Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 11



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 11

Postet 11-12-14 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

11

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] [4 Ruslebiffen] [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] 11 vixen [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]

I dag feirer vi fandens fødselsdag!



«Jeg har en levende fornemmelse av at vi nu med raske skritt driver mot katastrofe. Og denne katastrofe later til å ha valgt Fandens geburtsdag som sin spesielle virkedag ...»

Ifølge folketrua har Den onde selv – Mørkets fyrste og Guds fiende – bursdag på denne skjebnesvangre merkedagen midt i desember, og da er det er ikke annet å vente enn ulykksalige følger.

Det uhyggelige fødseldagsbegrepet har imidlertid et høyst prosaisk opphav – i økonomiske bekymringer.

På 1600-tallet ble det bestemt at renter og avdrag i blant annet tømmermarkedet skulle betales to ganger i året i Danmark-Norge. I Norge var det avregning i juni, mens danskene hadde sin termin i desember.

– Begrepet «Fandens fødselsdag» ble først brukt om 11. desember i Danmark, fordi denne datoen var en av landets store oppgjørsdager. Da forfalt alle halvårlige forpliktelser, opplyser økonomihistoriker Lars Fredrik Øksendal, ved Institutt for samfunnsøkonomi på Norges Handelshøyskole.

– Og betegnelsen «Fandens fødselsdag» reflekterer vel at dette kunne oppleves som tyngende for både næringsdrivende og privatpersoner, påpeker han.

Om Fandens fikk sin bursdag den 11. desember av finansielle årsaker, var datoen likevel skummelt nærme vintersolverv og julens religiøse ritualer.

I folketrua var det ikke en gang vits i å fiske på Fandens fødselsdag – da ville du ikke få annet enn fjesing og knurr likevel. Det var dessuten lurt å være på vakt rundt jul generelt, på denne tida var nemlig de mørke kreftene særlig aktive. Det var dessuten uklokt å snakke høyt om Fanden – om du ikke ville ha ham på besøk.

Jeg anbefaler at i dag så betaler du regningene sånn at inkassofanden holder seg på god avstand og du kan nyte resten av adventstiden. I tillegg er det kanskje greit å feire fødselsdagen med litt godsaker for ekstra blidgjøring. Jeg anbefaler et glass portvin, blåmuggost til dette fruktbrødet:

2 dl hvetemel
1,5 dl sukker
1ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
0,5 kg dadler uten stein
3 dl tørka aprikos eller 1 dl aprikos, 1 dl rosiner, 1 dl. fiken
5 dl kjerner av paranøtter
3 sammenpiskede egg (håndvispet)

Sikt det tørre og bland inn passelige opphakkede biter av frukt og nøtter. Bland sammen. Rør godt inn eggeblandingen til slutt. Bruk 2 liters brødform. Klipp til bakepapir som legges i bunn og opp langs hver kortside, (som uten vinger...)Smør langsidene godt med smør.

Stekes i 75 min, nederste rille, 150 grader. Avkjøles og hvelves. Pakkes godt inn i folie, med brødpose rundt. Oppbevares i kjøleskap. Lang holdbarhet!!

Kommentarer totalt 21

Kommentarer

Gammel
Divine sin avatar
Stilig! Jeg har aldri hørt om fandens fødselsdag før.
Postet 11-12-14 kl 07:35 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Jeg har heller ikke hørt om Fandens fødselsdag! Denne julekalanderen er altså helt super! Veldig lærerik! Jeg har lønningsdag i morgen, så det passer bra med Fandens fødselsdag mens jeg venter på pengene mine.
Postet 11-12-14 kl 07:41 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Det var jammen nytt for meg også! Kul luke!
Postet 11-12-14 kl 08:08 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Så gøy! Jeg visste det var fandens fødselsdag i dag, for jeg har ei kusine som har bursdag i dag, og hun har alltid fått høre akkurat det. ( ) Men jeg har ikke hørt opphavet til uttrykket, så det var gøy å få vite!
Postet 11-12-14 kl 08:11 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Det skal feires!
Postet 11-12-14 kl 08:14 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Fandens fødselsdag, den hadde jeg ikke hørt om før. Passer vel bra med dagens program, å betale noen regninger og holde seg unna fisking.
Postet 11-12-14 kl 08:15 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Mens i våre tider er det lønningsdag på fandens fødselsdag.
Postet 11-12-14 kl 08:27 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
amylin sin avatar
Fandens fødselsdag passer i grunnen bra på denne eksamensdagen.
Postet 11-12-14 kl 08:27 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Morsomt - takk.

Jeg har heller ikke hørt om Fandens fødselsdag. Oldemoren hans, derimot.
Postet 11-12-14 kl 08:35 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Tusen takk, nå lærte jeg noe nytt i dag også.

Jeg liker denne adventskalenderen, jeg har for eksempel fortsatt luke ni ventende på meg til helgen, for da har jeg tid til den og det gleder jeg meg til.
Postet 11-12-14 kl 08:40 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så morsomt! Nå lærte jeg noe i dag også.

Takk for oppskriften, den skal jeg definitivt prøve.
Postet 11-12-14 kl 08:42 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Takk for folkeopplysningsluke! Kjekt å vite!

Mannen har allerede bakt sånn kake, har en solid porsjon som godgjør seg i kjøleskapet. Den skal prøves med blåmugg, god idé! Han lar forøvrig frukt og nøtter ligge og kose seg i konjakk et døgn eller så før baking.
Postet 11-12-14 kl 09:14 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Flott luke. Jeg blir glad av sånn pussig viten.
Postet 11-12-14 kl 09:41 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Ku luke.
Postet 11-12-14 kl 10:06 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Ha ha. Økonomiansvarlig på huset har bursdag i dag. Tilfeldig? Neppe. ;-)
Postet 11-12-14 kl 12:06 av Joika Joika er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Som økonomihistoriker setter jeg stor pris på denne luken! Og fruktbrød! Tusen takk for eminent luke.
Postet 11-12-14 kl 12:09 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Kul luke!
Postet 11-12-14 kl 12:29 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fandens fødselsdag, gitt!
Så morsom luke!

Tusen takk!
Postet 11-12-14 kl 12:45 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Ruslebiffen sin avatar
Artig luke! Fandens fødselsdag er heretter innført i ordforrådet mitt.
Postet 11-12-14 kl 14:58 av Ruslebiffen Ruslebiffen er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Ah, det forklarer hvorfor dagen ble en drittdag av de store... Kul luke!
Postet 12-12-14 kl 08:12 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Bomull sin avatar
Jeg har ikke hørt om Fandens fødselsdag før, men jommen om jeg fikk kjenne den på kroppen i går. Det ble en drittdag av de store, som Magnolia så fint sier det. Fin luke var det dog.
Postet 12-12-14 kl 09:02 av Bomull Bomull er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no