss for hele barnetrinnet, så er vel noe av grunnen at de ikke ønsker press på at ungene skal få mobil tidligere "enn nødvendig".

Men hvorfor skal de ikke få lov til å prate sammen?

Dette MÅ da bli et tema på et foreldremøte ganske så snart?
Postet 17-08-20 kl 16:07 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har sendt avgårde et dokument som jeg har balet meg i fire netter, så nå er jeg både lettet og litt tom. Spent på utfallet av ønsket (befalingen) jeg kom med.
Postet 17-08-20 kl 16:10 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Tjorven: Det er 6. og 7. klasse det er snakk om, hadde det vært yngre skolebarn hadde jeg kjøpt det argumentet.

Lokalavisen hadde vært å snakket med elevene på andre skoledag og det var tydelig at dette var et tema blant dem, avdelingslederen sa der at det skulle jo velges et elevråd så kanskje de måtte ta det opp der.
Postet 17-08-20 kl 16:23 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
6. og 7. klasse har telefon, så da er ikke det noe argument lenger, nei. Jeg bare skjønner ikke regelen. Å ikke snakke sammen? Hvorfor?
Postet 17-08-20 kl 16:35 av Tjorven Tjorven er aktiv nå
Gammel
Tallulah sin avatar
De bussreglene hørtes litt Nord-Korea ut, spør du meg.
Postet 17-08-20 kl 16:49 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Blånn sin avatar
Mobilforbud kan jeg forstå. Prateforbud not so much.
Postet 17-08-20 kl 16:53 av Blånn Blånn er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no