Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Vi teller ned til jul - 15



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Vi teller ned til jul - 15

Postet 15-12-12 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
5. årgang

15
[1 Toffskij] [2 Malama] [3 Teofelia] [4 Kirsebær] [5 Lorien] [6 Pelle]
[7 pøbelsara] [8 noen] [9 Che] [10 Nenne] [11 Maverick] [12 Koma]
[13 Cuyahoga] [14 Tallulah] 15 Taien [16 007] [17 LilleLeo] [18 Harriet Vane]
[19 Heiko] [20 torsk] [21 Matilda] [22 Kanina] [23 Røverdatter] [24 Tåtti]

Nostalgi er en stor ting med jula.
Drømmen om barndommens jul. Alle luktene, lydene, varmen, kosen, alt som gjorde jul til jul.

Hos oss begynte det i adventstiden.
Mamma og Mormor som bakte kakemenner og sirupsnipper, broren min og jeg som var med å trykket ut kaker og smakte på deigen. (Enkelte ting vokser en aldri ifra altså. )
Adventsdager med ettermiddagskaffe og nybakte julekaker. Levende lys på bordet og radioen på.

Juletrehandel! Åh, det var magisk!
Vi dro til byen hele gjengen (mamma, mormor, min bror og jeg) gikk ned på kaien og så på alle de fantastiske trærne som stod linet opp. En hel skog på kaien å velge fra.
Jeg ville alltid ha et HØYT tre, mens mamma og mormor skulle ha et lite. (Ikke rart, for det er veldig lavt under taket hjemme hos mamsen, så en KAN ikke ha et høyt tre.)
Standar replikken fra min mamma eller mormor var "Hva skal vi gjøre om vi tar hjem det treet da? Skal vi sage hull i taket og pynte toppen i tv-stua oppe?"
Det ble alltid det treet de valgte, til min irritasjon. Men så var det PERFEKT når det endelig kom inn i stuen.

Og det gjorde det på lille julaften. Lille julaften da hele huset sto på hodet!
Da krøllet jeg meg sammen i en stol midt på gulvet og kjente hvor fantastisk godt det var å være en del av akkurat VÅR familie.
Da jeg var ganske liten, ble juletreet pyntet om kvelden når jeg sov. Jeg var i skolealder før jeg var med å pynte treet. Det var magisk begge deler.
Men jeg må si at det å kjenne duften av treet når det ble båret inn og satt på fot, er noe jeg kjenner i hjertet enda.
Og så det å lattermildt følge med på mamma og mormors kamp med lysene.
Etterpå var det å pynte treet, og pynte julehuset. Julehuset er et gammelt jærhuslignende hus som min morfar lagde. Det ble pyntet med bomull til snø, og alle de gamle nissene til mormor og mamma. Julehuset hadde samme plassering hvert år: oppå kaminen. (Jeg tror ikke jeg hadde plassert bommull oppå en kamin i bruk i dag, men det ble gjort og det gikk alltid bra.)
Så var det å ta en pause for å se Grevinnen og Hovmesteren. Da vanket det gløgg og julekaker.
Etter det var det sengetid for meg, og atter mer pynting og rydding for resten av gjengen.

Julaften opprant bestandig ved at mamma vekket meg i åtte-tiden med ordene "nå begynner det på tv."
Da var det juletegnefilmer osv på NRK. Vi hadde tv i andre etasje, rett ved siden av rommet mitt, så jeg tuslet inn i nattasen og med dynen rundt meg.
Mamma kom opp med frokost til meg, skiver med julepålegg og iskald melk. Ingenting var bedre! Der satt jeg til i tolv-tiden som regel. Da kom min bror og "kastet meg ut" for han skulle pakke inn presanger. Jeg ble dødelig fornærmet og sinna hver gang, men det året han hadde flyttet ut og ingen var der til å kaste meg ut, så savnet jeg det med hver pore i huden. Det var en del av tradisjonen.
Det var min jobb å levere pakkene fra oss til min tante og onkel. De hadde kolonialbutikk ca 15 min gange fra oss, og jeg husker hvor stolt jeg var første gangen jeg fikk gå ALENE bort til dem. Jeg husker så godt snødekte veier, stille gater uten mye folk. I butikken ventet tanten min. Jeg fikk velge meg en sjokolade husker jeg, og jeg hadde så lyst på en tennis racket av sjokolade for den var så stor, men jeg var for beskjeden til å be om den, så jeg valgte meg ut en liten en. Min tante var ikke dum, så hun så jo hvilken jeg ville ha, og spurte meg om jeg ikke heller hadde lyst på den tennis racketen. Jeg var jo i ekstase! "Nå må du ikke si noe til broren din!" sa hun "For da blir han så lei seg når han ikke får." Jeg følte meg så beæret. Tenk at JEG fikk sjokolade og ikke broren min! Og jeg holdt det HELT hemmelig. Det jeg ikke visste var at hun snek en sjokolade nedi den ene posen når jeg ikke så det, så han fikk det samme han.
Vel hjemme, var det allerede begynt å lukte jul! Og for meg var det på tide å gjøre meg klar til ettermiddagen og gudstjenesten i kirken. Jeg sang i pikekoret og julaften var en stor dag.
Etter gudstjenesten var det å rusle hjem, hånd i hånd med mamma, finne Karlsvogna på himmelen og kjenne vinterkulden ta litt ekstra på nesen.
Vel hjemme luktet det nydelig ribbe og surkål. Min onkel var allerede kommet og verden var igjen klar for julefeiring.
Midddagen ble innledet med at min mormor leste juleevangeliet. En nydelig tradisjon som jeg gleder meg til å innføre for min familie.
Julekvelden ellers gikk nok som i de fleste hjem, men pakkeåpning (én og én gave, det tok laaang tid) leking og kos.
Julemorgen var også spennende, for da hadde juleengelen vært der med julekurv fylt med sjokolade og klementiner. En til meg og en til min bror.

Dette var litt om mine minner rundt julen og det jeg husker spesielt godt. Jeg var heldig og vokste opp med en mamma og en mormor som hadde tid, og som så viktigheten i å la ungene få VÆRE. Jeg elsker dem for det, begge to. Min mormor er desverre med englene nå, men hun er med meg i hjertet mitt bestandig!
Min mamma er jeg så heldig å ha nært meg enda, og i år (som alle år) skal vi feire julen sammen. I år skal vi til mine svigerforeldre som har en helt annen måte å feire jul på en oss. Fort gjort og ferdig med det, er deres motto. Det til tross for at min svigermor er like glad i julen som meg.

Jeg håper jeg har gitt dere bittelitt julestemning, og vil avslutte med en av mine favoritter:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Kommentarer totalt 17

Kommentarer

Gammel
Minerva sin avatar
Fra en nostalgiker til en annen; helt herlig. Takk for at jeg fikk dele barndommens jul med deg.
Postet 15-12-12 kl 08:07 av Minerva Minerva er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Åh ja, stemning ned i føttene. Takk-sånn skulle det vært for alle barn.
Postet 15-12-12 kl 08:43 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Najade sin avatar
Tusen takk for at du delte!
Postet 15-12-12 kl 08:46 av Najade Najade er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så fin luke. Lukten av treet når det kommer i hus er fantastisk. Jeg gleder meg.
Postet 15-12-12 kl 09:18 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Flubby sin avatar
Jeg visste det var lurt å gi luken min til jule-Taien Koselige juletradisjoner, og herlig familie. God jul til deg og dine
Postet 15-12-12 kl 09:53 av Flubby Flubby er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar

Så fint!
Postet 15-12-12 kl 11:17 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Postet 15-12-12 kl 11:32 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
LilleLeo sin avatar
For en herlig luke!
Postet 15-12-12 kl 11:39 av LilleLeo LilleLeo er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så fint!

Barndommens jul skulle vært sånn for alle!
Postet 15-12-12 kl 12:18 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Nydelig!
Postet 15-12-12 kl 12:42 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Nydelig luke.
Postet 15-12-12 kl 12:57 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
Å ja, du ga meg virkelig fin julestemning Taien. For noen flotte juleminner du har.
Jeg har dessverre vokst opp med "fort og gæli" jul og har ikke så mange slike minner. Håper at jeg skal greie å lage litt mer for barna mine men ser at det sitter så mye letter for dere som har dette inn under huden.
Tusen takk for at du delte dette og inspirer oss andre.
Postet 15-12-12 kl 13:55 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Postet 15-12-12 kl 17:52 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Patsy sin avatar
For en nydelig luke.
Postet 15-12-12 kl 22:32 av Patsy Patsy er ikke aktiv
Gammel
carmenzita sin avatar
Nydelig luke!
Postet 16-12-12 kl 00:37 av carmenzita carmenzita er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Så fin luke
Postet 16-12-12 kl 01:30 av Optimist Optimist er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Dette var veldig koselig å lese om.
Postet 16-12-12 kl 15:46 av Pelle Pelle er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no